Je dacht aan het duitse abstürzen toen je dat schreef, maar in het nederlands gebruiken we daarvoor het anglicisme crashen, of, indien je een taalpurist bent, vastlopen. Grappig om te zien hoe talen zich gaan vermengen, net zoals die Vlaamse bediende die mij jaren geleden verontschuldigingen aanbood voor het feit dat ze 'zich had vertrompeerd'.Antiscience schreef:De link naar die Jean laat bij mij telkens Netscape-browser afstorten. Ik ben inmiddels tot deze link doorgedrongen http://www.transcommunicatie.nl/index2.htm maar nog niet bij de Belgische E.V.P.-er aangekomen.
Dat klopt.Kijk wanneer je een transistorradio in een gesloten blikken doos doet, dan komen er normaalgesproken geen zendergeluiden meer uit, omdat het gemoduleerde zendersignaal A.M. (amplitude-modulatie) of F.M. (frequentie-modulatie) niet door een "goede" kooi van Faraday gaat.
Terwijl dat natuurlijk de ideale manier is om er zeker van te zijn dat je geesten aan het waarnemen bent, nietwaar? In een volkomen geïsoleerde doos (mechanisch en elektromagnetisch, zwaartekracht kun je helaas niet uitsluiten) kan zich immers niets anders bevinden dan jouw psychofoon en de geest met wie je wilt spreken. Geesten zijn volgens goed bijgelovig gebruik immateriëel, dus voor hen maakt een doosje meer of minder niet uit. Of zijn er metalen waar zelfs geesten niet doorheen kunnen, zoals lood of kryptoniet?Wanneer je de psychofoon-electronica-printplaat in een geheel gesloten metalen kast plaatst, heb je welliswaar een prima kooi van Faraday, maar je kunt geen bandrecorder aansluiten.Ik denk ook niet dat je veel zult horen, wanneer je een luidspreker aan de binnenkant van een geheel gesloten metalen kast constreerd.
Die indruk krijg ik niet als ik de beschrijving lees; er wordt echt gesproken van opname via antennes. Dat duitse artikel maakt zelfs melding van opname van 'aardstralen' via de antenne.Daarom probeer je een zo goed mogellijke afscherming + praktische wenselijkheden te combineren. Zo had ik b.v. de printplaat " dubbelgeisoleerd (afgeschermend) binnen het metalen kastje door de printplaat met componenten eerst in isolatiemateriaal in te pakken, wanwege kortsluitingen en vervolgengs geheel met aluminiumfolie omwikkeld , en in de metalen kast gedaan. De aansluitkoppelingsstekkers/bussen heb ik ook in aluminiumfolie verpakt. De in het artikel genoemde mogelijkheid voor een eventuele antenne, is een optie, misschien om te testen of radiozenders doorkomen ?, of om de versterking/werking van de transitoren te testen, of om naar zwevende radiozenders te luisteren, vermoed ik. Want met deze 'optie' is er geen sprake meer van een zo goed mogelijke Faradayische afscherming.
De reden waarom je de psychofoon in een kooi van Faraday plaatst, met andere woorden 'inblikt', is omdat je wilt voorkomen dat het apparaat zélf als een slechte antenne fungeert terwijl jij er geen antenne of microfoon op hebt aangesloten. Of dat je feedback krijgt van de psychofoon op een aangesloten antenne. Precies volgens hetzelfde principe als een radio zonder antenne die soms ook flarden muziek en gesprekken opvangt, en zelfversterking van een microfoon die je bij een speaker houdt.
En dan wordt het hele verhaal erg vaag, want een psychofoon is niets anders dan een versterker van radio- en geluidsgolven. Net zoals er vele miljoenen van zijn gemaakt en voor hele normale doeleinden worden gebruikt---en gek genoeg hoor je daar nooit verhalen over 'bandstemmen'. Militaire apparatuur is bijvoorbeeld tig keer beter dan dit amateuristische gedoe, maar ik weet zeker dat als díe wat oppikt een soldaat eerder aan een vijandelijke indringers zal denken dan aan geesten. Bandstemmen horen gebeurt uitsluitend als mensen de intentie hebben om de opnameapparatuur te gebruiken om er bandstemmen mee op te nemen. Beetje een self-fulfilling prohecy, me dunkt.
Volgende keer dat je een 'experiment' doet, een goed protocol vastleggen: wáár ben je, hoe laat is het, wat zijn je opnamecondities, ben je er zeker van dat je alleen en goed afgeschermd bent (dat kun je vaststellen door een ander bewust te laten 'storen'), enzovoort. En niet de nobele apparatuur gebruiken om met rooie oortjes naar een kinky sexavontuurtje van de buren te luisteren natuurlijk.