Hogere machten en zaken op je pad.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
heeck
Ontoombaar

Re: Hogere machten en zaken op je pad.

Bericht door heeck »

Supersoul schreef:. . .Eerst dacht met dat de aarde plat was, op dat moment was DAT DE waarheid, totdat er iemand opstond en vertelde dat de aarde rond is. Toen werd dat DE waarheid.
De werkelijkheid is dat de aarde ook niet rond, maar ietsje afgeplat is.
De werkelijkheid is dat er een continue verloop van lichtfrekwenties bestaat waarvan je er meer of minder kunt herkennen. En andere dieren weer ietsje meer of minder.
Wie pittig kleurenblind is heeft dus problemen als hij/zij daar geen rekening mee houdt omdat allerlei kleurcoderingen maar slecht rekening houden met kleurenblindheden.

De werkelijk is dat sommige klanken harmonisch samengaan, maar dat niet iedereen dat kan herkennen.

De werkelijkheid is dat er mensen met wanen zijn die ze niet van de werkelijkheid kunnen onderscheiden. Als je dat heel erg hebt staat het er niet zo goed met je voor want je stapt opzij voor dingen die er niet zijn, valt mensen aan die met een kruisboog op je mikken terwijl er geen kruisboog is, etcetera.
De werkelijk is dat persoonlijke wanen slechter worden herkend dan die bij een ander.

Alles allemaal hoogstpersoonlijke waarheden?
Als ik jou was zou ik ze af en toe eens onder de loep nemen.. . . voor de veiligheid.

Mensen nemen meer voor zoete koek (hun waarheid) aan dan gezond voor ze is.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

heeck schreef:
Supersoul schreef:. . .Eerst dacht met dat de aarde plat was, op dat moment was DAT DE waarheid, totdat er iemand opstond en vertelde dat de aarde rond is. Toen werd dat DE waarheid.
De werkelijkheid is dat de aarde ook niet rond, maar ietsje afgeplat is.
De werkelijkheid is dat er een continue verloop van lichtfrekwenties bestaat waarvan je er meer of minder kunt herkennen. En andere dieren weer ietsje meer of minder.
Wie pittig kleurenblind is heeft dus problemen als hij/zij daar geen rekening mee houdt omdat allerlei kleurcoderingen maar slecht rekening houden met kleurenblindheden.

De werkelijk is dat sommige klanken harmonisch samengaan, maar dat niet iedereen dat kan herkennen.

De werkelijkheid is dat er mensen met wanen zijn die ze niet van de werkelijkheid kunnen onderscheiden. Als je dat heel erg hebt staat het er niet zo goed met je voor want je stapt opzij voor dingen die er niet zijn, valt mensen aan die met een kruisboog op je mikken terwijl er geen kruisboog is, etcetera.
De werkelijk is dat persoonlijke wanen slechter worden herkend dan die bij een ander.

Alles allemaal hoogstpersoonlijke waarheden?
Als ik jou was zou ik ze af en toe eens onder de loep nemen.. . . voor de veiligheid.

Mensen nemen meer voor zoete koek (hun waarheid) aan dan gezond voor ze is.

Roeland
Hear hear.
Slechts 1 toevoeging. Als iemand spreekt met "iets is..." of iets in gelijke strekking dan doet men onherroepelijk een claim op een eigenschap van iets. Het voordeel aan eigenschappen is dat ze omschreven en aangetoond kunnen worden.

Gras is grijs van kleur, is al een probleem. Ik kan mij vergissen, maar grijs is geen kleur maar een afwezigheid van licht die claim hoeven we dus al niet te onderzoeken. Gras kan niet grijs van kleur zijn, in mijn redenatie. De claim kan dus an sich niet. Gras is grijs is al iets waarschijnlijker, maar gaan we die eigenschap (het niet reflecteren van licht) na, dan blijkt het tegendeel waar te zijn. Volgens mij dan. MAW sommige claims moeten we beredeneren, anderen moeten we onderzoeken in de praktijk.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Is het nou de bedoeling om iedere bladzijde weer dezelfde opmerkingen te herhalen? :lol:
Of gaat Supersoul ooit eens een beetje studeren op de tegenwerpingen die door bijna iedereen nu aangedragen zijn?

Ik zal je op weg helpen door nog maar eens een paar zaken opnieuw hier neer te zetten en vraag je om daar op in te gaan. Niet langs je heen laten glijden en eenvoudig negeren.
Rereformed schreef:Het ging er mij om dat je op geen enkele manier laat zien dat je geloof in een hogere macht op iets anders is gebaseerd dan je psychische behoefte eraan.
Rereformed schreef:Mijn vraag is dan wat je met 'hogere macht' bedoelt, Supersoul. Het schijnt je niet uit te maken of het een wezen is of een kracht, of eenvoudig staat voor 'positieve situaties'. Ik concludeer daaruit dat het voor jou te vaag is om als een begrip wat iets om het lijf heeft stand te houden. Analyseer het zelfs maar eens: in bovenstaande uitspraak zeg je dat een hogere macht/kracht/situatie/whatever 'wil zorgen dat het goed gaat'. Zowel 'willen' als 'zorgen voor' is een eigenschap van een wezen, niet van een kracht of een situatie, en 'goed' is een waardeoordeel van een wezen, daarover beschikt een kracht of een situatie ook niet. En dan zeg je er nog achteraan dat die 'wil' gedwarsboomd kan worden of afhangt van onze wil. Wat is er dan nog 'hoger' aan of waarom het überhaupt nog als 'macht' te bestempelen?
Rereformed schreef:Indien waarheid niet aangetoond hoeft te worden is iedereen meteen uitgepraat over de waarheid.
Rereformed schreef:Nee want dat zou betekenen dat de waarheid zowel het één als het tegenovergestelde is en dat is een logische onmogelijkheid.
gerard_m schreef:De term " persoonlijke waarheid " is inderdaad wat ongelukkig gekozen. Objectief is er maar één waarheid.
Mariakat schreef:Je moet "waarheid" niet door elkaar halen met "je opinie of mening" over iets.
Voetzoeker schreef:Persoonlijke waarheid kan je denk beter omschrijven als persoonlijke overtuiging.
Voetzoeker schreef:Zal het niet zo zijn dat er één waarheid is waar we achter kunnen komen door verschillende overtuigingen te bekijken en een gemeenschappelijk element als onderdeel van de waarheid te zien?
Overigens dit laatste wordt door Nietzsche op deze manier verwoord:

"Er bestaat alleen maar een perspectivisch zien, alleen maar een perspectivisch 'kennen'; en hoe meer affecten we over een zaak aan het woord laten, hoe meer ogen, verschillende ogen, we voor dezelfde zaak weten te gebruiken, des te vollediger zal ons 'begrip' van deze zaak, onze 'objectiviteit' zijn." (Genealogie van de moraal 3 §12).
Born OK the first time
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Blues=Bob schreef:Hear hear.
Slechts 1 toevoeging. Als iemand spreekt met "iets is..." of iets in gelijke strekking dan doet men onherroepelijk een claim op een eigenschap van iets. Het voordeel aan eigenschappen is dat ze omschreven en aangetoond kunnen worden.

Gras is grijs van kleur, is al een probleem. Ik kan mij vergissen, maar grijs is geen kleur maar een afwezigheid van licht die claim hoeven we dus al niet te onderzoeken. Gras kan niet grijs van kleur zijn, in mijn redenatie. De claim kan dus an sich niet. Gras is grijs is al iets waarschijnlijker, maar gaan we die eigenschap (het niet reflecteren van licht) na, dan blijkt het tegendeel waar te zijn. Volgens mij dan. MAW sommige claims moeten we beredeneren, anderen moeten we onderzoeken in de praktijk.
Bob,
Met "iets is" wilde ik deze keer benadrukken wat Reref aan het eind van het voorgaande bericht als Nietsche-aanhaling wat anders verwoord heeft staan:
Dat er een werkelijkheid is waar je meer of minder kennis van kunt of wilt hebben.
Wie daar met godsgezeur of andere fantasieën serieus afstand van wil nemen doet zichzelf schromeloos tekort.

Dat je grijs als afwezigheid van (weerkaatst) licht wilt zien lijkt me een bijzondere uitdaging want in het donker, als het licht afwezig is, zou er juist grijs te zien zijn?? Zoals in:
In het donker zijn alle katjes grauw(=grijs)
Voor jou gelukkig maar dat de zwart-wit-fotografie voorbij is, want volgens jou kon die niet bestaan???!!!

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
nachtmerrie

Bericht door nachtmerrie »

Rereformed schreef:Nee, want dat zou betekenen dat de waarheid zowel het één als het tegenovergestelde is en dat is een logische onmogelijkheid.
Nee ik bedoel dat iets voor iemand waar is. Maar voor iemand anders niet. Bijvorrbeeld. Iemand is aardig voor jou. En niet voor mij. Dan is het voor jou waar dat ze aardig is. Maar voor mij niet.
Waarheid is de mate waarin een uitspraak de werkelijkheid benadert, de werkelijkheid die we delen.
"Het regent altijd in Nederland." en "Het regent nooit in Nederland.", zij beiden aantoonbaar onware uitspraken.
Bedoel jij dat iets waar is voor mij en ook voor jou? En dan is het waar voor ons allebei. En dan zeg jij dat het dan pas echt waar is? Als iets waar is voor iedereen? Maar dat vind ik raar. Want dan kann iets niet waar zijn als er iemand anders is voor wie het niet waar is. En daar zijn er heel veel van!

[Graag de naam van de persoon die de tweede quote uitspreekt vermelden, anders geeft het de indruk dat je dezelfde persoon aanhaalt als in de eerste quote
Rereformed]
Supersoul

Bericht door Supersoul »

Rereformed schreef:Is het nou de bedoeling om iedere bladzijde weer dezelfde opmerkingen te herhalen? :lol:
Of gaat Supersoul ooit eens een beetje studeren op de tegenwerpingen die door bijna iedereen nu aangedragen zijn?

Waarom zou ik moeten gaan studeren op tegenwerpingen van anderen? Alleen omdat zij denken de waarheid te kennen en mij van hun waarheid willen overtuigen? Lijkt potverdorie wel religie zeg! Ik denk zelf wel na. Ik loop niet met de grote massa mee. Ik durf mezelf te zijn. =D>

Ik zal je op weg helpen door nog maar eens een paar zaken opnieuw hier neer te zetten en vraag je om daar op in te gaan. Niet langs je heen laten glijden en eenvoudig negeren.

Poe poe...wow hey! Bedankt voor de hulp die je me aanbied zonder dat ik er om heb gevraagd. Ik zal je op weg helpen door je mee te delen dat je me niet op weg hoeft te helpen. Niet negeren he! :mrgreen:
Rereformed schreef:Het ging er mij om dat je op geen enkele manier laat zien dat je geloof in een hogere macht op iets anders is gebaseerd dan je psychische behoefte eraan.
Moet dat dan? Zo ja, van wie? Niet van mij in elk geval.
Rereformed schreef:Mijn vraag is dan wat je met 'hogere macht' bedoelt, Supersoul. Het schijnt je niet uit te maken of het een wezen is of een kracht, of eenvoudig staat voor 'positieve situaties'. Ik concludeer daaruit dat het voor jou te vaag is om als een begrip wat iets om het lijf heeft stand te houden. Analyseer het zelfs maar eens: in bovenstaande uitspraak zeg je dat een hogere macht/kracht/situatie/whatever 'wil zorgen dat het goed gaat'. Zowel 'willen' als 'zorgen voor' is een eigenschap van een wezen, niet van een kracht of een situatie, en 'goed' is een waardeoordeel van een wezen, daarover beschikt een kracht of een situatie ook niet. En dan zeg je er nog achteraan dat die 'wil' gedwarsboomd kan worden of afhangt van onze wil. Wat is er dan nog 'hoger' aan of waarom het überhaupt nog als 'macht' te bestempelen?
Sommige dingen kun je niet uitleggen. En dat bedoel ik met je eigen waarheid hebben. Waarom iemand anders proberen te overtuigen van DE waarheid?
Rereformed schreef:Indien waarheid niet aangetoond hoeft te worden is iedereen meteen uitgepraat over de waarheid.
Ben je nou echt zo kortzichtig? Ik heb het over mijn eigen waarheid. Jij maakt daarvan dat het een algemene waarheid is waar ik het over heb. Mijn eigen waarheid hoef ik niet aan te tonen of te bewijzen. Dat kan ik ook niet, omdat het mijn waarheid is. Door mijn eigen ervaringen ontstaan. Niemand anders heeft iets aan mijn waarheid.

Rereformed schreef:Nee want dat zou betekenen dat de waarheid zowel het één als het tegenovergestelde is en dat is een logische onmogelijkheid.
DE waarheid? Ik heb het over persoonlijke waarheid.
gerard_m schreef:De term " persoonlijke waarheid " is inderdaad wat ongelukkig gekozen. Objectief is er maar één waarheid.
Hoezo is dat ongelukkig gekozen? Dat vind jij. Wat voor mij waarheid is kan voor een ander onwaarheid zijn. Het ligt er maar net aan hoe je iets ervaart.
Mariakat schreef:Je moet "waarheid" niet door elkaar halen met "je opinie of mening" over iets.
Ik moet helemaal niks. Jij ziet dat zo, ik zie dat anders.
Voetzoeker schreef:Persoonlijke waarheid kan je denk beter omschrijven als persoonlijke overtuiging.
Als jij dat zo wilt omschrijven dan is dat jouw waarheid.
Voetzoeker schreef:Zal het niet zo zijn dat er één waarheid is waar we achter kunnen komen door verschillende overtuigingen te bekijken en een gemeenschappelijk element als onderdeel van de waarheid te zien?
Misschien wel. Dan moet iedereen het met elkaar eens zijn voordat iets als DE waarheid bestempeld kan worden. Dan ga je dus de persoonlijke waarheden van elkaar vergelijken.

Overigens dit laatste wordt door Nietzsche op deze manier verwoord:

"Er bestaat alleen maar een perspectivisch zien, alleen maar een perspectivisch 'kennen'; en hoe meer affecten we over een zaak aan het woord laten, hoe meer ogen, verschillende ogen, we voor dezelfde zaak weten te gebruiken, des te vollediger zal ons 'begrip' van deze zaak, onze 'objectiviteit' zijn." (Genealogie van de moraal 3 §12).
Dat is dan Nietzsche's waarheid.

Dit zei Siddharta:"Geloof niet zomaar omdat
je er van hoorde.
Geloof niet in tradities want die zijn over
vele generaties doorgegeven.
Geloof niet omdat er zovelen
over spreken.
Geloof niet zomaar in de opgetekende
verklaringen in jouw "Heilige Boek" simpel
alleen maar omdat het erin staat.
Geloof niet slechts op het gezag van
je leraren en oudsten.
Geloof niet in vermoedens en theorieën.
Geloof niet in iets als waarheid omdat je
er door gewoontes aan gehecht
bent geraakt."
What is Truth? Truth is Personal.
Never argue with a fool. People might not know the difference.
nachtmerrie

nachtmerrie schreef:[Graag de naam van de persoon die de tweede quote uitspreekt vermelden, anders geeft het de indruk dat je dezelfde persoon aanhaalt als in de eerste quote
Rereformed]
Okeej!
gerard_m schreef:De term " persoonlijke waarheid " is inderdaad wat ongelukkig gekozen. Objectief is er maar één waarheid
Hoi gerard! Wie zun waarheid is dat dan?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Supersoul schreef:
Jij ziet dat zo, ik zie dat anders.
En dat is een waarheid als een koe. 8*)
:D
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

Mariakat schreef:
Supersoul schreef:
Jij ziet dat zo, ik zie dat anders.
En dat is een waarheid als een koe. 8*)
:D

die dus rood bont of zwart bont kan zijn :lol:
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
voetzoeker

Bericht door voetzoeker »

*supersoul
persoonlijke waarheid is wat jij als waarheid ziet toch??

zou jij dan de omschrijving willen geven van persoonlijke overtuiging en opinie??

veel suc6 om dat te doen aangezien mijn persoonlijke overtuiging, mijn persoonlijke waarheid dus, is dat het hetzelfde is!
Supersoul

Bericht door Supersoul »

voetzoeker schreef:*supersoul
persoonlijke waarheid is wat jij als waarheid ziet toch??

zou jij dan de omschrijving willen geven van persoonlijke overtuiging en opinie??

veel suc6 om dat te doen aangezien mijn persoonlijke overtuiging, mijn persoonlijke waarheid dus, is dat het hetzelfde is!
Persoonlijke waarheid is dat, wat voor mij juist/waar is. Door persoonlijke ervaring, gevoel, intuïtie. Ervaring, gevoelens en intuïtie denk je niet, die overkomen je.

Persoonlijke overtuiging is een mening, een opvatting. Door gedachten. Gedachten heb je ergens over omdat je iets hebt gelezen of gehoord of gezien.
What is Truth? Truth is Personal.
Never argue with a fool. People might not know the difference.
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

maar persoonlijke waarheid hoeft nog niet DE waarheid te zijn,tis maar net hoe je het zelf bekijkt en/of ervaart
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

nachtmerrie schreef:
Jagang schreef:Waarheid is de mate waarin een uitspraak de werkelijkheid benadert, de werkelijkheid die we delen.
"Het regent altijd in Nederland." en "Het regent nooit in Nederland.", zij beiden aantoonbaar onware uitspraken.
Bedoel jij dat iets waar is voor mij en ook voor jou? En dan is het waar voor ons allebei. En dan zeg jij dat het dan pas echt waar is? Als iets waar is voor iedereen?
Dat klopt.
Iets kan immers niet tegelijkertijd wel en niet waar zijn.
Maar dat vind ik raar. Want dan kann iets niet waar zijn als er iemand anders is voor wie het niet waar is.
Wanneer je het begrip waarheid op jouw manier hanteert, is zin niet meer van onzin te onderscheiden.
Dan heeft iedereen constant evenveel gelijk, en kunnen volkomen tegenstrijdige waarheden naast elkaar bestaan.
Het begrip "waarheid" verliest dan eigenlijk alle betekenis.

"Iedereen zijn eigen waarheid" is analoog aan "er is geen waarheid".
En daar zijn er heel veel van!
We zijn inderdaad de nodige mensen die het begrip waarheid verkeerd hanteren.
Ik ben blij dat er geen wetenschappers zijn die er zo over denken, want dan hadden ze er niet veel van gebakken, denk ik.
Laatst gewijzigd door Jagang op 07 jul 2011 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Supersoul schreef:Persoonlijke waarheid is dat, wat voor mij juist/waar is. Door persoonlijke ervaring, gevoel, intuïtie. Ervaring, gevoelens en intuïtie denk je niet, die overkomen je.

Persoonlijke overtuiging is een mening, een opvatting. Door gedachten. Gedachten heb je ergens over omdat je iets hebt gelezen of gehoord of gezien.
Maar wat als mijn waarheid is dat ik je van mijn god moet doden, omdat jij niet in deze god gelooft?
Dan heb ik volgens jouw benadering (en die van "nachtmerrie") dus geen verdere rechtvaardiging/onderbouwing nodig om tot actie over te gaan.

Ik voel het dan immers zo, het is mijn waarheid, en dan is het goed.
Op grond van je eigen waarheid mag je alles vinden.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
nachtmerrie

Jagang schreef:Iets kan immers niet tegelijkertijd wel en niet waar zijn.
Voor jou niet. Maar voor ieman anders misschien wel he. Ligt er maar aan hoe goed je ht ziet.
Maar dat vind ik raar. Want dan kann iets niet waar zijn als er iemand anders is voor wie het niet waar is.
Wanneer je het begrip waarheid op jouw manier hanteert, is zin niet meer van onzin te onderscheiden.
Dan heeft iedereen constant evenveel gelijk, en kunnen volkomen tegenstrijdige waarheden naast elkaar bestaan.
Het begrip "waarheid" verliest dan eigenlijk alle betekenis.
Nee de waarheid van iedereen is niet gelijk voor mij. Sommige mensen staan meer open voor wijsheid snap je? Die zeggen dingen en dan zie je dingen die je eerst niet zag en dan voel je dat je ook open staat voor die dingen.
"Iedereen zijn eigen waarheid" is analoog aan "er is geen waarheid".
Wrom dan?
Plaats reactie