Yours schreef:Johan schreef:
Ja, ik denk dat de wereld ooit vergaat. Echter, niet op de manier waarop veel mensen het zeggen met de Eindtijd.
Hoe gebeurt dat dan volgens jou?
Er zijn in mijn ogen meerdere mogelijkheden, van de vulkaan in Yellowstone park die volgens mensen een keer moet uitspatten, tot een meteoriet die een keer op de aarde komt, of een zonnestorm, of de evolutie van de zon waar je het over had.
Kunnen wij voorspellen wat er gaat gebeuren? Tot op zeker hoogte wel, door middel van waarnemingen en berekeningen bijvoorbeeld.
Of de mens als rentmeester fungeert, weet ik overigens niet. Waarom zouden wij meer verantwoordelijkheden hebben dan de huiskat? Wij voeren meer uit, en zorgen daarmee voor meer troep, maar maakt dat ons ook rentmeester?
Bijbels gezien is de mens in elk geval aangesteld als rentmeester.
Ik denk dat wij meer verantwoordelijkheden dan de huiskat hebben omdat wij een hoger bewustzijn hebben dan de huiskat die zich uiteindelijk alleen door zijn instinct laat leiden.
Wij kunnen in principe weloverwogen denken en op basis daarvan handelen. Dat wij ons laten leiden door bepaalde karaktertrekken zoals bijvoorbeeld hebzucht, ontslaat ons niet van onze verantwoordelijkheden. Zeker niet als je kinderen hebt die uiteindelijk met onze schulden en alle andere troep blijven zitten.
Klopt, Bijbels gezien is de mens aangesteld als rentmeester.
Ik denk dat wij een verantwoordelijkheid hebben op een ander niveau dan de huiskat.
Voor elk dier, wezen geldt dat de handelingen ook effect hebben op het nageslacht.
We hebben wel een hoger bewustzijn, klopt. Maar tegelijkertijd zijn wij, net als alle andere wezens, onderdeel van al het leven.
Waarom maakt ons hogere bewustzijn ons wel verantwoordelijk, maar worden onze sterkere karaktertrekken niet meegenomen in die verantwoordelijkheden? (Maar misschien is dit een andere discussie)
Op verzoek van Yours, quote aangepast zodat wie, wat geschreven heeft duidelijk(er) is.
a.r.