sharia binnenkort ook in Nederland?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Re: sharia binnenkort ook in Nederland?

Bericht door The Prophet »

siger schreef:Dit lijkt me voldoende voor iedereen met gezond verstand en respect voor onze vrijheden om geen enkel misverstand te laten bestaan omtrent de absolute ongewenstheid van sharia in het Westen. Vooral het argument van verzoening is absurd, gezien de ingebouwde sociale controle/dwang die moet dienen om naar moderne normen volstrekt onaanvaardbare wantoestanden in te voeren.

Wie dat niet wil zien verdient ieders wantrouwen.
Mooi is dat, he. Bij voorbaat al andere meningen als ongeldig verklaren. Zo hoeft er niet meer gediscussieerd te worden. Scheelt iedereen een hoop tijd.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
siger

Bericht door siger »

The Prophet schreef:Mooi is dat, he. Bij voorbaat al andere meningen als ongeldig verklaren.
Wat doe jij dan de hele tijd? Iets mis met je kortetermijngeheugen?

Scheldwoord!
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

siger schreef:
MNb schreef:
siger schreef:Let wel, sharia is algemeen in moslimmiddens.
Cijfers? Bronnen? Als mijn geheugen mij niet bedriegt - en dat is natuurlijk best mogelijk - is er ook onder de moslims in Nederland geen meerderheid te vinden voor de invoering van de sharia.
Volgt een christen de Tien Geboden? Welke cijfers of bronnen heb je daarvoor nodig?
Laat de feiten je vooroordelen vooral niet in de weg staan. Uit je reactie blijkt dat je de status van de sharia in de islam niet kent.

Het is nogal simpel. Nederland kent alle soorten van klachten- en geschillencommissies. Katholieken kennen het kerkelijk recht. Als moslims dat zo graag willen, gaan ze hun gang maar. Zolang ze de Nederlandse wet maar niet overtreden.
siger schreef: [*]De meeste shariarechtsgeleerden zeggen dat mannelijke polygamie is toegestaan.
[*]Een man kan van zijn vrouw scheiden door driemaal te zeggen "Ik scheid van je" in de aanwezigheid van getuigen. Binnen de maand kan hij zich bedenken en heeft hij het recht zijn vrouw terug te nemen. Eerst na drie maanden mag de vrouw een andere man zoeken.
[*]Een vrouw kan enkel van haar man scheiden in zeer uitzonderlijke omstandigheden, bvb. wanneer hij drie jaar in de gevangenis zit of een jaar verdwenen is. [/list]
Schattebout, deze dingen zijn in strijd met de Nederlandse wet. Dus shariarechtsgeleerden kunnen roepen wat ze willen, geen enkele uitspraak conform deze regels zal in Nederland ooit rechtsgeldigheid hebben. Op precies dezelfde wijze wordt een kerkelijk huwelijk niet erkend zolang het niet bevestigd is voor een ambtenaar van de burgelijke stand.
siger schreef:Wie dat niet wil zien verdient ieders wantrouwen.
Ja, dat is hier wel van toepassing.
Want wie klaagde ook al weer over de dogmatische intolerantie van vrijdenkers jegens de hobby's van andersdenkenden?
Laatst gewijzigd door MNb op 11 jun 2010 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

The Prophet schreef: Mooi is dat, he. Bij voorbaat al andere meningen als ongeldig verklaren. Zo hoeft er niet meer gediscussieerd te worden. Scheelt iedereen een hoop tijd.
Waarom toon je niet een meer inhoudelijke reactie?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
siger

Bericht door siger »

MNb schreef:Uit je reactie blijkt dat je de status van de sharia in de islam niet kent.
MNb,
Ik zou het spijtig vinden als ook onze gedachtewisseling om zeep zou gaan door insinuaties van anderen. Misschien is het beter even te overwegen wiens standpunt uiteindelijk het meeste baat zal brengen, ook voor moslims in het Westen, dat van iemand die nergens misstanden ziet, of dat van iemand die mensenrechten algemeen toegepast wil zien.

Ik heb een redelijk inzicht in jouw standpunt, en ik zou het erg apprecieren als je ook mijn stanpunt in ernst zou willen bekijken.

Ik heb hierboven al kort weergegeven wat ik meen dat sharia inhoudt.
MNb schreef:
siger schreef:
  • De meeste shariarechtsgeleerden zeggen dat mannelijke polygamie is toegestaan.
  • Een man kan van zijn vrouw scheiden door driemaal te zeggen "Ik scheid van je" in de aanwezigheid van getuigen. Binnen de maand kan hij zich bedenken en heeft hij het recht zijn vrouw terug te nemen. Eerst na drie maanden mag de vrouw een andere man zoeken.
  • Een vrouw kan enkel van haar man scheiden in zeer uitzonderlijke omstandigheden, bvb. wanneer hij drie jaar in de gevangenis zit of een jaar verdwenen is.
[...] deze dingen zijn in strijd met de Nederlandse wet. Dus shariarechtsgeleerden kunnen roepen wat ze willen, geen enkele uitspraak conform deze regels zal in Nederland ooit rechtsgeldigheid hebben.
Ik heb niet gezegd dat qadi's vandaag roepen dat dit ingevoerd moet worden. Iemand heeft gevraagd wat sharia feitelijk is. Ik heb op die vraag geantwoord. Misschien wil jij er een beter antwoord op geven.

Inmiddels zijn er stemmen, zowel christelijke als islamietische, die het een goed idee zouden vinden dat shariarechtbanken worden ingesteld. In sommige Westerse landen (Engeland, Canada zonder toestemming,) bestaan ze al, en een van de argumenten is dat het beter is voor controle en openbaarheid van ze dan maar een erkende status te geven.

Mijn antwoord hierop was:
*wat in de sharia overeenkomt met onze wetten, hoeft niet door shariarechtbanken ingevoerd te worden. Dat wat in de sharia strijdig is met onze wetten, mag niet ingevoerd worden.
*Wie shariarechtspraak een nuttige aanwinst vindt wordt verzocht te vertellen hoe de shariarechtspraak voor meer rechtvaardigheid en mensenrechten zal zorgen, dan onze rechtspraak dat zou kunnen.
MNb schreef:
siger schreef:Wie dat niet wil zien verdient ieders wantrouwen.
Ja, dat is hier wel van toepassing.
Want wie klaagde ook al weer over de dogmatische intolerantie van vrijdenkers jegens de hobby's van andersdenkenden?
Deze zin is uit zijn context getrokken. Zonder het voorgaande is het niet meer dan een aanloopje naar je onvriendelijke opmerking. Het voorgaande was:
Dit lijkt me voldoende voor iedereen met gezond verstand en respect voor onze vrijheden om geen enkel misverstand te laten bestaan omtrent de absolute ongewenstheid van sharia in het Westen. Vooral het argument van verzoening is absurd, gezien de ingebouwde sociale controle/dwang die moet dienen om naar moderne normen volstrekt onaanvaardbare wantoestanden in te voeren.
Laatst gewijzigd door siger op 11 jun 2010 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

siger schreef: Mijn antwoord hierop was:
*wat in de sharia overeenkomt met onze wetten, hoeft niet door shariarechtbanken ingevoerd te worden. Dat wat in de sharia strijdig is met onze wetten, mag niet ingevoerd worden.
*Wie shariarechtspraak een nuttige aanwinst vindt wordt verzocht te vertellen hoe de shariarechtspraak voor meer rechtvaardigheid en mensenrechten zal zorgen, dan onze rechtspraak dat zou kunnen.
Misschien kan een van de moslims op dit forum hier op in gaan? :? Wat is dan nog de toegevoegde waarde van de Sharia?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
siger

Bericht door siger »

Wat lectuur voor wie bezorgdheid overbodig vindt:

Islamic sharia courts in Britain are now 'legally binding'
Revealed: UK's first official sharia courts -Times Online
BBC NEWS | UK | The view from inside a Sharia court
Non-Muslims turning to Sharia courts to resolve civil disputes
Radboud Universiteit - Geen shariarechtbanken in Nederland
Nuansa - Sharia courts should not be recognised under the Arbitration Act.
At least 85 separate sharia "courts" are now openly functioning in Britain, almost 20 times as many as previously believed
Sharia court frees London knife youths
International Campaign Against Shari'a Court in Canada
YouTube - Against Sharia courts
Sharia courts set to bring Muslim law to bear in Scottish cities - SECRET talks are under way
Push continues for expanded Sharia courts in Kenyan constitution
FrontPage Magazine - Canada's Sharia Option
Islam: Governing Under Sharia - Council on Foreign Relations
Islamic Sharia Court In Canada - Is Canada Next?
Amsterdam: Sharia court now in session
Mark Pritchard, Conservative MP, on Sharia Law, Sharia councils
No to Ontario's " Sharia Courts"!
The Struggle Over Sharia Courts in Central Asia
Maryam Namazie: why we must oppose sharia law in the UK
Islamic Sharia Law courts operating in West Midlands
Sharia Courts Rule Against British Law
Ontario ban on Sharia courts in the press | International Humanist
One Law for All campaign against Sharia courts and tribunals (PDF)
Sharia courts have existed in Britain since 2007, primarily in London, Bradford, Birmingham, Coventry and Manchester
Sharia's Inroads in Europe - Italian Court: 'Beaten Up for "Her own good".
Kenya: Judges rule Islamic sharia courts illegal
Shariah courts giving 'illegal' advice - The Asian News
France to ban polygamy, sharia courts
Sharia courts in UK giving illegal advice, transgressing human rights, on issues including marriage and divorce
Wife-beating, sharia , and Western law - Asia Times Online
Coming to America : Tested in England... Sharia Courts
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

ik schreef eerder
Als er moslims in belgie/nederland wonen, dan moeten die toch ook recht hebben op een democratische rechtspraak?
waarmee ik bedoel, dat het invoeren van een sharia rechtbank enkel voor moslims het risico inhoud dat die moslims niet meer van hun rechten als belg of nederlander kunnen genieten. Alles wordt onderling geregeld, via de interpretatie van de koran. Het risico op wanpraktijken en vooral de vervreemding van de moslims die hier wonen tegenover de maatschappij waarin ze leven is te groot.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

LordDragon schreef:waarmee ik bedoel, dat het invoeren van een sharia rechtbank enkel voor moslims het risico inhoud dat die moslims niet meer van hun rechten als belg of nederlander kunnen genieten. Alles wordt onderling geregeld, via de interpretatie van de koran. Het risico op wanpraktijken en vooral de vervreemding van de moslims die hier wonen tegenover de maatschappij waarin ze leven is te groot.
Ja, dat bedoelde ik ook met sociale dwang. Met een beetje bemiddeling is op zich niets mis, maar elementaire grondrechten mogen natuurlijk niet geschonden worden. En niemand moet zich verplicht voelen naar zo'n bemiddelings"rechtbank" te gaan. Dat moet puur op vrijwillige basis.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Die vrijwillige basis is dan nog maar de vraag. Indien het mogelijk is familiezaken, scheiding e.d via een sharia rechtbank te regelen, dan heeft een vrouw helemaal niets meer te kiezen. Als die man het wil, zal de vrouw moeten volgen, en dan is maar de vraag in hoeverre er dan geen dwang ontstaat.

Ik ben in ieder geval tegen welke andere vorm van rechtspraak ook. We hebben hier onze eigen wetten en rechtspraak en ik vind dat je die als nieuwkomer en als inwoner van ons land gewoon hebt te accepteren. Eigen wetten voor volkeren en religies is iets dat we niet zouden moeten willen. En bevalt onze wet en rechtspraak je niet? Dan ben je vrij om te gaan naar een land waar je je wel in de rechtspraak kunt vinden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
siger

Bericht door siger »

Kitty schreef:Die vrijwillige basis is dan nog maar de vraag. Indien het mogelijk is familiezaken, scheiding e.d via een sharia rechtbank te regelen, dan heeft een vrouw helemaal niets meer te kiezen.
Groepsdruk is trouwens een basisregel van sharia. Safia K. Mohsen (http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 48#p222648) p.104 schrijft:
[De islam slaagde er in] een publieke opinie te scheppen die de overtreding van shariaregels beteugelt. Dit wordt bereikt door een algemeen gebod aan de moslims om diegenen te vermanen wiens gedrag de idealen van de moslim gemeenschap overtreedt [...] Deze algemene verplichting is erop gericht publieke druk uit te oefenen op hen die de wet willen overtreden. Op die wijze kent de islam een belangrijke rol toe aan de groepsdruk als een middel om tot naleving van haar beginselen, en maakt haar een belangrijk middel op afwijking onder controle te houden.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Precies, en die groepsdruk treedt vooral in werking als we hier aparte wetten voor moslims gaan hanteren. Want dan sta je als moslim buitenspel en word je slachtoffer van deze groepsdruk als je liever gewoon de bestaande wetten wil volgen en niet mee wil gaan in de sharia wetgeving. Dat zal dan weer zorgen voor toename van pressie en druk op vrijzinnige moslims. Het zal de tweedeling alleen maar bevorderen en de integratie er niet makkelijker op maken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Kitty schreef:Precies, en die groepsdruk treedt vooral in werking als we hier aparte wetten voor moslims gaan hanteren. Want dan sta je als moslim buitenspel en word je slachtoffer van deze groepsdruk als je liever gewoon de bestaande wetten wil volgen en niet mee wil gaan in de sharia wetgeving. Dat zal dan weer zorgen voor toename van pressie en druk op vrijzinnige moslims. Het zal de tweedeling alleen maar bevorderen en de integratie er niet makkelijker op maken.
Maar dat is dus niet aan de orde, want het gaat hier niet om een rechtbank, maar om een vorm van bemiddeling.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

The Prophet schreef:
Kitty schreef:Precies, en die groepsdruk treedt vooral in werking als we hier aparte wetten voor moslims gaan hanteren. Want dan sta je als moslim buitenspel en word je slachtoffer van deze groepsdruk als je liever gewoon de bestaande wetten wil volgen en niet mee wil gaan in de sharia wetgeving. Dat zal dan weer zorgen voor toename van pressie en druk op vrijzinnige moslims. Het zal de tweedeling alleen maar bevorderen en de integratie er niet makkelijker op maken.
Maar dat is dus niet aan de orde, want het gaat hier niet om een rechtbank, maar om een vorm van bemiddeling.
Ik dacht dat het hier een experiment betrof om de onderzoeken of een sharia rechtbank wenselijk zou zijn naast het bestaande rechtstelsel in Nederland. Over wat voor bemiddeling heb jij het?
"Schrikbeeld"
Shariarechtbanken vormen in Nederland een schrikbeeld, zo schrijft De Balie op haar website. De vraag was dan ook gisteravond of ze echt zo onwenselijk zijn of dat ze een plek verdienen naast het bestaande rechtstelsel in Nederland.

Ali
Banned

Bericht door Ali »

The Prophet schreef:
Maar biedt de bemiddelaar voldoende opties Prophet? Denk b.v. aan erfrecht.
Plaats reactie