De kerken

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Sararje schreef:
Rereformed schreef:
Sararje schreef:Ik begrijp heus wel dat het nu een beetje als een tang op een varken over komt. Maar ja, het topic is nogal snel gegaan sinds vrijdag.
Ja, ja, de boze gaat tekeer als een briesende leeuw die weet dat hij maar weinig tijd meer heeft. Vooral vandaag is hij erg aktief. 0-{
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... a1430ccae4
Wat bedoel je precies? Van mij mag ieder de nodige zaken proberen te zeggen over Jodendom. Ik houd niemand tegen. Echter, als iemand foutieve argumentatie aanhaalt mag ik hem of haar toch corrigeren? Dan hoef ik het zelf nog niet met de leer eens te zijn maar dan kunnen zijn/haar argumenten nog wel aantoonbaar onjuist zijn.
Beste Sararje,
Je wees op een aantoonbaar onjuist argument en liet zien dat het tegendeel eerder waar is. Je vroeg of je gelovige opponent wil aanwijzen dat jij het bij het verkeerde eind hebt. Zoiets was een rethorische vraag natuurlijk, want je had duidelijk gelijk. Je kreeg er dan ook geen antwoord op van de gelovige. Niemand van degenen die in dit topic kritiek aan het adres van gelovigen hebben gespuit, hebben ook maar één tegenargument gekregen, eenvoudig omdat gelovigen hun meningen niet baseren op argumenten maar op hun gevoel.

Wat ik bedoelde met 'de boze gaat tekeer' is dat er sinds vrijdag op dit topic ellenlange teksten bijgekomen zijn die het geloof aanklagen als vals en onjuist. Is mijn humor zo ingewikkeld dat ik het altijd moet uitleggen?
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Laat ik het erop houden dat ik vel te moe was ten tijde dat ik reageerde :P
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Sararje schreef:Och, een Anglicisme vergeef ik je in een verder goed doorwrocht betoog.
Dat is het zeker. :!: Het is jammer dat de tegenstander eerst de knuppel in het hoenderhok gooit en vervolgens zichzelf beroept op een kennishiaat. Dan vraag ik mij af waar Antoon eigenlijk mee bezig is. Het lukt heel veel mensen om religie los te koppelen van wetenschap. En deze groep kan prima uit de voeten met evolutie en het proces van natuurlijke selectie. En zij begrijpen ook dat ID niet te bewijzen is. En dat creationisme thuis hoort in het toilet. Waar het doorgetrokken kan worden.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Op zich is dat leuk Tjeerdo mar dan krijg je een probleem: je gooit dan een deel van de bijbel weg en een beetje gelovige zou dan zeggen dat je je dan op een hellend vlak begeeft. Immers, what´s next?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Sararje,

Een suggestie...voor degene die [willen] blijven geloven...
Het is niet nodige [een deel van] de Bijbel weg te gooien!

Je kan het ook zien als het opnieuw interpreteren in het licht van nieuwe feiten.

De katholieke kerk heeft [uiteindelijk] haar mening herzien, in het licht van nieuwe feiten,
aangaande de 'rondheid' van de aarde en de evolutie theorie.

MvG, Wim.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Beste Serarje

We begrepen elkaar mogelijk verkeerd.
Ik bedoelde niet de vertaling voor fotosynthese, maar ik bedoelde dat er al licht was op de eerste dag(kan ook een heel lange periode geweest zijn)

In ieder geval was er voor de plantengroei fotosynthe op de derde dag(periode) mogelijk.

in vers 14 waar ook over licht gesproken wordt .wordt alleen de bronvermelding in verband met hemellichten genoemd en hun taakverdeling (zoals het dag en nacht ritme)

genesis hoofdstuk 1
vers. 3 God zei: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht.
vers.14 God zei: ‘Er moeten lichten aan het hemelgewelf komen om de dag te scheiden van de nacht.

in genesis 1:3 wordt het hebreeuwse woord or gebruikt dat (licht in de algemene zin) betekend.
in genesis 1:14 wordt het hebreeuwse woord ma-or gebruikt dat alleen (bekendmaking van de bron)betekend.

voor allemaal (sorry) voor hinderlijke fouten,ik ga al mijn postings nalopen op spelfouten lidwoorden en grammatica

En ja ik kom terug op het andere van Wahlers
Antoon
Laatst gewijzigd door antoon op 07 jun 2006 13:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

tjeerdo schreef: Het is jammer dat de tegenstander eerst de knuppel in het hoenderhok gooit en vervolgens zichzelf beroept op een kennishiaat. Dan vraag ik mij af waar Antoon eigenlijk mee bezig is. Het lukt heel veel mensen om religie los te koppelen van wetenschap. En deze groep kan prima uit de voeten met evolutie en het proces van natuurlijke selectie. En zij begrijpen ook dat ID niet te bewijzen is. En dat creationisme thuis hoort in het toilet. Waar het doorgetrokken kan worden.
Sararje heeft gelijk. Voor zover die religieuzen waar je het over hebt zich christen willen noemen is het bepaald niet zo dat ze ' prima uit de voeten met evolutie en het proces van natuurlijke selectie' kunnen. Eerder zijn ze nog dommer of verwarder dan de fundamentalisten, want zelfs een kind dat er een beetje over nadenkt ziet meteen de volgende zaken in:

1. Dit proces valt niet te verbinden aan een algoede God (dus een vis krijgt 500 tot 1000 jonkies per jaar die op twee na allemaal dienen als voedsel voor andere dieren of aan ontberingen, ziekten en onvermogen tot aanpassen doodgaan). Survival of the fittest, recht van de sterkste, wil tot macht enz. druisen allemaal in tegen kernzaken van het christelijk geloof.

2. Indien het proces tot het goddelijk plan behoort kunnen we ook het verhaaltje over de zondeval (dus de natuur is wat ze is vanwege de schuld van de mens) wel vergeten. Op dit verhaal is echter het gehele paulinische verhaal van de verzoening en verlossing op gebaseerd.

3. Bovendien nam Jezus het scheppingsverhaal letterlijk. Hij wees er bijvoorbeeld op dat God één man en één vrouw schiep.

4. Bovendien is het bijbelse geloof gestoeld op de gedachte dat de mens 'de kroon der schepping' is, hetgeen in een absurditeit verandert in de optiek van goddelijke geleide evolutie.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 07 jun 2006 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Wahlers: Jammer, maar daar gaat je vlieger niet op. Dan blijf je je nl. op het hellend vlak begeven. Immers, er is ook geen historisch bewijs voor het bestaan van Jezus en ik denk dat er weinig Christenen zullen zijn die zeggen: "ach we hebben nu een nieuw historisch inzicht, we vergeten Jezus maar uit de bijbel want we hebben nu een nieuw inzicht".
Antoon: gelieve een bron te geven waarin meorot (want dat staat er) in Genesis 1:14 bekendmaking van de bron betekent. Ik kan dat er met geen mogelijkheid uithalen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

wahlers schreef:Sararje,

Een suggestie...voor degene die [willen] blijven geloven...
Het is niet nodige [een deel van] de Bijbel weg te gooien!

Je kan het ook zien als het opnieuw interpreteren in het licht van nieuwe feiten.

De katholieke kerk heeft [uiteindelijk] haar mening herzien, in het licht van nieuwe feiten,
aangaande de 'rondheid' van de aarde en de evolutie theorie.

MvG, Wim.
Inderdaad gaat die vlieger niet op.
Dit is wat de gelovigen en masse gedaan hebben sinds de 19e eeuw, maar het is mij een raadsel hoe iemand hiertoe in staat is zonder zijn eigen slinksheid, domheid en oneerlijkheid in te zien. Dat deze manier van onzindelijk denken intellectueel gerespecteerd wordt is er de oorzaak voor dat de moderne wereld nog steeds met die boekgodsdiensten om de oren geslagen wordt.

Ik begrijp nog minder dat een helder denker van het kaliber van jou zo'n suggestie kan doen.

In het licht van de nieuwe feiten is er geen enkele grond meer voor openbaringsgodsdiensten.
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Voor mij mag iedereen geloven wat hij wilt...inclusief, bijvoorbeeld, Raëlians!
Mijn suggestie was bedoeld in lijn met de vrijheid van meningsuiting en geloof.

Kijk, ik zou allang blij zijn als de Moslims hun Koran met een wat meer genuanceerde kijk interpreteren!
Als ik ze hiertoe kan overtuigen dan ben ik allang blij!
Hun huidige, letterlijke, interpretatie is immers letterlijk levensgevaarlijk voor andersdenkenen!

Het was met deze gedachte in het achterhoofd dat ik suggereerde om de Bijbel op duidelijk aantoonbare falsificeerende punten opnieuw te intepreteren...gelijk de Katholieke kerk deed aangaande de 'rondheid' van de aarde en de evolutie theorie!

Het is o.a. om die reden dat de Katholieke kerk geen direct fysiek dreigend gevaar vormt in onze huidige tijd.
Daarentegen vormen de fundamenten van de Islam wel een fysieke bedreiging!

MvG, Wim.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

nou nou nou, Wim, ik vind je behoorlijk blind. Ik ken diverse jongeren van mijn leeftijd die zichzelf "Soldier for Christ" oid noemen. Ook verschijnenen er computerspellen zoals Left Behind die niet bepaald een genuanceerd beeld van andersdenkenden neerzet. Bovendien zal ik je maar niet wijzen op die bekende notitie van fundamentalistische Christenen die graag de evolutietheorie van de Amerikaanse middelbare school willen zien verdwijnen. etc. etc. etc. Ik verwacht persoonlijk een behoorlijke clash binnen nu en vijftig jaar tussen Islam en Christendom. Wie zal overwinnen en wie de dominantere zal worden ik weet het niet. Ik weet wel dat ik geen van beide verkies.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Sararje schreef:nou nou nou, Wim, ik vind je behoorlijk blind. Ik ken diverse jongeren van mijn leeftijd die zichzelf "Soldier for Christ" oid noemen. Ook verschijnenen er computerspellen zoals Left Behind die niet bepaald een genuanceerd beeld van andersdenkenden neerzet. Bovendien zal ik je maar niet wijzen op die bekende notitie van fundamentalistische Christenen die graag de evolutietheorie van de Amerikaanse middelbare school willen zien verdwijnen. etc. etc. etc. Ik verwacht persoonlijk een behoorlijke clash binnen nu en vijftig jaar tussen Islam en Christendom. Wie zal overwinnen en wie de dominantere zal worden ik weet het niet. Ik weet wel dat ik geen van beide verkies.
Ik word in mijn leven geconfronteerd met precies dezelfde zaken, en leef met precies hetzelfde schrikbeeld voor de toekomst. Het is voor mij de reden geweest mijn eigen geloof op te geven en het tot een missie te maken op te roepen tot volledig afzweren van elke openbaringsgodsdienst.

Ik ben van mening dat de moderne tijd op intellectuele én morele gronden voorgoed dient af te rekenen met alle antieke openbaringsgodsdiensten. Ze zijn een bedreiging zowel voor de individuele gezondheid van de mens als voor de mensheid als geheel.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ach, mijns insziens ligt de fout niet per se in de religie an sich, het zit 'm in de agressieve converterende wil die beide religies nastreven. De religie an sich beperkt "slechts" de (ntellectuele)ontwikkeling van de wetenschap. Juist die converterende wil houdt beide religies in een wurggreep die moeilijk verteerbaar is voor de beide partijen. Ik denk dat zodra zowel Christendom als Islam hun converterende wil resoluut afzweren, die clash een flink eind kan worden uitgesteld. Echter, mijns insziens zijn we nu op ramkoers.
benraajck
Contacteer:

Bericht door benraajck »

I second that (that = de uitspraak van reformed). De weg ernaartoe is natuurlijk een andere zaak. Mijn standpunt daarover is duidelijk. Trage, maar onvermijdelijke, afbouw, zorgen dat je geen terugval krijgt en bouwen op perceptie & publieke opinie.

Btw in de loop van deze discussie kwam ik op de volgende uitspraak: "God is wetenschap dat nog niet (voldoende) bewezen is."

Groeten, Ben
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Sararje schreef:Op zich is dat leuk Tjeerdo mar dan krijg je een probleem: je gooit dan een deel van de bijbel weg en een beetje gelovige zou dan zeggen dat je je dan op een hellend vlak begeeft. Immers, what´s next?
Dat hoeven wij niet aan de groep christenen te vertellen. Daar moeten ze zelf achterkomen. Ik begeef mezelf af en toe ook op een hellend vlak. Het schuiven naar religieuzen met argumenten die evolutie acceptabel maken voor hun is niet altijd even doordacht. Evolutie en religie gaan niet samen door een deur. Evolutie is agnostisch cq. atheistisch. Iemand die ergens een helpend handje tegenkomt doet aan wishfull-thinking.

En om de bijbel door te wroeten om aanknopingspunten te vinden voor een wetenschappelijke ideologie is een vorm van krankzinnigheid. Sommigen duiken al in apocriefe werken om hun gelijk te halen. Pak dan ook Archimedus erbij zou ik zeggen.
Je ziet het terugkomen in ellenlange Behemoth discussies. Dat zou dan een dino kunnen zijn. Het alternatief een waterbuffel is voor deze groep moeilijk te volgen.

Iets verderop heb je gelijk door te stellen dat van iemand die zelf geen biografie heeft geschreven en wiens vermeende leven is ingekleurd door mensen die hem niet hebben gekend. Oftewel waarom hebben de "echte" discipelen geen stukje proza neergezet. Daar kan geen hond waarde aanhechten. Zo iemand kun je alle uitspraken laten doen.

Grt,

Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie