shariah4belgium opent islamitische rechtbank

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

siger

shariah4belgium opent islamitische rechtbank

Bericht door siger »

http://www.knack.be/nieuws/belgie/shari ... 284498.htm:
In Antwerpen is een rechtbank geopend die huwelijksgeschillen en erfeniskwesties behandelt volgens de islamitische rechtspraak. Het gaat om een initiatief van de radicale moslimgroepering Shariah4Belgium, zo meldt Het Laatste Nieuws zaterdag.
Diversiteitsschepen Monica De Coninck (SP.A) vindt het op zich goed dat religieuze instanties bemiddelen in hun gemeenschappen, "al zou dat beter niet door fundamentalisten gebeuren". ‘We houden Shariah4Belgium in de gaten’ Het Centrum voor Islamitische Diensten huist in de Borgerhoutse Somméstraat. Volgens de website zal het "alle gevallen van echtscheiding, nietigheid van het huwelijk, verzoening of echtelijke geschillenin overeenstemming met de sharia van Allah behandelen en een certificaat overhandigen waar nodig".

siger schreef:Wat lectuur voor wie bezorgdheid overbodig vindt:

Islamic sharia courts in Britain are now 'legally binding'
Revealed: UK's first official sharia courts -Times Online
BBC NEWS | UK | The view from inside a Sharia court
Non-Muslims turning to Sharia courts to resolve civil disputes
Radboud Universiteit - Geen shariarechtbanken in Nederland
Nuansa - Sharia courts should not be recognised under the Arbitration Act.
At least 85 separate sharia "courts" are now openly functioning in Britain, almost 20 times as many as previously believed
Sharia court frees London knife youths
International Campaign Against Shari'a Court in Canada
YouTube - Against Sharia courts
Sharia courts set to bring Muslim law to bear in Scottish cities - SECRET talks are under way
Push continues for expanded Sharia courts in Kenyan constitution
FrontPage Magazine - Canada's Sharia Option
Islam: Governing Under Sharia - Council on Foreign Relations
Islamic Sharia Court In Canada - Is Canada Next?
Amsterdam: Sharia court now in session
Mark Pritchard, Conservative MP, on Sharia Law, Sharia councils
No to Ontario's " Sharia Courts"!
The Struggle Over Sharia Courts in Central Asia
Maryam Namazie: why we must oppose sharia law in the UK
Islamic Sharia Law courts operating in West Midlands
Sharia Courts Rule Against British Law
Ontario ban on Sharia courts in the press | International Humanist
One Law for All campaign against Sharia courts and tribunals (PDF)
Sharia courts have existed in Britain since 2007, primarily in London, Bradford, Birmingham, Coventry and Manchester
Sharia's Inroads in Europe - Italian Court: 'Beaten Up for "Her own good".
Kenya: Judges rule Islamic sharia courts illegal
Shariah courts giving 'illegal' advice - The Asian News
France to ban polygamy, sharia courts
Sharia courts in UK giving illegal advice, transgressing human rights, on issues including marriage and divorce
Wife-beating, sharia , and Western law - Asia Times Online
Coming to America : Tested in England... Sharia Courts
erikketik
Forum fan

Re: shariah4belgium opent islamitische rechtbank

Bericht door erikketik »

siger schreef: Diversiteitsschepen Monica De Coninck (SP.A) vindt het op zich goed dat religieuze instanties bemiddelen in hun gemeenschappen, "al zou dat beter niet door fundamentalisten gebeuren".

Dit vind ik nog het vreemdste. Moslims hoeven niet hun identiteit helemaal op te geven, maar hoe past dit in het plaatje van integratie? Het lijkt me in alle opzichten een zorgelijke ontwikkeling.

Een gereedschap dat (om maar een voorbeeld te noemen) de positie van de vrouw nogal belabberd zal houden in moslimgemeenschappen. Ik denk dat het grootste deel van het forum het er over eens zal zijn dat we zo'n rechtbank beter kwijt dan rijk zijn. Het is vooral zaak uit te zoeken hoe het verschijnsel te bestrijden.
It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.
- Mark Twain
siger

Bericht door siger »

De insluipende vervaging van onze sociale norm is voor mij een grotere dreiging voor onze moderne samenleving dan alle aanslagen. Aanvaarding van een sharia rechtbank erkent een tribaal gevoel van orde.

De oplossing is wetten zo maken dat ze mensenrechten waarborgen aan elk individu, elke sekse en elke ouderdom, in elk huishouden. En dat met ijzeren hand toepassen. Zoiets zou dan lang op voorhand voorkomen kunnen worden.
harstl

Bericht door harstl »

Compleet overbodig. Huwelijk en erfrecht zijn al in de wetgeving opgenomen en gelden voor iedereen. Kerkelijk huwelijk is leuk voor de "traditie", maar heeft verder geen wettelijke consequenties en het erfrecht staat ook uitgebreid beschreven in het Burgerlijk Wetboek. De enige reden die ik kan zien voor dit soort activiteiten, is om grip te houden op een bepaalde groep, te voorkomen dat ze integreren en om de vrouwen eronder te houden. Wat ik onbegrijpelijk vind, is dat er buiten die groep mensen binnen de overheid zijn, die dit soort ideeën toejuichen. Ik kan me met de beste wil van de wereld niet indenken wat de redenen van een "diversiteitsschepen" zouden zijn om dit een goed idee te vinden. Ik zou me nog voor kunnen stellen dat er bij rechtbanken in dit soort kwesties iemand aanwezig is om de achtergronden van conflicten met betrekking tot huwelijk en erfrecht te kunnen snappen, maar uiteindelijk is iedereen voor de wet gelijk en verdient iedereen dezelfde bescherming van de wet.
Wat te doen trouwens, wanneer één dochter uit een gezin het niet eens is met de achterstelling van vrouwen in het islamitisch erfrecht en toch haar legitieme portie opeist? Hoe zit het met in beroep gaan tegen zo'n toneelrechtbank? Ik hoop dat het normale burgerlijk recht blijft prevaleren boven de middeleeuwse regels van de "Sharia", die overigens ook door verschillende groepen moslims ook weer verschillend uitgelegd worden.
Niet doen dus, slecht plan, niet in de laatste plaats voor de moslims zelf (met name het vrouwelijke deel).
Waar moet dat heen, hoe zal dat gaan?
Waar komt al die rotzooi toch vandaan?
(Barend Servet)
Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam »

Citaat: "Ik hoop dat het normale burgerlijk recht blijft prevaleren boven de middeleeuwse regels van de "Sharia", die overigens ook door verschillende groepen moslims ook weer verschillend uitgelegd worden."

Als het daar bij bleef dan valt het nog wel mee. Maar die uitleg is ook nog eens plaats en tijd afhankelijk (per geval dus).
Sharia geeft je de totale rechtsonzekerheid. Wat ik er tot nu toe van vernomen heb, is de sharia opgezet als een wapen in handen van de machtigen om de zwakken te onderdrukken. Klasse justitie van de ergste soort.
Je kan natuurlijk ook geloven zoals prof. dr mr Maurits Berger (Universiteit van Leiden): “De sharia en het Nederlands recht zijn voor meer dan 95% aan elkaar gelijk”.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Je kan natuurlijk ook geloven zoals prof. dr mr Maurits Berger (Universiteit van Leiden): “De sharia en het Nederlands recht zijn voor meer dan 95% aan elkaar gelijk”.
Net als het DNA van de mens en de chimpansee voor zeker 95% gelijk is.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus »

Kwalijke zaak, juist op het gebied van huwelijksrecht en erfrecht dat bij de meeste religies zeer seksistisch is ingericht moet de seculiere wet het laatste woord hebben. Het is ook een illusie te denken dat deze Sharia alleen zou gelden voor mensen die er bewust voor kiezen, religie gaat immers niet zelden gepaard met dwang waardoor vrouwen onder dreiging van uitsluiting van hun gemeenschap, of erger, gedwongen worden zich te conformeren aan zo'n rechtbank. De naam 'rechtbank' zou beschermd moeten zijn, net zoals niet iedereen zich tandarts mag noemen moet ook vastgelegd worden wat een rechtbank is.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Hiëronymus schreef:De naam 'rechtbank' zou beschermd moeten zijn, net zoals niet iedereen zich tandarts mag noemen moet ook vastgelegd worden wat een rechtbank is.
Helemaal mee eens!
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam »

Dat de sharia de positie van de niet-Mohammedanen onverlet zou laten, is onzin.
De regel dat een niet-moslim niet kan erven van een Moslim is ijzerhard. Daar bestaan geen verschillende opvattingen over.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Wikipedia schreef:Een rechtbank is een officiële instantie die beslist over kwesties waar burgers onenigheid hebben over waar ze recht op hebben.
Dit is dus geen rechtbank. Het is een stelletje heethoofden dat wil bemiddelen op basis van de sharia. Het heeft volstrekt geen officiele status en dit zegt dus helemaal niets.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
siger

Bericht door siger »

The Prophet schreef:Dit is dus geen rechtbank. Het is een stelletje heethoofden dat wil bemiddelen op basis van de sharia. Het heeft volstrekt geen officiele status en dit zegt dus helemaal niets.
Dit klinkt wel alsof heethoofden ongevaarlijk zijn.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Wat vindt men hier van een adviesbureau waar mensen die advies willen over bepaald kerkelijke / orthodox religieuze gebruiken en de interpretatie van de sharia in hun wereld, zolang dat advies binnen de grenzen van de Belgische wet blijft?

MAW valt men vooral over de naam, of het instituut als geheel?

Persoonlijk ken ik de sharia niet zo, maar wat ik ervan hoor is het nu niet iets waar ik nu graag zie dat (Nederlandse) mensen in minder- of meer mate van nood of onbegrip advies uithalen. Echter als dat binnen de grenzen van de Nederlandse wet blijft, die ik wel acceptabel vind natuurlijk, kan ik er nu ook weer niet zo'n groot bezwaar tegen hebben. Bovendien lijkt me dat advies wat komt uit een instituut transparanter, dan het instituut van pa en ma, opa, of willekeurige kerkgangers. Gemengde gevoelens dus, ik zou er niet naartoe stappen. Net zomin als dat ik naar een Joodse rechtbank zou stappen in Nederland overigens.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
siger

Bericht door siger »

Ik heb hierboven een lange lijst links gegeven die duidelijk maken dat sharia niet anders dan onwettig kan opereren in een moderne samenleving. Bijvoorbeeld de vrouw die de man moet gehoorzamen, erfenisrecht dat vrouwen benadeelt, mannen mogen hun vrouw (ok, niet hard, niet de hele tijd, maar ja...) mishandelen etc...

Enkele gevallen die ik me zo herinner uit die links: een vrouw vlucht voor haar gewelddadige man, komt bij de politie terecht, die haar ter verzoening overdraagt aan de imam, die haar ter verzoening overdraagt aan... de man waarvoor ze vluchtte. Een ander geval was waar straatboefjes werden overgedragen aan de sharia-bemiddelaars en ongestraft bleven.

Ik weet wel dat men zegt dat "verzoening" op basis vrijwilligheid gebeurt, maar je moet als vrouw of kind maar eens proberen te breken met je (anti-integristische) sociale milieu.

Mensenrechten dienen individuen te beschermen. Bestrijding van elke vorm sharia, zelfs de suggestie ervan, is daarbij vanzelfsprekend, onduidelijkheid daarover beschamend voor een moderne samenleving.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Siger schreef:Ik heb hierboven een lange lijst links gegeven die duidelijk maken dat sharia niet anders dan onwettig kan opereren in een moderne samenleving.
Siger,

Als wat je hierover onwettigheid schrijft klopt, dan moet er toch een aanklacht te formuleren zijn?!
Of kan toch een verplichting tot vervolgen worden opgesteld?!

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Als moslims de sharia willen kunnen ze beginnen met de wetten die we nu hebben eens te bestuderen, vervolgens kunnen ze dan aangeven wat ze anders willen.
Tot nu toe hoor ik een hoop geroep over de sharia, maar niemand die blijkbaar precies weet wat die sharia dan inhoud.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie