Jim
Voor mij niet:Destinea schreef:Wat versta je onder "bijbels geloof" Job? Dat is namelijk nogal een abstract begrip.
Onder bijbels geloof versta ik proberen te leven volgens Gods bedoelingen.Met vallen en opstaan
Dus als mens als beelddrager van God: “Imitatio Dei”. Dat is de opdracht voor de mens.
De mens als Gods Partner in de Schepping en om de Schepping verder te vervolmaken.
De Schepping is niet een eenmalige 'gebeurtenis' uit een ver verleden, maar een constante activiteit in dit leven.
Dus in feite is de bijbelse mensvisie die mij zo aanspreekt, ‘Theomorf’ van karakter.
Dat theomorfe of godsvormig mensbeeld vind je duidelijk verwoord in de vaak herhaaldelijke opdracht
aan de mens; "Wees heilig, want ik ben heilig"(Leviticus 19.2 en 20.26).
Bij deze.Rereformed schreef:Job, graag antwoorden op deze vraag van Destinesia.
Dat heb ik hiermee ook al laten zien. Zie hierboven.Rereformed schreef:Tezelfdertijd zou ik graag een antwoord willen hebben op de vraag die ik aan je stelde: Kun je mij duidelijk aangeven of jij gelooft dat de bijbel Gods woord is,..
Het zou raar en vreemd zijn om daaraan te twijfelen. Waarom zou je daaraan twijfelen ??rereformed schreef:….. gelooft in een historische kruisiging …
In die tijd was een kruisiging voor opstandelingen, oproerkraaiers, misdadigers (in de ogen van die Romeinen natuurlijk) en andere mensen regelmatig aan de orde.
Historici hebben onderzocht dat er destijds zeker tussen de 7000 en 8000 joden zijn gekruisigd.
Kruisiging was een typisch Romeinse terechtstelling.
“De Romeinen gebruikten kruisiging als straf voor slaven, geminachte vijanden en criminelen. Kruisiging werd gezien als een zeer oneervolle wijze om te sterven. Kruisiging was ook alleen "voorbehouden" aan niet-Romeinen. Mensen die een romeinse achtergrond hadden, werden nooit gekruisigd, maar op een andere manier geëxecuteerd.” (Wiki)
Er dan zal heus wel een Joodse Rabbi met de naam ‘Yehoschowa Ben Jozef ‘hebben rondgelopen die ze hebben gekruisigd.
Maar voor mij is al genoeg dat er vast wel een Jezus (Yehoschowa Ben Josef) heeft bestaan
die voor de eerste Joodse Christenen een grote bron van inspiratie is geweest.
Trouwens:
“Historische gebeurtenissen kunnen pas een bron van religieuze inspiratie worden als ze zijn gemythologiseerd” (Karen Armstrong)
Het is een misvatting van zowel talloze Christenen als Atheïsten om te denken dat geloven staat of valt met de letterlijke fysieke opstanding van Jezus. Althans voor mij geldt dit niet zo.Rereformed schreef:….en letterlijke opstanding van Jezus…..
En daarbij heb ik goede bijbelse papieren.
In het O.T. is nergens een gedachte te vinden over een “hiernamaals”,laat staan over een (individueel) leven na de dood. Het O.T. heeft het juist over het leven van de geboorte tot het graf. Met het N.T. is dat niet anders.
Kan ook niet anders want de Evangeliën zijn in feite joodse geschriften, commentaren op de TeNaCH.
Maar toch is er iets gebeurd waardoor er een kerk kon ontstaan. Het Paasgeheim.Is er iets gebeurd met Jezus of met zijn volgelingen ? De Evangeliën zijn geschreven na de dood van Jezus. Zij beschrijven een Paasgebeuren
Namelijk een besef dat Jezus niet dood is (zijn lichaam wel) maar niet zijn WOORDEN en DADEN.
Zijn stem is niet verstomd, maar wat hij uitstraalde, straalt door.
Het opstandingsverhaal zegt iets over zijn volgelingen, de eerste beweging rondom Jezus is mijn opvatting.
God van de bijbel is niet een God van de doden, maar van Levenden.
Verlossing = bevrijding.Rereformed schreef:.,.. en van mening bent dat verzoening met God en verlossing van de mens van het geloof hierin afhankelijk is?...
Ja, met Jezus als voorbeeld voor mij. Het Jodendom is tot ons gekomen via de Jood Jezus.
Dus hoe betrouwbaar zijn de Evangeliën ?
Héél betrouwbaar. En het wordt echt niet minder betrouwbaarder, door diverse citaten uit verschillende Evangeliën tegen elkaar uit te spelen, Rereformed !
Elke Evangelist heeft , op goede joodse wijze, een eigen visie geschreven van Jezus in de vorm van een Midrasj. (Midrasj-iem = meervoud) Elke Evangelist deed dat op zijn manier met gebruikmaking van de schriftelijke en mondelinge traditie.
Dus deze topic had helemaal niet zo lang hoeven te worden.
Je kunt het samenvatten in een korte zin: “Héél betrouwbaar”
Hiermee wil ik mijn bijdrage ook afsluiten.
Lijkt mij een heel mooi slot.
Job