Thanks Gayah voor de links! Ik heb me aangewend om eerst om invloedrijke werken (zoals die van Darwin) heen te lezen, omdat ik steeds weer tot de conclusie kwam dat ik handvatten miste om de stof echt te kunnen doorzien. Vandaar dat Darwin zelf nog even op hold staat bij me.
caius schreef:Denk bijvoorbeeld aan apple en het subcontracter bedrijf in china waar al die mensen zelfmoord plegen. In hoever is apple daar verantwoordelijk voor (if any) en indien apple verantwoordelijk is, hoe ligt de verantwoordelijkheid dan bij de mensen met een iPhone of iPad?
Het lijkt me voor de hand te liggen dat een directe link tussen de arbeidsomstandigheden van de makers dmv filmpjes en foto's op de plaats van aankoop van bijvoorbeeld de Apple-computer, een sterke invloed zal uitoefenen op de kopers ervan. Net zoals het sterke imago van Apple invloed uitoefent op de kopers. Het is een beetje de Marxistische analyse; het beeld dat we van het product hebben in volledig losgekoppeld van de origine van het product. Is het imago even 'echt' als de herkomst?
Ik denk dat Apple verantwoordelijk is, voorzover het de macht heeft om invloed uit te oefenen. En ik denk inderdaad dat het die macht heeft. De koper is verantwoordelijk voor zover hij de macht heeft om invloed uit te oefenen op Apple. En ik denk dat hij die ook heeft.
Het lastige is dat Apple natuurlijk een bedrijf is, dat bestaat uit individuen, die niet allemaal evenveel invloed hebben op de situatie. Ik denk dat de verantwoordelijkheid ongeveer evenredig stijgt met het inkomen van de werknemer.
De situatie houdt ook niet op bij de werkomstandigheden in China natuurlijk, het begint bij de grondstoffen-winning. Ik heb toevallig een computer die 'schoner' is qua arbeidsomstandigheden in China maar waarvan de herkomst van de grondstoffen nog steeds even duister is.