Pasen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nantio
Forum fan

Re: Pasen

Bericht door nantio »

a.r. schreef: Ik heb al je posten gelezen Bigal en allen stemmen mij tot triestheid....je zet een grote bek op en wentelt je in zelfmedelijden, je schopt en trapt, kronkelt en glibbert, slaat en beschuldigt om je "gelijk" te moeten behalen! Ik zou mijn schouders erover op moeten halen en denken "laat hem in zijn waan", ....en toch....ik lig er wakker van....niet voor jou persoonlijk...maar wel om al die onvolwassen mensen die hun religieballonnetje vast willen moeten houden en die maar niet op eigen benen durven te gaan staan! Net als alle opmerkingen van anderen én mijn schrijven zul je onderstaande link ook af doen met een neerbuigende opmerking...soit, het zij zo...het moest er bij mij even uit!
Ga ik nu even gewoon mijn bedje opzoeken om na mijn late (of héél vroege) schrijven een welverdiende nachtrust te hebben (ter sponde klinkt nl wél "duur" maar maakt net als "de bijbel" of "God's woord" of jouw jammerlijk pathetisch arrogante gedrag en woorden, geen enkele indruk op mij)! :wink:
Wie is Bigal? Gaat alles verder goed?
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

@ Nantio
*
Ik hoop dat je mijn vraagje nog wil beantwoorden.
ik heb namelijk nooit begrepen waarom Jezus ons na Zijn opstanding in de steek liet,
ook niet toen ik nog gelovig was:
GayaH schreef:<< >>
Waarom verdween Jezus (naar de Hemel?) en
waarom bleef Hij niet onder ons als mens in Zijn mensenlichaam?
Vrijwel iedereen zou zich dan (op den duur) bekeren en
gezamelijk met Jezus als 'Aanvoerder' tegen 'Het Kwaad' en tegen Satan strijden ...
... denk ik wel tenminste.
*
Een verwijzing waar dat in de Bijbel wordt uitgelegd vind ik ook prima hoor!
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
nantio
Forum fan

Bericht door nantio »

GayaH schreef:@ Nantio
*
Ik hoop dat je mijn vraagje nog wil beantwoorden.
ik heb namelijk nooit begrepen waarom Jezus ons na Zijn opstanding in de steek liet,
ook niet toen ik nog gelovig was
Beste Gayah,

Er is geen sprake van 'in de steek laten'. Hij (de Zoon van David) zal namelijk terugkeren. Hij is opgevaren om op de troon plaats te nemen, zoals voorzegd in Psalm 132:11 en 2 Samuel 7:12 en 13. Dit 'op de troon plaats nemen' manifesteert de overwinning op de dood.

In Zijn 'afwezigheid' zond Hij Zijn discipelen de Trooster (paraklètos), Johannes 14: 15-17, 26 en 15: 26 en 16:13
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

nantio schreef:<< >>
Er is geen sprake van 'in de steek laten'. Hij (de Zoon van David) zal namelijk terugkeren. Hij is opgevaren om op de troon plaats te nemen, zoals voorzegd in Psalm 132:11 en 2 Samuel 7:12 en 13. Dit 'op de troon plaats nemen' manifesteert de overwinning op de dood.

In Zijn 'afwezigheid' zond Hij Zijn discipelen de Trooster (paraklètos),
Johannes 14: 15-17, 26 en 15: 26 en 16:13
Kinderen wier vader vertrekt met de belofte om na hun dood terug te komen en
onderwijl zijn kinderen overlevert aan 'de Trooster' (=Heilige Geest?),
die kinderen worden door hun vader verlaten en
feitelijk in de steek gelaten met een handvol troost ...
... temeer daar deze 'Trooster' mij persoonlijk nooit benaderd heeft.
Wel lees ik in Johannes 15 dat ik ben buiten geworpen, gelijkerwijs de rank, en dat ik verdord ben en dat ik vergaderd zal worden en in het vuur zal worden geworpen en verbrand zal worden.
Schrale troost dat ik wel van fikkie stoken houd ... :?
*
Maar nu begrijp ik nog steeds niet
waarom Jezus nog steeds hiero weg is en vooral waarom het überhaupt nodig was:
  • Waarom verdween Jezus (naar de Hemel?) en
    waarom bleef Hij niet onder ons als mens in Zijn mensenlichaam?
*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
nantio
Forum fan

Bericht door nantio »

Waarom Hij nog steeds weg is? Wel, zolang Hij nog niet is teruggekeerd, is de genadetijd nog niet voorbij. Waarom het nodig was? Zie Johannes 14, de eerste verzen.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

*
Uit Johannes 14, de eerste verzen, begrijp ik
  • Jezus verlaat(?) de aarde om voor gelovigen(!) in de Hemel(?) bij zijn Vader(?) een plaats te bereiden. Daar heeft Jezus blijkbaar tijd voor nodig en zodra dat plekje is ingericht komt Hij terug om de gelovigen 'tot Zich te nemen', zodat ze ook daar mogen verblijven waar Jezus verblijft.
In zes dagen tijd het universum scheppen,
maar het inrichten van een plekje in de Hemel duurt inmiddels meer dan twee duizend jaar ... :?
*
Jezus vertelt ook niet in klare taal waar dat plekje is en hoe men daar kan komen,
Hij draait eromheen en geeft als antwoord raadsels zoals:
  • "Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.
    Indien gijlieden Mij gekend hadt, zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend hebben;
    en van nu kent gij Hem, en hebt Hem gezien."
Ook zegt Jezus met zoveel woorden dat Hijzelf (in?) God is en God (in?) Hem is ... :?
*
Ten aanzien van het in de steek laten zegt Jezus blijkbaar:
  • "Ik zal u geen wezen laten; Ik kom weder tot u.
    << >>
    Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam,
    Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.
    << >> ... "
Wellicht heeft de Heilige Geest met jou wel contact opgenomen ...
... heeft de Heilige Geest met jou wel contact opgenomen?
Heb jij een persoonlijke relatie met de Heilige Geest?
Leert de Heilige Geest jou alles,
maakt de Heilige Geest jou alles indachtig wat Jezus verkondigde?
*
Ik wil graag dat die Heilge Geest ook eens met mij contact opneemt.
dat die tenminste de moeite neemt om een poging te wagen ...
... wil jij de Heilige Geest het volgende doorgeven:
  • vanavond tussen 23.00 en 24.00 zal ik mij openen en gedachtenloos afwachten
    wat de Heilige Geest mij zal vertellen, zal ik meer horen dan de stilte in mij?
*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
nantio
Forum fan

Bericht door nantio »

Ja, je kunt het gewoon vragen. Oprechte vragers worden gehoord.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Daar komt de circelredenering. Als GayaH vanavond niets hoort zal ze waarschijnlijk geen "oprechte" vrager zijn. Eindeloos in mijn christelijke jeugd mogen meemaken tot ik er genoeg van had. De gebeden van mijn moeder, en haar "oprechte" vragen aan de heilige drie-eenheid mij weer op het "goede" pad te brengen hebben gefaald, maar misschien was ze niet "echt" oprecht. Voor mij ging er een wereld open. Ineens kwam ik erachter dat er erg veel mensen buiten het enge christelijke kringetje erg "goed en oprecht" bleken te zijn. de verstikkingen van de religie achterlatend wist ik me verzekerd van de afkeuring, wat me juist de zekerheid gaf, dat ik het goede deed. Niet bij de afkeurders willen horen.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

nantio schreef:Ja, je kunt het gewoon vragen. Oprechte vragers worden gehoord.
Nu zullen er dus weinig oprechte vragers rondlopen op deze wereld. Want het blijft akelig stil aan de overkant.
Terwijl er constant dingen gevraagd worden. Hoeveel keer per dag? Aan het aantal christenen te oordelen, dan staat de teller ruim boven de miljard. En ik ken heel veel oprechte christenen die toch moeten bekennen dat ze nooit en te nimmer iets gehoord hebben. Enkelen wijzen naar hun buik en beschrijven een onbestendig gevoel. Maar of dat nu de boodschap is van de heilige geest, dat durf ik te betwijfelen. Dus Nantio vertel eens op het forum wat je allemaal gehoord en gevoeld hebt. En leg gelijk even een duidelijk verband met iets hogers.

Ondertussen nog een klein verhaaltje. 3 eeuwen voor het begin van de jaartelling.
Het gaat om de persoon Mithras, de god van het hemelse licht, een personificatie van de zon.
De Mithrascultus ook wel Sol Invictus genoemd kwam ook in het Romeinse rijk. Razendsnel breidde deze beweging zich uit. Tot in Engeland toe. De hoogtepunten van deze mythe. Mithras daalt uit de hemel, wordt bij zijn geboorte door herders aanbeden, die hem geschenken brachten. Later is Mithras weer opgevaren ten hemel; waar hij deelachtig werd van de almacht van de zonnegod. Zijn aanhangers geloofden dat Mithras ooit terug zou komen om de doden op te wekken en de wereld opnieuw in te richten. Mithras was een middelaar tussen hemel en aarde. De heilige dag was de zondag.
Wat vindt je van dit soort verhalen Nantio?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
nantio
Forum fan

Bericht door nantio »

Mithras had ik al genoemd in dit draadje. Weer zo'n cultus die allang ter ziele is.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

nantio schreef:Mithras had ik al genoemd in dit draadje. Weer zo'n cultus die allang ter ziele is.
Het gaat niet of een cultus verdwijnt. Maar of het bijgedragen heeft tot het inhoudelijke deel van het christendom? Wat denk jij?
nantio
Forum fan

Bericht door nantio »

PietV. schreef:
nantio schreef:Mithras had ik al genoemd in dit draadje. Weer zo'n cultus die allang ter ziele is.
Het gaat niet of een cultus verdwijnt. Maar of het bijgedragen heeft tot het inhoudelijke deel van het christendom? Wat denk jij?
Ik denk van niet, ik zie dat hele Mithras'gedoe' meer als een 'me too product' (om het in marketingtermen te duiden). Temeer omdat de religieuze Joden wars waren van dit soort afgoderij. Maar de eerste christenen waren wel van Joodse komaf. Deze religieuze Joden zullen zich nooit bekeerd hebben tot een heidense 'godheid'.

Verder lijkt de hele Mithrascultus er omheen in NIETS op het christendom; het was esoterisch, besloten, alleen voor mannen.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

nantio schreef:
Verder lijkt de hele Mithrascultus er omheen in NIETS op het christendom; het was esoterisch, besloten, alleen voor mannen.
De Mithras aanhangers kenden een doop, bevestiging en communie. Ze vierden een laatste maal, ter nagedachtenis aan Mithras. De hosties waren van een kruisteken voorzien. De mis werd dagelijks gevierd maar de belangrijkste was op zondag. De Mithras aanhangers beriepen zich op een openbaring en plaatsten een zondvloed aan het begin van de geschiedenis en een laatste oordeel aan het eind ervan, ze geloofden in de onsterfelijkheid van de ziel, maar ook in de opstanding des vleses. Het jammerlijke van deze beweging is dat ze zijn uitgeroeid door de Christenen. Hun tempels zijn vernietigd, priesters gedood. Slechts in de Alpen en
Vogezen konden ze zich tot de 5de eeuw handhaven. Dus ze hebben geen invloed gehad op het Christendom. Hoe weet jij dat zo stellig. Leg me dat eens uit???
nantio
Forum fan

Bericht door nantio »

Waarom zouden ze WEL invloed hebben gehad? Ik denk eerder dat het andersom is, dat ze bepaalde aspecten van het Christendom hebben overgenomen. Bedenk wel dat Mithraisme JONGER is dan christendom, dat bovendien voortborduurt op de veel oudere Tenach.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Geboortedag van Mithras was 25 december. Om mensen over te halen Jezus te aanvaarden heeft men besloten om de geboortedag van Jezus te vieren op die dag. Waarom vierde men op 25 december de geboortedag van Mithras? De kortste dag was voorbij. Men kon vooruit kijken naar de lente en naar dagen dat het langer licht is.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Plaats reactie