Bewust invloed uitoefenen over een keuze

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Blues-Bob
Bevlogen

Bewust invloed uitoefenen over een keuze

Bericht door Blues-Bob »

Volgens wie kan de gemiddelde mens bewust invloed uitoefenen over een keuze? Graag een simpel ja of nee, voordat men uit gaat wijden over vrije wil, de grootte van de rol van het onderbewuste, etc.

Groet,

Bob
Edit: Ik heb dus zelf BEWUST :? niet gesproken over vrije wil, omdat ik de indruk heb dat de opvatting daarover veel het zelfde is, maar gehanteerde definitie verschilt.
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
siger

Re: Bewust invloed uitoefenen over een keuze

Bericht door siger »

Bedoel je over je eigen keuze? Dat is gewoon je eigen keuze. Wat invloed?
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Nee. Maar wel de illusie ervan.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

siger schreef:Bedoel je over je eigen keuze? Dat is gewoon je eigen keuze. Wat invloed?
Ja over de eigen keuze, en of beschikbare bewuste informatie (al dan niet juiste informatie) gebruikt kan worden om die keuze te beinvloeden, en of deze beschikbare bewuste informatie ook genegeerd kan worden, zeg maar.

Groet,

Bob
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

Blues-Bob schreef:Volgens wie kan de gemiddelde mens bewust invloed uitoefenen over een keuze? Graag een simpel ja of nee, voordat men uit gaat wijden over vrije wil, de grootte van de rol van het onderbewuste, etc.

Groet,

Bob
Edit: Ik heb dus zelf BEWUST :? niet gesproken over vrije wil, omdat ik de indruk heb dat de opvatting daarover veel het zelfde is, maar gehanteerde definitie verschilt.
Je gaat toch bij Vrije Wil uitkomen, hoor. En sneller dan je lief is! :D :D
yopi
Forum fan

Bericht door yopi »

ja
Peter Sloterdijk:
Het ergste dat je van God kunt beweren is dat hij niet bestaat.
Het ergste dat je van de realiteit kunt beweren is dat je er alleen als realist in kunt overleven.
siger

Bericht door siger »

Vanzelfsprekend.
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Blues-Bob schreef:
Volgens wie kan de gemiddelde mens bewust invloed uitoefenen over een keuze?
Ja, vanzelfsprekend.

Met de kanttekening dat waar ik in het verleden een keuze heb gemaakt die niet goed voor een ander en/of voor mezelf heeft uitgepakt, ik (in principe) een keuze minder tot mijn beschikking heb. Dan is er de vrije wil minus 1 keuzemogelijkheid. Maar ik blijf bewust invloed uitoefenen op de nieuwe keuze.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

pallieter schreef:Nee. Maar wel de illusie ervan.
Hoe bedoel je: "de illusie ervan wel".
Mag ik een illusie van welke aard dan ook niet kwalificeren als bewuste, doch onjuiste informatie?

Groet,

Bob
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Bob schreef:Mag ik een illusie van welke aard dan ook niet kwalificeren als bewuste, doch onjuiste informatie?
Alleen als je het aan niemand vertelt, want anders beïnvloed je (on)bewuste vrije keuzes in je omgeving.
Roeland
PS
Dit mocht even tussendoor omdat ik wacht op de 1ste rijzing van een onderdeel van mijn weekendbesognes.
Deze verontschuldinging wordt ik bij nalezen ineens als dusdanig bewust.
Toch maar laten staan.
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Libel heeft ooit een experiment gedaan waar mensen onbewust keuzes maken die dan wel bewust kunnen gevalueerd en gewijzigd kunnen worden. Hij concludeert hieruit dat vrije w.. oops bewuste keuze bestaat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Libet

Ik stel dat je wel bewust bent van je keuze maar dat wil niet zeggen dat je vrij bent in je keuze. Dat je met andere woorden nooit in de positie bent om te kiezen. Je dna, je opvoeding, je omgeving, je ervaring zal bepalen welke keuze je hebt gemaakt ipv je zelfbewustzijn. Je zelfbewustzijn zal enkel je keuze evalueren en er lessen uit trekken voor de toekomst.

Doch heb je de illusie dat je kan kiezen, juist omdat wij bewust zijn dat er verschillende keuzemogelijkheden waren.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik maak mijzelf wijs hier met ja te antwoorden
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

pallieter schreef:Libel heeft ooit een experiment gedaan waar mensen onbewust keuzes maken die dan wel bewust kunnen gevalueerd en gewijzigd kunnen worden. Hij concludeert hieruit dat vrije w.. oops bewuste keuze bestaat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Libet

Ik stel dat je wel bewust bent van je keuze maar dat wil niet zeggen dat je vrij bent in je keuze. Dat je met andere woorden nooit in de positie bent om te kiezen. Je dna, je opvoeding, je omgeving, je ervaring zal bepalen welke keuze je hebt gemaakt ipv je zelfbewustzijn. Je zelfbewustzijn zal enkel je keuze evalueren en er lessen uit trekken voor de toekomst.

Doch heb je de illusie dat je kan kiezen, juist omdat wij bewust zijn dat er verschillende keuzemogelijkheden waren.
Ik denk dat je hier heel mooi verwoord waar ik in mijn achterhoofd toen ik dit postte naar toe wilde. De vraag in hoeverre bewuste informatie leidt tot vrijheid van het individu zelf. En wellicht is de bewuste component / het bewust beschikbaar zijn van informatie evenzeer bruikbaar vrijheden voor anderen te waarborgen. Maar daar kom ik tzt wellicht nog op.

Groet,

Bob
siger

Bericht door siger »

Blues-Bob schreef:
pallieter schreef:Ik stel dat je wel bewust bent van je keuze maar dat wil niet zeggen dat je vrij bent in je keuze. Dat je met andere woorden nooit in de positie bent om te kiezen.
Ik denk dat je hier heel mooi verwoord waar ik in mijn achterhoofd toen ik dit postte naar toe wilde.
Onderbouwing? Of gewoon lekker om te denken?

Ik ervaar dat zij die zeggen dat mensen niet vrij zijn in hun keuzes, zichzelf daar onbewust maar impliciet van uitsluiten. Dus nadat een onderbouwing is gegeven voor "jullie vrijheid is een illusie en jullie weten het niet" ook nog graag een onderbouwing voor "en ik kan het weten".

Het zou leuk zijn even op die onderbouwingen te wachten, zodat we niet weer tientallen bladzijden rondrennen als een kip zonder kop.

PS: het is niet Libel maar Libet, en zijn standpunt wordt fout weergegeven.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

pallieter schreef:<< >>
Je dna, je opvoeding, je omgeving, je ervaring zal bepalen welke keuze je hebt gemaakt
ipv je zelfbewustzijn.
<< >>
In plaats van je zelfbewustzijn?
Toch beweer je zelf dat dit zelfbewustzijn mede bepaalt,
dat het zelfbewustzijn in het verleden keuzes evalueerde en daar lessen uit trok voor nu:
pallieter schreef:<< >>
Je zelfbewustzijn zal enkel je keuze evalueren en er lessen uit trekken voor de toekomst.
<< >>
Uitgaande van de stelling dat
  • "Het zelfbewustzijn evalueert in het heden keuzes uit het verleden en
    trekt er lessen uit voor de toekomst"
    ,
en dus dat
  • "Het zelfbewustzijn evalueerde in het verleden keuzes en trok daar lessen uit voor nu."
stel ik dat we (onder bepaalde omstandigheden) bewust invloed uit(kunnen!)oefenen over een keuze.

Een 'groeiend' bewustzijn is mijns inziens zowel (mede) oorzaak als gevolg van keuzevrijheid.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Plaats reactie