The Passion

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Blues-Bob
Bevlogen

Re: The Passion

Bericht door Blues-Bob »

*kruist benen*
Ooooh, ik moet plassen... roept iemand als het gaat beginnen?
*rent naar het toilet*
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
aton

Bericht door aton »

Blues-Bob schreef:*kruist benen*
Ooooh, ik moet plassen... roept iemand als het gaat beginnen?
*rent naar het toilet*
Geef Strootman toch nog even wat tijd om zijn standpunten te kunnen onderbouwen. :wink:
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Butters schreef:
Dat is niet helemaal waar. Paulus is zich pas tot de heidenen gaan richten nadat Stefanus werdt gestenigt. Op dat moment ging het evangelie na de heidenen. Op het moment ze Stefanhus stenigte hebben de Joden het evangelie definitief van de hand gewezen. Daar hebben ze Jezus afgewezen als Messias en ging het evangelie na de heidenen. Jezus heeft ook gezegt:"Richt je eerst tot de verloren schapen van de Joden en ga daarna pas an de heidenen. Na de steniging van Stefanus is het evangelie na de heidenen gegaan en die hebben het evangelie verder verspreidt want de Joden wilden dat niet. Die klampte vast aan hun eigen geloof.
Zoals hierboven uitgelegd, en heel helder, door aton, hadden/hebben de orthodoxen (fundamentalist is ook goed) geheel geen probleem met stenigen. Zelfs onlangs werden (jonge) Israelische vrouwen bekogeld met stenen, eieren, omdat ze te modern gekleed waren. omdat ze aan de verkeerde kant van de straat liepen. omdat ze weigerde achterin de bus te gaan zitten. Wel erg jammer voor hen dat ze niet mochten doorgaan met stenigen. Of bekogelen.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
aton

Bericht door aton »

HenkM schreef: Zoals hierboven uitgelegd, en heel helder, door aton, hadden/hebben de orthodoxen (fundamentalist is ook goed) geheel geen probleem met stenigen. Zelfs onlangs werden (jonge) Israelische vrouwen bekogeld met stenen, eieren, omdat ze te modern gekleed waren. omdat ze aan de verkeerde kant van de straat liepen. omdat ze weigerde achterin de bus te gaan zitten. Wel erg jammer voor hen dat ze niet mochten doorgaan met stenigen. Of bekogelen.
Toch wel bangelijk dat deze fundamentalisten nog steeds bestaan. Dezelfde strekking die tweeduizend jaar geleden bekend stonden onder de verzamelnaam ' Zélotes' http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeloten" onclick="window.open(this.href);return false; . Als je dit in de context van die tijdsgeest ziet kan men daar nog begrip voor opbrengen. Maar dat er heden ten dage nog simpelen van geest de toestanden van twee a drieduizend jaar geleden, genocides inbegrepen, nog als norm en ' wil van God ' beschouwen is voor mij althans, onbegrijpelijk. De genocide van 70 jaar geleden goedpraten is strafbaar, maar de genocides uit de Bijbel dan weer niet. Onbegrijpelijk!!
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Maar dan kun je wel aan de gang blijven: Catharen, Arianen.
Kareltje de G. slachtte nog eens 5000 Saksen af omdat ze zijn geloof (christelijke, dus) niet wilden accepteren. Toegegeven, het was niet het hele volk.

Terugkomend op deze fundamentalisten:
heel beangstigend. Maar als je ziet waar ze de hele dag mee bezig zijn !!!???
En een invloed dat die lui hebben ...... (je zou er bijna van gaan vloeken).
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
aton

Bericht door aton »

HenkM schreef: Terugkomend op deze fundamentalisten:
heel beangstigend. Maar als je ziet waar ze de hele dag mee bezig zijn !!!???
En een invloed dat die lui hebben ...... (je zou er bijna van gaan vloeken).
Ach, laat je maar eens gaan. :lol:
P. Strootman
Forum fan

Bericht door P. Strootman »

Butters schreef: Jezus heeft ook gezegt:"Richt je eerst tot de verloren schapen van de Joden en ga daarna pas naar de heidenen. VRAAG:Ik ben zeer benieuwd, waar u dit leest in de Bijbel.Ik heb het nog nooit gelezen.
aton

Bericht door aton »

P. Strootman schreef:Butters schreef: Jezus heeft ook gezegt:"Richt je eerst tot de verloren schapen van de Joden en ga daarna pas naar de heidenen. VRAAG:Ik ben zeer benieuwd, waar u dit leest in de Bijbel.Ik heb het nog nooit gelezen.
Misschien bedoeld Butters hiermee Matt. 10 : 6 en Matt.15 : 24 , alhoewel hier wat anders mee bedoeld is en niet slaat op het lezerspubliek van Paulus. Probeer je vooral te focussen op de O.P. of we dwalen af.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Deze passages zal Strootman ook wel kennen. Ik denk dat het hem gaat om de toevoeging: "daarna pas naar de heidenen". Want dat maak je niet op uit de evangeliën. Daar komt Paulus pas mee in de Handelingen en Brieven.

Jezus leek zich uitsluitend op de joden te richten.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Áls hij toen al leefde, wie kende hij nog meer?
P. Strootman
Forum fan

aton schreef:
P. Strootman schreef:Butters schreef: Jezus heeft ook gezegt:"Richt je eerst tot de verloren schapen van de Joden en ga daarna pas naar de heidenen. VRAAG:Ik ben zeer benieuwd, waar u dit leest in de Bijbel.Ik heb het nog nooit gelezen.
Misschien bedoeld Butters hiermee Matt. 10 : 6 en Matt.15 : 24 , alhoewel hier wat anders mee bedoeld is en niet slaat op het lezerspubliek van Paulus. Probeer je vooral te focussen op de O.P. of we dwalen af.
Jezus had zeker géén Boodschap voor ons, heidenen, want ook volgens Paulus was Hij een Dienaar van besnedenen, om de beloften aan de vaderen van Israel gedaan, te bevestigen. Als we wat meer op de leerstelligheid van beide evangelien zouden letten, want dáárom is het begonnen, dan zouden we ontdekken, dat in het evangelie der Besnijdenis de mens Jezus Christus gepredikt wordt, en in het evangelie van Paulus, de Geest die in de mens Jezus was, dus ook in ieder mens, want Jezus was waarlijk en mens. Paulus bedoelde met de omgekeerde naam Christus Jezus dan ook niet de mens Jezus, maar de Geest, die in Hem was. Hij is de enige apostel, die zich een apostel van Christus Jezus noemt! Ook schreef Paulus aan ons, niet-joden, dat God de Geest, die in de mens Jezus was, óók in onze harten uitgezonden heeft. Hiermee aangevende, dat dit de eigenlijk betekenis is van beide evangelien. En de Zoon, die in Paulus geopenbaard werd, opdat hij Hem onder ons, heidenen, zou verkondigen, is dan ook de Géést, en niet Jezus!
P. Strootman
Forum fan

Dit geldt ook voor Vilaine!
aton

Bericht door aton »

Vilaine schreef:Deze passages zal Strootman ook wel kennen. Ik denk dat het hem gaat om de toevoeging: "daarna pas naar de heidenen". Want dat maak je niet op uit de evangeliën. Daar komt Paulus pas mee in de Handelingen en Brieven.
Zoals in Handelingen 22:21 en Galaten 2:9 zal je bedoelen. En ik sta niet in voor wat Butters geschreven heeft, laat dat ook duidelijk zijn.
Jezus leek zich uitsluitend op de joden te richten.
Dat is toch wel duidelijk. Hij gebruikt zelfs het woord ' honden ' voor niet-joden ( Matt.15:26 )
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

P. Strootman schreef:
aton schreef:
Jezus had zeker géén Boodschap voor ons, heidenen, want ook volgens Paulus was Hij een Dienaar van besnedenen, om de beloften aan de vaderen van Israel gedaan, te bevestigen. Als we wat meer op de leerstelligheid van beide evangelien zouden letten, want dáárom is het begonnen, dan zouden we ontdekken, dat in het evangelie der Besnijdenis de mens Jezus Christus gepredikt wordt, en in het evangelie van Paulus, de Geest die in de mens Jezus was, dus ook in ieder mens, want Jezus was waarlijk en mens. Paulus bedoelde met de omgekeerde naam Christus Jezus dan ook niet de mens Jezus, maar de Geest, die in Hem was. Hij is de enige apostel, die zich een apostel van Christus Jezus noemt! Ook schreef Paulus aan ons, niet-joden, dat God de Geest, die in de mens Jezus was, óók in onze harten uitgezonden heeft. Hiermee aangevende, dat dit de eigenlijk betekenis is van beide evangelien. En de Zoon, die in Paulus geopenbaard werd, opdat hij Hem onder ons, heidenen, zou verkondigen, is dan ook de Géést, en niet Jezus!
Nu leerde ik onlangs dat paulus géén apostel was, maar dat terzijde.

jezus was toch geen mens? wat mis ik hier?

In kort: wat klopt hier niet?
aton

Bericht door aton »

P. Strootman schreef: Jezus had zeker géén Boodschap voor ons, heidenen, want ook volgens Paulus was Hij een Dienaar van besnedenen, om de beloften aan de vaderen van Israel gedaan, te bevestigen.
Heel juist, om als fundamentalistische jood een opstand tegen de Romeinse overheerser in te zetten, als troonpretendent ( messias= chrestus ) en zelotenleider. Is wat tegengevallen.
Als we wat meer op de leerstelligheid van beide evangelien zouden letten, want dáárom is het begonnen, dan zouden we ontdekken, dat in het evangelie der Besnijdenis de mens Jezus Christus gepredikt wordt, en in het evangelie van Paulus, de Geest die in de mens Jezus was, dus ook in ieder mens, want Jezus was waarlijk en mens. Paulus bedoelde met de omgekeerde naam Christus Jezus dan ook niet de mens Jezus, maar de Geest, die in Hem was.
En als jij wat beter zou letten wat ik hier al maanden probeer diets te maken is dat GEHEEL het N.T. een gnostische constructie is, opgezet door Paulus, wat totaaaal niks te maken heeft met de hierboven beschreven historische figuur. Heeft net zoveel waarheidsgehalte als bv. de Dionysus-cultus.
Hij is de enige apostel, die zich een apostel van Christus Jezus noemt!
Daarom adviseert WC eend ook altijd ... WC eend. Hoedt u voor namaak.
Ook schreef Paulus aan ons, niet-joden,
Nooit van hem enig post ontvangen. Jij wel ? Hij schreef voor de gehelleniseerde joden in de diaspora een variant op de Dionysus-Bacchus-Mithras-Isis-mysterieculten. Dát was zijn publiek.
dat God de Geest, die in de mens Jezus was, óók in onze harten uitgezonden heeft. Hiermee aangevende, dat dit de eigenlijk betekenis is van beide evangelien. En de Zoon, die in Paulus geopenbaard werd, opdat hij Hem onder ons, heidenen, zou verkondigen, is dan ook de Géést, en niet Jezus!
Hier ben je weer totaal de trappers kwijt. Pfff.. er is nog werk aan.
Plaats reactie