homoseksuele christen
Moderator: Moderators
homoseksuele christen
Ik heb deze term nooit gesnapt net als nog 3 andere punten en hoop dat iemand hier daar mischien wat licht op kan werpen.
Ten eerste : Waarom zou een homosekueel een christen willen zijn als per definitie (Leviticus 18:22 en 29) je levenstijl wordt afgeschilderd als niet alleen fout maar zelfs zo zondig dat het je einde gaat betekenen.
ten tweede : Waarom een homoseksueel in de kerk wil trouwen om dezelfde redden als punt een.
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=27011" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Bui ... heid.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
zijn toch wel twee onderdelen van mijn nieuwsgierigheid.
Uit menselijk standpunt gezien zou je toch denken dat je als homoseksueel hier helemaal niets mee te maken wilt hebben ?
Nogmaals kan ook aan mij liggen vandaar dit topic !
-Mijn nederlands is niet goed dus excuses voor spelfouten enz-
Ten eerste : Waarom zou een homosekueel een christen willen zijn als per definitie (Leviticus 18:22 en 29) je levenstijl wordt afgeschilderd als niet alleen fout maar zelfs zo zondig dat het je einde gaat betekenen.
ten tweede : Waarom een homoseksueel in de kerk wil trouwen om dezelfde redden als punt een.
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=27011" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Bui ... heid.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
zijn toch wel twee onderdelen van mijn nieuwsgierigheid.
Uit menselijk standpunt gezien zou je toch denken dat je als homoseksueel hier helemaal niets mee te maken wilt hebben ?
Nogmaals kan ook aan mij liggen vandaar dit topic !
-Mijn nederlands is niet goed dus excuses voor spelfouten enz-
-
Jinny
Re: homoseksuele christen
Volgens mij lopen er daar nog wel wat topics over, en anders wat ervarigsdeskundigen.
-
Samante
Het christendom en de bijbel kun je aanpassen of afschaffen, homoseksuele geaardheid is onlosmakelijk verbonden met jouw identiteit.
- Hiëronymus
- Ervaren pen
Binnen een heleboel kerken is homo zijn helemaal geen punt, homo's zijn er net zo goed welkom als mensen die verschillende draden in hun kleding verwerkt hebben. Dat wordt allebei verboden door Leviticus.
Daarnaast, er zijn mensen die geboren worden in een kerk die anti-homo is of zelf worstelen met hun geaardheid en dan in zo'n kerk komen. Dat kan een reden zijn.
Daarnaast, er zijn mensen die geboren worden in een kerk die anti-homo is of zelf worstelen met hun geaardheid en dan in zo'n kerk komen. Dat kan een reden zijn.
Ik denk dat veel christelijke homoseksuelen in een soort 2 strijd leven. aan de ene kant een indoctrinatie van religie en anderzijds het homo zijn. Als ik even beredeneer zullen homoseksuelen of atheïstisch worden of deïstisch (of het nooit accepteren). Wat een stevige indoctrinatie wel niet allemaal doet met mensen. tegen homoseksualiteit kun je niet opboxen, je bent het of niet. Als je er tegen vecht zul je jezelf nooit accepteren en dus respecteren. Veel homoseksuelen houden het geheim en blijven zo leven. en anderen accepteren zichzelf en komen er voor uit. sommigen kiezen voor een homotherapie en anderen acccepteren de natuur. (Ja natuur(lijk)!)
Erg jammer trouwens dat religie zoveel problemen veroorzaakt. Ik bedoel, 1 op de 9 (of 10??) mensen is homoseksueel. dus ook onder christenen. dat betekent dat er veel mensen rond lopen met de tweestrijd homoseksualiteit- christen indoctrinatie. of breder getrokken: homoseksualiteit - religie.
groet, Sytze
Erg jammer trouwens dat religie zoveel problemen veroorzaakt. Ik bedoel, 1 op de 9 (of 10??) mensen is homoseksueel. dus ook onder christenen. dat betekent dat er veel mensen rond lopen met de tweestrijd homoseksualiteit- christen indoctrinatie. of breder getrokken: homoseksualiteit - religie.
groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Ik reageer even alleen op dit eerste.Delano schreef: Ten eerste : Waarom zou een homosekueel een christen willen zijn als per definitie (Leviticus 18:22 en 29) je levenstijl wordt afgeschilderd als niet alleen fout maar zelfs zo zondig dat het je einde gaat betekenen.
Eerst een vraag:
Ben jij als christen opgevoed of heb je intensieve contacten met gelovigen?
Of ken je alleen niet-gelovigen in je eigen naaste omgeving?
Christen zijn en geloven is niet een kwestie van wel of niet bij een ontspannings clubje willen horen, omdat het daar zo gezellig is.
Degenen, die dit als motivatie hebben, waaronder veel nieuwe bekeerlingen, zijn ook heel snel weer vertrokken, als het niet meer zo gezellig is.
Zoals
Een scherp voorbeeld:Hiëronymus schreef: Daarnaast, er zijn mensen die geboren worden in een kerk die anti-homo is of zelf worstelen met hun geaardheid en dan in zo'n kerk komen. Dat kan een reden zijn.
Probeer je eens in te denken, dat je in een gezin geboren bent, waarbij je het gevoel hebt er niet in te horen, omdat je ouders je niet als hun kind behandelen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Je hoeft op een Christelijk forum alleen maar te zoeken op de term "homoseksualiteit" om te zien dat dit niet waar is. In de meeste kerken is homoseksualiteit geen onoverkomelijk probleem meer, maar dat het "geen punt" is is onzinnig. Inderdaad staan er allerlei verboden in Lev. die worden genegeerd, maar Lev. 18:22 is in de meeste gevallen niet een van de genegeerde verboden. Lev. 20:13 wordt meestal weer wel weggemoffeld, een regelrechte oproep tot het uitroeien van homoseksuele mannen is schadelijk voor het zogenammde liefdevolle imago van het Christendom.Hiëronymus schreef:Binnen een heleboel kerken is homo zijn helemaal geen punt, homo's zijn er net zo goed welkom als mensen die verschillende draden in hun kleding verwerkt hebben. Dat wordt allebei verboden door Leviticus.
Ik denk dat een zichzelf respecterende homoseksueel niets te zoeken heeft in een kerk die zich niiet expliciet uitspreekt tegen homofobie, want het Christendom is van nature een extreem homofobe religie.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
@mariakat
Ik ben idd christelijk opgevoed en heb contact met mensen uit allerlei reliegies,
van hindoe tot aan moslims.
En toch is een van de rode draaden die ik daarin tegen lijk te komen een aantal dingen zijn die worden "gehaad"/"veroordeeld" (homoseksualiteit,hoererij,moord,diefstal enz enz)
en om de eerdere post te reageren dat het een geaardheid is die je onlosmakelijk bij je meedraagt.
Je bent wat je doet niet wat je voelt, je kan nog zo graag iets willen jatten maar het willen maakt je geen dief ?
Dank voor de reacties !
Ik ben idd christelijk opgevoed en heb contact met mensen uit allerlei reliegies,
van hindoe tot aan moslims.
En toch is een van de rode draaden die ik daarin tegen lijk te komen een aantal dingen zijn die worden "gehaad"/"veroordeeld" (homoseksualiteit,hoererij,moord,diefstal enz enz)
en om de eerdere post te reageren dat het een geaardheid is die je onlosmakelijk bij je meedraagt.
Je bent wat je doet niet wat je voelt, je kan nog zo graag iets willen jatten maar het willen maakt je geen dief ?
Dank voor de reacties !
In orthodoxe kringen ( niet alleen in de christelijke) kan het voor homoseksuele gelovigen nog steeds moeilijk zijn.
Er is veel schijnacceptatie, je hoort er volledig bij maar het "praktiseren" dat kan niet.
Toch kun je m.i niet stellen dat homoseksuele gelovigen maar beter hun geloof kunnen opgeven zoals ook Maria kat schreef.
Ze vragen acceptatie van hun seksuele geaardheid. Misschien zullen ze de orthodoxe kerk verlaten waar ze niet geaccepteerd worden maar dat is wat anders dan je geloof verliezen.
De rest van kerkelijk Nederland heeft er niet veel problemen meer mee, homoseksuelen worden in de kerk getrouwd. Zowel mijn broer als zus hebben een homoseksuele zoon en dochter; het is absoluut geen probleem geweest in de kerk waar ze lid van zijn.
http://ruardganzevoort.wordpress.com/20 ... -churches/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er is veel schijnacceptatie, je hoort er volledig bij maar het "praktiseren" dat kan niet.
Toch kun je m.i niet stellen dat homoseksuele gelovigen maar beter hun geloof kunnen opgeven zoals ook Maria kat schreef.
Ze vragen acceptatie van hun seksuele geaardheid. Misschien zullen ze de orthodoxe kerk verlaten waar ze niet geaccepteerd worden maar dat is wat anders dan je geloof verliezen.
De rest van kerkelijk Nederland heeft er niet veel problemen meer mee, homoseksuelen worden in de kerk getrouwd. Zowel mijn broer als zus hebben een homoseksuele zoon en dochter; het is absoluut geen probleem geweest in de kerk waar ze lid van zijn.
http://ruardganzevoort.wordpress.com/20 ... -churches/" onclick="window.open(this.href);return false;
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Bob Dylan
Welkom!
Je kan deze vragen beter stellen op een christelijk forum of op een forum voor homoseksuele christenen.
Christelijke homo's kunnen je dit vertellen, maar ik weet niet of die er zijn op Freethinker.
Je kan deze vragen beter stellen op een christelijk forum of op een forum voor homoseksuele christenen.
Christelijke homo's kunnen je dit vertellen, maar ik weet niet of die er zijn op Freethinker.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Er bestaan zeker homofiele christenen, zelfs met relatie die zich geheel geaccepteerd voelen door hun God en Kerk. Zij beweren niet tegen de Bijbelgeboden in te gaan, maar interpreteren die anders. Naast het in de context van de tijd lezen, stellen zij ook dat er in de Bijbel nergens wordt gesproken over liefde tussen man en man of vrouw en vrouw. Ook nergens wordt er gesproken over een liefdevolle relatie.
Zij interpreteren de verboden om als man met een man te slapen als met een vrouw, binnen alle andere verboden in die context, als een verbod op pure lustbevrediging en hoererij die dus zowel voor hetero's als homo's als een gruwel wordt gezien en niet op een verbod op het aangaan van een liefdevolle relatie, van mens tot mens, ook als het man tot man is. Ook gaan zij uit van een barmhartige liefdevolle God, en in die beschrijving van God past het verbod op liefde tussen twee mensen niet. Ze kunnen zich dus eenvoudig niet voorstellen wat Gods bezwaren daartegen zijn, en gaan dus uit van valse interpretatie die niet slaat op hun manier van invulling van hun homoseksualiteit.
Dit verschil in omgaan met homoseksualiteit zie je duidelijk bij een vergelijking tussen SGP, die geen homo´s met relatie (wel zonder trouwens) toelaat in politieke functies en het CDA dat daar geen enkel probleem mee heeft.
Zij interpreteren de verboden om als man met een man te slapen als met een vrouw, binnen alle andere verboden in die context, als een verbod op pure lustbevrediging en hoererij die dus zowel voor hetero's als homo's als een gruwel wordt gezien en niet op een verbod op het aangaan van een liefdevolle relatie, van mens tot mens, ook als het man tot man is. Ook gaan zij uit van een barmhartige liefdevolle God, en in die beschrijving van God past het verbod op liefde tussen twee mensen niet. Ze kunnen zich dus eenvoudig niet voorstellen wat Gods bezwaren daartegen zijn, en gaan dus uit van valse interpretatie die niet slaat op hun manier van invulling van hun homoseksualiteit.
Dit verschil in omgaan met homoseksualiteit zie je duidelijk bij een vergelijking tussen SGP, die geen homo´s met relatie (wel zonder trouwens) toelaat in politieke functies en het CDA dat daar geen enkel probleem mee heeft.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
-
Samante
Teksten in de bijbel zijn allemaal geschreven door mensen, laten we dat als eerste vaststellen.
Die teksten Gods woord noemen is nogal wat. En dan nog blijven het mensen die de teksten geschreven hebben, misschien wel met hun eigen interpretatie van de goddelijke inspiratie. En ook zijn de teksten door menselijke machthebbers aangepast en soms verwijderd. Wat blijft over van de oorspronkelijke goddelijke inspiratie, als God werkelijk bepaalde mensen als boodschappers heeft aangewezen?
Kijk voor de grap eens naar een proces-verbaal van de politie waarin 3 getuigen een eigen verklaring afgeven van bijvoorbeeld een ongeval dat ze alledrie hebben waargenomen. Geen van die verklaringen is hetzelfde, elke verklaring is ingekleurd door de unieke perceptie van alle drie de personen. Ieder mens heeft een eigen waarneming en zal een gebeurtenis altijd met eigen interpretatie beschrijven.
Dat zal net zo gegaan zijn met het schrijven van bijbelverhalen.
Dan rijst de vraag, in hoeverre je negatieve teksten over homoseksualiteit serieus kunt nemen.
Wat kun je over een almachtige God vertellen? Dat je als mens tegen Gods wil kunt ingaan?
Is die God volmaakt? En zo ja, waarom zou jij dan onvolmaakt zijn vanwege jouw seksuele identiteit?
Heb je een vrije wil? Wat maakt het dan uit dat je seks bedrijf met iemand van hetzelfde geslacht?
En betreft het een God van echte zuivere liefde? Dan zal die liefde onvoorwaardelijk moeten zijn, anders is het een surrogaat en geen echte zuivere liefde.
Misschien is hetgeen je altijd is bijgebracht over God, alles dat je denkt te weten, alles dat jou is verteld, misschien helemaal niet waar. Dat is iets waar je als homoseksuele gelovige bij stil moet staan.
En misschien kom je dan tot de conclusie dat je geen christen bent maar een anders gelovige. En dat hoeft helemaal geen ramp te zijn, behalve misschien als je de afkeuring vreest van al die mensen die jou hun waarheid hebben verteld. Wat let jou die mensen jouw waarheid te vertellen?
Die teksten Gods woord noemen is nogal wat. En dan nog blijven het mensen die de teksten geschreven hebben, misschien wel met hun eigen interpretatie van de goddelijke inspiratie. En ook zijn de teksten door menselijke machthebbers aangepast en soms verwijderd. Wat blijft over van de oorspronkelijke goddelijke inspiratie, als God werkelijk bepaalde mensen als boodschappers heeft aangewezen?
Kijk voor de grap eens naar een proces-verbaal van de politie waarin 3 getuigen een eigen verklaring afgeven van bijvoorbeeld een ongeval dat ze alledrie hebben waargenomen. Geen van die verklaringen is hetzelfde, elke verklaring is ingekleurd door de unieke perceptie van alle drie de personen. Ieder mens heeft een eigen waarneming en zal een gebeurtenis altijd met eigen interpretatie beschrijven.
Dat zal net zo gegaan zijn met het schrijven van bijbelverhalen.
Dan rijst de vraag, in hoeverre je negatieve teksten over homoseksualiteit serieus kunt nemen.
Wat kun je over een almachtige God vertellen? Dat je als mens tegen Gods wil kunt ingaan?
Is die God volmaakt? En zo ja, waarom zou jij dan onvolmaakt zijn vanwege jouw seksuele identiteit?
Heb je een vrije wil? Wat maakt het dan uit dat je seks bedrijf met iemand van hetzelfde geslacht?
En betreft het een God van echte zuivere liefde? Dan zal die liefde onvoorwaardelijk moeten zijn, anders is het een surrogaat en geen echte zuivere liefde.
Misschien is hetgeen je altijd is bijgebracht over God, alles dat je denkt te weten, alles dat jou is verteld, misschien helemaal niet waar. Dat is iets waar je als homoseksuele gelovige bij stil moet staan.
En misschien kom je dan tot de conclusie dat je geen christen bent maar een anders gelovige. En dat hoeft helemaal geen ramp te zijn, behalve misschien als je de afkeuring vreest van al die mensen die jou hun waarheid hebben verteld. Wat let jou die mensen jouw waarheid te vertellen?
Dit vind ik zeer gevaarlijke onzin en zeer goed de hypocrisie van religies ten toon stelt. Naar buiten toe glimlachen, zelfs al voel je als een stuk stront dat zal branden in de hel.Delano schreef:Je bent wat je doet niet wat je voelt, je kan nog zo graag iets willen jatten maar het willen maakt je geen dief ?
En als je verhongert kan je nog zo graag iets jatten maar zolang het bij willen blijft doet het er niet toe dat je de honger voelt??
Je mag nog zo op jongens vallen maar zolang je je hypocriet toneelstuk van een gezinsleven niet naar buiten lekt kan die psychologische tereur geen kwaad?
Ik verdenk je ervan Delanno te redeneren vanuit het standpunt dat wie tot mijn kerk wil behoren ook de regels maar moet aanvaarden.
Dit is walgelijk! Je teistert mensen met hel en verdoemenis, maar je mag wel kiezen? Bullshit, jij geeft geen keuze! Jij misbruikt de macht die religie over mensen heeft om hen jouw wil op te leggen. En kom niet af dat dit Gods wil is, daarvoor plukken gristenen teveel kersjes.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
@Delano
Een belangrijk onderdeel ervan ligt in de rijping van ons brein. Zowel homoseksualiteit als religiositeit worden al vroeg ontwikkeld in het brein. De eerste waarschijnlijk reeds in de baarmoeder of zelfs daarvoor, de tweede tijdens de jeugd en ontwikkeling tot volwassene. Daarbij zitten veel christenen in een sociaal netwerk waarbij het geloof gemeenschappelijk beleden wordt. Er zijn dus ook sociale ankers, waardoor de identiteit mede vorm gegeven wordt.
De seksualiteit ligt zo verankert in het brein, dat daaruit voortkomende verlangens niet uit te schakelen zijn. Religie heb je nog een kans op verwerping inderdaad.
Ik kan je overpeinzing dus wel begrijpen. Maar als in het brein vastgelegd is dat er een bepaalde god is, met bepaalde wetjes e.d. dan verdwijnt dat niet zo makkelijk als je zou denken. Je doet net of je bepaalde ideeen kiest, maar helaas is dat bewuste deel vaak minder groot dan verwacht. Het niet-bewuste deel in geloven is veel groter en sterker dan je soms zult vermoeden. Je kunt een bepaalde kerk niet meer in gaan, maar als je het geloof is overgedragen dat jouw seksualiteit verwerpelijk is, dan blijft het conflict bestaan. In andere topics is daar verder over gesproken.
Overigens geldt dit niet enkel voor religie. Jeugdig opgedane opvattingen laten we moeilijker los dan opvattingen en ideeen ontwikkeld als volwassene.
Groet,
Bob
Een belangrijk onderdeel ervan ligt in de rijping van ons brein. Zowel homoseksualiteit als religiositeit worden al vroeg ontwikkeld in het brein. De eerste waarschijnlijk reeds in de baarmoeder of zelfs daarvoor, de tweede tijdens de jeugd en ontwikkeling tot volwassene. Daarbij zitten veel christenen in een sociaal netwerk waarbij het geloof gemeenschappelijk beleden wordt. Er zijn dus ook sociale ankers, waardoor de identiteit mede vorm gegeven wordt.
De seksualiteit ligt zo verankert in het brein, dat daaruit voortkomende verlangens niet uit te schakelen zijn. Religie heb je nog een kans op verwerping inderdaad.
Ik kan je overpeinzing dus wel begrijpen. Maar als in het brein vastgelegd is dat er een bepaalde god is, met bepaalde wetjes e.d. dan verdwijnt dat niet zo makkelijk als je zou denken. Je doet net of je bepaalde ideeen kiest, maar helaas is dat bewuste deel vaak minder groot dan verwacht. Het niet-bewuste deel in geloven is veel groter en sterker dan je soms zult vermoeden. Je kunt een bepaalde kerk niet meer in gaan, maar als je het geloof is overgedragen dat jouw seksualiteit verwerpelijk is, dan blijft het conflict bestaan. In andere topics is daar verder over gesproken.
Overigens geldt dit niet enkel voor religie. Jeugdig opgedane opvattingen laten we moeilijker los dan opvattingen en ideeen ontwikkeld als volwassene.
Groet,
Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Tiepvauden ondur voorbehauwt.