Rereformed schreef:Klopt de definitie die je geeft wel? Het woordje 'andere' moet tenminste worden weggelaten.
God bestaat toch voor iedereen als een denkbeeld in gedachten,
maar je definitie stelt dat dat denkbeeld alleen bij anderen voorkomt.
Toch niet helemaal hoor.
Het verschil zit juist in mijn defenitie van "God".
Voor de religieus gelovigen is God een soort van persoonlijkheid die daadwerkelijk enige of heel veel macht heeft.
Maar omdat niemand kan aantonen dat dit daadwerkelijk zo is noemen we een religie ook wel "geloof".
De Atheïsten oude stijl zeggen dan dat die Goden niet bestaan.
Ik doe dat anders, ik heb de defenitie van God aangepast.
Ik zeg dat God een inbeelding is die (uitsluitend) bestaat in de gedachten van de religieus gelovigen.
Laat ik "Allah" even als voorbeeld nemen.
De moslims defenieren Hem als "alwetend, almachtig, rechtvaardig, enz, enz"
Kijk naar naar het Journaal en zie daar hongersnood, oorlog, moord, verkeersongelukken, enz, enz..
Als Allah een persoonlijkheid is die alwetend en almachtig is, dan is Hij zeker niet rechtvaardig.
Door "God" te defenieren als een inbeelding
in de gedachte van de religieus gelovigen klopt het wel:
- Alwetend : Als je
zelf iets hebt misdaan, dan weten
je eigen gedachten dat altijd.
- Almachtig : Iedereen die oprecht geloofd dat stelen niet mag, zal dat ook niet doen.
- Rechtvaardig : De ergste straf is de gedachte dat je straks in de hel komt i.p.v. in het paradijs.
Aangezien "God" alleen werkt binnen de gedachten van de religieus gelovigen kunnen buitenstaanders
zoals de slachtoffers van hongersnood, oorlog, moord, verkeersongelukken
geen aanspraak maken op Zijn rechtvaardigheid.
Zo klopt het ook als ik stel dat "God" voor mij een inbeelding is in de gedachten van religieus gelovigen.
Door aan te tonen (zie Journaal) dat hun God niet echt is, heb ik aangetoont dat het een inbeelding is.
Aangezien ik niet geloof in een God met invloed buiten het brein van de betreffende persoon
zit die inbeelding wel in hun gedachten, en juist niet in die van mij.