Hoe geloven katholieken?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Hoe geloven katholieken?

Bericht door Rereformed »

Dit onderwerp is naar aanleiding van deze discussie:

Vraag van Vrijdenker: "Waarom onderschrijf je deze zaken als je in de praktijk een eigen koers gaat varen. Zit de katholieke kerk vol met huichelaars? Met de mond belijden in het persoonlijke geloof vermijden?

Antwoord van Katholiek: "Nee. Maar de katholieke kerk wijst aan wat Waar is, zonder de gelovige te dwingen dit te aanvaarden: je hebt elk je geweten en je hebt de geloofsplicht dat te vormen aan de hand van het Evangelie. Maar een zeer katholiek principe is om geen gewetensdwang toe te passen. Dus "gedoogt" de katholieke kerk hele volksstammen mensen die wel katholiek willen zijn, ook al kunnen ze sommige/ veel dogma's niet met hun geweten verenigen."

CollegavanErik laat dit weten:
CollegavanErik schreef:Ik kom uit het katholieke zuiden waar het katholicisme met de paplepel werd ingegeven, tot mijn 13e kende ik niet eens mensen van een andere religie (op een echtpaar verderop in de straat na, die je nooit sprak). Op mijn 13e hadden we een protestante jongen in de klas (onze school was natuurljk ook RK), die niet naar de godsdienstles hoefde. Het 2e vatikaans concilie was geweest en Nederland gonsde van de kerkelijke vernieuwing, de priester keek naar het volk tijdens de mis en we zongen liederen van Oosterhuis.

Tot de restauratie begon, eerst Gijzen in Roermond (mijn vormheer), toen Simonis (eerst Rotterdam, daarna in Utrecht), toen Bomers in Haarlem en Ter Schure in Den Bosch. Verder de oprichting van het Katholieke Nieuwsblad en de Werkgroep Katholieke Jongeren, en een Opus Dei-huis in Utrecht. Anti-abortus, anti-anticonceptie, anti-euthanasie en anti-homo werden de refreinen van het nederlandse episcopaat. Gevolg is dat de RK-kerk in een record-tempo leegliep en alleen de fundamentalisten overbleven, waar jij je nu blijkbaar hebt bijgevoegd.

Gelukkig heb ik altijd in parochies gezeten waar pastoraat belangrijker was dan de leer. Zo zouden in mijn parochies nooit nabestaanden geschoffeerd worden door een leermeester die de uitvaart weigert aan een overledene die uit zijn lijden werd verlost, en werden homo's en samenwonenden de sacramenten niet geweigerd. En zeker werden doordeweek om zeven uur 's ochtends niet de klokken geluid.

De staatsgreep van de rechtzinnigen mag dan mischien gelukt zijn, ze hebben echter wel een lege dop geerfd want het hart is gewoon weggelopen uit RK-Nederland.

Vroeger was katholiek zijn een feest: op alle hoogtijdagen werd er een Hoogmis gehouden waar heel het dorp bij betrokken was, er was een processie waarbij alle scholen meeliepen, de harmonie en de schutterij deden mee. Daarnaast was er een aktief kloosterleven dat voor het onderwijs zorgde. Katholiek zijn was vooral dingen doen: Katholieken gingen op bedevaart, op pelgrimstocht, liepen processies of brandden een kaarsje voor de overledenen. Er was een uitgebreide heiligendevotie.

Strikt genomen worden heiligen vereerd en niet aanbeden, Het autogebed voor een goede reis was "Heilige Christoffel, Bid voor ons". Maar in de volksdevotie is er geen enkel onderscheid tussen een Mariakapel of een Ganeshtempel. De gebeden worden direct aan de heiligen gericht: "Sint Antonius beste vrind, maak dat ik mijn sleutel vind".

Katholieken hebben helemaal niks met de bijbel. Er is geen traditie van bijbellezen of bijbelstudie. Katholieken boven de zestig hebben niet eens een bijbel. In de eucharistie word mondjesmaat uit het oude testament gelezen, de psalmen zijn alleen bekend in de gregoriaanse (latijnse) zetting.

Forum:
Als er nog vragen zijn over het katholicisme stel ze maar aan mij.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Hoe geloven katholieken?

Siger laat dit nog weten over de Onbevlekte Ontvangenis:
CXT schreef:Wat verstaan katholieken onder de onbevlekte ontvangenis?
En in wat voor zin is Jezus (als deze al inderdaad werkelijk heeft bestaan) maagdelijk geboren? Eigenlijk hetzelfde als de vorige vraag, lijkt me. Maar is dit een historische gebeurtenis of heeft het meer een mythische betekenis zoals bijv. de schepping?
Siger schreef:Beste CXT,

Interessant genoeg is dat niet hetzelfde. De verwarring bestaat niet alleen bij oningewijden, maar ook bij veel katholieken.

Met "onbevlekte ontvangenis" bedoelt men dat de moeder van Maria, dus de grootmoeder van Jezus, geen sex had gehad voor Maria (zijn moeder) geboren werd. Dit is dus niet hetzelfde als de maagdelijkheid van Maria.

De verklaring van dit dogma is, dat velen in die tijd geloofde dat menselijke wezens van nature van een goddelijke substantie waren, tot ze zich lieten verleiden tot aardse sex, waardoor ze sterfelijk werden (denk aan Adam en Eva.) Hoewel dit allang niet meer door katholieken onderwezen wordt, werd dit in de laat-klassieke tijd door velen aangenomen voor waarheid, zo bijvoorbeeld de gnostici en de neo-platonici (Plotinus.)

Dus om Jezus Christus goddelijk te maken mocht hij op geen enkele wijze van sexuele oorsprong zijn. Dus moest hij (1) géén vader hebben én (2) een moeder hebben die niet uit sexuele gemeenschap ontstaan was. Het verklaart ook waarom zowel Maria als Jezus mét hun lichaam naar de hemel zijn: hun lichaam was niet aards, want asexueel ontstaan. Het verklaart ook waarom in pieta's Maria dikwijls jonger lijkt dan haar zoon Jezus.
Born OK the first time
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

*
Ter biecht gaan tijdens mijn jeugd.
*
Er werden onderling zondes uitgewisseld om toch vooral niet met de mond vol tanden te staan als we ter biecht gingen. Zo van: "Wat ga jij opbiechten? Ik weet niets, mag ik die ene zonde van jou dan, die vind ik wel hip, jij weet er toch al vier..." Het leek ons heel akelig om daar in dat kleine hokje aan de pastoor te moeten bekennen dat we geen zonde hadden begaan, we waren oprecht bang dat pastoor ons dan wegens bedrog publiekelijk uit de biechtstoel en uit de kerk zou jagen ...
... we logen er dus op los tijdens de biecht en deden dat feitelijk op een georganiseerde manier
om zo te voorkomen dat er doublures zouden ontstaan
waardoor iedereen de zelfde zonde zou opbiechten en de pastoor onraad zou ruiken.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Collegavanerik schreef:Forum:
Als er nog vragen zijn over het katholicisme stel ze maar aan mij.
Het was een mooie tijd. We hebben er in Limburg toch maar al die mooie kruisbeelden op driesprongen aan overgehouden. Ik mag in de Mariakapel nog graag een kaarsje opsteken.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Mijn naam is Petrus Bernardus Anthonius Maria van Velzen Daengprasert
(Daengprasert is de achternaam van mijn vrouw, die ik aan mijn eigen familienaam heb toegevoegd).
Dat Maria maakt het wel duidelijk: Ik kom uit een Rooms Katholieke familie.
Mijn standaard antwoord op "hoe geloven katholieken" is "Katholieken geloven het wel"

Inderdaad is Katholiek zijn meer een kwestie van "erbij horen" dan van geloof.
Katholieken mogen dan ook alles doen wat god verboden heeft, zolang ze het maar (op)biechten.
Ik biechtte dat ik (in plaats van alleen god) Maria aanbeden had.
Als penitentie kreeg ik vijf weesgegroetjes (een weesgegroetje is een gebed tot Maria)

Ik concludeerde dat de kapelaan er weer eens niets van begrepen had,
Dat was niets nieuws voor mij. alhoewel ik het woord nog niet kende, had ik al eerder geconcludeerd, dat de Kerk aan Hubris leedt. Hoe haalde ze het in haar Katholieke kop om naast de tien geboden, er nog vijf geboden van de "heilige" katholieke kerk bij te verzinnen ?
Toch kwam ik niet op het idee dat ik eigenlijk een protestant was.

Eigenlijk is mijn mening nog steeds niet veranderd. Alleen is "god" voor mij veranderd in "het menselijk geweten". Noch steeds ken ik niets dat daaraan ook maar gelijk is. (al hoewel ik inmiddels besef dat dat geweten iets van mijn medemensen is, en niet iets van mijzelf alleen)
Het verschil tussen mij en mijn zus (die nog steeds Katholiek is) is slechts dat zij er nog steeds bij wil horen, en dat ik bij mijn vrouw wil horen, en derhalve ondergedoopt wordt in Boeddistische rituelen die even weinig met de leer van Boeddha te maken hebben, als de katholieke rituelen met de leer van Jehosua be Youssuf.

Verder zijn mijn zus en ik het eigenlijk overal over eens.
Katholieken zijn dus gewone mensen die ergens bij willen horen.
Ik wens u alle goeds
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

*
Ja dat doe ik ook nog wel ooit, als ik een soort van dankbaarheid voel ...
iznogoodh schreef:<< >>
Ik mag in de Mariakapel nog graag een kaarsje opsteken.
... een dankbaarheid voor iets waar ik niemand voor bedanken kan.

Hahahah, ik schrijf dan altijd in het schriftje,
daar ligt altijd een schriftje vol smeekbedes aan Maria
(en bedankjes voor het voldoen aan de smeekbede ...)
en ik schrijf dan
"Gaia, Moeder Aarde, bedankt voor ... blahblahbladieblahblah."

Waarschijnlijk zijn het restverschijnselen van het
"Mea culpa, mea culpa, mea maximum culpa!"
en het
"Ik ben niet waardig dat gij tot mij komt ..."

Wellicht voel ik me onbewust schuldig over onverwachte (onverdiende!) meevallers en
los ik die schuld af door daaro een kaarsje te offeren.
Kweetnie, maar ik blijf het wel doen want het voelt goed ...
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

zie ook het topic over de RK illustrator Broeder Humbert Randag o.f.m.

Afbeelding
Afbeelding

en de gruwel:

Afbeelding
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
siger

Bericht door siger »

Leuke prentjes. Ik vroeg me af welke de zeven doodzonden alweer waren, want daar hoor je vandaag niet veel meer over. Het blijken te zijn: hoogmoed, afgunst, vraatzucht, begeerte, woede, hebzucht en luiheid. Ik heb het altijd meer aangevoeld als 7x begeerte, in lijn met de onbevlekte ontvangenis etc...

Over die onbevlekte ontvangenis nog even: Maria was een maagd en had daardoor een onsterfelijk lichaam. Haar moeder niet, want haar lichaam is gestorven. Alleen, de ontvangenis (bevruchting) gebeurde niet door seksuele gemeenschap (bevlekking.)

Enkele citaten die het over de dodelijkheid van seks hebben, maar vandaag gewoonlijk anders begrepen worden:

“Het loon van de zonde is de dood, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer” (Romeinen 6:23).

“Iedereen komt in verleiding door zijn eigen begeerte, die hem lokt en meesleept. Is de begeerte bevrucht, dan baart ze zonde; en is de zonde volgroeid, dan brengt ze de dood voort. ” (Jakobus 1:14-15).

Met dank aan http://www.allaboutgod.com/dutch/zeven-doodzonden.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kan een katholiek of ex-katholiek mij vertellen in welke mate deze site extreem en officieel afgekeurd/verboden is of juist typisch katholiek en geaccepteerd?
Born OK the first time
siger

Bericht door siger »

Rereformed schreef:Kan een katholiek of ex-katholiek mij vertellen in welke mate deze site extreem en officieel afgekeurd/verboden is of juist typisch katholiek en geaccepteerd?
Mij lijkt dit echt ver weg van het katholicisme.
Timothy Snodgrass bijvoorbeeld voorspelt The Lord Of The Rings, en is verder erg bezorgd over Israel.
John Leary verkettert de paus en is veroordeeld door zijn bisschop.

Als er vandaag twintig katholieke profeten werkzaam zouden zijn, zouden die toch tenminste allemaal hetzelfde moeten voorspellen.

Katholisme is, meer dan elke andere godsdienst die ik ken, een administratie met afelingen, chefs, dienstnota's, kwaliteitscontroles etc.... kortom, de anarchie van profeten niet welkom. Dat heeft de bisschoppenstroming in de eerste eeuwen bevochten, door haar administratie ten dienste te stellen van het Romeinse rijk, en zieners te vervolgen.

Dat is niet altijd zo geweest, want zonder schokkende profetieën raakt een nieuwe beweging nergens - niet eens aan ideeën. Dus nog in de Leer der Twaalf Apostelen wordt gezegd: "Telkens gij een vat wijn opent, geef dan het eerste deel aan de profeten die u bezoeken."

Maar zelfs in het geval van Fatima was het niet de onverwachte ingeving van een profetes, maar, naar oude hellenistische traditie, de toespraak van een hemelse verschijning. Zulke visioenen worden wel gewaardeerd, zeker als de boodschap onder gesloten omslag aan het Vaticaan bezorgd wordt.

De ingewikkelde werkelijkheid wil dat een hedendaagse katholiek die hele hierarchie wel een plezierige gedachte vindt, maar zich er verder niet veel aan gelegen laat. Wie een emotioneel soort geloof wil moet elders gaan shoppen. Kortom, de website in kwestie lijkt me een beperkt en ontypisch randverschijnsel.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Staat ver van mijn oude katholieke geloof af. Lijkt meer op amerikaans fundementalisme.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Het is ,volgens mij en zo op het eerste zicht , een site die ook afhangt van het pius X priester-genootschap ...
Dat staat voor de fundamentalisten conservatieven /volgelingen van wijlen de franse dissidente aartsbisschop Mgr . Lefèvre ...
Ze hebben nooit het vatikaans concilie I en II willen aanvaarden
en ze celebreren nog steeds de mis in het latijn met hun rug naar het "volk " ,
= de priester dragen af en toe nog de soutane , het zijn YEC creationisten en ze verwachten binnenkort het laatste oordeel en de terugkomst van jezus ...
Naar mijn weten zijn ze niet erkend door het vatikaan , maar ook niet formeel uitgesloten ...
Een hypocriete vaticaanse bedoening zelfs ....

Pius X is een controversiële organisatie wiens ex-communicatie onlangs door de paus werd opgeheven. De negationistische Britse bisschop Richard Williamson, momenteel spoorloos, is een notoir lid van het broederschap.

Ze genieten trouwens de sterke steun van (de franse tak ) en lobby van Opus Dei ... Die willen vooral Frankrijk herstellen als de oudste en mooiste dochter van Rome ... restaurateurs en aanhagers van het oude regime ( royalisten en theocraten zelf ) dus ... Geen amerikanen die leven in "God's own country " maar Fransen die denken dat hun land terug " le pays de dieu " moet zijn .... Neen , helemaal niet " leven zoals de Gothen in frankrijk " ....Maar leven volgens de strakke regels van voor de jaren 50
en de onbetwijfelbare autoriteit van wijlen mgr Lefèvre met ouderwetse catechismus incluis .. en zonder de christus-moordenaars die de joden zijn ....

Het theistische geloof is ook bij de katholieken een huis met veel kamers ? ... ahahaha
af en toe worden er een paar "heiligen " bijgevoegd ( eigenlijk overleden god-mensjes die na hun dood nog steeds "mirakels" kunnen verrichten , als je het mooi vraagt ) Voor de priesterbroederschap is dat dus graag "Sint" Pius X , de paus die bekend is geworden voor het oude anti-modernisme

Groet
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 26 sep 2011 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir »

Ik zie hier voornamelijk hoe anderen denken dat katholieken geloven. Verder zie ik dat wat dan besproken wordt voornamelijk geloofspraktijk van zo'n 40 jaar geleden is. Spijtig.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Faramir schreef :
(knip ) ... Spijtig....(knip )
Ahaa ,
Je hebt wel gelijk ... maar dat oud katholicisme is zeker nog niet weg

Vertel jij maar eens hoe moderne katholieken nu in werkelijkheid geloven ... ik heb daar in jaren niet meer naar omgekeken ....
Graag dus ( als het effe kan en onder het genot van bijvoorbeeld , een hostie bij het aperitief/glas wijn ?) de gesofistikeerde " progressieve'(?) katholieke strekking in een notedop ... ik ben benieuwd ... of bedoelde je iets anders ?

Bovendien
Hoe zou het toch komen dat veel van die katholieke kerken , kloosters en onderwijsinstellingen in mijn stad en waar ik mijn broek en knieeen heb versleten in mijn apejaren , tegenwoordig in snel tempo worden omgebouwd tot restaurants , hotels , concertzalen , musea etc ... etc ...

Wordt de katholieke gedachte nu in de catacomben brandend gehouden en /of zit het nog altijd op de boerenbuiten wat na te gloeien ?

Zelfs in Ierland liggen ze al een tijdje op apegaten (gelukkig zijn er daar nu ook veel Polen om de boel nog een tijdje enigzins te stutten ) ....

Groet Van Gandalf
en let op voor de Orks
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir »

Tsjok45 schreef:Faramir schreef :
(knip ) ... Spijtig....(knip )
Ahaa ,
Je hebt wel gelijk ... maar dat oud katholicisme is zeker nog niet weg
De geloofsbeleving waar de babyboom generatie zo op afgeeft is wel degelijk verdwenen er is immers niet meer zoiets als een katholieke zuil. Oud-katolicisme is overigens een andere denominatie.
Vertel jij maar eens hoe moderne katholieken nu in werkelijkheid geloven ... ik heb daar in jaren niet meer naar omgekeken ....
Graag dus ( als het effe kan ) de gesofistikeerde " progressieve'(?) katholieke strekking in een notedop ... ik ben benieuwd ... of bedoelde je iets anders ?
Het leek me evident dat ik het over geloofsbeleving had.
Bovendien
Hoe zou het toch komen dat veel van die katholieke kerken , kloosters en onderwijsinstellingen in mijn stad en waar ik mijn broek en knieeen heb versleten in mijn apejaren , tegenwoordig in snel tempo worden omgebouwd tot restaurants , hotels , concertzalen , musea etc ... etc ...
Ik neem aan dat eigenlijk een ieder hier wel een verklaring op kan geven, maar om het kort te houden. De katholieke gemeenschap van vandaag de dag kan en/of wenst niet meer op te draaien voor de kosten. Zo simpel is het.
Wordt de katholieke gedachte nu in de catacomben brandend gehouden en /of zit het nog altijd op de boerenbuiten wat na te gloeien ?
Groet
Het katholieke geloof wordt zoals altijd nog beleden zoals het altijd al was, dat kan variëren per streek, per parochie en zelfs per gezin (zoals altijd al het geval was) De praktijk is veelal wel aangepast.

Om maar eens een concreet voorbeeld te noemen. Vele babyboomers kunnen eindeloos doorzagen over hoe vervelend het wel niet was dat ze maandelijks ter biecht moesten gaan van de basisschool (wat ik me overigens wel kan voorstellen) en maar wat verzonnen. Heden ten dage is de band tussen de katholieke basisschool en de parochiekerk zo licht (indien al aanwezig) dat deze praktijk niet meer voorkomt en indien die band nog wel sterk zou zijn, dan nog zal het door nieuwe inzichten niet meer voorkomen. Toch blijft men er dolgraag eindeloos over doorzagen, schijnbaar bij gebrek aan interessantere gespreksonderwerpen. Men vergeet echter dat ten tijde van de verzuiling de samenleving heel anders in elkaar stak.
Plaats reactie