Nietzsche is een springplank om op Spinoza te komen. Spinoza is de intelligentste mens waarvan ik weet heb, dus voor mij (in my very HUMBLE opinion) de intelligentste mens die ooit geleefd heeft. Hij kwam op een perfecte synthese van godsdienst, emoties, ethiek en wetenschap. Spinoza was de eerste moderne mens, maar dan één die antwoorden vond waaraan het iedere moderne mens juist ontbreekt.NT schreef:Ik heb honger...Nou, jij laat er geen gras over groeien zeg!
Als je tot het besef komt dat er voor waarden geen plek is in de werkelijkheid, afgezien van mijn eigen emoties, dan valt er in de filosofie weinig meer te ontdekken.
Nog zat in de wetenschap, niet in de filosofie.
Ik heb me er wel regelmatig mee bezig gehouden hoe nu voorbij dit nihilisme te komen, maar waar ik ook op uit kom is gebakken lucht.
En ik wil best gebakken lucht eten, maar niet met het besef dat het gebakken lucht is.
In dat geval krijg ik het gewoon mijn strot niet door.
Nu hoop ik dat Nietzsche me hierin kan helpen met Zarathoestra, die indruk kreeg ik althans van jouw bijdragen...
Met name in dit topic raakte ik onder de indruk van jouw overtuigingen en de (zuivere) wijze waarop jij ermee omgaat, niks geen hypocritie.
Ik kan alleen niet begrijpen hoe jij het voorelkaar krijgt jezelf ergens zo van te overtuigen en kleur te geven tegelijkertijd wetende en uitsprekende dat het geen enkele grond heeft en het daarmee een geloof is.
Ik hoop dat Nietzsche mij kan leren hoe dat kloppend te maken door Zarathoestra mij de Uebermensch te leren.
Zware kost overigens, met name de oude schrijfstijl en zijn eindeloze aforismen ben ik niet gewend, het lezen gaat erg langzaam..
Wel nodigt het boek uit om verder te lezen.
Zijn basisgedachte is dat 'ondoorgrondelijk' niet bestaat, maar alles te begrijpen valt, (al kan de zoektocht ernaar eeuwig zijn), omdat alles op basis van rationaliteit bestaat. De ultieme waarheid is de harmonie van alles, dus de perfectie van het bestaan. Dit vloeit noodzakelijkerwijs voort uit het basisprincipe dat er slechts één substantie (bouwsteen, essentie) is in het universum. Deze ene substantie noemt hij God. God is de basis, de oorzaak van alle dingen, niet als boven en buiten 'een schepping' staande, zoals een mens zijn auto schept, maar als 'immanent', dwz niet ervan te scheiden, zoals 'rondheid' niet gescheiden kan worden van 'cirkel'. Als 'individu' ben je dus een bepaalde 'modus' van God en zie je vrije wil, dualisme, tegenstellingen, ongerijmdheden, ondoorgrondelijkheid, 'goed en kwaad' enz., maar vanwege ons vermogen tot abstract denken kun je weten dat er een overkoepelend gegeven bestaat waarin al deze zaken niet bestaan. Zo is er voor de mens vrije wil, maar dit is slechts een onderdeel van totaal determinisme.
Spinoza is de mens die waarheid in woorden uit kon leggen. In feite hebben tallozen, zo niet iedereen dezelfde gedachten of gedachtenflitsen gehad als hij, maar ze nooit zo mooi op een rij kunnen zetten. Iemand die Spinoza's denken opdoet is god-dronken, god-doorweekt, omdat er buiten God niets bestaat. En omdat deze laatste frase voor 100% zeker is hoef je je nooit druk te maken om paradoxen in het leven, maar kun je ultiem geluk ervaren.
Nietzsche maakte in Zarathoestra een prachtige eenheid van Vrije Wil (leven =drang naar altoos toenemen van macht) en Kosmisch Determinisme (=als een kind passief ondergaan van het perfecte bestaan). Spinoza en Nietzsche zijn definitieve antwoorden op nihilisme.