Vrijwillig uitsterven

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Luck
Ervaren pen

Vrijwillig uitsterven

Bericht door Luck »

Even heb ik getwijfeld waar ik dit moet plaatsen. Misschien kunnen verlichte moderators dit topic een betere plek geven :)

De Beweging ter Vrijwillig Uitsterven van de Mensheid is een beweging die het vrijwillig uitsterven van de mensheid voorstaat. Dit onder andere om het verder uitsterven van diersoorten tegen te gaan. Het motto van de organisatie is Mogen we lang leven en uitsterven. De organisatie is geen voorstander van moord, zelfmoord, abortus of gewelddadige methoden; in plaats daarvan wil zij bereiken dat zoveel mogelijk mensen zich vrijwillig niet voortplanten. Niet alle leden van de beweging willen dit overigens volhouden tot de mens volledig is uitgestorven; sommigen willen slechts een moratorium op de voortplanting.

Dat lijkt mij een goede samenvatting. Op hun site tonen zij aan dat de redenen voor de mens om zich voort te planten meestal niet rationeel zijn (zie hieronder: http://www.vhemt.org/biobreed.htm#instinct" onclick="window.open(this.href);return false;) en zien als belangerijke reden het niet te doen, dat het in veel opzichten een weldaad voor de aarde zou zijn.

Zijn de motieven om kinderen te krijgen echt zo irrationeel? Er bestaan onderzoeken die uitwijzen dat kinderen mensen ongelukkig maakt. Maar voor veel mensen betekenen kinderen juist geluk, dat valt misschien te verklaren doordaat een maatschappij waar dit idee heerst meer kansen heeft te blijven bestaan? Hoe zit het met de mensen hier, waarom hebben/willen zij kinderen?
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Vrijwillig uitsterven

Bericht door Peter van Velzen »

Luck schreef:Even heb ik getwijfeld waar ik dit moet plaatsen. Misschien kunnen verlichte moderators dit topic een betere plek geven :)
(.......)
Hoe zit het met de mensen hier, waarom hebben/willen zij kinderen?
Mensen die willen uitsterven zijn gedoemd om uit te sterven. Als ze er in slagen - en hoe moeilijk kan dat zijn? - zullen er uitsluitend mensen overblijven die niet willen uitsterven. Ik vrees dat de aarde nog even zal moeten lijden. . .

Peter, let even op je quotes, Jim
Ik wens u alle goeds
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Denk je dat je alles gehad hebt, wil men een diersoort uitroeien om diersoorten te behouden. :shock:

De allerlaatste door de mens uitgegeven krant kopt: "Goed nieuws, de vereniging gaat bijna aan zijn eigen succes ten onder!"
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Jagang schreef:Denk je dat je alles gehad hebt, wil men een diersoort uitroeien om diersoorten te behouden. :shock:
Nou dat komt wel vaker voor hoor... (honden en ratten op de galapagos eilanden, staat me vaag iets van bij). En ik geloof dat wij, Hollanders, tegenwoordig de Ambrosiaplant uit de grond moeten trekken als we er eentje zien (klik hier).
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Een prima idee!
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Een paar milliard minder lijkt mij wel een goed idee, maar uitsterven lijkt mij weer teveel altruisme. :D

Verklaar je nader Fenomeen?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Omdat mij de mens een mislukte soort lijkt, Fishhook.

Ondanks dat ik geen vergelijkingsmateriaal heb lijkt het mij waarschijnlijk dat wij niet heel erg hoog scoren op de intergalactische schaal der ontwikkelde soorten.
Een beetje ontwikkeld buitenaards wezen haalt de intergalactische gifspuit eroverheen.
Einde hoofdstuk mens, mooi zo!
a.r.

Bericht door a.r. »

Goeie vraag.....waarom willen mensen kinderen. Ik heb er indertijd (25 jaar geleden) lang over na moeten denken of ik wel kinderen wilde, ik was in mijn gedachten dol op kinderen, maar twijfelde of ik wel een goede moeder zou zijn. Ik had een niet zo'n lollige jeugd gehad, met nogal wat lichamelijk en geestelijk geweld en ik was bang dat ik dat mijn kinderen evt ook aan zou kunnen doen. Ik heb nadat ik door buurvrouw gevraagd was om op haar kinderen te passen, wanneer zij aan het werk was lange tijd op die kinderen gepast en ik vond het heerlijk, dát heeft mij indertijd overtuigd dat ik een goede moeder zou kunnnen zijn. Er speelden meer zaken een rol, want ook toen was er al sprake van grote overbevolking, milieuvervuiling, oorlogen en werkeloosheid en ook dat heb ik zwaar mee gewogen indertijd. De druk van de omgeving heeft zeker ook een rol gespeeld en niet te vergeten de hormonen natuurlijk. Ik heb 15 jaar lang buitengewoon veel plezier van en met ze gehad, ik was trots op hen beide en had ze ongelooflijk diep lief....en zij mij ook gelukkig. Daarna werd het van de één op de andere dag volkomen anders, iets dat mij ruim 5 jaar lang bijna dag en nacht heeft doen zoeken naar antwoorden en mij heel veel heeft geleerd over mijzelf en andere mensen. Door mijn zoektocht om mijn dochter te redden heb ik mijn zoon in die jaren minder aandacht gegeven dan waar hij recht op had. Hij is inmiddels 21 en ik ben trots op hem en blij met hem en hij gelukkig ook met mij.....nou ja, meestal dan vv :lol:. Poehhh....als ik toen had geweten wat ik nu weet....dan waren ze er niet geweest, maar dan had ik wel heel veel mooie momenten gemist en had ik niet de kennis opgedaan die ik nu wel heb. :wink:
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fenomeen schreef:Omdat mij de mens een mislukte soort lijkt, Fishhook.

Ondanks dat ik geen vergelijkingsmateriaal heb lijkt het mij waarschijnlijk dat wij niet heel erg hoog scoren op de intergalactische schaal der ontwikkelde soorten.
Een beetje ontwikkeld buitenaards wezen haalt de intergalactische gifspuit eroverheen.
Ik kan nu een hele flauwe opmerking maken over "Een betere wereld begint bij je....."
Maar ik doe het niet.

Ik had evenwel niet verwacht dat je je zo als misantroop zou ontpoppen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jinny

Bericht door Jinny »

"Een betere wereld begint bij je....." de buren? toch.......? :D :D :lol:
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Jagang schreef: Ik kan nu een hele flauwe opmerking maken over "Een betere wereld begint bij je....."
Maar ik doe het niet.
Als ik het per individu bekijk valt het wel mee, gelukkig, Jagang.
Ik had evenwel niet verwacht dat je je zo als misantroop zou ontpoppen.
Toch is dit niets nieuws, het is wel eens voorbij gekomen in topics over aliens.
Wiki schreef:Misantropie is een levenshouding die zich kenmerkt door het wantrouwen van mensen en een pessimistische visie op de samenleving. Een misantroop kan humaan en sociaal gedrag vertonen en is dus niet per definitie anti-sociaal of het tegengestelde van een humanist.

In veel gevallen is misantropie een gevolg van negatieve ervaringen met andere mensen, en dikwijls gaat ze met cynisme, arrogantie en/of onverschilligheid ten opzichte van de maatschappij gepaard. De hedendaagse industriële samenleving, die de klemtoon op sociale vaardigheid en teamwork legt, heeft het vaak moeilijk om met misantropische levenshoudingen om te gaan, temeer daar misantropen dit alles slechts als een hypocriete façade beschouwen en zich weinig van de sociale omgangsregels aantrekken.
Qui, moi?

8*)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Fenomeen schreef:Een beetje ontwikkeld buitenaards wezen haalt de intergalactische gifspuit eroverheen.
Over my dead body!! :evil:

Ik sta van nature open naar andere mensen. Vroeger beetje naïef af en toe misschien. :)

En aliens....... die zie ik hier in deze uithoek niet zo gauw verschijnen als ik de godsonmogelijke afstanden die er in de kosmos zijn een beetje tot mij door laat dringen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Ik ben laatst op vakantie geweest met een vriendin en een kind (niet het mijne) Ook ben ik sinds enkele jaren oom. Alles bij elkaar opgeteld heb ik geleerd dat ik kinderen heel erg leuk vind. Kinderen vinden mij ook (vrijwel) altijd aardig. Maar dat komt omdat ik makkelijk in de ' leuke oom / vriend van mama of papa'-rol rol. Ik hoef ze niet dagelijks te voeren, te wassen, op tijd naar bed te sturen (behalve die ene keer als ik er toevallig ben, maar dan is het leuk, want anders dan als mama of papa het doet), boos toespreken, constant op te passen of alles wel goed gaat, in de zenuwen zitten, troosten, nachtenlang niet of nauwelijks slapen, voor de 37ste keer hetzelfde boekje voor te lezen (voor de 2de keer is wel leuk), mijn halve inkomen eraan te besteden, al mijn hobbies op een laag pitje zetten etc etc

Kortom kinderen, helemaal top! Maar full time papa zijn, nee daar voel ik me niet geschikt voor. Zoals ik nu leef zou ik het niet kunnen, en de vraag is of ik het wel zou willen. Op dit moment is het antwoord duidelijk nog nee.

Wat de club van het uitsterven betreft, ik denk dat die mensen gemiddeld verstandiger zijn dan de gemiddelde mens en wellicht ook betere ouders. Het is dus jammer dat ze dat nu juist niet zijn. Hun streven (minder mensen neem ik aan) dat gaat op hun manier niet lukken. Wij , de mensheid donderen onstuitbaar voort, tot we op een dag met zijn allen over de rand vallen. Tot die tijd heb ik liever zo veel mogelijk welopgevoede medemensen als gezelschap. (overigens weet ik helemaal niet of ik het over de rand vallen nog mee ga maken, dat kan ook pas in 2153 ofzo zijn. )
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fishhook schreef:
Fenomeen schreef:Een beetje ontwikkeld buitenaards wezen haalt de intergalactische gifspuit eroverheen.
Over my dead body!! :evil:
Dat zit er dik in, ja.
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fenomeen schreef:
Jagang schreef: Ik kan nu een hele flauwe opmerking maken over "Een betere wereld begint bij je....."
Maar ik doe het niet.
Als ik het per individu bekijk valt het wel mee, gelukkig, Jagang.
Als je genoeg individuen bekijkt, heb je de hele mensheid compleet. :wink:
Henry Ford
Plaats reactie