The Passion
Moderator: Moderators
-
- Forum fan
The Passion
The Passion wordt dus weer opnieuw opgevoerd! Een Nederlandse theoloog schreef enkele jaren geleden in een van zijn boeken, dat hij zich verzette tegen de Godsvoorstelling van een hemelse curator, die het gruwelijk lijden van zijn Zoon aan het kruis gewild zou hebben en dan ook de beschikker zou zijn van al het veelsoortige en onvoorstelbare lijden van mensen de eeuwen door. Wat het christendom van de Bijbel gemaakt heeft is dan ook eigenlijk onvoorstelbaar.Paulus, de apostel, die zich tot ons, niet-joden, richt, heeft 'Golgotha'nooit metnog maar één letter aangehaald. Hij had dus totaal géén 'historische' belangstelling voor de zogenaamde kruisiging van Jezus, maar uitsluitend 'theologische' belangstelling. Hij vatte het dan ook zinnebeeldig op. Hij was, bijvoorbeeld, mét Christus gekruisigd en riep zijn lezers op, hun vlees met zijn hartstochten en begeerten te kruisigen. Letterlijk?? Het gehele verhaal moet dan ook ZINNEBEELDIG verstaan worden. Ook Jezus zelf vatte het zinnbeeldig op, want toen er nog geen sprake was van een zogenaamde kruisiging van Hem, riep Hij zijn hoorders al op, hun kruis op zich te nemen en Hem na te volgen en Hem na te volgen. Voor 'Golgotha' geldt:De letter doodt, maar de Geest maakt levend!
Re: The Passion
Tegen wie heb je het? Heb je dit niet op de verkeerde site gepost?P. Strootman schreef:Paulus, de apostel, die zich tot ons, niet-joden, richt...
In Rotterdam als ik me niet vergis. Met een stoet aan artiesten gaat de EO (samen met RKK) op moderne wijze trachten zieltjes te winnen op de Coolsingel. Het is een soort religieus circus aan het worden. Met als hoogtepunt het sjouwen van een grote lichtbak in de vorm van een kruis. De artiesten worden hoogstwaarschijnlijk goed betaald. Om het volk te onderhouden ter bekering en vermaak.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Er zitten wel verdedigbare zaken in je O.P. maar niet vrij van vermenging tussen de historische en de mythologische Christus.P. Strootman schreef:The Passion wordt dus weer opnieuw opgevoerd! Een Nederlandse theoloog schreef enkele jaren geleden in een van zijn boeken, dat hij zich verzette tegen de Godsvoorstelling van een hemelse curator, die het gruwelijk lijden van zijn Zoon aan het kruis gewild zou hebben en dan ook de beschikker zou zijn van al het veelsoortige en onvoorstelbare lijden van mensen de eeuwen door. Wat het christendom van de Bijbel gemaakt heeft is dan ook eigenlijk onvoorstelbaar.Paulus, de apostel, die zich tot ons, niet-joden, richt, heeft 'Golgotha'nooit metnog maar één letter aangehaald. Hij had dus totaal géén 'historische' belangstelling voor de zogenaamde kruisiging van Jezus, maar uitsluitend 'theologische' belangstelling. Hij vatte het dan ook zinnebeeldig op. Hij was, bijvoorbeeld, mét Christus gekruisigd en riep zijn lezers op, hun vlees met zijn hartstochten en begeerten te kruisigen. Letterlijk?? Het gehele verhaal moet dan ook ZINNEBEELDIG verstaan worden. Ook Jezus zelf vatte het zinnbeeldig op, want toen er nog geen sprake was van een zogenaamde kruisiging van Hem, riep Hij zijn hoorders al op, hun kruis op zich te nemen en Hem na te volgen en Hem na te volgen. Voor 'Golgotha' geldt:De letter doodt, maar de Geest maakt levend!
Paulus kunnen we wel zien als ( een van de eerste ) de stichter van het gnostisch christendom. Je hebt volkomen gelijk dat de werkelijke geschiedenis van deze figuur Jezus, Paulus worst mocht wezen. En dat hij zich richtte tot niet-joden wil ik wel tegenspreken. Hij richtte zich aanvankelijk tot de gehelleniseerde joden. Pas nadien hebben zich ook niet-joden zich hierbij aangesloten. Dit was ook niet zo speciaal. Veel van de Hellenen bezochten verschillende gnostische tempels van zowel Egyptische, Syrische, Romeinse als Griekse orrigine. Jezus is wel degelijk gekruisigd, maar als opstandeling tegen het Rijk. Wat we lezen in de evangelies is pas na Paulus ontstaan. Niet zo verwonderlijk dat men hem laat zeggen ; Neem je kruis op en volg mij ". Meer historisch correct zou geweest zijn : Neem je zwaard op en volg mij .
Omdat Jesus zijn eigen kruisiging voorspeld heeft. Daarom kon Jezus dat zeggen. Jezus wist namelijk dat hij gekruisigd zou gaan worden. Paulus spreekt over een geestijke kruisiging. Dat is ook de bedoeling van het evangelie. als je dus tot Christus komt en je wordt Christen dan moet je als het ware als nieuw mens geboren worden. Je oude jij moet gekruigd worden en je nieuwe jij moet geboren worden,Maar dan in Christus. Dat je dus toegeeft dat wij mensen eigenlijk zondaars zijn.Ook Jezus zelf vatte het zinnbeeldig op, want toen er nog geen sprake was van een zogenaamde kruisiging van Hem, riep Hij zijn hoorders al op, hun kruis op zich te nemen en Hem na te volgen en Hem na te volgen. Voor 'Golgotha' geldt:De letter doodt, maar de Geest maakt levend!
Paulus, de apostel, die zich tot ons, niet-joden, richt, heeft 'Golgotha'nooit metnog maar één letter aangehaald.
Dat is niet helemaal waar. Paulus is zich pas tot de heidenen gaan richten nadat Stefanus werdt gestenigt. Op dat moment ging het evangelie na de heidenen. Op het moment ze Stefanhus stenigte hebben de Joden het evangelie definitief van de hand gewezen. Daar hebben ze Jezus afgewezen als Messias en ging het evangelie na de heidenen. Jezus heeft ook gezegt:"Richt je eerst tot de verloren schapen van de Joden en ga daarna pas an de heidenen. Na de steniging van Stefanus is het evangelie na de heidenen gegaan en die hebben het evangelie verder verspreidt want de Joden wilden dat niet. Die klampte vast aan hun eigen geloof.
Dat voorspellen is niet zo moeilijk. Net zoals elke ' plofmoslim ' kan voorspellen dat hij zal sterven.Butters schreef: Omdat Jesus zijn eigen kruisiging voorspeld heeft. Daarom kon Jezus dat zeggen. Jezus wist namelijk dat hij gekruisigd zou gaan worden.
En dan zitten we in de mysterie-gnostische religies, wat uiteraard niks met de historische feiten te maken heeft. Je ouwe ' IK ' afleggen en bewust worden van de essentie van het leven, maar niet zoals je hieronder stelt.Paulus spreekt over een geestijke kruisiging. Dat is ook de bedoeling van het evangelie. als je dus tot Christus komt en je wordt Christen dan moet je als het ware als nieuw mens geboren worden. Je oude jij moet gekruigd worden en je nieuwe jij moet geboren worden,Maar dan in Christus.
Dat is een orthodox-christelijke uitvinding en bij aanvang van deze mysterie-religie helemaal niet bestond.Dat je dus toegeeft dat wij mensen eigenlijk zondaars zijn.
Paulus, de apostel, die zich tot ons, niet-joden, richt, heeft 'Golgotha' nooit met nog maar één letter aangehaald.
Het was Paulus ook niet zijn bedoeling historisch verslag uit te brengen ( PS: Paulus was geen apostel ).
Paulus richtte zich aanvankelijk tot de gehelleniseerde niet-praktiserende joden uit de diaspora. Dat niet-joden zich aangetrokken voelden aan deze gnostische leer was ook niet zo verwonderlijk. Er waren meer van deze mysterie-religies in zwang.Dat is niet helemaal waar. Paulus is zich pas tot de heidenen gaan richten nadat Stefanus werdt gestenigt. Op dat moment ging het evangelie na de heidenen.
Erg dat ik zulke onzin moet lezen op dit forum. Stefanhus, als hij al bestaan zou hebben, was een gehelleniseerde jood die zich uiteraard niet hield aan de Wet van Mozes en daardoor gestenigd werd door orthodox gelovige joden. En natuurlijk hebben deze vrome joden dit ( Paulus-) evangelie afgewezen.Op het moment ze Stefanhus stenigte hebben de Joden het evangelie definitief van de hand gewezen.
Moet je toch eens nagaan wat ' messias' voor de joden betekend hoor. Aan een dode messias hadden de joden niks. Je kan ook moeilijk een lijk op de troon zetten niet ? Tjonge... volg de raad van Paulus nou eens een keertje op: Laat je ouwe IK begraven en een nieuwe IK herboren worden . Lees eens een goed boek betreft deze materie.Daar hebben ze Jezus afgewezen als Messias en ging het evangelie na de heidenen.
Ben jij een predikant of zo ? Zielig gewoon.Jezus heeft ook gezegt:"Richt je eerst tot de verloren schapen van de Joden en ga daarna pas an de heidenen. Na de steniging van Stefanus is het evangelie na de heidenen gegaan en die hebben het evangelie verder verspreidt want de Joden wilden dat niet. Die klampte vast aan hun eigen geloof.
-
- Forum fan
@aton schreef:
Paulus heeft nooit een christendom gesticht, want hij heeft de tot geloof gekomen Joden, dan ook nóóit christenen genoemd! Het woord christen komt 3 keer in de bijbel voor, maar betreft alleen voor dicipelen. En discipelen zijn altijd Joden! De gemeenten, die Paulus stichtte, noemde hij allemaal heidengemeenten (Rom.16.4b). Het christendom doet wel, alsof de bijbel zich tot 3 groepen mensen richt, maar dat is onzin, want de schrijvers van de bijbel richten zich tot slecht 2 groepen mensen, namelijk tot Joden en tot heidenen. Paulus is dus nooit een stichter geweest van wat ook, maar hij verkondigt in zijn evangelie alléén de Geest, die in Jezus was, ofwel de Christus, die God dus óók in elk mens uitgezonden heeft! Paulus heeft ook nooit een historische Jezus verkondigd. Als u wilt zal ik dat aantonen.Er zitten wel verdedigbare zaken in je O.P. maar niet vrij van vermenging tussen de historische en de mythologische Christus. Paulus kunnen we wel zien als ( een van de eerste ) de stichter van het gnostisch christendom. Je hebt volkomen gelijk dat de werkelijke geschiedenis van deze figuur Jezus, Paulus worst mocht wezen. En dat hij zich richtte tot niet-joden wil ik wel tegenspreken. Hij richtte zich aanvankelijk tot de gehelleniseerde joden. Pas nadien hebben zich ook niet-joden zich hierbij aangesloten. Dit was ook niet zo speciaal. Veel van de Hellenen bezochten verschillende gnostische tempels van zowel Egyptische, Syrische, Romeinse als Griekse orrigine. Jezus is wel degelijk gekruisigd, maar als opstandeling tegen het Rijk. Wat we lezen in de evangelies is pas na Paulus ontstaan. Niet zo verwonderlijk dat men hem laat zeggen ; Neem je kruis op en volg mij ". Meer historisch correct zou geweest zijn : Neem je zwaard op en volg mij .
-
- Forum fan
Nee, van het zendingsbevel in het laatste vers van Mattheus, is nooi iets terecht gekomen, omdat het volk Israel niet aan hun roeping beantwoord hadden. Het had een Helisnatie voor de volkeren moetne worden, maar daar is niets van tercht gekomen. Bovendien, moest Paulus aan ons, de volkeren, een geheel ander evangelie gaan verkondigen, dan het evangelie voor het volk Israel.Butters schreef:Omdat Jesus zijn eigen kruisiging voorspeld heeft. Daarom kon Jezus dat zeggen. Jezus wist namelijk dat hij gekruisigd zou gaan worden. Paulus spreekt over een geestijke kruisiging. Dat is ook de bedoeling van het evangelie. als je dus tot Christus komt en je wordt Christen dan moet je als het ware als nieuw mens geboren worden. Je oude jij moet gekruigd worden en je nieuwe jij moet geboren worden,Maar dan in Christus. Dat je dus toegeeft dat wij mensen eigenlijk zondaars zijn.Ook Jezus zelf vatte het zinnbeeldig op, want toen er nog geen sprake was van een zogenaamde kruisiging van Hem, riep Hij zijn hoorders al op, hun kruis op zich te nemen en Hem na te volgen en Hem na te volgen. Voor 'Golgotha' geldt:De letter doodt, maar de Geest maakt levend!
Paulus, de apostel, die zich tot ons, niet-joden, richt, heeft 'Golgotha'nooit metnog maar één letter aangehaald.
Dat is niet helemaal waar. Paulus is zich pas tot de heidenen gaan richten nadat Stefanus werdt gestenigt. Op dat moment ging het evangelie na de heidenen. Op het moment ze Stefanhus stenigte hebben de Joden het evangelie definitief van de hand gewezen. Daar hebben ze Jezus afgewezen als Messias en ging het evangelie na de heidenen. Jezus heeft ook gezegt:"Richt je eerst tot de verloren schapen van de Joden en ga daarna pas an de heidenen. Na de steniging van Stefanus is het evangelie na de heidenen gegaan en die hebben het evangelie verder verspreidt want de Joden wilden dat niet. Die klampte vast aan hun eigen geloof.
Strootman, wat wil je met dit topic?
Lijkt me meer iets voor 'Het Goede Nieuws' oid.
Je mag een keer uitleggen wat je wilt, anders gaat het op slot en heb je een waarschuwing.
Je mag een keer uitleggen wat je wilt, anders gaat het op slot en heb je een waarschuwing.
Juist. Alles wat niet orthodox-joods was, was heidens. Zeg ik ook. Beter lezen. Paulus richtte zich tot gehelleniseerde joden. Dit wil zeggen; joden die zich niet meer aan de Wet ( van Mozes) onderworpen.P. Strootman schreef: Paulus heeft nooit een christendom gesticht, want hij heeft de tot geloof gekomen Joden, dan ook nóóit christenen genoemd!
Het woord christen komt 3 keer in de bijbel voor, maar betreft alleen voor dicipelen. En discipelen zijn altijd Joden! De gemeenten, die Paulus stichtte, noemde hij allemaal heidengemeenten (Rom.16.4b).
Niet, als je onder ' Joden ' de vrome joden bedoeld. Wel tot al de rest.Het christendom doet wel, alsof de bijbel zich tot 3 groepen mensen richt, maar dat is onzin, want de schrijvers van de bijbel richten zich tot slecht 2 groepen mensen, namelijk tot Joden en tot heidenen.
Toch maar eens iets meer lezen dan je Bijbel hoor. Paulus ( en co ? ) is wel degelijk de stichter geweest van de mysterie-cultus, geijkt op de joodse Jezus, wat later vervormd en verworden is tot het dogmatische christendom. Toon jij dan maar het tegendeel aan.Paulus is dus nooit een stichter geweest van wat ook, maar hij verkondigt in zijn evangelie alléén de Geest, die in Jezus was, ofwel de Christus, die God dus óók in elk mens uitgezonden heeft! Paulus heeft ook nooit een historische Jezus verkondigd. Als u wilt zal ik dat aantonen.
Ik denk dat je deze onzin beter op een ander forum kan verkopen.P. Strootman schreef: Nee, van het zendingsbevel in het laatste vers van Mattheus, is nooi iets terecht gekomen, omdat het volk Israel niet aan hun roeping beantwoord hadden. Het had een Helisnatie voor de volkeren moeten worden, maar daar is niets van terecht gekomen. Bovendien, moest Paulus aan ons, de volkeren, een geheel ander evangelie gaan verkondigen, dan het evangelie voor het volk Israel.
En dat is flauwekul. Met een vrije wil kun je geen zondaar zijn. En je kunt de wil van een almachtige god niet dwarsbomen.Butters schreef:Dat je dus toegeeft dat wij mensen eigenlijk zondaars zijn.
Wat ben je streng!. Vragen uit te leggen wat hij wil, oké als correctie.Jim schreef:
Ik vind er, ondanks het ontbreken van een duidelijke stellingname c.q. vraagstelling in het openingstopic, wel een interessante en (voor mij) leerzame discussie ontstaan. Ik bewonder m.n. Aton om zijn kennis van (vroege) religies.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
-
- Forum fan
Sluiten maar!Jim schreef:Strootman, wat wil je met dit topic?
Vriendelijke groet!
-
- Forum fan
Nee, dat is volstrekt geen onzin! Laat ik het zo stellen: In het evangelie der Besnijdenis gaat het om Jezus Christus, die een wetsprediker was. De mens kon in dit evangelie dus uitsluitend gerechtvaardig worden uit werken der wet! In het evangelie van Paulus gaat het echter om geloof.Geloof waarin? Dat de Geest, die in Jezus woonde,óók in jezélf woont, want Jezus was waarlijk een mens, zoals alle mensen, uitgenomen de zonden, want Hij zondigd niet.Hij is dus de prefiguratie (niet historisch) van de ware Zoon van God, aan wiens beeld alle mensen gelijkvormig moeten worden.aton schreef:Ik denk dat je deze onzin beter op een ander forum kan verkopen.P. Strootman schreef: Nee, van het zendingsbevel in het laatste vers van Mattheus, is nooi iets terecht gekomen, omdat het volk Israel niet aan hun roeping beantwoord hadden. Het had een Helisnatie voor de volkeren moeten worden, maar daar is niets van terecht gekomen. Bovendien, moest Paulus aan ons, de volkeren, een geheel ander evangelie gaan verkondigen, dan het evangelie voor het volk Israel.