Groet,
Bob
Edit: Ik heb dus zelf BEWUST
Moderator: Moderators
Ja over de eigen keuze, en of beschikbare bewuste informatie (al dan niet juiste informatie) gebruikt kan worden om die keuze te beinvloeden, en of deze beschikbare bewuste informatie ook genegeerd kan worden, zeg maar.siger schreef:Bedoel je over je eigen keuze? Dat is gewoon je eigen keuze. Wat invloed?
Je gaat toch bij Vrije Wil uitkomen, hoor. En sneller dan je lief is!Blues-Bob schreef:Volgens wie kan de gemiddelde mens bewust invloed uitoefenen over een keuze? Graag een simpel ja of nee, voordat men uit gaat wijden over vrije wil, de grootte van de rol van het onderbewuste, etc.
Groet,
Bob
Edit: Ik heb dus zelf BEWUSTniet gesproken over vrije wil, omdat ik de indruk heb dat de opvatting daarover veel het zelfde is, maar gehanteerde definitie verschilt.
Ja, vanzelfsprekend.Volgens wie kan de gemiddelde mens bewust invloed uitoefenen over een keuze?
Hoe bedoel je: "de illusie ervan wel".pallieter schreef:Nee. Maar wel de illusie ervan.
Alleen als je het aan niemand vertelt, want anders beïnvloed je (on)bewuste vrije keuzes in je omgeving.Bob schreef:Mag ik een illusie van welke aard dan ook niet kwalificeren als bewuste, doch onjuiste informatie?
Ik denk dat je hier heel mooi verwoord waar ik in mijn achterhoofd toen ik dit postte naar toe wilde. De vraag in hoeverre bewuste informatie leidt tot vrijheid van het individu zelf. En wellicht is de bewuste component / het bewust beschikbaar zijn van informatie evenzeer bruikbaar vrijheden voor anderen te waarborgen. Maar daar kom ik tzt wellicht nog op.pallieter schreef:Libel heeft ooit een experiment gedaan waar mensen onbewust keuzes maken die dan wel bewust kunnen gevalueerd en gewijzigd kunnen worden. Hij concludeert hieruit dat vrije w.. oops bewuste keuze bestaat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Libet
Ik stel dat je wel bewust bent van je keuze maar dat wil niet zeggen dat je vrij bent in je keuze. Dat je met andere woorden nooit in de positie bent om te kiezen. Je dna, je opvoeding, je omgeving, je ervaring zal bepalen welke keuze je hebt gemaakt ipv je zelfbewustzijn. Je zelfbewustzijn zal enkel je keuze evalueren en er lessen uit trekken voor de toekomst.
Doch heb je de illusie dat je kan kiezen, juist omdat wij bewust zijn dat er verschillende keuzemogelijkheden waren.
Onderbouwing? Of gewoon lekker om te denken?Blues-Bob schreef:Ik denk dat je hier heel mooi verwoord waar ik in mijn achterhoofd toen ik dit postte naar toe wilde.pallieter schreef:Ik stel dat je wel bewust bent van je keuze maar dat wil niet zeggen dat je vrij bent in je keuze. Dat je met andere woorden nooit in de positie bent om te kiezen.
In plaats van je zelfbewustzijn?pallieter schreef:<< >>
Je dna, je opvoeding, je omgeving, je ervaring zal bepalen welke keuze je hebt gemaakt
ipv je zelfbewustzijn.
<< >>
Uitgaande van de stelling datpallieter schreef:<< >>
Je zelfbewustzijn zal enkel je keuze evalueren en er lessen uit trekken voor de toekomst.
<< >>