ex-christen.....denk ik....en nu???

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Jinny

Re: ex-christen.....denk ik....en nu???

Bericht door Jinny »

Wat is HGN?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Een Christelijk forum, HetGoedeNieuws.nl. Ik ken Julia van dat forum.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Jinny

Bericht door Jinny »

Thk's
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Julia schreef:ZIjn er meer mensen die dit dilemma kennen of hier in het verleden mee te maken hebben gehad? Hoe gaan anderen hier mee om?
Ik kom zelf uit een Ger Gem in Ned nest. De angst voor de hel is hardnekkig, daarom werkt het ook zo goed om de kudde bij elkaar te houden. Ik heb nog steeds wel momenten dat ik denk "Wat als het nu wel echt is?" al worden die steeds zeldzamer. Wat als het wel echt is? Nou dan Gok ik liever op Satan die over het algemeen vrij redelijk is, dan op God die Hitler op een koorknaapje doet lijken.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Julia schreef:Hier wil ik even op reageren. Ik heb hier het volgende over gehoord. Je kunt Jezus als Messias pas afwijzen als je van zijn bestaan weet. Met andere woorden: iemand die hem niet kent, nooit over hem gehoord heeft, kan niet voor of tegen hem gekozen hebben. Deze persoon zou dan op grond van zijn hart beoordeeld worden, in hoeverre hij of zij als een rechtvaardig mens, op zoek naar de waarheid geleefd heeft.
Wel, deze redenering klopt niet, omdat volgens de uitspraak van Paulus in de brief aan de Romeinen Jezus' offerdood gebeuren moest omdat niemand als goed bestempeld kan worden.
Als iemand gered zou kunnen worden op grond van zijn hart, dan heeft diezelfde persoon er ook recht op om te zeggen dat hij/zij Jezus niet nodig heeft, dan heeft het ook geen zin om te evangeliseren, sterker nog, dan kun je tegen een lief persoon die je toevallig kent en waar je van houdt, maar die ongelovig is, beter nooit over het evangelie praten. :) Ons forumlid Destinesia schreef hier eens rake dingen over. Ik weet niet meer precies waar, misschien komt hij zelf nog langs om hiernaar een link te geven.
Waar ik zelf bijvoorbeeld heel veel moeite mee heb gehad, is het volgende: het oude testament geeft aan dat god het joodse volk als volk gekozen heeft. Hoe is het mogelijk dat zoveel Joden tijdens ww2 op beestachtige wijze zijn gestorven? En, volgens de norm van de bijbel, ook nog eens naar de hel zijn gegaan, want zij geloofden niet in jezus.
Hoe het mogelijk is is niet moeilijk in te zien wanneer je inziet dat God slechts een gedachtenspinsel is van mensen, en aan de andere kant als je je bedenkt dat het evangelie van Matteüs de joden al als volk luidkeels laat roepen om de dood van Jezus en (tegen Pilatus) uitspreken 'Zijn bloed kome op ons en onze kinderen'. Toen Matteüs zijn evangelie schreef hadden de Romeinen korte metten gemaakt met het joodse volk. Jeruzalem en de tempel werden volkomen verwoest en het joodse volk ging op de vlucht en verloor hun land. Matteüs plaatste deze opmerkingen uiteraard om te laten zien dat de catastrofe die plaatsvond het gevolg was van het niet aanvaarden van het christelijk geloof. Alle eeuwen door zijn deze woorden van Mattheüs door christenen herhaald. Ook het evangelie van Johannes laat al antisemitisme zien: de tegenstanders van Jezus worden in dat evangelie 'de joden' genoemd, alsof Jezus zelf geen jood was! De eeuwen door werden de joden 'godmoordenaars' genoemd. Deze benaming komt voor het eerst voor in de zogenaamde paaspreek van Melito van Sardes, een bisschop in de tweede helft van de tweede eeuw.

Het antisemitisme van de tweede wereldoorlog heeft zijn wortels in de christelijke haatprediking van alle eeuwen christendom tegen de joden. Luther heeft zelfs een pamflet Tegen de Joden geschreven met vreselijke uitspraken erin. Op de portal van onze freethinkersite kun je er een artikel over lezen met uitspraken van hem. Hij wordt daar uitgeroepen tot architect van de holocaust. Niet onterecht, want de nazi's zetten dit geschrift van Luther weer in de schijnwerpers door het met veel bombarie weer opnieuw uit te geven:
http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=38" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze vragen hebben niets met angst te maken, maar wel met kritisch zijn, denk ik.
Christelijk geloof is niet tegen de rede bestand. Iedereen die als gelovige voortdurend rationeel bezig verliest zijn geloof of wordt een meester in het fietsen in de lucht op een denkbeeldige fiets.
Born OK the first time
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Semante schreef:
Voor mij is het concept God geen onzin. Althans, als ik aanneem dat een God almachtig is. Als ik aanneem dat de liefde van God onvoorwaardelijk is. En als ik aanneem dat we een onvoorwaardelijk vrije wil hebben.
Dat begrijp ik nu weer niet. Veel christenen beschrijven hun God als zodanig. En het is precies waar de twijfelaars mee worstelen. De almachtige God die onvoorwaardelijke liefheeft en alle ellende laat gebeuren in heden en verleden.

Je kent het riedeltje wel:
Als hij de ellende in deze wereld laat bestaan, dan is hij òf niet almachtig òf niet liefdevol!

Julia: Overigens ook namens mij welkom. Atheïst in de 4de generatie al. De 5de en de 6de zijn er inmiddels ook.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Welkom Julia,

Super dat je jouw overpeinzingen hier zo persoonlijk kunt verwoorden. Ik kan je niet echt een hart onder de riem steken, omdat ikzelf evenals Vilaine niet gelovig ben en buiten die gemeenschappen volwassen geworden ben. Maar ik wil je wel mijn waardering voor jouw openhartige post laten blijken.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Julia schreef:
Het eeuwige branden in de hel is alleen erg, als je lijf hebt om te voelen.
Misschien wel. Misschien speelt lijden zich ook wel op zielsniveau af. Iemand zei ooit tegen me dat de hel niet zozeer een plaats is, maar meer een conditie en dan wel een, waarin de afwezigheid van god volledig is.
M.a.w: hel is het ontbreken van de aanwezigheid van god.
Heb je mijn eerste vraag beantwoord?
Geloof je in een lijfelijke opstanding, ja of nee?

Wat jij nu hier schrijft is volslagen onbijbels.
Dat is zoals atheïsten het zouden kunnen uitleggen als ze het over een hel hebben.
Een hel of een hemel op aarde.

Weer terug naar de christen, waarvan jij de uitleg kreeg.
Ik zou dan vragen:
Jezus riep uit aan het kruis: Mijn God waarom hebt gij mij verlaten?
Was hij toen in de hel?
De hel waarover we het nu hebben?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Julia

Bericht door Julia »

Mariakat, ik zie hier een aantal vragen voorbij gaan waar ik graag op wil reageren, maar ik heb het vandaag erg druk.
Ik ga er vanavond of anders morgen verder op in want ik wil graag even rustig reageren.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Mariakat schreef:
Julia schreef:Misschien speelt lijden zich ook wel op zielsniveau af. Iemand zei ooit tegen me dat de hel niet zozeer een plaats is, maar meer een conditie en dan wel een, waarin de afwezigheid van god volledig is.
Ik zou dan vragen:
Was hij toen in de hel?
Julia schreef:ik zie hier een aantal vragen voorbij gaan waar ik graag op wil reageren, maar ik heb het vandaag erg druk.
Ik ga er vanavond of anders morgen verder op in want ik wil graag even rustig reageren.
Vergeet ook niet aan die christen te vragen hoe God tegelijkertijd alomtegenwoordig kan zijn én volledig afwezig in zijn schepping.

Ach ja, als je zoals Jezus tegelijkertijd God en mens kan zijn en aan de mens vrije wil geeft en hem tegelijkertijd ook verordineert, zal het wel een koud kunstje voor hem zijn.
Born OK the first time
Julia

Bericht door Julia »

Mariakat schreef:
Julia schreef:
Het eeuwige branden in de hel is alleen erg, als je lijf hebt om te voelen.
Misschien wel. Misschien speelt lijden zich ook wel op zielsniveau af. Iemand zei ooit tegen me dat de hel niet zozeer een plaats is, maar meer een conditie en dan wel een, waarin de afwezigheid van god volledig is.
Heb je mijn eerste vraag beantwoord?
Geloof je in een lijfelijke opstanding, ja of nee?

Wat jij nu hier schrijft is volslagen onbijbels.
Dat is zoals atheïsten het zouden kunnen uitleggen als ze het over een hel hebben.
Een hel of een hemel op aarde.

Ik zou dan vragen:
Was hij toen in de hel?
Nee, ik geloof niet in een lijfelijke opstanding. Daar heb ik nooit in geloofd, ook niet toen ik nog christen was. Ik heb altijd gedacht dat het om het voortleven van de ziel gaat.
de uitspraak dat de hel het ontbreken van gods aanwezigheid is, is niet de mijne, zoals ik al aangaf, heb ik iemand dit horen zeggen. Een van de vele redenen waarom ik afgehaakt ben -na jaren van vermoeiende vragen- is het verhaal van de eeuwige hel. Ik kan me niet voorstellen dat een god zo onrechtvaardig zou kunnen zijn en als hij dat wel is, is het een grote sadist.
Julia

Bericht door Julia »

Samante schreef:
Julia schreef: Tja Pallieter, zoals jij het beschrijft, klinkt het alsof het concept God per definitie onzin is. Zover zou ik zelf niet willen gaan. Met alle respect, maar atheisme zegt me niet zoveel. Zelf heb ik wel het idee dat er buiten onze realiteit nog een andere is, ook door persoonlijke ervaringen die ik daar zelf in ieder geval aan toe wijs.
Hoi Julia.
Voor mij is het concept God geen onzin. Althans, als ik aanneem dat een God almachtig is. Als ik aanneem dat de liefde van God onvoorwaardelijk is. En als ik aanneem dat we een onvoorwaardelijk vrije wil hebben.
De God van het christendom en islam heeft die eigenschappen niet.

We kunnen met die vrije wil nooit de wil van een almachtige God dwarsbomen. En als ook de liefde onvoorwaardelijk is (liefde onder voorwaarden is geen echte zuivere liefde), hoef je niet te vrezen voor een hel. Echte zuivere liefde zou nooit zoiets scheppen als een hel.
En onvoorwaardelijke liefde alsmede een onvoorwaardelijk vrije wil zorgen ervoor dat begrippen als geboden, zonde en zondaar niet kunnen bestaan.

Kun je een almachtige God kwetsen? Nee, want een almachtige God is onkwetsbaar.
Heeft een almachtige God iets van jou nodig? Nee, want een almachtige God heeft geen behoefte aan wat dan ook.

En een volmaakte God zou niet ontevreden zijn over hetgeen door hem is geschapen.

Dit zijn enkele dingetjes die het concept God misschien bij jou nieuw leven inblazen.
Dit vind ik heel mooi gezegd. Het doet me denken aan een boek dat ik nu aan het lezen ben, van Neale Donald Walsch.
Daarin komt een god voor die lijkt op degene die jij hierboven omschrijft.
Ik ben hierin gaan lezen om inderdaad een ander beeld van god te krijgen, om dat beeld van de christelijke god uit mijn systeem te krijgen. Want anders wijs ik waarschijnlijk het idee van een god volledig af. En zo ver ben ik nu nog niet. Ik heb al het gevoel dat mijn wereld wat op losse schroeven staat.
Het klinkt waarschijnlijk ontzettend suf, maar aangezien je als fundamenteel christen opgevoed wordt met het idee dat godsdienst het fundament is waar je je leven op bouwt, heb ik toch wel een beetje het gevoel wat op los zand te staan. Ik moet opnieuw mijn draai vinden.
Julia

Bericht door Julia »

@rereformed, ik ben aan het lezen in je ebook en ben inmiddels doorgeworsteld tot hoofstuk 9. Potverdorie zeg, wat ik lees is niet mals. Aan de ene kant weet ik het meeste wel, aan de andere kant is het confronterend om te lezen en kom ik dingen tegen die ik niet wist. Zoals al die fijne wraakacties en straffen die god zelf uitvaardigd.
Tegelijkertijd voel ik me een enorme sufk$t, want dit had ik jaren geleden zelf kunnen lezen en veel eerder afhaken. Maar ik ben altijd opgevoed met het NT en heb me daar gemakshalve het meeste bij gehouden. Ik vond het OT altijd nogal saai en zag het meer als een inleiding op het NT. Silly little me..... :shock:
Begrijp ik het goed dat jij nu helemaal het beeld van een god los hebt gelaten? Dat er wat jou betreft niet meer zoiets is als een god? Dat het na dit leven een kwestie is van ' toedeledokie' en dan is er niets meer?
Jinny

Bericht door Jinny »

Dat het na dit leven een kwestie is van ' toedeledokie' en dan is er niets meer?
Een groot deel van dit forum is die mening toegedaan.
Je leeft voort in je nageslacht en in de herinnering van de mensen die je kenden.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Nee, ik geloof niet in een lijfelijke opstanding. Daar heb ik nooit in geloofd, ook niet toen ik nog christen was. Ik heb altijd gedacht dat het om het voortleven van de ziel gaat.
Dan nu de volgende vraag:
Waarom heb je dit geloofd?
Omdat je dat zelf ergens in de Bijbel hebt gelezen of omdat je dat hebt aangenomen, omdat iemand in je omgeving dat zei?
Want ook dit is naar mijn weten niet Bijbels.

Wat blijft er dan nog over als bron voor je geloof?
Voor je angst?
Voor je aarzeling, werkelijk alles overboord te gooien van een Bijbelse en christelijke god.
Een van de vele redenen waarom ik afgehaakt ben -na jaren van vermoeiende vragen- is het verhaal van de eeuwige hel. Ik kan me niet voorstellen dat een god zo onrechtvaardig zou kunnen zijn en als hij dat wel is, is het een grote sadist.
Kun je dan ook net zo helder, als je dit beschrijft, in eigen woorden beschrijven waarvoor je dan het meest bang voor bent?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie