Discriminatie?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Samsa
Bevlogen

Discriminatie?

Bericht door Samsa »

Zomaar een vacature op ontdekislam:

http://ontdekislam.nl/forum/viewtopic.php?f=115&t=71102

Ik citeer:
Amsterdam
Gevraagd: medewerker voor ongeveer 35 uur
Werktijden: 09:00 tot 16:00 uur
Werkdagen: dinsdag tot zaterdag

Voorkeur:
Een sunni broeder rond of boven de 40 jaar. Indien jonger; dan wel met een voor eigen leeftijd rijpere instelling en gedragingen.
(reden: 80% van onze klanten is 40 jaar en ouder en qua godsdienstbeleving binnen de teamsamenstelling een inshallah leerzame aanvulling op de aanwezige broeders)

Werkervaring:
vis schoonmaken
vis bakken
schotels en soepen bereiden
sauzen bereiden

Persoonskenmerken:
sterke contactuele eigenschappen
ondernemer
aanpakker
netjes
Nu de hamvraag: is dit discriminatie op basis van geloofsovertuiging?
siger

Re: Discriminatie?

Bericht door siger »

Natuurlijk.
Testje: een advertentie plaatsen met "moslims zich onthouden" en zien welke reactie je krijgt.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Klachtje indienen bij het CGB dan?
erikketik
Forum fan

Bericht door erikketik »

Dit doet me een beetje denken aan de ophef rond het geval van een bedrijf dat een homo zocht: http://www.metronieuws.nl/nieuws/gezoch ... yN2DQSPg6/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja, het is discriminatie op basis van geloofsovertuiging (en in het andere geval op basis van seksuele geaardheid), en dus: liever niet.
Natuurlijk verschillen de zaken in het opzicht dat het sunni's zijn die een sunni zoeken, en het was geen bedrijf vol homo's dat een homo zocht.

Toch is het voor mij gevoelsmatig niet zo erg als een minderheid de meerderheid uitsluit in plaats van andersom.
It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.
- Mark Twain
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

erikketik schreef:Dit doet me een beetje denken aan de ophef rond het geval van een bedrijf dat een homo zocht: http://www.metronieuws.nl/nieuws/gezoch ... yN2DQSPg6/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja, het is discriminatie op basis van geloofsovertuiging (en in het andere geval op basis van seksuele geaardheid), en dus: liever niet.
Natuurlijk verschillen de zaken in het opzicht dat het sunni's zijn die een sunni zoeken, en het was geen bedrijf vol homo's dat een homo zocht.

Toch is het voor mij gevoelsmatig niet zo erg als een minderheid de meerderheid uitsluit in plaats van andersom.
Gevoelsmatig heb ik dat laatste ook. Maar ja, dan zou het ook minder erg zijn als een vrouw een man in elkaar sloeg en een groep hanghomo's een marokkaans gezin uit hun huis jaagt :lol:
Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam »

erikketik schreef:[...]Toch is het voor mij gevoelsmatig niet zo erg als een minderheid de meerderheid uitsluit in plaats van andersom.
Ja dat gevoel ken ik. Maar dan ga ik even doordenken dan kom ik op "als deze minderheid een meerderheid wordt (niet uitgesloten) hoe staat het dan met uitsluiting van de minderheid? De indicaties daarvoor (geschiedenis Islam) zijn niet erg hoopvol voor die minderheid.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
Moeders
Forum fan

Bericht door Moeders »

Ik vind het geen ongeoorloofde discriminatie wanneer een bepaalde doelgroep bediend moet worden.
b.v. een barvrouw voor een vrouwenclub vind ik geen ongeoorloofde discriminatie.

Een advertentie voor een katholiek als voorganger in een katholiek bejaardentehuis vind ik ook geen ongeoorloofde discriminatie.

Het ligt eraan of het een doel heeft, die discriminatie.

Een barvrouw in een kroeg omdat de eigenaresse een hekel aan mannen heeft is wel discriminatie.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Een sunni visboer als katholieke voorganger in een protestants bejaardenhuis???

Afbeelding

Toppunt van integratie?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

*
Hij verkoopt vis uit Lutetia hoor, niet uit Mekka!
Het is gewoon een leugenaar ...
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
HomoSignificans
Forum fan

Bericht door HomoSignificans »

Het is sowieso al leeftijdsdiscriminatie. Of het godsdienstdiscriminatie genoemd mag worden, weet ik niet. Het lijkt me niet relevant voor de baan in kwestie, maar aan de andere kant mogen bijv. scholen ook hun eigen identiteit bepalen...
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

HomoSignificans schreef:Het is sowieso al leeftijdsdiscriminatie. Of het godsdienstdiscriminatie genoemd mag worden, weet ik niet. Het lijkt me niet relevant voor de baan in kwestie, maar aan de andere kant mogen bijv. scholen ook hun eigen identiteit bepalen...
Maar voor scholen is er een uitzondering gemaakt in de grondwet. Dat geldt niet voor bedrijven want die werken met de AWGB.
HomoSignificans
Forum fan

Aha, ja, dan zou ik maar een klacht indienen bij de CGB, als ik jou was.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

HomoSignificans schreef:Aha, ja, dan zou ik maar een klacht indienen bij de CGB, als ik jou was.
Dat was natuurlijk een grap. Bovendien.. ik ben een blanke, heteroseksuele, westerse man... die kunnen helemaal niet gediscrimineerd worden.. :lol:
HomoSignificans
Forum fan

Samsa schreef:
HomoSignificans schreef:Aha, ja, dan zou ik maar een klacht indienen bij de CGB, als ik jou was.
Dat was natuurlijk een grap.
Ah jammer, daar was ik al bang voor. Was wel benieuwd naar de uitslag namelijk. :p
Bovendien.. ik ben een blanke, heteroseksuele, westerse man... die kunnen helemaal niet gediscrimineerd worden.. :lol:
Ai, ik wist niet dat je blank was. Het spijt me voor je. :(
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

HomoSignificans schreef: Ah jammer, daar was ik al bang voor. Was wel benieuwd naar de uitslag namelijk. :p
Ik weet niet of je de vacature goed hebt gelezen maar 35 uur per week werken bij een sunni slager voor een klote loon en een 0 uren contract.. ik vraag me af wie er gediscrimineerd wordt eigenlijk... volgens mij meer de moslims wederom dat ze zulke beroerde arbeidsomstandigheden als enige aangeboden krijgen.. :lol:

Ai, ik wist niet dat je blank was. Het spijt me voor je. :(
Geen probleem joh... en nu weer terug naar de plantage die katoen plukt zichzelf niet..!
Plaats reactie