Docu, Het Kaf en het Koren

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..
MoreTime
Bevlogen

Docu, Het Kaf en het Koren

Bericht door MoreTime »

Vanavond is in het kader van de themaweek Einde vd Wereld, op Ned2 de docu Het Kaf en het Koren.

Dit zal gaan over de einde-vd-tijden-profeet Harold Camping, die voorspelde dat het einde van de wereld op 21 mei en later in oktober zou plaatsvinden. Ik heb de ontwikkeling rondom deze sekte gevolgd afgelopen jaar, radiouitzendingen van deze gast gehoord en eea erover gelezen (interessant fenomeen die sektes :geek: ). Ik ben erg benieuwd wat de EO van deze docu heeft gemaakt. Het is ze gelukt om 2 journalisten in de sekte te krijgen, het zou dus de moeite waard kunnen zijn...

Wat verwachten we hiervan? Wordt het een eerlijk verhaal of gaat de EO er een christelijke draai aangeven zoals: Harold Camping had het fout, maar het einde komt echt binenkort?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
aton

Re: Docu, Het Kaf en het Koren

Bericht door aton »

MoreTime schreef:Vanavond is in het kader van de themaweek Einde vd Wereld, op Ned2 de docu Het Kaf en het Koren.

Dit zal gaan over de einde-vd-tijden-profeet Harold Camping, die voorspelde dat het einde van de wereld op 21 mei en later in oktober zou plaatsvinden. Ik heb de ontwikkeling rondom deze sekte gevolgd afgelopen jaar, radiouitzendingen van deze gast gehoord en eea erover gelezen (interessant fenomeen die sektes :geek: ). Ik ben erg benieuwd wat de EO van deze docu heeft gemaakt. Het is ze gelukt om 2 journalisten in de sekte te krijgen, het zou dus de moeite waard kunnen zijn...

Wat verwachten we hiervan? Wordt het een eerlijk verhaal of gaat de EO er een christelijke draai aangeven zoals: Harold Camping had het fout, maar het einde komt echt binenkort?
Is er anders niks op TV vanavond ? Dan maar een filmpje huren.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

aton schreef: Is er anders niks op TV vanavond ? Dan maar een filmpje huren.
Spoel er snel doorheen met uitzending gemist. De EO en documentaires. Een gevaarlijke combinatie. Daar kun je maar beter niet te lang naar kijken. Op een enkele natuurserie na dan. De titel is veelzeggend. Als ze er nu "oplichters gezocht" van hadden gemaakt. Dan was het op voorhand duidelijk.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Getses
Forum fan

Bericht door Getses »

MoreTime schreef:Vanavond is in het kader van de themaweek Einde vd Wereld, op Ned2 de docu Het Kaf en het Koren.
Alweer een onnadenkende term; "Het kaf en het koren".

Het zal wel weergaan over zij en wij. Over grenzen trekken, waar ze zo goed in zijn.

Maar als je met de vraag komt om eens een graankorrel aan te wijzen die zonder een liefdevolle omhelsing van kaf is gegroeid, dan komt de aap uit de mouw van ikke, ikke, ikke, en de rest (kaf) kan stikke.

Ik ga vanavond maar naar Twente kijken op eredivisie life.
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Getses schreef: Het zal wel weergaan over zij en wij.
....
Maar als je met de vraag komt om eens een graankorrel aan te wijzen die zonder een liefdevolle omhelsing van kaf is gegroeid,
Dat laatste:
Bijzondere opmerking.
Moet ik eens hard over nadenken. :)
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Hm, ik verwacht er ook niet veel van. De zogenaamde 'eerlijke' docu's van de EO vielen mij altijd erg tegen.
Hoe dan ook; het fenomeen Harold Camping vind ik wel interessant. Het is een klassiek voorbeeld van cognitieve dissonantie en lijkt zo uit het boek van Fessinger 'When Prohpecy Fails' te komen.

Wie weet komt er in deze docu naar voren dat al die toekomstvoorspellingen onzin zijn. Helaas wordt dit in docu's nogal eens in het midden gelaten (denk aan Discovery-achtige docu's hierover).
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

MoreTime schreef:Wie weet komt er in deze docu naar voren dat al die toekomstvoorspellingen onzin zijn.
Dacht het niet. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Samante

Bericht door Samante »

Nou ik vond het een heel leuke uitzending!
Het geloof in het einde der tijden kun je bespotten, maar het geloof in het einde der tijden is op zichzelf genomen al bespottelijk genoeg.

Of je nu een dwaas als Harold Camping in het heden volgt, of dwazen van heel lang geleden volgt, het blijft ridicuul.

Kun je die t-shirts nog krijgen eigenlijk, waarbij het einde der tijden werd beloofd op 21 mei 2011 en 21 oktober 2011? Lijkt me erg wijs om daarmee nu nog rond te lopen.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Ok, ik heb em ook gezien. Tsja, op zich interessant om te zien hoe mensen hier totaal voor gaan en in geloven. Eigenlijk niets nieuws en vergelijkbaar met de overtuiging die je in veel evangelische gemeentes ziet. Deze mensen gaan een stap verder en verbranden hun bruggen achter zich, zegmaar.

Wat sneu als je ziet dat deze simpele zielen totaal berooid worden achtergelaten, compleet gedesillusioneerd.

Helaas gaat de EO niet verder en gaat alleen de laatste 5 minuten over het feit dat het einde van de wereld niet door ging; ze hadden het moeten omdraaien: 5 minuten introductie en 45 minuten over wat een ellende dit soort leer aanricht en wat voor een idioten zulke religieuze leiders zijn. Typisch dat de EO van nu totaal geen boude uitspraken meer doet; wat zijn ze bang daar om iets verkeerds te zeggen :shock: . Helaas, gemiste kans. :(
Jinny

Bericht door Jinny »

Als de EO daar stellige uitspraken over doet dan stuitert de achterban de tent uit.
Waarschijnlijk was dit al net op het randje wat de achterban betreft.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Inderdaad. Vroeger in de verzuilde tijd was er sowieso meer eenheid in de achterban. Toen kon men rustig een anti-evolutie of anti-abortus docu-serie uitzenden. Ik herinner me nog de series met Francis Schaeffer en Wilder Smith. Nu doen ze oh zo modern (maar niet heus), ze stippen bepaalde zaken wel aan, maar doen geen directe uitspraken meer. Ik ken een heel aantal orthodoxen die om die reden met de EO hebben gebroken.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

PietV. schreef:
aton schreef: Is er anders niks op TV vanavond ? Dan maar een filmpje huren.
Spoel er snel doorheen met uitzending gemist. De EO en documentaires. Een gevaarlijke combinatie. Daar kun je maar beter niet te lang naar kijken. Op een enkele natuurserie na dan. De titel is veelzeggend. Als ze er nu "oplichters gezocht" van hadden gemaakt. Dan was het op voorhand duidelijk.
Dan moet er in zo' n serie niet over evolutie worden gesproken.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

HenkM schreef:
Dan moet er in zo' n serie niet over evolutie worden gesproken.
Daar heeft Gerdien de Jong indertijd de nodige aandacht aan geschonken. Het heeft geholpen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
suzanne

Bericht door suzanne »

reactie maker kaf en het koren.

Wat ontzettend interessant om deze reacties te lezen. Wat mij vooral fascineert is dat zoveel mensen aannames doen, die helemaal niets te maken hebben met de manier waarop deze film is gemaakt.
Dat begrijp ik ook wel, maar toch zou ik er graag wat over zeggen, als maker van het kaf en het koren. Op de eerste plaats is het misschien goed om te weten dat wij geen journalisten zijn en ook niet in dienst van de EO werken. We zijn onafhankelijke makers die oprecht geïnteresseerd waren in wat deze mensen dreef.

'Getses' schrijft dat de titel een onnadenkende term is. Het is me niet helemaal helder wat u daarmee bedoelt, maar ik kan wel zeggen hoe we bij deze titel zijn gekomen. De mensen die we volgden hadden het inderdaad over het kaf en het koren, Harold Camping was hier ook vrij duidelijk in. We zagen de mensen langzaam vervreemden van hun eigen omgeving en steeds vaker naar deze term verwijzen. Misschien inderdaad een vrij voor de hand liggende titel, maar uiteindelijk gaat de documentaire hierover.

Zoals 'moretime' schrijft, lijkt er inderdaad sprake te zijn van cognitieve dissonantie. Het boek 'when prophecy fails' heb ik dan ook met zeer veel interesse gelezen.
Ik begrijp je opmerking dat je liever een hele film had gezien over de laatste 10 minuten. Dit heeft echter TOTAAL niets te maken met de EO of dat zij geen uitspraken hierover willen doen of bang zijn om wat verkeerds te zeggen. Dit was onze keuze.
Door de loop van het proces kwamen wij erachter dat we het helemaal niet zo interessant vonden om een verhaal te vertellen over mensen die alles kwijt zijn geraakt doordat ze hierin geloofden. Dat kan, maar dat is een andere film. Bovendien zou dat pas kunnen een lange tijd na datum.
We hebben geprobeerd inzicht te geven, voor zover dat kan in minder dan een uur, in de belevingswereld van deze gelovers. Wat je daarvan vind laat ik liever bij de kijker. Ik heb niet zo de behoefte om daar over te oordelen.
Dit is ook geen journalistieke reportage. Dat je dat een gemiste kans vind, dat mag. Maar dit is wat wij daar hebben meegemaakt en hoe wij het beleefd hebben.
Maar bedankt dat je hebt gekeken!

Wat fijn dat je het een leuke uitzending vond 'Samante' ! Die t-shirts hadden de gelovers zelf laten maken en zijn dus nergens te verkrijgen. Wij hebben na de film uitzending echter wel veel verzoeken hiervoor gehad...

Graag zou ik nog willen zeggen dat wij niet kunnen spreken voor de EO, maar dat mijn ervaring met deze omroep juist heel fijn is.
Ik merk een nogal vooringenomen negatieve houding op deze site richting de EO wat in mijn beleving onjuist en niet fair is. Op geen enkele manier hebben ze ons tegengehouden of onvrij gelaten, er is niet gesproken over achterban of verkeerde dingen zeggen. Het is jammer dat daarvan uit wordt gegaan in de reacties en dat wilde ik graag even rechtzetten. Ik ben blij dat de EO dit met ons is aan gegaan en hoop dat er misschien waardevolle gesprekken kunnen ontstaan uit films zoals 'het kaf en het koren'.

@getses Ik hoop dat Twente eredivisie live minstens net zo interessant was ;-)

vriendelijke groet
Suzanne Arts
Samante

Bericht door Samante »

Hoi Suzanne! Welkom!
Ik vond het inderdaad een mooie docu. Voor mij toont het aan hoe gevaarlijk het geloven in de eindtijd is, hoe mensen huis en haard kunnen verliezen evenals hun baan omdat ze een idioot idee naleven en het ook nog eens bloedserieus nemen.

Als mensen zouden geloven in een God van echte liefde, zou men niet bang hoeven zijn dat ze niet liefdevol zouden worden opgenomen. En ze hoeven dan ook niemand te overtuigen. Een God van echte liefde laat ieder mens toe in zijn koninkrijk.
Plaats reactie