qualia schreef:Jagang schreef:Relativisme verdedigt niets.
Relativisme verdedigt het standpunt dat er onder geen enkele voorwaarde een absolute waarde verdedigd kan worden. Ik meen uit dit standpunt te kunnen afleiden dat het opleggen van waarden aan anderen dus ook minder logisch is dan het niet opleggen van waarden aan anderen.
De eerste zin lijkt me een filosofische onmogelijkheid, daar het het "onder geen enkele voorwaarde" mogen verdedigen van absolute waarden tot een absolute norm verheft.
Daarnaast kan je waarden niet opleggen.
Normen, minimale vereisten waar waarden complementair aan zijn, wel.
Normen zijn eisen ten aanzien van je gedrag, waarden gewaardeerde toevoegingen daaraan.
Zo hebben we hier de norm dat je elkaar niet de kop in slaat om een meningsverschil.
En de waarde dat men het gesprek zelf ook enigzins beschaafd voert.
Met opvattingen als cultuurrelativisme hebben we de notie veranderd dat onze eigen cultuur inherent superieur is en dat we daarom het recht hebben alle eigen waarden zonder meer op te dringen aan anderen. Het valt in deze zin te verdedigen dat cultureel relativisme mede aan de basis staat van de udhr en dat (naïef) objectivisme juist de waarden van udhr in de weg heeft gestaan en staat.
Daar ben ik het niet mee eens.
Je doet het voorkomen alsof de UVRM relativistisch van aard is, maar dat is ze niet.
De UVRM is heel duidelijk in wat er binnen haar invloedssfeer wel en niet kan.
De UVRM staat verschillen toe (tolerantie) maar stelt daar ook duidelijke grenzen aan, waar relativisme dat niet zou doen.
Ik had gehoopt dat je inmiddels het verschil tussen tolerantie en relativisme al zou hebben opgepikt.
Nou ja, de norm is de cultuur, dat is op zich een duidelijk ethisch uitgangspunt. Het mist enkel een hard ijkpunt maar dat maakt het oordeel niet minder 'ethisch' van aard. Wat ik probeer te verdedigen is dat je enerzijds kunt zeggen dat de norm bij de cultuur ligt en dat je anderzijds kunt zeggen dat de norm bij het individu ligt. In de culturele variant kunnen we het individu niet verdedigen tov de groep. In de individuele variant kunnen we het individu aanvallen op het moment dat hij zijn waarden aan een ander op wil leggen. Er is immers in een (individualistische variant van) relativistische logica geen grond voor het opleggen van waarden aan anderen dan jezelf. Maak ik een denkfout?
Ik denk dat je groepen en culturen geen rechten moet toekennen.
We hebben het hier over
mensenrechten, en niet over
culturenrechten.
En mensenrechten gaan per definitie over individuën.
http://www.mensenrechten.org/index.php?id=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Staat oprechte interesse in de ander niet aan de basis van cultuurrelativisme?
Je lijkt er van uit te gaan dat interesse gelijkstaat aan goedkeuring.
In werkelijkheid is cultuurrelativisme juist een vorm van onverschilligheid.
Die neutrale houding is al een hele verbetering ten opzichte van de superieure houding, in die zin was/is het een vooruitgang.
Maar de UVRM is moreel bezien tot dusver toch ook beter, met haar non-discriminatieregels, de vrijheid van meningsuiting, het recht op onderwijs etc.?
Dergelijke rechten hebben onze samenleving toch ook haar bloei bezorgd?
En wat is er relativistisch aan die rechten?
Waarom zou men altijd de bescheidenheidskaart moeten spelen?
Ik vind dat maar onzin, hoor.
Jagang schreef:Ik ben er van overtuigd dat het welzijn van de mens het morele zwaartepunt moet zijn, en dat er bij het nemen van beslissingen dan ook primair moet worden gekeken naar wat de gevolgen daarvan zijn voor mensen.
ik denk dat dit eerder neigt richting de categorische imperatief (Kant), waarbij je andere mensen nooit alleen als middel maar ook als doel op zichzelf moet beschouwen.
Ik kan Kant niet lezen.
Ik begrijp niets van wat die man ooit op papier heeft gezet, maar als jij het zegt..
Het is echter weldegelijk een vorm van gevolgenethiek, waarbij het doel bepaald is in het menselijk welzijn.
Hierin heb je denk ik geen gelijk, even afhankelijk van wat je bedoelt met 'internationale'. Bedoel je dat het geweld van buiten de eigen natie moet komen? En waarom zou dat een maatstaf moeten zijn? (dat is geen cynische vraag).
Onder internationaal terrorisme, versta ik terrorisme (mede) gecoördineerd en/of gefinancieerd door organisatie's in een ander land.
In Duitsland had je vroeger bijv. de RAF, die steun ontving vanuit de DDR.
Verder neem ik bewust het internationale terrorisme als uitgangspunt, omdat dit het meest ontwrichtend is voor samenlevingen. Bij regionaal terrorisme kan je nog enigzins voorspellen binnen welk gebied een aanslag gaat plaatsvinden, maar internationaal terrorisme kan overal en op elk moment toeslaan, dus het "gijzelingseffect" daarvan is veel groter.
Slechts een ondergeschikt deel van de aanslagen in Europa komt in ieder geval van moslims. Ik quote uit de groene Amsterdammer van 4 augustus 2011:
"Europol, bijvoorbeeld, publiceert jaarlijks een gezaghebben rapport, het Terrorism Situation and Trend Report (TE-SAT). Hierin komen alle vormen van terrorisme aan bod en wordt gewezen op het feit dat de meeste terroristische incidenten die gerapporteerd worden het werk zijn van andere groeperingen dan islamitische. Van de vijfhonderd aanslagen in Europa had slechts een handjevol een jihadistische achtergrond -waarbij wel moet worden aangetekend dat de Franse en Spaanse separisten daar zwaar aantikken, terwijl die voor de rest van Europa niet of nauwelijks gevaarlijk zijn." (Beatrice de Graaf en Edwin Bakker 'wat moet je met een eenzame terrorist')
Dat bedoel ik.
Hoewel maar liefst 500 aanslagen door andere groeperingen me wel verbaast.
Over welke tijdspanne hebben we het hier?
De paraplu- waarden zijn toch absolutistisch of objectivistisch? Het enige verschil met vervelendere varianten is dat ze de naïviteit van het geloof in de eigen culturele/religieuze superioriteit proberen te ontstijgen. Dit komt mijns inziens óók doordat relativisme gezien en erkend is.
Nee, die parapluwaarden zijn niet absolutistisch, maar een gevolg van de centraalstelling van de mens, en het resultaat van veel politiek-filosofische discussie's, waaraan ze hun geldigheid te danken hebben.
Absolutisme is juist op voorhand boven elke discussie verheven.
Hooguit zou je die centraalstelling van de mens als "absolutisme" kunnen beschouwen, als tegenover de centraalstelling van een "god".
Maar op grond van het verschil in de waarschijnlijkheid van bestaan, is ook deze barriëre gemakkelijk te nemen.
Ik bedoel met biologisch-materialistisch dat alles verklaard wordt vanuit het organisme van de mens zelf (het nature/nurture debat wordt gewonnen door nature). Kijk bv naar het groeiende aantal kinderen dat medicijnen krijgt. Dit komt hoe dan ook voort uit een medicalisering van ons mensbeeld, waarbij 'zachte' factoren als de omgeving waarin een kind opgroeit, de opvoeding die een kind krijgt worden weggestreept tegenover de biologische aanleg van het kind. Sommige wetenschappers verdedigen ook een biologische oorzaak voor bijvoorbeeld criminaliteit. Als deze trend doorzet, wat me niet onwaarschijnlijk lijkt gezien onze voorliefde voor materialistische verklaringsmodellen, wordt sociaal ingrijpen in sociale omgevingen een symptoombestrijding genoemd over niet al te lange tijd. Stel dat de wetenschap hard bewijs denkt te vinden voor een genetisch verklaringsmodel voor criminaliteit. Mag er dan gediscrimineerd worden op basis van je genetische opmaak? Is er, met andere woorden, draagvlak voor een wetenschappelijk gestuurde politiek? En zo ja, hoe moeten we dan 'democratie' daarin zien?
Hmja, ik vind het bedenken van mogelijke kwalijke gevolgen van het gebruik van materialistische verklaringsmodellen geen reden om ze dan maar aan de kant te schuiven.
Het doet me ergens in de verte toch een beetje denken aan een creationist die roept: "Als jullie geloven dat jullie van apen afstammen, gaan jullie je ook als apen gedragen!"
Er is uiteindelijk geen enkele aanwijzing voor niet-materiële verklaringen voor wat dan ook.
Ik zie je doemscenario, die bij eigenlijk bij elke ontwikkeling weer opduiken, nog niet zo snel werkelijkheid worden. Bedenk wel dat wanneer datgene wat we vervelend vinden behoort tot het materiële, dit ook geldt voor al het mooie dat we waarderen.
Jagang schreef:If the only check to population is misery, the result of any improvement is ultimately to enable a larger population than before to live in misery, so that resource-improvement actually increases the sum of misery.
Hoe moet ik 'check' vertalen in deze zin?
Ik zie de logica niet helemaal, het kan zijn dat dat door mijn vertalingsmoeilijkheid komt. Het is toch zo dat economische vooruitgang leidt tot minder kinderen? Als er meer hulpbronnen ter beschikking komen, en we gaan uit van een eerlijke verdeling, zou de wereldbevolking volgens deze logica vanzelf moeten dalen.
Check moet je in deze zien als regulator.
De quote zegt zoveel als:
"Wanneer ellende de enige regulatie vormt voor populatie, zal elke (resource) verbetering er toe leiden dat er uiteindelijk meer mensen in ellende leven, wat de som van ellende doet toenemen."
Economische vooruitgang in een mate dat we allen in welvaart kunnen leven, is met de huidige wereldbevolking afgezet tegen de (nog) aanwezige grondstoffen al niet meer mogelijk.
Daarnaast moet je er rekening mee houden dat welvaart inderdaad zorgt voor minder kinderen, maar dat de ecologische voetafdruk per persoon in eerste instantie navenant groeit.
Jagang schreef:Een eis van "herkomstingrediënten" zal dan ook maar weinig druk van de ketel nemen
Dat weet ik zo net nog niet. Het is toch net even anders als er op je Nikes staat te lezen wat het maandinkomen is van het kindje dat ze gemaakt heeft. Veel van onze producten ontlenen hun waarde vooral aan hun imago. Op het moment dat dat imago in direct contrast komt te staan met de arbeidsomstandigheden van de makers, denk ik dat veel mensen andere keuzes zouden maken. Stukjes lezen in krant of tijdschrift is iets anders dan op de plaats en op het moment dat je iets aankoopt geconfronteerd worden met de achtergrond van het product. De Marxistische áchterkant' van het product moet naar voren worden getrokken. Voorlichting zou verplicht moeten plaatsvinden op de plaats van verkoop. Dat is toch niet teveel gevraagd in een democratische samenleving die menswaardigheid probeert uit te dragen naar andere culturen?
Maar hoe ga je de sociale onderklasse in Nederland dan aan duurdere produkten helpen?
(Even een lekker praktische vraag...)
Wijs me er vooral op als ik elementen van de discussie over het hoofd zie, ik probeer niet al te selectief te reageren. Ik begin wel een beetje verdwaald te raken in de discussie en denk dat er wel wat afgesplitst mag worden. Misschien is het tijd voor een nieuwe (probleem)stelling? Oslo is inderdaad ver te zoeken iig.
Ik ervaar hetzelfde.
Word een beetje moe.
De posts zijn vaak lang, en net als het onderwerp complex, en soms weet ik niet eens meer waar ik een bepaald antwoord ook al weer precies aan te danken had, een paar posts terug.
Niets persoonlijks verder.
Ik denk dat ik hier even een time-out neem, en me even richt op andere topics.