@Heeck,Elle,
We komen elkaar hier op dit forum nauwelijks tegen, maar wat je hier schrijft treft me als bijzonder.
Ik snap er namelijk niets van en dat treft me.
Bij "behouden" denk ik gelijk aan Willem Barentz en het "Behouden Huys"; dus neem ik een soort "veilig gesteld zijn" aan.
Kennelijk door een afgemaakt werk van Christus, waarbij ik geen enkel idee heb wat dat voor werk zou zijn, want ik heb bij Christus voornamelijk een beeld van een godsgruwelijke marteldood en ontroerende muziek.
Dan volgen "goede werken" die door de gelovige uit dankbaarheid zouden zijn gedaan. Wat voor goede werken? Dankbaar aan wie en waarvoor?
En wat voor soort "behoudenis, want daarmee zijn we weer aan het begin van je zin.
Voor een geloofloze als ik, een ware cirkelredenering.
Dank voor wat uitleg,
Roeland
Het werk dat Christus heeft gedaan is dit: hij kwam uit de hemel naar deze wereld om daar te lijden en te sterven en om weer op te staan uit de dood. En God ziet door deze daad van Christus geen zonde meer in zijn kinderen (de gelovigen). Zij zijn a.h.w. met hem de dood ingegaan en ook weer daaruit opgestaan. Uit dankbaarheid jegens God doen de gelovigen goede werken, denk aan bijv. het onderhouden van de 10 geboden. Ze zijn dankbaar omdat ze na dit leven in de hemel komen, althans dat geloven ze.