Antropisch principe bewijs voor Intelligente Ontwerper

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Cluny
Banned

Re: Antropisch principe bewijs voor Intelligente Ontwerper

Bericht door Cluny »

Eliyahu schreef: De censuur hier is erger dan ik met mijn anti-christelijke boodschap op menig christelijk prikbord tegenkom.
Het vervelende voor je is dat het feit dat jij die opmerking maakt, deze de waarde tot praktisch nul reduceert en je ook verder weinig indruk zal maken.
Als bijvoorbeeld ik diezelfde opmerking zou maken, dan heb je wat.
Laatst gewijzigd door Cluny op 24 mei 2011 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Eliyahu
Forum fan

Bericht door Eliyahu »

doctorwho schreef:Eliyahu

Nu ga je de kwalificaties van Hawking gebruiken om het nivo van iemand die het niet met je eens is te mogen halen. Het aardige is dat deze persoon die je als maatstaf neemt het alvast niet met je eens zal zijn.
Bs'd

Hij is, of was in elk geval toen hij het boek "Een Korte Geschiedenis van de Tijd" schreef, het op dit punt met me eens:

""De meeste waardes zouden universums veroorzaken die, alhoewel ze zeer mooi zouden zijn, niemand zouden kunnen bevatten om die schoonheid te bewonderen. Men kan dit zien als bewijs voor een goddelijk doel in de schepping van het heelal en de keuze van de natuurwetten, of als ondersteuning voor het sterke antropische principe."
"Een korte geschiedenis van de tijd", door Stephen Hawking, blz 139.

"Het is zeer moeilijk om te verklaren waarom het universum begonnen is op precies de manier waarop het begonnen is, behalve als de daad van een God die van plan was om wezens zoals ons te scheppen." Idem blz 140

Dus op dat punt is/was hij het helemaal met mij eens.

Dat we op andere punten van inzicht verschillen doet daar niets aan af.

Eliyahu
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Verwijderd, lopen stoken doe je maar ergens anders.

Admin Lanier
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Eliyahu,

Je weet vast wel wat cherry picking is.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cherry_picking_(fallacy)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Geef het toch gewoon op Eliya.. niemand zit op je rare pseudowetenschappelijke praatjes te wachten.. snap het dan eens.. Is niks mis mee, van mij mag je je hele leven verder fantaseren en knippen in andermans werk, maar erkenning hoef je niet te verwachten. Misschien had je toen je jonger was gewoon een studie moeten volgen, dan hadden mensen je wellicht serieus genomen als je praat over astronomie en natuurkunde. Helaas, verloren kans. Je gebrabbel komt me over als dat van iemand die in een strandstoel buiten hoort te zitten de hele dag, met mannen en vrouwen in witte pakjes die om je heen lopen mocht je weer doorslaan. 3 uur? Zo laat alweer, het gezamelijk origami-uurtje in de ontspanruimte begint weer Eliya. En nee je hoeft niet persé mee hoor, je mag ook in je celletje verder schuimbekken over antropische principes...
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Eliyahu,

Niemand kan weten of er iets of iemand buiten ons fysische universum bestaat of bestaan heeft. Ideeen en hypotheses daarover zijn niet toetsbaar, dus niet falsificeerbaar middels reductie (ook niet door Hawking). Wanneer iemand een methode ontwikkelt deze ideeen wel te toetsen, ligt er ongetwijfeld een nobelprijs klaar. Er zijn dus tal van alternatieven denkbaar, dan de door jouw aangedragen optie van een mensgerichte god.

Wel kan men een hierarchie aanbrengen in waarschijnlijkheid, op basis van interne consistentie. Je toetst dan de theorie, meestal met behulp van de wiskunde, aan zichzelf. Daaruit kunnen we onomstotelijk concluderen dat jouw mensgerichte god, zoals beschreven in jouw boeken UITERMATE ONWAARSCHIJNLIJK is. Als je het idee van een god (mensgericht of niet) wilt vasthouden, zul je dus met een betere versie moeten komen. Je stelt jezelf min of meer terecht de eis dat je binnen een bepaald wetenschappelijk kader moet blijven. Dat juich ik van harte toe, maar laat ik op voorhand wel stellen dat het AP niet het enige punt is waar je jezelf over kunt / moet buigen. Als je zover bent, kun je jouw vernieuwde ideeen weer laten toetsen door anderen. Of ik het toejuich dat je die ideeen hier laat toetsen, weet ik zonet nog niet.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Eliyahu schreef:
Heeck schreef:Heb je wel eens de optie onderzocht dat er zoveel onwaarschijnlijkheden aan jouw intelligente ontwerper worden opgehangen dat die volgens de eigenste wet van Borel niet kan bestaan?
Nee.
Dus de wetenschap is fout als ze die wet toepassen?
Jij weet het beter?
En heb jij wel een de optie onderzocht dat er zoveel onwaarschijnlijkheden aan de evolutietheorie worden opgehangen dat die hele evolutie gewoon niet kan bestaan?
Eli,
Het is even geleden, maar dat maakt je antwoord niet afdoende. Wat ik van je had verwacht is dat je consistent binnen je eigen redeneren blijft.
Jij voert de wet van Borel op en die pas je niet toe op jouw ID-er, wat ik inconsistent vind.
Dat consistente toepassen had er toe geleid dat jouw IDee ook niet had kunnen bestaan.

Dat de hele wet van Borel niet terzake is en om andere redenen terzijde kan worden gelegd is een heel andere zaak die al hoog en breed is doorgenomen.

Wees dus zo goed jouw wet van Borel toe te passen op jouw intelligente schepper.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Eliyahu,

Wikipedia over Stephen Hawking:
In his early work, Hawking spoke of "God" in a metaphorical sense, such as in A Brief History of Time: "If we discover a complete theory, it would be the ultimate triumph of human reason — for then we should know the mind of God."[55] In the same book he suggested the existence of God was unnecessary to explain the origin of the universe.[56] His 2010 book The Grand Design and interviews with the Telegraph and the Channel 4 documentary Genius of Britain, clarify that he does "not believe in a personal God".[57] Hawking writes, "The question is: is the way the universe began chosen by God for reasons we can't understand, or was it determined by a law of science? I believe the second." He adds, "Because there is a law such as gravity, the Universe can and will create itself from nothing."

Ik hoop dat we nu dit verhaal over Hawking achter ons kunnen laten en dat duidelijk is welke mening hij had en heeft over een God.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Eliyahu
Forum fan

Bericht door Eliyahu »

Samsa schreef:Geef het toch gewoon op Eliya.. niemand zit op je rare pseudowetenschappelijke praatjes te wachten.. snap het dan eens.. Is niks mis mee, van mij mag je je hele leven verder fantaseren en knippen in andermans werk, maar erkenning hoef je niet te verwachten. Misschien had je toen je jonger was gewoon een studie moeten volgen, dan hadden mensen je wellicht serieus genomen als je praat over astronomie en natuurkunde. Helaas, verloren kans. Je gebrabbel komt me over als dat van iemand die in een strandstoel buiten hoort te zitten de hele dag, met mannen en vrouwen in witte pakjes die om je heen lopen mocht je weer doorslaan. 3 uur? Zo laat alweer, het gezamelijk origami-uurtje in de ontspanruimte begint weer Eliya. En nee je hoeft niet persé mee hoor, je mag ook in je celletje verder schuimbekken over antropische principes...

Bs'd

Lijkt me hardstikke leuk origami. Ze hebben daar hopelijk wel internet?

Eliyahu
Eliyahu
Forum fan

Bericht door Eliyahu »

Blues-Bob schreef:Eliyahu,

Niemand kan weten of er iets of iemand buiten ons fysische universum bestaat of bestaan heeft. Ideeen en hypotheses daarover zijn niet toetsbaar, dus niet falsificeerbaar middels reductie (ook niet door Hawking). Wanneer iemand een methode ontwikkelt deze ideeen wel te toetsen, ligt er ongetwijfeld een nobelprijs klaar. Er zijn dus tal van alternatieven denkbaar, dan de door jouw aangedragen optie van een mensgerichte god.
Geef is een handjevol van die alternatieven dan.
Wel kan men een hierarchie aanbrengen in waarschijnlijkheid, op basis van interne consistentie. Je toetst dan de theorie, meestal met behulp van de wiskunde, aan zichzelf. Daaruit kunnen we onomstotelijk concluderen dat jouw mensgerichte god, zoals beschreven in jouw boeken UITERMATE ONWAARSCHIJNLIJK is.
Jammer dat jullie altijd van die woeste uitspraken doen zonder enige onderbouwing.

Bij mij is het zo dat beweringen zonder onderbouwing zonder onderbouwing de afvalbak ingaan.
Als je het idee van een god (mensgericht of niet) wilt vasthouden, zul je dus met een betere versie moeten komen.
Stephen Hawking in zijn boek "A Brief History of Time" is het niet met je eens.

En hoewel ik het niet in alles met hem eens ben, sla ik hem toch een heel stuk hoger aan dan jou.
Je stelt jezelf min of meer terecht de eis dat je binnen een bepaald wetenschappelijk kader moet blijven. Dat juich ik van harte toe, maar laat ik op voorhand wel stellen dat het AP niet het enige punt is waar je jezelf over kunt / moet buigen. Als je zover bent, kun je jouw vernieuwde ideeen weer laten toetsen door anderen. Of ik het toejuich dat je die ideeen hier laat toetsen, weet ik zonet nog niet.
Ik ben me bewust van het feit dat er meer is dan alleen het AP.

Zo zou ik hier dolgraag is een goede discussie opzetten over het lijk van een T-rex met elastische pezen en soepele bloedvaten met hemoglobine er in, waarvan beweerd wordt dat het 70 miljoen jaar oud is.
Maar dat schijnt hier op problemen te stuiten.

Eliyahu
Eliyahu
Forum fan

Bericht door Eliyahu »

heeck schreef:
Eliyahu schreef:
Heeck schreef:Heb je wel eens de optie onderzocht dat er zoveel onwaarschijnlijkheden aan jouw intelligente ontwerper worden opgehangen dat die volgens de eigenste wet van Borel niet kan bestaan?
Nee.
Dus de wetenschap is fout als ze die wet toepassen?
Jij weet het beter?
En heb jij wel een de optie onderzocht dat er zoveel onwaarschijnlijkheden aan de evolutietheorie worden opgehangen dat die hele evolutie gewoon niet kan bestaan?
Eli,
Het is even geleden, maar dat maakt je antwoord niet afdoende. Wat ik van je had verwacht is dat je consistent binnen je eigen redeneren blijft.
Jij voert de wet van Borel op en die pas je niet toe op jouw ID-er, wat ik inconsistent vind.
Dat consistente toepassen had er toe geleid dat jouw IDee ook niet had kunnen bestaan.
Bs'd

Leg aub even uit waar ID tegen de wet van Borel ingaat.
Dat de hele wet van Borel niet terzake is en om andere redenen terzijde kan worden gelegd is een heel andere zaak die al hoog en breed is doorgenomen.
Dan heb ik iets gemist. Geef aub even de link naar waar dat doorgenomen wordt, of leg dat even in het kort hier uit.
Wees dus zo goed jouw wet van Borel toe te passen op jouw intelligente schepper.

Roeland
Leg even uit op welke manier dat op mijn Intelligente Schepper van toepassing zou zijn.

Eliyahu
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Ik heb de 20 bladzijden doorgenomen. Ben geen steek wijzer geworden. Zie dingen steeds terugkomen en er staan allerhande holle zinsneden in. Het lijkt me beter dat deze discussie; die dus door moet gaan voor een echte discussie. In het algemene belang gestopt wordt.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Gesloten