Iets over de joodse kalender

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
siger

Re: Iets over de joodse kalender

Bericht door siger »

De joodse kalender is niet echt korter, wel onregelmatiger dan onze zonnekalender. In sommige jaren wordt een hele maand toegevoegd, zodat het ene jaar 11 dagen te kort is en een ander jaar 19 dagen te lang.
wiki schreef:Dit lost men op door in een telkens terugkerende periode van 19 jaar zeven keer een schrikkelmaand toe te voegen en wel in het 3e, 6e, 8e, 11e, 14e, 17e en 19e jaar. Deze schrikkelmaand heeft in de regel 30 dagen (op één na die 29 dagen telt) waardoor men na 19 jaar in de pas loopt met de zonnekalender. De naam van de schrikkelmaand is tweede adar of kortweg adar 2.
In de koran worden schrikkeldagen verboden als te verwarrend voor de gelovigen. Daarom schuift hun kalender elk jaar 11 dagen vooruit. Dat is dus niet het geval in het jodendom.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Een snelle berekening leert dat het ‘Gregoriaanse jaar’ hierdoor 365,2425 dagen duurt, 26 seconden te lang. Dat zijn 86.400 seconden teveel in 3333 jaar, en dat scheelt precies een dag.
http://www.kennislink.nl/publicaties/ee ... 6-seconden
Deze site bespaart mij een hoop reken werk, als het waar is, ik wil het zelf ook nog eens na rekenen
ik bedoel hier verder niets mee ik schoffeer niemand ik geef gewoon mede info zoals er hier meer doen

Die Joodse kalender he op de loupe genomen misschien ietsje zuiverder
siger

Bericht door siger »

antoon schreef:
Een snelle berekening leert dat het ‘Gregoriaanse jaar’ hierdoor 365,2425 dagen duurt, 26 seconden te lang. Dat zijn 86.400 seconden teveel in 3333 jaar, en dat scheelt precies een dag.
http://www.kennislink.nl/publicaties/ee ... 6-seconden
Deze site bespaart mij een hoop reken werk, als het waar is, ik wil het zelf ook nog eens na rekenen
ik bedoel hier verder niets mee ik schoffeer niemand ik geef gewoon mede info zoals er hier meer doen

Die Joodse kalender he op de loupe genomen misschien ietsje zuiverder
Nee, schrikkeldagen zijn een goed en beproefd middel om de jaarlengte passend te maken. Er is geen grens aan de nauwkeurigheid, want er is geen grens aan het aantal eeuwen wachten om tot nog een schrikkeldagje meer of minder te besluiten. Dat geld voor alle zonnekalenders, de joodse, de gregoriaanse, de universele etc... Dat is ook de reden waarom de lengte van de joodse schrikkelmaand niet voor altijd vaststaat.

Je hebt zeker al nagerekend na hoeveel tijd een schrikkeldag moet ingezet worden om een correctie van 1 minuut in te voeren. Dan zal je vastgesteld hebben dat aangezien één dag 1440 minuten bevat, een fout van 1 minuut eenvoudig kan gecompenseerd worden door per decreet één schrikkeldag in te voeren na 1.440 jaar. Dat is hetzelfde voor alle ondermaanse beschavingen, want dagen en zonnecicli zijn hetzelfde voor iedereen.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Dat zier er netjes uit, dat wist ik natuurlijk ook, daarom had ik het over de ve-adar periode van 19 jaar.
In het gregoriaanse jaar wordt dus nu al rekening gehouden met een extra correctie dag over 3300 jaar, oké we zullen er niet van wakker liggen, ook dit overleven we welweer
maar ik vraag mij af hoe lang de periode is voor deJoodse kalender, met hun manier van schrikkel.ve-adar periodens, voordat hij werkelijk een volle dag ernaast zit, zal wel hetzelfde ongeveer zijn als het gregoriaans jaar, ik ben nog niet aan rekenen toegekomen, maar ik zal eens kijken, als ik meer tijd heb, zo vreselijk urgent is het nu ook weer niet. het doet er gewoon niet toe verder. het is een weetje, niet meer
Laatst gewijzigd door antoon op 25 mei 2011 07:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Nog meer flauwekul op een ander forum
http://www.hetchristelijkgeloof.be/inde ... mid=100078

Antoon schreef:
Het is werkelijk boeiend dat oude volkeren met een kalender van 30 maanddagen rekenden, ook de oude Joden, de bijbel maakt er ook gewag van
we kunnen er van uitgaan dat de schepping bedoelt was met een juiste zon aarde maan verhouding
jaar 360 dagen en maanden van 30 dagen ook profetisch werd deze indeling gemaakt zoals bij Daniel
de 70 jaarweken profetie oa en nog veel meer
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Het lijkt of die Merdecca familie van je is, dit zeg ik zonder bijbedoeling maar jullie lijken op elkaar
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

antoon schreef:Het lijkt of die Merdekka familie van je is
Alles kan beter.
antoon schreef:Het lijkt of die Merdecca P familie van je is
En na deze correctie.
Ik vraag me af waarom je op dat andere forum dat meer dan kinderachtige creachristengebabbel van degene die op jou reageert niet van commentaar voorziet.
Er zijn er die vermoeden dat voor de zondvloed de aarde in 360 dagen rond de zon ging en dat de maan exact 30 dagen nodig had voor een hele cyclus.

Het gebeuren van de zondvloed heeft dus best wel een impact gehad.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Moed verloren al verloren Cluny vrees niet, de never ending story gaat door
siger

Bericht door siger »

antoon schreef:maar ik vraag mij af hoe lang de periode is voor deJoodse kalender,
Zei ik net, de periode is even lang voor alle zonnekalenders, omdat de lengte van de dag en de duur van de omloop van de aarde om de zon voor iedere ondermaanse sterveling hetzelfde zijn.
Geen enkele zonnekalender kan gelijkblijven met de zon zonder schrikkeldagen, en voor elke zonnekalender geldt dezelfde regel, dat hoe groter nauwkeurigheid men wil, hoe langer de schrikkelcyclus. Daarom zijn schrikkeldagen nooit voor altijd vast, in geen enkele kalender. Ik ken geen culturen die daar een probleem van maken. Gewoonlijk werden die dagen trouwens weggefeest. De vermoedelijke reden waarom Mohammed er niet aan wou.

Voor alle zonnekalenders uitgedrukt in dagen geldt:
een schrikkelcyclus van gemiddeld 4 jaar is nodig om een afwijking van 6 uur per jaar te corrigeren.
een schrikkelcyclus van gemiddeld 24 jaar is nodig om een afwijking van 1 uur per jaar te corrigeren.
een schrikkelcyclus van gemiddeld 1440 jaar is nodig om een afwijking van 1 minuut per jaar te corrigeren.
etc...
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

siger schreef:Voor alle zonnekalenders uitgedrukt in dagen geldt:
een schrikkelcyclus van gemiddeld 4 jaar is nodig om een afwijking van 6 uur per jaar te corrigeren.
een schrikkelcyclus van gemiddeld 24 jaar is nodig om een afwijking van 1 uur per jaar te corrigeren.
een schrikkelcyclus van gemiddeld 1440 jaar is nodig om een afwijking van 1 minuut per jaar te corrigeren.
etc...
Hier druk je de ordelijke chaos, of chaotische orde zo je wilt, mooi uit. Dat zou voldoende moeten zijn denk ik.
Om in het subforum christendom / Judaisme te blijven, geen teken van een duidelijke aarde- en mensgerichte orde. Zoveel staat vast.

M.I. moet je kalenders in effectiviteit meten aan het doel waarvoor je ze gebruikt. Als je de maanstanden wilt voorspellen is een specifieke zonnekalender wellicht niet de meest effectieve. Wil je een beetje zicht hebben op de seizoenen, dan is een zonnekalender uitermate geschikt. Wil je een zo accuraat mogelijke weersverwacting maken voor een periode van 7 dagen, tja dan moet je maar niet te veel naar de kalender kijken, maar zijn luchtdruk, soort aardoppervlakte, etc. etc. factoren waar je beter naar kunt kijken. Kortom, het is een beetje een discussie over een middel, terwijl er geen vastgesteld doel lijkt te bestaan (behalve dan dat BM een zeker doel geeft aan de kalender, hoe banaal ook...)

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Het schrikkeldagen inbouwen, is voor verschillende kalenders niet het zelfde Siger dat zien we met de Juliaanse kalender behoorlijk fout maar ook met de gregoriaan is er dus een zeer miniem verschil.met de zuivere omloop van de aarde om de zon

De joden met hun veadar systeem hadden een heel andere verdeling met hun schrikkelmaanden inmiddels heb ik 700, jaar (dat is natuurlijk geen 3300 jaar) uitgerekend met hun speciviek verdeel systeem dat geeft per jaar en opgeteld gemiddeld genomen ook een zeer zeer minien verschil met de zonne kalender.zonnejaar/ omloop van aarde rond de zon
dus ik beschouw alleen hun afzonderlijk schrikkelsysteem en daarna kijk en vergelijk ik.

en nogmaals het is alleen een weetje

en stel je nu eens voor Siger dat wij een onderhoud met elkaar hadden in de eerste eeuwen van de tijdrekening dan hadden we de schrikkelsystemen grego en julio ook met elkaar kunnen vergelijken rekenen veregelijke en een standpunt innemen, dat is toch normaal, nogmaals ik val niemand aan en het is geen halszaak, ook verdedig ik geen kalender, waar ik wel geloof is dat er een 30/360 maand jaar verhouding was heel vroeger
siger

Bericht door siger »

antoon schreef:Het schrikkeldagen inbouwen, is voor verschillende kalenders niet het zelfde..
Natuurlijk niet. Het zijn dan ook verschillende kalenders. Maar elke kalender moet, om aan een bepaalde nauwkeurigheid te voldoen, dezelfde regels op zijn eigen wijze toepassen.

Eenmaal het principe van schrikkeldagen aanvaard, is er geen verschil meer.

Dit moet je nu maar eens tweemaal of driemaal lezen, dat bespaart wat herhalingen.
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

antoon schreef:Ik vraag mij af hoeveel mensen van FT werkelijk het onderwerp WERKELIJK DIEPGAAND bestuderen
En ik vraag me al de hele draad af voor welk probleem Eli en jij precies een oplossing zoeken.
antoon schreef:het is nu simpel om uit terekenen hoe het over een periode van 2 pakweg 3000 jaar zal zijn.
Oh, dat is het! Het is van levensbelang om nu, onmiddellijk te weten hoe de kalender er over 3000 jaar uit zal zien! Je hebt gelijk Antoon, daar lig ik mijn hele leven al wakker van.
En de Ringwormen ook.
zelfs geen schepper.
antoon schreef:ik vind het een mening van je, die je mag hebben , het is mijn mening niet.
Maar waarom heeft jouw schepper het dan niet zo geregeld dat de Maan precies (OK, die onnauwkeurigheid van een kwartseconde geef ik hem cadeau) twaalf keer per jaar om de Aarde draait en dat de Aarde precies 28 keer (dus 4 maal 7) per maand om haar As draait?
Ik zou nog gaan denken dat jouw schepper aan dyscalculie lijdt.
antoon schreef:we kunnen perfect de maanstanden refereren aan de dagen van de maanmaand
Ik geef toe, ook daar heb ik 24 uur per dag behoefte aan.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

antoon schreef:wat ik wel geloof is dat er een 30/360 maand jaar verhouding was heel vroeger
Zijn er volgens jou wetenschappelijke bevindingen die dat geloof ondersteunen? En zo ja, welke wetenschappelijke bevindingen zijn dat dan?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

antoon schreef:
Ik vraag mij af hoeveel mensen van FT werkelijk het onderwerp WERKELIJK DIEPGAAND bestuderen

En ik vraag me al de hele draad af voor welk probleem Eli en jij precies een oplossing zoeken.

Door aanvallen op de persoon van onze Joodse vriend, en een paar nietszeggende antwoorden kreeg ik het idee dat men er gewoon niet diep op inging, vandaar dat verwijt.
Daarna merkte ik uit antwoorden dat er wel degelijk een stuk kennis aanwezig is hier, niet dat ik het er altijd mee eens ben, ik had een iets verkeerde inschatting gemaakt, als men zich beledigd voelt excuses

Neemt niet weg dat ik werkelijk alles bestudeer, ook daar waar ik weet wat de uitkomst is, door die studie kom je ook nevenaspecten tegen waar je wat aan hebt dat is wat ik bedoel, en dat raad ik iedereen aan
Zijn er volgens jou wetenschappelijke bevindingen die dat geloof ondersteunen? En zo ja, welke wetenschappelijke bevindingen zijn dat dan?
Ik ga er vanuit Dat god geen god van wanorde is, het volgens mij gewoon iets meer logisch dat hij ook een voor ons duidelijke regelmaat voor de omlopen gecreëerd heeft 30/360 verhouding.

De bijbel geeft nl. behoorlijk wat indicaties in die richting voor het Jodendom, ook in de profetieën wordt steevast van deze verdeelsleutel 30/360 uitgegaan

Mijn vermoeden is dat er een verandering van omlopen heeft plaatsgevonden waardoor de oude volkeren schrikkeldagen moesten invoeren, misschien vloed factoren, maar ook ik kan het niet met zekerheid zeggen.
helaas is het verschil tussen u en mij dat ik wel geloof in de bijbelse god en jullie in het algemeen niet.
dat is natuurlijk geen verwijt , maar we zullen daar niet met elkaar over uit komen.
Gesloten