Hamster in frituurpan

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

siger

Re: Hamster in frituurpan

Bericht door siger »

GetBigFast schreef:Ik begrijp dat het komt door de aaibaarheid van het diertje. Echter is het voor mij echt een morale f*ck up.

Dier 1 pijn doen en opeten is dikke fouteboel
Dier 2 pijn doen en opeten is prima
Dier 3 opeten is dikke fouteboel

Het is nu officeel, mensen zijn raar.

Ik vraag me trouwens af hoe mensen zouden reageren als de kreeften gingen schreeuwen...
Er bestaan dieren met twee zenuwcellen, en dieren met tientallen miljarden zenuwcellen. Er is dus een wereld van verschil tussen dier 1, 2 en 3.

Vraagje: vind jij het doden van een malariamug even erg als een moord?
Samante

Bericht door Samante »

Van een kok hoorde ik dat ze kreeft ook levend in een voorverwarmde oven gooien. Dus niet in kokend water maar in een hete oven.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

GetBigFast schreef:Ik begrijp dat het komt door de aaibaarheid van het diertje. Echter is het voor mij echt een morale f*ck up.

Dier 1 pijn doen en opeten is dikke fouteboel
Dier 2 pijn doen en opeten is prima
Dier 3 opeten is dikke fouteboel

Het is nu officeel, mensen zijn raar.

Ik vraag me trouwens af hoe mensen zouden reageren als de kreeften gingen schreeuwen...
Nooit een kreeft horen piepen als hij het kokende water in gaat? Dat doet hij wel hoor!
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Samante schreef:Van een kok hoorde ik dat ze kreeft ook levend in een voorverwarmde oven gooien. Dus niet in kokend water maar in een hete oven.
Ik vind dat net zo walgelijk als die hamster roosteren. Compleet onzinnig om dieren in te delen in aaibaar dus zielig en niet aaibaar dus martelwaardig.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Samante schreef:Van een kok hoorde ik dat ze kreeft ook levend in een voorverwarmde oven gooien. Dus niet in kokend water maar in een hete oven.
Nu, eet ik nooit kreeft. Maar prik wel eens een garnaal weg. Dezelfde procedure. Aan boord worden ze levend in kokend water gegooid. Omdat ik geen sterke band heb met een garnaal speelt mijn geweten (nog) niet op.
Mosselen idem dito. Bederven snel als ze dood zijn. Dus vers (levend) in de pan en als de schelp open gaat dan kun je ze eten. Ook hier zit ik niet mee. Ben ik nu een selectieve dierenbeul.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Piet, Ja, strikt genomen eigenlijk wel. 8*)

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Kitty schreef:Piet, Ja, strikt genomen eigenlijk wel. 8*)
Morgen maar een vegetarische dag inlassen. Om dit even te laten bezinken :)
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Jinny

Bericht door Jinny »

Hmm, wie aan mijn bal gehakt komt heeft een probleem, geen vegetarische dag dus.
Ik is geen konijn........
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Naast de aaibaarheidsfactor als reden voor het niet in hete olie gooien van dieren (en noterend dat weinigen hier een probleem schijnen te hebben met het gooien van sommige dieren in kokend water of het doodslaan van dieren (b.v. insecten), heb ik nog een andere reden om tegen het gooien van een levende hamster in hete olie te zijn : het is onhygiënisch (de darminhoud komt vrij in de buikholte), en de olie verontreinigt door het verbranden van de vachtharen.

Maar serieus : als je wel kreeft, garnalen, en mosselen eet, en/of af en toe een mug of spin tegen de muur doodslaat, en je gruwt van de gedachte van een levende hamster in de hete olie, zou je dan wel een "netjes" gedode en gevilde hamster eten?
Is het probleem hier het eten van een hamster of het levend in de heet water of olie gooien van een dier?
Indien het eten van een hamster : eet je wel vlees, kip, of vis? Zo ja, waarom dan geen hamster?
Indien "levend" het probleem is, waarom dan wel een levende kreeft, garnaal, of mossel in heet water?

:?:
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Jinny

Bericht door Jinny »

Indien "levend" het probleem is, waarom dan wel een levende kreeft, garnaal, of mossel in heet water?
Hypocriete.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

PietV. schreef:Mosselen idem dito. Bederven snel als ze dood zijn. Dus vers (levend) in de pan en als de schelp open gaat dan kun je ze eten. Ook hier zit ik niet mee. Ben ik nu een selectieve dierenbeul.
Zaterdag nog mosselen gegeten, je doet ze in een pan met een laagje witte wijn en wat groenten.
Ik breng de boel wel aan de kook in een dikwandige snelkookpan, voor ik de mosselen erbij doe, om de tijd tussen leven en dood zo kort mogelijk te houden, verder houd ik mij vast aan het onderzoek van Noorse wetenschappers:
Mon Feb 7, 9:37 AM ET

OSLO (Reuters) - Worms squirming on a fishhook feel no pain -- nor do lobsters and crabs cooked in boiling water, a scientific study funded by the Norwegian government has found.

"The common earthworm has a very simple nervous system -- it can be cut in two and continue with its business," Professor Wenche Farstad, who chaired the panel that drew up the report, said Monday.

Norway might have considered banning the use of live worms as fish bait if the study had found they felt pain, but Farstad said "It seems to be only reflex curling when put on the hook ... They might sense something, but it is not painful and does not compromise their well-being."

The government called for the study on pain, discomfort and stress in invertebrates to help in the planned revision of Norway's animal protection law. Invertebrates cover a range of creatures from insects and spiders to mollusks and crustaceans.

Farstad said most invertebrates, including lobsters and crabs boiled alive, do not feel pain because, unlike mammals, they do not have a big brain to read the signals.

Some more advanced kinds of insects, such as honeybees which display social behavior and a capacity to learn and cooperate, deserve special care, she said.

"We have particular responsibility for animals that we have in our custody. That is not a scientific opinion, but the ethical side of the issue," Farstad said.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
a.r.

Bericht door a.r. »

Maar serieus : als je wel kreeft, garnalen, en mosselen eet, en/of af en toe een mug of spin tegen de muur doodslaat, en je gruwt van de gedachte van een levende hamster in de hete olie, zou je dan wel een "netjes" gedode en gevilde hamster eten?
Is het probleem hier het eten van een hamster of het levend in de heet water of olie gooien van een dier?
Indien het eten van een hamster : eet je wel vlees, kip, of vis? Zo ja, waarom dan geen hamster?
Ik eet geen kreeft, garnalen of mosselen of een ander dier dat levend gekookt is....en ja, ALS het me al eens lukt een mug te snel af te zijn, dan geef ik een mug wel eens letterlijk een doodsklap (spinnen zet ik netjes buiten de deur) en ja ik eet wel vlees ...en nee ik kan het mij niet veroorloven om altijd biologische producten te kopen....in die zin ben ik dus zeker hypocriet te noemen en stel ik mijn welzijn/welbehagen boven dat van het dier dat al zo'n kloteleven- en dood achter de rug heeft. Voel ik me daar schuldig over? Oh ja zeker wel, maar mijn nageslacht loopt hier ook rond en heeft mij nog ff nodig....het recht van de sterkste zullen we zeggen...... :(
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

a.r. schreef:Ik eet geen kreeft, garnalen of mosselen of een ander dier dat levend gekookt is....
Mijn vraag was duidelijk aan hen die dat wel doen. Want misschien kunnen zij wel vertellen waarom zij vinden dat het eten van een levend gekookte/gefrituurde hamster (behalve dan de smaak) wezenlijk anders is dan dat van een gekookte kreeft, garnaal of mossel.

;)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het verschil zou voor mij zijn, het kunnen voelen van pijn. Als de posting van Fish hierboven klopt, zou ik geen moeite hebben met de kreeft ed. En dus wel met de hamster. En als die hamster pijnloos geslacht zou zijn, zou ik geen bezwaar hebben hem op te eten, als hij lekker is natuurlijk. 8*)

Wormpje
Forum fan

Bericht door Wormpje »

Mon Feb 7, 9:37 AM ET

OSLO (Reuters) - Worms squirming on a fishhook feel no pain -- nor do lobsters and crabs cooked in boiling water, a scientific study funded by the Norwegian government has found.

"The common earthworm has a very simple nervous system -- it can be cut in two and continue with its business," Professor Wenche Farstad, who chaired the panel that drew up the report, said Monday.

Norway might have considered banning the use of live worms as fish bait if the study had found they felt pain, but Farstad said "It seems to be only reflex curling when put on the hook ... They might sense something, but it is not painful and does not compromise their well-being."

The government called for the study on pain, discomfort and stress in invertebrates to help in the planned revision of Norway's animal protection law. Invertebrates cover a range of creatures from insects and spiders to mollusks and crustaceans.

Farstad said most invertebrates, including lobsters and crabs boiled alive, do not feel pain because, unlike mammals, they do not have a big brain to read the signals.

Some more advanced kinds of insects, such as honeybees which display social behavior and a capacity to learn and cooperate, deserve special care, she said.

"We have particular responsibility for animals that we have in our custody. That is not a scientific opinion, but the ethical side of the issue," Farstad said.
Brehm, over de gewone doodgraver:

''Dat de Doodgravers bij het verrichten van hun arbeid soms groote bezwaren met goed gevolg overwinnen, blijkt uit de volgende proef. Aan een touw, dat aan een in den grond gestoken stok bevestigd was, werd het aas op zulk een wijze opgehangen, dat het den bodem niet aanraakte. Nadat de Kevers zich overtuigd hadden, dat zij hier op de gewone wijze hun taak niet konden volbrengen, bereikten zij hun doel door den stok zoover te ontgraven, dat hij omviel.''

Dat de aasetende insekten gezamenlijk aan die stok groeven (en van elkaar doorkregen wat een beter plan was dan bij het aas komen) geeft aan dat deze soort iig een zekere intelligentie heeft, hoe je dit ook wilt zien. Dit past niet in het beeld van het oliedomme wezen met enkel zenuwknopen; kennelijk zijn die niet per definitie zo slecht. De anatomie van een dier zegt misschien niet alles over hoe of wat het daadwerkelijk IS. Ik zou geen uitspraken durven te doen over de aanwezigheid van gevoel bij simpele wezens. Bovendien is dit soort dingen al tijden een twistpunt, zo heb ik herhaaldelijk het tegenovergestelde gelezen van wat een vis zou voelen of aan pijn kunnen hebben: De mensen zijn het gewoon niet zeker. Ik zou niets zomaar aan durven te nemen van zo'n onderzoek.
Plaats reactie