Opstanding van Jezus realistsch?
Moderator: Moderators
Re: Opstanding van Jezus realistsch?
Wat ik nou weer interessant vind is hoe ook Gotan het bekende mechanisme van de pseudowetenschapper volgt. Hij kan ook al niet zonder een doofpottentheorie en een zelfverklaard slachtofferschap, zodra het een beetje moeilijk wordt.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff
- Jabba de Hut
- Forum fan
Jezus is net bij God geweest. Momenteel is hij, pak 'm beet 5 miljard lichtjaar verwijderd van ons, weer onderweg naar aarde. Ondanks reizen met snelheden om en nabij de snelheid van het licht duurt dat wel nog enkele duizenden jaren. Maar gelukkig voor hem maakt dat niet zo veel uit, hij zal maar een dag of wat verouderd zijn.
Binnenkort dus aan het firmament, een grote zilverkleurige UFO waar Jezus met een parachute uitspringt.

Binnenkort dus aan het firmament, een grote zilverkleurige UFO waar Jezus met een parachute uitspringt.
-
rambohenkie
Het loopt weer tegen Pasen en dan komt de opstanding van Jezus weer onder de aandacht.
In de Bijbel wordt hierover en over de verschijningen uitvoerig verslag gedaan in de 4 evangelien en verder in Handelingen en 1 Corinthe.
Hoewel niet door iedereen, maar toch in zijn algemeenheid wordt aangenomen dat Jezus heeft bestaan en is gekruisigd. Ook niet-christelijke bronnen al Flavius Josephus, Tacitus en het onderzoeksorgaan "Jesus Seminar". noemen de kruisiging van Jezus "een voldongen feit".
Dat Jezus werd begraven in het graf van Jozef van Arimathea wordt ook algemeen aanvaard. Ooggetuigen hebben hem er ook zien ingaan. Dat het graf op de derde dag leeg was ook. Tegenstanders zeiden alleen dat hij was gestolen of degenen die hem na de opstanding meenden te hebben gezien dat ze hallucineerden.
Ongelovigen, zoals Paulus en Jakobus, de broer van Jezus, bekeren zich na het zien. Zij veranderen totaal en worden ineens evangelisten. Konklusie: er moet toch iets bijzonders zijn gebeurd. Hetzelfde geldt na de verschijning aan de apostelen. Die gingen ook het evangelie verkondigen en velen hebben dat met de dood (steniging, onthoofding) moeten bekopen.
Wat zou al die volgelingen van Jezus bewogen hebben?
In de Bijbel wordt hierover en over de verschijningen uitvoerig verslag gedaan in de 4 evangelien en verder in Handelingen en 1 Corinthe.
Hoewel niet door iedereen, maar toch in zijn algemeenheid wordt aangenomen dat Jezus heeft bestaan en is gekruisigd. Ook niet-christelijke bronnen al Flavius Josephus, Tacitus en het onderzoeksorgaan "Jesus Seminar". noemen de kruisiging van Jezus "een voldongen feit".
Dat Jezus werd begraven in het graf van Jozef van Arimathea wordt ook algemeen aanvaard. Ooggetuigen hebben hem er ook zien ingaan. Dat het graf op de derde dag leeg was ook. Tegenstanders zeiden alleen dat hij was gestolen of degenen die hem na de opstanding meenden te hebben gezien dat ze hallucineerden.
Ongelovigen, zoals Paulus en Jakobus, de broer van Jezus, bekeren zich na het zien. Zij veranderen totaal en worden ineens evangelisten. Konklusie: er moet toch iets bijzonders zijn gebeurd. Hetzelfde geldt na de verschijning aan de apostelen. Die gingen ook het evangelie verkondigen en velen hebben dat met de dood (steniging, onthoofding) moeten bekopen.
-
Jinny
Welkom Rambohenkie, wat is het nut van dit evangelisatiepraatje?
Welkom Rambohenkie. Ben je hier om te discussiëren?
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Rambohenkie, heb je wel de genoemde bronnen bestudeerd? Er klopt geen moer van je beweringen.
Behalve dan wat we in de evangeliën terugvinden, maar dat telt natuurlijk niet.
Behalve dan wat we in de evangeliën terugvinden, maar dat telt natuurlijk niet.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
-
a.r.
Welkom op dit forumHet loopt weer tegen Pasen en dan komt de opstanding van Jezus weer onder de aandacht.

Het zou toch fijn zijn wanneer mensen die een feestje willen vieren dat in besloten kring doen zonder dat overige mensen er last van hebben.De paashaas heeft weer veel te doen
De paashaas heeft weer veel te doen hij verft de eitjes rood en groen met een stipje hier en een streepje daar dat wordt prachtig reken maar Zijn vriendje Pukkel komt erbij en zo verven zij dan allebei maar die domme Puk verfde zelfs zijn rug niemand kende hem meer terug
Welkom rambohenkie. Ben blij dat je ons bezoekt. Zo blijft er toch nog iets over van deze traditie.rambohenkie schreef:Het loopt weer tegen Pasen en dan komt de opstanding van ..
Groeten,
Piet
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Stond Rambo bekend om zijn argumentatievaardigheden?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Jazeker, hij is bekend geworden door de overtuigende manier waarop hij de "blijde " boodschap bracht. Hij sprak wel met zijn wapens.Jagang schreef:Stond Rambo bekend om zijn argumentatievaardigheden?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Weer zo'n 'Hit and run' figuur. 
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
-
rambohenkie
Ik heb alleen aan het slot van mijn verhaal de vraag gesteld "Wat zou al die volgelingen van Jezus bewogen hebben?". Dan verwacht ik in een discussieforum op zijn minst een antwoord, c.q. een mening over de vraag die boven dit kopje staat "Opstanding van Jezus realistisch?".
De reakties stellen mij erg teleur. Over vooringenomenheid gesproken. Alleen Piet V geeft in feite een open reaktie.
Om zonder argumentatie afgeschilderd te worden als een 'hit and run' figuur heb ik niet veel behoefte.
De reakties stellen mij erg teleur. Over vooringenomenheid gesproken. Alleen Piet V geeft in feite een open reaktie.
Om zonder argumentatie afgeschilderd te worden als een 'hit and run' figuur heb ik niet veel behoefte.
-
aton
Wel Rambohenkie, dat zou misschien komen omdat sommigen hier het al hartstikke beu zijn antwoorden te geven ( voor de honderdste maal ) op vragen die hier reeds ( voor de honderdste maal ) beantwoord zijn.rambohenkie schreef:Ik heb alleen aan het slot van mijn verhaal de vraag gesteld "Wat zou al die volgelingen van Jezus bewogen hebben?". Dan verwacht ik in een discussieforum op zijn minst een antwoord, c.q. een mening over de vraag die boven dit kopje staat "Opstanding van Jezus realistisch?".
Als je zélf eens de moeite had genomen om de verschillende topics door te surfen, had je helemaal die vraag niet ( opnieuw ) hoeven te stellen. Ik wil alvast dit kwijt: De volgelingen van de Jezus uit het N.T. zijn de volgelingen van Paulus, en de volgelingen van Jezus waren zeloten. Als je verder nog vragen hebt is dat geen probleem, maar als dit vragen zijn die al honderd-en-een keer beantwoord zijn pas ik ook.
Het is wel grappig dat je van ons een gedegen antwoord verwacht terwijl je zelf alleen in de verhaaltjes van één kant verdiept. Weet je welke kritieken er zijn op Josephus? Wat vind je van het feit dat in de oude manuscripten er altijd veel meer verschillende versies zijn als het over de regels van de opstanding gaat? Wat vind je van de tegenstellingen tussen de evangeliën? (Wie was er zondagochtend bij het graf?) Alleen het feit dat iemand schrijft dat er 500 ooggetuigen waren, betekent niet dat iemand de moeite heeft genomen dat te controleren, en dus dat die 500 er daadwerkelijk waren. Verder, als we de tekst exacter lezen, lezen we dat deze 500, die dus vaak de benaming ooggetuige krijgen, in iets exactere termen een verschijning gezien hebben,ongeveer in dezelfde termen als Paulus de verschijning van Jezus noemt. Maar Paulus heeft Jezus geen hand kunnen geven. Het was een geestelijke verschijning, die niet door reisgenoten gedeeld werd. Wat is er met die 500, als ze er al waren, echt gebeurd?
Maar ik nodig je uit om hier wat verder rond te lezen en een gat in onze redenaties aan te tonen.
Maar ik nodig je uit om hier wat verder rond te lezen en een gat in onze redenaties aan te tonen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Klopt, maar de evangeliën zijn ruim na de gebeurtenissen(?) geschreven en met en doel. Dus hoe betrouwbaar zijn ze?Het loopt weer tegen Pasen en dan komt de opstanding van Jezus weer onder de aandacht.
Dat bedoel ik nou. Je komt niet met citaten, waar ze dat een voldongen feit noemen. Algemeen wordt aangenomen, dat waar Josephus over Jezus schrijft sprake is van vervalsing. Tacitus, ook al weer een eeuw na Christus, schreef, dat er een groep afschuwelijke mensen waren, die zich Christenen noemen en Chritus als grondlegger van hun religie zien. Dus ook alleen maar van horen zeggen.Hoewel niet door iedereen, maar toch in zijn algemeenheid wordt aangenomen dat Jezus heeft bestaan en is gekruisigd. Ook niet-christelijke bronnen al Flavius Josephus, Tacitus en het onderzoeksorgaan "Jesus Seminar". noemen de kruisiging van Jezus "een voldongen feit".
.Dat Jezus werd begraven in het graf van Jozef van Arimathea wordt ook algemeen aanvaard
Weer een bewering zonder die te staven.
De ooggetuigen worden alleen in de Bijbel genoemd. Geen andere verslagen van de gebeurtenissen. Niemand heeft de moeite genomen een verslag op te schrijven van de de gebeurtenissen. Zelfs de veel-schrijvende Romeinen en Joden (die in die tijd toch vooraanstaande chroniqueurs hadden) vermelden helemaal niets.Ooggetuigen hebben hem er ook zien ingaan. Dat het graf op de derde dag leeg was ook. Tegenstanders zeiden alleen dat hij was gestolen of degenen die hem na de opstanding meenden te hebben gezien dat ze hallucineerden.
Al geschreven, Paulus had een visioen. En bouwde daar een eigen Christendom op, waar het huidige Christendom op gebaseerd is. De aanhangers van Christus zelf moesten niets van Paulus hebben.Ongelovigen, zoals Paulus en Jakobus, de broer van Jezus, bekeren zich na het zien. Zij veranderen totaal en worden ineens evangelisten.
Kortom, nogmaals de vraag: Heb je wel je bronnen gecontroleerd. Want je schrijft m.i. duidelijk onzin, zonder ook maar enige staving.
En het allemaal al vaak langsgekomen hier.
Een reden te geloven in het Christendom?Konklusie: er moet toch iets bijzonders zijn gebeurd. Hetzelfde geldt na de verschijning aan de apostelen. Die gingen ook het evangelie verkondigen en velen hebben dat met de dood (steniging, onthoofding) moeten bekopen.
Hetzelfde vraag ik me af bij de Islam. Zelfmoordaanslagen, christenvervolging, de gruwelen van de sharia toepassen en ga zo maar door in naam van Allah en Mohammed. Er moet toch iets bijzonders gebeurt zijn ten tijde van Mohammed. Wat beweegt de volgelingen van Mohammed?
Een reden te geloven in de Islam?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.