Blues-Bob schreef:Eliyahu,
Niemand kan weten of er iets of iemand buiten ons fysische universum bestaat of bestaan heeft. Ideeen en hypotheses daarover zijn niet toetsbaar, dus niet falsificeerbaar middels reductie (ook niet door Hawking). Wanneer iemand een methode ontwikkelt deze ideeen wel te toetsen, ligt er ongetwijfeld een nobelprijs klaar. Er zijn dus tal van alternatieven denkbaar, dan de door jouw aangedragen optie van een mensgerichte god.
Geef is een handjevol van die alternatieven dan.
Wel kan men een hierarchie aanbrengen in waarschijnlijkheid, op basis van interne consistentie. Je toetst dan de theorie, meestal met behulp van de wiskunde, aan zichzelf. Daaruit kunnen we onomstotelijk concluderen dat jouw mensgerichte god, zoals beschreven in jouw boeken UITERMATE ONWAARSCHIJNLIJK is.
Jammer dat jullie altijd van die woeste uitspraken doen zonder enige onderbouwing.
Bij mij is het zo dat beweringen zonder onderbouwing zonder onderbouwing de afvalbak ingaan.
Als je het idee van een god (mensgericht of niet) wilt vasthouden, zul je dus met een betere versie moeten komen.
Stephen Hawking in zijn boek "A Brief History of Time" is het niet met je eens.
En hoewel ik het niet in alles met hem eens ben, sla ik hem toch een heel stuk hoger aan dan jou.
Je stelt jezelf min of meer terecht de eis dat je binnen een bepaald wetenschappelijk kader moet blijven. Dat juich ik van harte toe, maar laat ik op voorhand wel stellen dat het AP niet het enige punt is waar je jezelf over kunt / moet buigen. Als je zover bent, kun je jouw vernieuwde ideeen weer laten toetsen door anderen. Of ik het toejuich dat je die ideeen hier laat toetsen, weet ik zonet nog niet.
Ik ben me bewust van het feit dat er meer is dan alleen het AP.
Zo zou ik hier dolgraag is een goede discussie opzetten over het lijk van een T-rex met elastische pezen en soepele bloedvaten met hemoglobine er in, waarvan beweerd wordt dat het 70 miljoen jaar oud is.
Maar dat schijnt hier op problemen te stuiten.
Eliyahu