Is atheïstische aversie onvolwassen?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Wormpje
Forum fan

Is atheïstische aversie onvolwassen?

Bericht door Wormpje »

Ik lees weer ergens iets van een in God gelovende. Ik zie een Godlovende als een jood die op Hitler stemt. Een soort zelfminachting, een soort tolereren van iets wat we van een mens nooit zouden tolereren, alleen maar omdat God (volgens het verhaal dus) almachtig is. Macht verandert kennelijk de ethische wetten, en de mens gaat smoesjes verzinnen waarom gruwelijk wangedrag geen gruwelijk wangedrag is. God is verantwoordelijk voor de mens. Als je een huisdier neemt, of een kind, dan neem je dus een levend iets onder je hoede, of je ´maakt´ het zelfs. Dit geeft je de verplichting om ervoor te zorgen dat het leeft, gezond en gelukkig is, en je mag het zeker niet afbeulen. Iedereen erkent dit, maar ineens is God wilsonbekwaam ofzo en moeten we verantwoordelijkheid aan hém afleggen.

Dit soort dingen komt giftig in me op als ik wat zie van religie. Ik zag eens zwakzinnigen van 's Heeren Loo in de kerk zingen dat ze zo blij waren dat ze door God eten enzo hadden, terwijl het de goedheid en ontwikkeling van de mens was die maakten dat ze niet gewoon ergens doodhongerden. God steekt namelijk geen poot uit voor zijn kinderen.

Ik vroeg me zo eens af: Is zo een sterke afkeer wellicht onvolwassen? Dat ik het niet goed los kan laten? Doordat ik weerzin voel, vermoed ik dat ik te sterk reageer op iets dat ik niet kan veranderen.
Near

Re: Is atheïstische aversie onvolwassen?

Bericht door Near »

Ik snap wat je bedoelt. Zelf denk ik dat wij als mensen het recht hebben om kritiek te leveren als iets onlogisch is. We kunnen niet doen alsof religie een vrijkaartje krijgt alleen omdat wij god niet kunnen snappen het is juist de bedoeling om als mensen leren om te begrijpen wat wij nog niet kunnen begrijpen.

Ik weet niet of je erveel aan hebt om kritiek te leveren over de vele paradoxen van een god die beide al goed en alwetend is maar ik zou het niet onvolwassen noemen.
"Teach a man to reason, and he'll think for a lifetime."
- Phil Plait
qualia
Forum fan

Bericht door qualia »

Wormpje schreef:Ik lees weer ergens iets van een in God gelovende. Ik zie een Godlovende als een jood die op Hitler stemt.
Ik herken wel iets in je post, ik voel zelf bij sommige gelovigen een vreselijke bedomptheid, alsof het leven een gevangenis is. Dat staat me tegen.
Maar andere gelovigen zitten weer vol levenslust en hebben enkel een beeld van een goede god die ze de kracht geeft om anderen te vergeven, te proberen rechtvaardig te zijn. Zo'n geloof kan ik niet zien als een jood die op Hitler stemt.

Mja, ik denk dat het onvolwassen is om te denken dat er regels zijn die op alle gelovigen van toepassing zijn. Maar ik denk niet dat het onvolwassen is om bepaalde dingen in geloven af te keuren. Het lijkt me wel gezond zelfs.
the possible ranks higher than the actual
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Jou bericht roept vragen bij mij op.
Is zo een sterke afkeer wellicht onvolwassen?
wat is onvolwassen? wat is hier de definitie van? oké ik moet nu opeens afsluiten dus ik kom nog met de rest van mijn vragen!

groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Wormpje
Forum fan

Bericht door Wormpje »

sytze schreef:Jou bericht roept vragen bij mij op.
Is zo een sterke afkeer wellicht onvolwassen?
wat is onvolwassen? wat is hier de definitie van? oké ik moet nu opeens afsluiten dus ik kom nog met de rest van mijn vragen!

groet, Sytze
In deze context overdrijvend, onredelijk bezig zijn, te druk maken om futiele zaken.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Wormpje schreef:Ik vroeg me zo eens af: Is zo een sterke afkeer wellicht onvolwassen? Dat ik het niet goed los kan laten? Doordat ik weerzin voel, vermoed ik dat ik te sterk reageer op iets dat ik niet kan veranderen.
Het is sowieso volwassen dat je jezelf afvraagt of het onvolwassen is. Ik denk sowieso dat je niet heel veel kunt doen aan het hebben van die afkeer. Gevoelens zijn immers geen keuze. Overigens is dat hoe ik ook naar gelovigen kijk. Ze kiezen er niet voor om te geloven denk ik.

Als je zelf gelovig bent geweest is een periode van afkeer voor het geloof vrij normaal denk ik.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Wormpje schreef:In deze context overdrijvend, onredelijk bezig zijn, te druk maken om futiele zaken.
Mijn vrouw vind dat ook van mij, zij komt uit een gezin waar religie niet dominant aanwezig was.
Voor mij ligt het anders omdat ik de kerk iets kwalijk neem, namelijk het bederven van mijn jeugd met ongegronde angst en het belemmeren (in ieder geval in mijn vroege jeugd) van mijn ontwikkeling.

Overigens wordt ik milder met de jaren. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie