Vraag van Vrijdenker: "Waarom onderschrijf je deze zaken als je in de praktijk een eigen koers gaat varen. Zit de katholieke kerk vol met huichelaars? Met de mond belijden in het persoonlijke geloof vermijden?
Antwoord van Katholiek: "Nee. Maar de katholieke kerk wijst aan wat Waar is, zonder de gelovige te dwingen dit te aanvaarden: je hebt elk je geweten en je hebt de geloofsplicht dat te vormen aan de hand van het Evangelie. Maar een zeer katholiek principe is om geen gewetensdwang toe te passen. Dus "gedoogt" de katholieke kerk hele volksstammen mensen die wel katholiek willen zijn, ook al kunnen ze sommige/ veel dogma's niet met hun geweten verenigen."
CollegavanErik laat dit weten:
CollegavanErik schreef:Ik kom uit het katholieke zuiden waar het katholicisme met de paplepel werd ingegeven, tot mijn 13e kende ik niet eens mensen van een andere religie (op een echtpaar verderop in de straat na, die je nooit sprak). Op mijn 13e hadden we een protestante jongen in de klas (onze school was natuurljk ook RK), die niet naar de godsdienstles hoefde. Het 2e vatikaans concilie was geweest en Nederland gonsde van de kerkelijke vernieuwing, de priester keek naar het volk tijdens de mis en we zongen liederen van Oosterhuis.
Tot de restauratie begon, eerst Gijzen in Roermond (mijn vormheer), toen Simonis (eerst Rotterdam, daarna in Utrecht), toen Bomers in Haarlem en Ter Schure in Den Bosch. Verder de oprichting van het Katholieke Nieuwsblad en de Werkgroep Katholieke Jongeren, en een Opus Dei-huis in Utrecht. Anti-abortus, anti-anticonceptie, anti-euthanasie en anti-homo werden de refreinen van het nederlandse episcopaat. Gevolg is dat de RK-kerk in een record-tempo leegliep en alleen de fundamentalisten overbleven, waar jij je nu blijkbaar hebt bijgevoegd.
Gelukkig heb ik altijd in parochies gezeten waar pastoraat belangrijker was dan de leer. Zo zouden in mijn parochies nooit nabestaanden geschoffeerd worden door een leermeester die de uitvaart weigert aan een overledene die uit zijn lijden werd verlost, en werden homo's en samenwonenden de sacramenten niet geweigerd. En zeker werden doordeweek om zeven uur 's ochtends niet de klokken geluid.
De staatsgreep van de rechtzinnigen mag dan mischien gelukt zijn, ze hebben echter wel een lege dop geerfd want het hart is gewoon weggelopen uit RK-Nederland.
Vroeger was katholiek zijn een feest: op alle hoogtijdagen werd er een Hoogmis gehouden waar heel het dorp bij betrokken was, er was een processie waarbij alle scholen meeliepen, de harmonie en de schutterij deden mee. Daarnaast was er een aktief kloosterleven dat voor het onderwijs zorgde. Katholiek zijn was vooral dingen doen: Katholieken gingen op bedevaart, op pelgrimstocht, liepen processies of brandden een kaarsje voor de overledenen. Er was een uitgebreide heiligendevotie.
Strikt genomen worden heiligen vereerd en niet aanbeden, Het autogebed voor een goede reis was "Heilige Christoffel, Bid voor ons". Maar in de volksdevotie is er geen enkel onderscheid tussen een Mariakapel of een Ganeshtempel. De gebeden worden direct aan de heiligen gericht: "Sint Antonius beste vrind, maak dat ik mijn sleutel vind".
Katholieken hebben helemaal niks met de bijbel. Er is geen traditie van bijbellezen of bijbelstudie. Katholieken boven de zestig hebben niet eens een bijbel. In de eucharistie word mondjesmaat uit het oude testament gelezen, de psalmen zijn alleen bekend in de gregoriaanse (latijnse) zetting.
Forum:
Als er nog vragen zijn over het katholicisme stel ze maar aan mij.

Hebr 6: