Uncle Rat schreef:
Met "wat is veel" ga ik akkoord.
Mooi, en wat mij betreft hebben we dan een meningsverschil over wat veel is. Dat moet kunnen. Toch wil ik nog even wat meer weten over jouw opvatting daarover.
Blues-Bob schreef:Ik beweer niet dat het percentage er niet toe doet, ik beweer dat een geen percentage bekend is en dat het niet vast te stellen is.
Dus het doet er wel toe?
Uncle Rat schreef:
Ook zonder verdere gegevens kan die relatie vastgesteld worden door naar de verhalen van de spijtoptanten te luisteren.
Moet je dan niet eerst vaststellen dat er een corelatie bestaat tussen zelfgerapporteerde invloed / relatie van psychosociale problematiek en de daadwerkelijke relatie volgens jou, en heb je daarvoor niet meer gegevens nodig?
Waarom alleen de spijtoptanten? Waarom doen andere bekeerlingen er niet toe?
Wees eens concreet nu, wat zegt het als 25% van de bekeerlingen het zelf wijdt aan eerdere problematiek?
En 50%?
En 75%?
en 100%?
Hoe interpreteer jij die cijfers?
Uncle Rat schreef:
Statistiek behoort te beginnen met de vraag of er voldoende gegevens beschikbaar zijn om een statistisch onderzoek te doen. De vraag naar het nut van zo'n onderzoek is ook relevant.
Zijn we het er dan over eens dat er onvoldoende gegevens beschikbaar zijn om de stelling te verdedigen dat veel moslimbekeerlingingen niet 100% zijn of problemen hebben, in de context van deze draad?
Uncle Rat schreef:
Nu draai je het om. De vraag is: welk percentage van de bekeerlingen tot de islam legt een relatie tussen hun bekering en psychosociale problemen die ze voor hun bekering hadden.
Volgens mij heb ik inhoudelijk reeds duidelijk gemaakt in mijn eerdere betoog dat deze relatie zich NIET laat vangen in slechts een dergelijk percentage.
Overigens zijn - in tegenstelling tot wat ik eerst beweerde - niet alleen de bekeerlingen degenen die iets over de relatie tussen psychosociale problemen en hun bekering kunnen vertellen. Mensen uit hun omgeving kunnen dat natuurlijk ook.
Wat is de correlatiecoefficient tussen de invloed van de psychosociale problematiek op bekeringen en de invloed die omstanders rapporteren?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Correlatie" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens mij is het handiger eerst die relatie met controle op biasses vast te stellen, alvorens de werkbaarheid van een dergelijke meting te gaan gebruiken (ditzelfde geldt dus voor de eerder vermelde zelfgerapporteerde relatie bij weer afvalligen).
Feit is, dat een aantal spijtoptanten - bekeerlingen die op hun schreden zijn teruggekeerd - verklaard hebben dat ze hun bekering toeschrijven aan psychosociale problemen.
En dit zegt over de stelling precies wat? Kun je daarin wat meer concreet zijn?
Groet,
Bob