De onderschriften van Freethinkers.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Mypos
Banned

Re: De onderschriften van Freethinkers.

Bericht door Mypos »

Mijn onderschrift is gericht puur op deze site om jullie aan het denken te zetten of er toch niet meer tussen hemel en aarde is. Aangezien 1 van jullie helden deze uitspraak deed.

En ik sta er natuurlijk ook compleet achter. Het is in mijn ogen precies wat er mis is met de wereld.
“The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift.”
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Mypos schreef:Mijn onderschrift is gericht puur op deze site om jullie aan het denken te zetten of er toch niet meer tussen hemel en aarde is.
“The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift.”
Nee, jouw quote is om aan te zetten tot voelen.
Niet tot denken, dat is immers de dienaar.

We weten allemaal wat een dergelijke houding in het verleden allemaal te weeg heeft gebracht.
Het promoot het ongefundeerd beslissen, ook over leven en dood.
Als het "gevoelsmatig" maar klopt.
Dat het rationeel inconsequent is, doet er niet toe.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Mypos
Banned

Bericht door Mypos »

Jagang schreef:
Mypos schreef:Mijn onderschrift is gericht puur op deze site om jullie aan het denken te zetten of er toch niet meer tussen hemel en aarde is.
Nee, jouw quote is om aan te zetten tot voelen.
Niet tot denken, dat is immers de dienaar.

We weten allemaal wat een dergelijke houding in het verleden allemaal te weeg heeft gebracht.
Het promoot het ongefundeerd beslissen, ook over leven en dood.
Als het "gevoelsmatig" maar klopt.
Dat het rationeel inconsequent is, doet er niet toe.
Klopt. Heb je helemaal gelijk in.

Maar ik pleit niet voor alleen maar voelen. Denken en voelen. Maar laat voelen de overhand nemen. En dan heb ik niet over de basic emoties zoals vluchten en vechten maar over je intuitie.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Mypos schreef:Klopt. Heb je helemaal gelijk in.

Maar ik pleit niet voor alleen maar voelen. Denken en voelen. Maar laat voelen de overhand nemen. En dan heb ik niet over de basic emoties zoals vluchten en vechten maar over je intuitie.
Oneens, wat voorrang zou moeten hebben is in elke situatie anders.

Voor een discussie over wat "goed" (of slecht) is, is emotie noodzakelijk.
Althans, in zoverre dat je een aantal uitgangspunten op emotionele basis kan vaststellen.
De gulden regel is hier een voorbeeld van.
Op basis van het gegeven dat mensen in vergelijkbare situatie's vergelijkbare gevoelens hebben, stel je vast dat het beter is om anderen (niet) te behandelen zoals je zelf (niet) behandeld wenst te worden.
Het is vervolgens de kunst om op een rationele wijze in ieder geval te vermijden dat men anderen slecht behandelt.

Goed en slecht zijn dus emotionele uitgangspunten die men als axioma gebruikt in een daaropvolgende rationele behandeling van een ethisch vraagstuk.

Anders wordt het bij waarheidsvragen.
Voor de vraag of iets wel of niet waar is, volstaat een rationele benadering.
Met emotioneel godsgezeur, en spiritisme schiet men niets op, omdat iedereen tot een conclusie komt die hem/haar ofwel is aangeleerd, danwel het beste uitkomt.
Emotionaliteit en waarheid zijn totaal verschillende zaken.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Mijn onderschrift gaat nergens over. Misschien een stille hoop dat iemand denkt: "Waar slaat dát nu op en het googled en zodoende in aanraking komt met Baldricks handeltje in aflaten en vervloekingen.

http://www.youtube.com/watch?v=nC9aYmlWgIs" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanaf een half ei ("Beste vijand, ik vervloek je en hoop dat dat jou iets tamelijk vervelends overkomt, zoals een ui die op je hoofd valt.")

helemaal tot aan (voor 4 dukaten) :
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
siger

Bericht door siger »

Blackadder schreef:May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Blackadder,

Dot vind ik al de hele tijd een kostelijk onderschrift, maar bedenk wel dat als je ooit een nieuw motto kiest het met terugwerkende kracht verdwijnt uit (al) je vorige post(s). Maar dank zij déze post moet je je daar geen zorgen meer om maken.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Haha! En die van mij komt gewoon van een pak wijn uit de Aldi! (Volgens mij), maar kan ook de AH zijn! Maar ik vond en vind hem nog steeds wel erg gaaf! Ook al heb ik er meerdere gehad! Zoals:

Ik ben met niets begonnen, en daar is nog aardig wat van over!

The world is my country, to do good my religion!

Sorry! Mind closed until further notice!

Ik vind het wel leuk om regelmatig te wisselen wat onderschrift betreft! Hoewel ik me ook heel goed kan voorstellen dat Rereformed zijn onderschrift nooit zal veranderen! :D
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Jinny

Bericht door Jinny »

Ook ik wissel met enige regelmaat.
Laatst een leuke achterop een auto, 'Jaag me niet zo op, ik ben aan het werk, niet op de vlucht.'
lost and not found yet!
Bevlogen

Jim schreef:Ook ik wissel met enige regelmaat.
Laatst een leuke achterop een auto, 'Jaag me niet zo op, ik ben aan het werk, niet op de vlucht.'
Hey Jim! Maar die van jouw is toch al wel een tijd hetzelfde? Toch? Ik ken hem eigenlijk niet als anders!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Jinny

Bericht door Jinny »

Klopt Lanfy, maar ik ben de laatste tijd nog geen leuke tegengekomen.
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

Die van mij spreekt vrijwel voor zichzelf.

Verdere uitleg:

Ik raakte geïrriteerd door uitspraken op spirituele forums. Spreuken als "Ik vind het moeilijk om te geloven dat er niet meer is dan materie", en een algemene sfeer van ongemak bij het idee dat er misschien geen ziel of telepathie of god of dergelijke dingen zijn. Alsof de observeerbare wereld niet interessant genoeg is.

Ik leg het misschien niet genuanceerd genoeg uit, maar de citaat vult dat wel goed aan.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
a.r.

Bericht door a.r. »

Voor mij is het heel duidelijk hoor! :D
lost and not found yet!
Bevlogen

Voor mij ook! :)
We will dance again!
Jinny

Bericht door Jinny »

Het is mij ook wel duidelijk hoor.
Mypos
Banned

Bericht door Mypos »

Ik snap er geen zak van...... :lol:
Plaats reactie