de devaluatie van het lintje

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nihat
Forum fan

de devaluatie van het lintje

Bericht door nihat »

Het kan misschien aan mij liggen hoor, maar vroeger als ik hoorden dat iemand in aanmerking kwam voor een lintje, een koninklijke onderscheiding dan ging ik er toch eigenlijk automatisch vanuit dat die persoon echt iets gedaan had voor de samenleving, voor de maatschappij. En dat was vroeger ook zeker zo. Helaas is het lintje tegenwoordig behoorlijk onderhevig aan devaluatie vind ik. Waar ik me vooral erg aan stoor is dat vooral in die walgelijke BN-ers hoek het schijnbaar hot is om elkaar maar op te geven voor het lintje. Echt, met alle respect, maar Linda de Mol? Een lintje? En wat dacht u van Danny de Munck, of is het meedoen aan een spotje voor de Zonnebloem al genoeg tegenwoordig om in aanmerking te komen voor een Koninklijke onderscheiding? Albert Verlinden heeft er trouwens ook een. nou vraag ik je.
PietV.
Erelid

Re: de devaluatie van het lintje

Bericht door PietV. »

nihat schreef:Het kan misschien aan mij liggen hoor, maar vroeger als ik hoorden dat iemand in aanmerking kwam voor een lintje, een koninklijke onderscheiding dan ging ik er toch eigenlijk automatisch vanuit dat die persoon echt iets gedaan had voor de samenleving, voor de maatschappij. En dat was vroeger ook zeker zo.
Ik ben van mening dat een koninklijke onderscheiding slechts gereserveerd moet worden voor mensen die echt iets bijzonders hebben verricht. Dus niet 25 jaar bestuurslid van de plaatselijke toneelclub. Of je hele leven ouderling in een kerk. Een keuze die je zelf maakt en waar geen beloning tegenover hoeft te staan. En zet het op een maximum van 50 stuks per jaar. Nu staan de gemeentehuizen vol met groepen die om toerbeurt naar binnen mogen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

ik ben het er helemaal mee eens, zelfs in onze zondagskrantje van mij regio staat het met een grote kop
lintjesregen in de regio...het is inderdaad een regen van lintjes....
voor de meest stompzinnige dingen
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

BadAssChick schreef:ik ben het er helemaal mee eens, zelfs in onze zondagskrantje van mij regio staat het met een grote kop
lintjesregen in de regio...het is inderdaad een regen van lintjes....
voor de meest stompzinnige dingen
Ik vind het dapper dat er nog mensen zijn, die een lintje weigeren. Gewoon met de reden dat zij geen bijzondere prestatie hebben geleverd. Lang genoeg op een stoel zitten is voor hun geen reden om iets op de borst te dragen. Geef het bijvoorbeeld aan iemand van de vrijwillige brandweer die met gevaar voor eigen leven een huis betreedt om een slachtoffer eruit te sjouwen. En niet aan een collectezaksjouwer uit Dirksland.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Albert Verlinde?! (Sorry maar die hele BN-cultuur irriteert me al.. geen van die mensen heeft ooit iets gepresteerd en ze laten elkaar om beurten voor de camera paraderen)...
BadAssChick
Ervaren pen

Bericht door BadAssChick »

Samsa schreef:Albert Verlinde?! (Sorry maar die hele BN-cultuur irriteert me al.. geen van die mensen heeft ooit iets gepresteerd en ze laten elkaar om beurten voor de camera paraderen)...
dat noemen ze nederland entertainen :D
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
nihat
Forum fan

Bericht door nihat »

Samsa schreef:Albert Verlinde?! (Sorry maar die hele BN-cultuur irriteert me al.. geen van die mensen heeft ooit iets gepresteerd en ze laten elkaar om beurten voor de camera paraderen)...
Meer dan mee eens. Zo een Linda de Mol, zou toch wel eens willen weten wat zij voor persoonlijke en bijzondere verdienste voor de samenleving heeft verricht om in aanmerking te komen voor deze Koninklijke onderscheiding,nogmaals met alle respect hoor.Want ik hoop toch van harte dat ze het niet heeft verdiend vanwege haar bijdrage aan al die tenenkrommende programma's. Paul de Leeuw mag hem al een paar jaar op zijn brede borst dragen. Paul de Leeuw? Dat is toch eigenlijk van de gekke gewoon! En wat mij dan helemaal steekt is dat dit soort bekende types vaak nog in aanmerking komen voor een van de hoogste onderscheidingen. Terwijl die echt vrijwilliger die al 20 jaar zich met hart en ziel inzet voor het clubhuis, het verzorgshuis, de gehandicapten medemens, die krijgt vaak de laagste koninklijke onderscheiding.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Mijn grootvader was toen de oorlog uitbrak als schipper met zijn schip op zee vissen, ze konden niet terug en werden naar Engeland gedirigeerd.
Daar ging hij met nog een paar andere schippers, een deel ging naar Scotland en heeft daar gedurende de oorlog goed verdiend met vissen, en zijn hele bemaning vrijwilig bij de marine.
Mijn grootvader was toen 55 jar.
Zij schip werd omgebouwd tot mijnnenvisser en ze begonnen de vaarwegen rond Engeland te ontdoen van mijnen.
De duitsers begonnen al snel met verbeterde mijnen te dumpen, mijnen die aan de bodem bleven tot er een schip aankwam.
Er werd toen op de voorplecht van de mijnenvegers een dikke staalplaat en een pneumatische trilhamer geplaatst.
Als de mijnen nu omhoog kwamen werd er met de enige bewapening die ze hadden, een mitrailleur, op geschoten tot het ding ontplofte.
Er stonden ook twee man met lange stokken op de boeg want ze kwamen soms vlak voor het schip boven en dan moesten ze afgeduwd worden wilde ze niet zelf de lucht in gaan, wat overigens ook verschillende keren gebeurd is.
Tijdens de slag om de Schelde viste ze al op mijnen daar terwijl de Duitsers vanaf Walcheren op de Canadezen op Zeeuw Vlaanderen schoten en de Canadezen visa versa, over de hoofden van de mijnenvegende schepen.

Waarom schrijf ik dit?
Ik had bij de marine zijn papieren opgevraagd en zag daar dat het mijn grootvader toegestaan was het Oorlogs Herinnerings Kruis met een gesp te dragen.
Dat O.H. Kruis echter blijkt helemaal geen onderscheiding te zijn maar een, het woord zegt het al, herinnering.
Als je 6 maanden oorlogs dienst en goed gedrag kon tonen mogt je zo'n medailje dragen, de kosten waren, in die tijd, 17,50 gulden.
In juni 1945 wer mijn grootvader eervol uit de marine ontslagen, 60 jaar en een hartprobleem waardoor hij nog maar een paar jaar kon vissen en zijn pensioen flink in de verdrukking kwam.
Komt nog bij de de belasting bij hem aan kwam kloppen voor geld dat zijn gezin gedurende de oorlogs jaren via de ondergrondse ontvangen had om in leven te blijven.
Hij had een stukje grond en een huis, hij heeft grond en huis verkocht en is kleiner gaan wonen.
Als ik dan hoor dat je tegenwoordig een onderscheiding krijgt voor het organiseren van de kerkeveiling denk ik wel eens dat die mannen er toen wel erg bekaaid afkwamen. :evil:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Fishhook schreef: Komt nog bij de de belasting bij hem aan kwam kloppen voor geld dat zijn gezin gedurende de oorlogs jaren via de ondergrondse ontvangen had om in leven te blijven.
Hij had een stukje grond en een huis, hij heeft grond en huis verkocht en is kleiner gaan wonen.
Als ik dan hoor dat je tegenwoordig een onderscheiding krijgt voor het organiseren van de kerkeveiling denk ik wel eens dat die mannen er toen wel erg bekaaid afkwamen. :evil:
Je vertelt datgene wat ik al jaren roep. Het is een belachelijke folklore geworden die mensen pleziert als ze maar lang genoeg het plaatselijke koortje laten zwingen. Het systeem is volledig ontspoort. Duizenden vrijwilligers worden elk jaar voorgedragen. Dus verander de naam in iets anders. En haal het koninklijke eraf. De Nederlandse vrijwilligersspeld. Dit is meer dan genoeg en bewaar een handvol onderscheidingen voor personen die echt iets doen. Niet die egotrippers die in sommige organisaties voortdurend naar anderen wijzen. En nu op elke bruiloft naar hun baton wijzen.
Plaats reactie