Je afvalligheid altijd voor je blijven houden.
Moderator: Moderators
Je afvalligheid altijd voor je blijven houden.
Ik weet niet waar ik deze topic het best kan openen...misschien kan een moderator hem anders even verplaatsen.
Het is een tijdje geleden dat ik hier gereageerd heb. Van een moslim ging ik naar een agnost en ben nu zo goed als atheïst. (Gek om dit te typen)
Ik vraag me af of hier ex-gelovigen (voornamelijk moslims) zijn die niet van plan zijn 'uit de kast te komen'? Die dus eigenlijk het lef niet hebben om hun omgeving te vertellen dat ze niet meer geloven omdat ze hiermee veel zullen en kunnen verliezen helaas...
Ik ben benieuwd hoe mensen die deze keuze gemaakt hebben hiermee leven en voelt het niet enorm hypocriet om je anders voor te doen dan je eigenlijk bent? Of zijn er mensen die gewoon aangeven door woorden of gedrag dat ze geloof even niet zien zitten maar niet hardop zeggen dat ze niet meer geloven en dit ook niet meer van plan zijn?
Het is een tijdje geleden dat ik hier gereageerd heb. Van een moslim ging ik naar een agnost en ben nu zo goed als atheïst. (Gek om dit te typen)
Ik vraag me af of hier ex-gelovigen (voornamelijk moslims) zijn die niet van plan zijn 'uit de kast te komen'? Die dus eigenlijk het lef niet hebben om hun omgeving te vertellen dat ze niet meer geloven omdat ze hiermee veel zullen en kunnen verliezen helaas...
Ik ben benieuwd hoe mensen die deze keuze gemaakt hebben hiermee leven en voelt het niet enorm hypocriet om je anders voor te doen dan je eigenlijk bent? Of zijn er mensen die gewoon aangeven door woorden of gedrag dat ze geloof even niet zien zitten maar niet hardop zeggen dat ze niet meer geloven en dit ook niet meer van plan zijn?
''Heb geen angst voor de dood, want zolang wij er zijn is de dood er niet en als de dood er is zijn wij er niet meer.''
Re: Je afvalligheid altijd voor je blijven houden.
Het is een prima plek gezien de vraagstelling. Ik hoop dat er reacties komen. Mocht er nog iemand op Ontdek Islam vertoeven. Dan is het misschien een idee om hier naar te verwijzen. En anders is het een kwestie van geduld. Er wordt hier veel gelezen; alleen is het soms lastig om de specifieke doelgroep aan te boren.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Ja, ik ben er zo één. Ik vrees dat ik gedoemd ben voor eeuwig te doen alsof ik geloof, aangezien mijn omgeving zeer gelovig Moslims zijn, en voor hun zou het een zeer grote schande en verdoemnis betekenen.
Vooral aangezien ze veel moeite hebben gedaan dat ik volgens de Islam zou leven, en dat ik zelf vroeger heel religieus was en altijd probeerde op tijd de salah te verrichten.
Maar ja, uiteindelijk wint het verstand en logica van oude dogma's..
Vooral aangezien ze veel moeite hebben gedaan dat ik volgens de Islam zou leven, en dat ik zelf vroeger heel religieus was en altijd probeerde op tijd de salah te verrichten.

The Quran is like a software license. Few Muslims actually read it. They just scroll to the bottom and click I agree.
Ik vraag me af hoe je dat wil doen. Freethinker heeft niet zo'n goede naam daar, dus ik denk niet dat het toegelaten wordt er van de daken te schreeuwen: 'Altijd al afvallige in moslimomgeving geweest? Kom naar Freethinker!'PietV. schreef:Het is een prima plek gezien de vraagstelling. Ik hoop dat er reacties komen. Mocht er nog iemand op Ontdek Islam vertoeven. Dan is het misschien een idee om hier naar te verwijzen. En anders is het een kwestie van geduld. Er wordt hier veel gelezen; alleen is het soms lastig om de specifieke doelgroep aan te boren.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
De verpakking hoeft niet zo expliciet. Een moslim met twijfels kun je een pbtje sturen met de link naar dit topic. Zonder verder aan te dringen. Het gegeven dat hier een rubriek Islam is, kan de nieuwsgierigheid aanwakkeren. We hebben er al veel binnen zien lopen.Luck schreef:
Ik vraag me af hoe je dat wil doen. Freethinker heeft niet zo'n goede naam daar, dus ik denk niet dat het toegelaten wordt er van de daken te schreeuwen: 'Altijd al afvallige in moslimomgeving geweest? Kom naar Freethinker!'
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
- BadAssChick
- Ervaren pen
je afvalligheid voor je houden is niet alleen onder de moslims, ook Jehovah,s getuigen houden het voor zich ,totdat de twijfel zo,n grote overhand heeft dat ze het bijna uitschreeuwen ,vaak zijn de gevolgen hiervan ook drastisch zoals het verlies van familie en vrienden die je niet meer willen zien/spreken ,de trauma,s die ze er naderhand van ondervinden ,ze komen vaak in een sociaal isolement en zijn van de normale wereld vervreemd
tis gewoon te zielig om dat aan te kijken ,en ze worden ook nog is door hun eigen familie en vrienden veroordeeld als zijnde bezeten door de duivel ...vele exJG hebben jarenlang in de sekte gezeten en als ze eruit komen en komen er gefrustreerd en gedesilusioneerd uit door het jarenlang bedrog en zoals ik het noem geestelijke marteling
tis gewoon te zielig om dat aan te kijken ,en ze worden ook nog is door hun eigen familie en vrienden veroordeeld als zijnde bezeten door de duivel ...vele exJG hebben jarenlang in de sekte gezeten en als ze eruit komen en komen er gefrustreerd en gedesilusioneerd uit door het jarenlang bedrog en zoals ik het noem geestelijke marteling
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.
http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.
http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
En dit geeft ook direct een (heel goede) reden om niet met je identiteit te koop te lopen.
Er zijn er nog (veel) te veel die die 40 maagden willen verdienen, naderhand.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
maar moeten wij onze identiteit verborgen houden uit angst dat ons iets overkomt? :/ mij hadden ze al lang kunnen traceren als ze dat hadden gewild.HenkM schreef:En dit geeft ook direct een (heel goede) reden om niet met je identiteit te koop te lopen.
groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Dat schijnt te maken te hebben dat voorkomen is beter dan genezen.sytze schreef:maar moeten wij onze identiteit verborgen houden uit angst dat ons iets overkomt? :/ mij hadden ze al lang kunnen traceren als ze dat hadden gewild.HenkM schreef:En dit geeft ook direct een (heel goede) reden om niet met je identiteit te koop te lopen.
groet, Sytze
Ik ga ook niet voor iemand invullen hoe die de klaarblijkelijke rug toe kering kenbaar wil maken, of niet.
Kan ik niet beoordelen. Kan, en wil ik ook niet, over oordelen.
Maar je moet wel bedenken dat in sommige godsdiensten daar een doodstraf op staat. En ik kan me voorstellen dat een 'dood' verklaring net zo erg is. (dat je wordt genegeerd door je familie, je gemeenschap, je collega's).
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Heb jij misschien enig idee om hoeveel eigenlijk ex-moslims het gaat? Ken je meer mensen, onder vrienden of zo die doen alsof ze moslim zijn maar eigenlijk allang niet meer geloven? Ik heb zelf namelijk het idee dat er veel ex-moslims zijn die niet voor hun afvalligheid durven uit te komen. Begrijpelijk, maar eigenlijk ook jammer omdat het de ogen van anderen zou kunnen openen en ook de weg naar openheid zou kunnen bevorderen. Desnoods door een blog of zoiets, waar mensen anoniem op reageren maar wat wel breed onder de aandacht gebracht zou kunnen worden. Het is uiterst lastig om het islamitische idee over afvalligheid te veranderen als iedereen in zijn schulp blijft kruipen, maar op dit moment is de prijs of liever gezegd de straf op openlijk uitkomen voor je afvalligheid blijkbaar nog te hoog. Maar verandert dat ooit als iedere ex-moslim dat blijft verbergen? Dit is een zeer lastig dilemma.Khayyam schreef:Ja, ik ben er zo één. Ik vrees dat ik gedoemd ben voor eeuwig te doen alsof ik geloof, aangezien mijn omgeving zeer gelovig Moslims zijn, en voor hun zou het een zeer grote schande en verdoemnis betekenen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Met het vrije uitwisseling van meningen en ideeen anno 2012 denk ik niet dat dogmatische ideologien nog lang stand kunnen houden. Ik vermoed dat er veel "culturele" Moslims zijn die eigenlijk niet meer geloven in de religie, maar toch een bepaalde band ermee hebben.
De Turken hier in NL zijn religieuzer dan de Turken in Turkije, voornamelijk omdat Islam voor hun synoniem is met cultuur en identiteit.
De Turken hier in NL zijn religieuzer dan de Turken in Turkije, voornamelijk omdat Islam voor hun synoniem is met cultuur en identiteit.
The Quran is like a software license. Few Muslims actually read it. They just scroll to the bottom and click I agree.
Ik denk dat dat inderdaad het geval is, dat moslims hier vooral vasthouden aan hun religie om hun identiteit te waarborgen, wat in het thuisland, waar iedereen als moslim wordt gezien totaal niet nodig is.
Wat ik dan wel heel verontrustend vond is, dat islamitische studenten, die volgens de Vrije Universiteit zelfs topstudenten zijn, een omstreden imam uitnodigen om van hem 'te leren'. Het idee dat wanneer je gaat studeren als moslim je dus vrijer zou gaan denken, vanwege meer academisch denkvermogen, is hiermee dus onhoudbaar. Je hoort stellen dat 'gewone' moslims die imam ook niet zien zitten. Maar wat zijn dan 'gewone' moslims? Zijn moslims die gestudeerd hebben aan de VU en zelfs topstudenten zijn dan geen gewone moslims? Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat hun studie ervoor zorgt dat ze de antwoorden op hun levensvragen van zo'n imam interessant of relevant vinden. Dit soort zaken zorgt ervoor dat ik blijf twijfelen aan het (eventueel verborgen gehouden) gedachtegoed van 'gewone' moslims.
Het gaat mij ook niet perse om vasthouden aan hun religie, maar om denkbeelden. Hoe denken 'gewone' moslims over homofilie, over joden, over de rol van vrouwen, over onze democratie, over de sharia (in allerlei vormen) en over christenen en over de Islam als zodanig. En dan bedoel ik niet ex-moslims maar 'gewone' moslims die nog wel geloven, maar niet extreem naar buiten treden, of niet zo bezig zijn met Koran en moskee of geloof.
En weet jij ook hoe 'gewone' moslims denken over deze imam?
Wat ik dan wel heel verontrustend vond is, dat islamitische studenten, die volgens de Vrije Universiteit zelfs topstudenten zijn, een omstreden imam uitnodigen om van hem 'te leren'. Het idee dat wanneer je gaat studeren als moslim je dus vrijer zou gaan denken, vanwege meer academisch denkvermogen, is hiermee dus onhoudbaar. Je hoort stellen dat 'gewone' moslims die imam ook niet zien zitten. Maar wat zijn dan 'gewone' moslims? Zijn moslims die gestudeerd hebben aan de VU en zelfs topstudenten zijn dan geen gewone moslims? Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat hun studie ervoor zorgt dat ze de antwoorden op hun levensvragen van zo'n imam interessant of relevant vinden. Dit soort zaken zorgt ervoor dat ik blijf twijfelen aan het (eventueel verborgen gehouden) gedachtegoed van 'gewone' moslims.
Het gaat mij ook niet perse om vasthouden aan hun religie, maar om denkbeelden. Hoe denken 'gewone' moslims over homofilie, over joden, over de rol van vrouwen, over onze democratie, over de sharia (in allerlei vormen) en over christenen en over de Islam als zodanig. En dan bedoel ik niet ex-moslims maar 'gewone' moslims die nog wel geloven, maar niet extreem naar buiten treden, of niet zo bezig zijn met Koran en moskee of geloof.
En weet jij ook hoe 'gewone' moslims denken over deze imam?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)