Nou, 'prutser' vind ik een erg sterk woord om te gebruiken. Ehrman heeft een lange weg afgelegd, de lange weg om je te ontworstelen aan het evangelisch fundamentalisme. Ik probeer altijd in m'n hoofd te houden hoe moeilijk zoiets is. Het lijkt mij ook dat hij daar nog steeds volop in zit. Volgens mij speelt bij dit soort theologen ook mee dat ze vanwege hun professie een zekere geloofwaardigheid van hun beroep hoog moeten houden. Heeft Detering gelijk dan gaan we ons steeds meer afvragen of de theologische bezigheid nog enige zin heeft. Je hele leven wijden aan de teksten in het NT en aan een mythologische held lijkt steeds meer op wat Freud een obsessieve neurose noemde. Het verlangt nogal wat van een mens om zoiets in zichzelf toe te geven.aton schreef:Ik vind B. Ehrman ook maar een prutser, maar deze mening wordt niet steeds in dank afgenomen.![]()
Ik herinner me een video waar hij wordt uitgevraagd over het denkbeeld dat Jezus een mythe was. Zijn reaktie was buitengewoon fel. Veel te fel om de indruk te wekken dat hier enkel een theoloog aan het woord is. Hij gaf aan dit denkbeeld niet de geringste waarde. Bovendien deed hij net alsof hij nooit van Earl Doherty en Robert Price gehoord had, iets wat ik moeilijk te geloven vind. Dat kwam enkel over als een goedkope manier om de tegenpartij als nietsnutten waar je je niet in hoeft te verdiepen, aan de kant te zetten. Mijn waardering voor Ehrman is hierna beduidend afgekoeld.
Ik ben het geheel met je eens.Dat het N.T. een update is van de mysterie-culten bestaat voor mij geen twijfel. Los daarvan kan er wel degelijk een historische figuur bestaan hebben die later, na de val van Jeruzalem als " gezicht " moest dienen voor deze nieuwe cultus, speciaal ontworpen voor de gehelleniseerde joden in de diaspora.
  Hebr 6: