Pasen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Destinesia

Re: Pasen

Bericht door Destinesia »

nantio schreef:Constantijn heeft Jezus niet uit de doden opgewekt, dunkt me zo. De discipelen waren allang bezig met het verkondigen van de opstanding van Jezus, voordat Constantijn ten tonele verscheen.
Nee zijn volgelingen hebben hem uit de dood opgewekt, maar daar heb ik het niet over.

Ik heb het over hoe het christendom is gevormd en bloederig verspreid door Constantijn de Grote. Ik wil alleen maar even benadrukken dat het christendom zoals we dat vandaag kennen zónder al die wandaden en zonder het zwaard nooit zo groot had kunnen groeien. Ik vind het jammer dat aantoonbare feiten van glorieuze overwinningen aangaande de verspreiding van het goede nieuws worden verzwegen.
nantio
Forum fan

Bericht door nantio »

Luck schreef: Nee, je schreef:
nantio schreef: :lol:
Niet alleen de afgelopen eeuwen, maar zowat de afgelopen 2 millennia. Trots? Nee,het past een christen niet om trots te zijn, wél dankbaar.
Ik doelde op de opstanding (die al bijna 2 millennia wordt verkondigd): daar hoeft een christen niet trots op te zijn (die heeft namelijk niets aan de opstanding toegevoegd). Evenmin hoeft een christen trots te zijn op de christelijke geschiedenis (uitleg overbodig denk ik).
Maar voor het door Christus volbrachte werk mag een christen inderdaad dankbaar zijn.
nantio
Forum fan

Bericht door nantio »

Destinesia schreef:
nantio schreef:Constantijn heeft Jezus niet uit de doden opgewekt, dunkt me zo. De discipelen waren allang bezig met het verkondigen van de opstanding van Jezus, voordat Constantijn ten tonele verscheen.
Nee zijn volgelingen hebben hem uit de dood opgewekt, maar daar heb ik het niet over.

Ik heb het over hoe het christendom is gevormd en bloederig verspreid door Constantijn de Grote. Ik wil alleen maar even benadrukken dat het christendom zoals we dat vandaag kennen zónder al die wandaden en zonder het zwaard nooit zo groot had kunnen groeien. Ik vind het jammer dat aantoonbare feiten van glorieuze overwinningen aangaande de verspreiding van het goede nieuws worden verzwegen.
Het is ontegenzeggelijk waar dat het christendom de foute kant is opgegaan, nadat het eenmaal in het epicentrum van de aardse macht zat. Maar daaraan voorafgaand groeide het christendom juist TEGEN de verdrukking in. Vanaf het moment dat ze de macht hadden, hebben ze hun tegenstanders precies aangedaan wat de Romeinen hen daarvoor hadden aangedaan. Zo hebben ze getracht de gnostici volledig uit te roeien (ik durf wel te spreken van een holocaust op hen), later hebben ze de Katharen en Albigenzen getracht uit te roeien, weer later gingen Bijbelvertalers op de brandstapel (Wycliffe,Tyndale, Hus) en nog weer later kregen de protestanten het voor hun kiezen (Lutheranen, Calvinisten, Hugenoten etc.).

Maar iemand die de Bijbel kent, hoeft hierdoor niet verrast te zijn. Al in de oudste brieven wordt melding gemaakt van een ware kerk (voorgesteld als bruid) en een valse kerk (voorgesteld als hoer, Babylon) die de ware kerk vervolgt.

Wat bedoel je trouwens met: "zijn volgelingen hebben hem uit de dood opgewekt".? Hoe is dat volgens jou dan in zijn werk gegaan?
Destinesia

Bericht door Destinesia »

nantio schreef:Het is ontegenzeggelijk waar dat het christendom de foute kant is opgegaan, nadat het eenmaal in het epicentrum van de aardse macht zat.
"Het" (evangelie) eenmaal zat? Over welk 'evangelie' heb jij het dan? Het evangelie in de versie zoals jij dat vandaag kan lezen werd door hen gevormd en verordend.
nantio schreef:Maar daaraan voorafgaand groeide het christendom juist TEGEN de verdrukking in.
Maar dat was een allegaar aan geschriften met totaal verschillende verhalen over Jezus. Lezen christenen geen andere boeken dan alleen maar geschreven door gelovige auteurs? Probeer eens objectief te zijn in je leven. Begin hier via deze link anders eens wat objectiviteit te ondergaan. En dan ben ik benieuwd of je dat leerzaam vond.
nantio schreef:Zo hebben ze getracht de gnostici volledig uit te roeien (ik durf wel te spreken van een holocaust op hen), later hebben ze de Katharen en Albigenzen getracht uit te roeien, weer later gingen Bijbelvertalers op de brandstapel (Wycliffe,Tyndale, Hus) en nog weer later kregen de protestanten het voor hun kiezen (Lutheranen, Calvinisten, Hugenoten etc.).
Het is toch altijd weer wat met religie he?
nantio schreef:Maar iemand die de Bijbel kent, hoeft hierdoor niet verrast te zijn. Al in de oudste brieven wordt melding gemaakt van een ware kerk (voorgesteld als bruid) en een valse kerk (voorgesteld als hoer, Babylon) die de ware kerk vervolgt.
Ja gelovigen hebben helaas altijd een waarschuwend vingertje klaar naar anderen. Volgens een ander boek zijn joden en christenen varkens. Trek het door naar vandaag. Jehova's Getuigen noemen jouw kerk en de rest van de "christenheid" als onderworpen aan de Grote Hoer en spreekbuizen van de satan. Gaat er bij jou nou geen belletje rinkelen dat dit allemaal mensenwerk is? Dat God altijd al het product is geweest van een collectief doorgegeven opgehemelde met wonderen aangevulde menselijke fantasie? Zou die mogelijkheid theoretisch kunnen bestaan binnen jouw denkkader?
nantio schreef:Wat bedoel je trouwens met: "zijn volgelingen hebben hem uit de dood opgewekt".? Hoe is dat volgens jou dan in zijn werk gegaan?
Hoe is het de profeet Mohammed gelukt met paard en al ten hemel te galopperen? Hoe is dat in zijn werk gegaan?
siger

Bericht door siger »

Nantio,

Aangezien het christendom allang niet "meer" goed is, neem ik aan dat je vlug afvallig zal worden?
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

nantio schreef:
GayaH schreef: Geloof jij echt (maar dan bedoel ik dus ECHT!) dat Jezus dood was en
daarna weer leefde als mens in een mensenlichaam, in hetzelfde mensenlichaam dat eerst dood was?
Ik geloof ECHT dat Jezus is gestorven, begraven en op de derde dag is opgestaan uit de dood. Ja, hetzelfde lichaam (moet even wennen aan je formulering, hoop dat dit je vraag beantwoordt).
Hoop je dat? :) Een helderder antwoord kan ik me niet eens voorstellen!
*
Waarom verdween Jezus (naar de Hemel?) en
waarom bleef Hij niet onder ons als mens in Zijn mensenlichaam?
Vrijwel iedereen zou zich dan (op den duur) bekeren en
gezamelijk met Jezus als 'Aanvoerder' tegen 'Het Kwaad' en tegen Satan strijden ...
... denk ik wel tenminste.
*
Een verwijzing waar dat in de Bijbel wordt uitgelegd vind ik ook prima hoor!

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

nantio schreef:
PietV. schreef: Prachtig voor hem, heeft hij waarschijnlijk afgekeken van Osiris, Mardoek, Adonis, Attis, Dionysos en de vele anderen die dit kunststukje al voor hem flikten.
Dat heeft dan weinig indruk gemaakt destijds, want over hen hoor je nooit meer iets. Zal dus wel weinig overtuigend geweest zijn.Nee, dan Jezus! Daar hebben we het nu nog over!
Argument ad populum nantio. :wink:
Mohhamed heeft ook anderhalf milliard volgelingen.
Zoals Marinus al aan gaf, Jezus heeft nog duizend jaar te gaan om Osisrus naar de kroon te steken.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

nantio schreef:De 'volgelingen' van Osiris en Mardoek waren blijkbaar niet zo overtuigd dat ze enthousiast de wereld zijn overgetrokken om getuigenis af te leggen van de opstanding van hun 'god'.

Als je de kerstening van Europa een beetje kent was het vooral slikken of stikken.
De kerk heeft dat handig gespeeld eerst de macht christen maken, daana hebben de lijfeigenen geen keus meer.
Bijvoorbeeld de kerstening van de Friezen, toen de saksische koning Karel Martel in 719 de friese leider Radbout definitief verslagen had, kon met de uitbreiding van het christendom begonnen worden.
Edelen die steun aan karel gaven (en christen werden) konden op hun bezittingen blijven de andere werden onteigend en daar kwamen (christelijke ) vazallen van Karel.
Door aflaten en erfenissen verkreeg de kerk veel land wat weer verpacht werd aan boeren, christelijke boeren natuurlijk, enzv enzv.
Evengoed heeft het een paar eeuwen geduurt van alle friezen gekerstend waren.
Zoals ik al zei, het was slikken of stukken.

Over Zuid Amerika zullen we maar niet beginnen, zelfs de paus heeft daarvoor zijn excuses aangeboden.

PS: De bijbel als mythe ondertussen al eens gelezen nantio? :?
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

nantio schreef:Ik doelde op de opstanding (die al bijna 2 millennia wordt verkondigd): daar hoeft een christen niet trots op te zijn (die heeft namelijk niets aan de opstanding toegevoegd). Evenmin hoeft een christen trots te zijn op de christelijke geschiedenis (uitleg overbodig denk ik).
Maar voor het door Christus volbrachte werk mag een christen inderdaad dankbaar zijn.
Ik denk dat je een beetje in de war bent.
Luck schreef:
nantio schreef:
Marinus schreef: Jezus is ook weinig overtuigend. Verder is Osiris al 4500 jaar bekend, en werd ze 3000 jaar vereerd, daar kan die aan een boom gespijkerde jood van jou niet echt aan tippen, dunkt me.

Kan deze rommel naar de babbelbox, btw?
Me dunkt dat we het nu nog over Jezus hebben, en al lang niet meer over Osiris en Mardoek. De 'volgelingen' van Osiris en Mardoek waren blijkbaar niet zo overtuigd dat ze enthousiast de wereld zijn overgetrokken om getuigenis af te leggen van de opstanding van hun 'god'.
Het enthousiasme dat christenen de afgelopen eeuwen hebben gehad is inderdaad moeilijk te ontkennen. Ik weet niet of je er trots op moet zijn, maar goed ;)
Waarop jouw antwoord was:
nantio schreef:
Luck schreef: Het enthousiasme dat christenen de afgelopen eeuwen hebben gehad is inderdaad moeilijk te ontkennen. Ik weet niet of je er trots op moet zijn, maar goed ;)
:lol:
Niet alleen de afgelopen eeuwen, maar zowat de afgelopen 2 millennia. Trots? Nee,het past een christen niet om trots te zijn, wél dankbaar.
Ik hoop dat dit dus een misverstand is. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je trots bent op het enthousiasme waarmee het christendom gepredikt is.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
nantio
Forum fan

Bericht door nantio »

siger schreef:Nantio,

Aangezien het christendom allang niet "meer" goed is, neem ik aan dat je vlug afvallig zal worden?
Integendeel, aan Christus mankeert namelijk niets. Ik ben niet gelovig in 'het christendom', maar in Christus.
nantio
Forum fan

Bericht door nantio »

Geachte mede-forummers,

sta mij toe op een later tijdstip uw vragen/opmerkingen te beantwoorden. Het wordt een beetje laat en ik schijn op meerdere borden tegelijk te moeten schaken. Tot spoedig!
nantio
Forum fan

Bericht door nantio »

Fishhook schreef:
nantio schreef:
PietV. schreef: Prachtig voor hem, heeft hij waarschijnlijk afgekeken van Osiris, Mardoek, Adonis, Attis, Dionysos en de vele anderen die dit kunststukje al voor hem flikten.
Dat heeft dan weinig indruk gemaakt destijds, want over hen hoor je nooit meer iets. Zal dus wel weinig overtuigend geweest zijn.Nee, dan Jezus! Daar hebben we het nu nog over!
Argument ad populum nantio. :wink:
Mohhamed heeft ook anderhalf milliard volgelingen.
Zoals Marinus al aan gaf, Jezus heeft nog duizend jaar te gaan om Osisrus naar de kroon te steken.
Hoezo dan? Waar horen we dan nog iets over de Osiriscultus (behalve in geschiedenisboeken?) Je kunt uit het feit dat de Osiriscultus thans non-existent is afleiden dat deze Osiris een weinig inspirerende figuur is geweest (ook al is zijn cultus ouder). Geen haan die nog kraait naar Osiris (of Mardoek, of Mithras, etc.). Allemaal gestolde geschiedenis, zijn 'verhaal' is niet levensvatbaar gebleken. Jezus (of, inderdaad, Mohammed) hebben blijkbaar een veel sterker verhaal.
nantio
Forum fan

Bericht door nantio »

Luck schreef: Ik hoop dat dit dus een misverstand is. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je trots bent op het enthousiasme waarmee het christendom gepredikt is.
Nee, niet trots. Maar volgens mij heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Nog maar een keertje dan: Ik ben NIET trots op de 'geloofsijver' van de christenen, evenmin ben ik 'trots' op de opstanding (waarom zou ik?). Wél ben ik Christus dankbaar voor Zijn volbrachte werk.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

nantio schreef: Geen haan die nog kraait naar Osiris (of Mardoek, of Mithras, etc.). Allemaal gestolde geschiedenis, zijn 'verhaal' is niet levensvatbaar gebleken. Jezus (of, inderdaad, Mohammed) hebben blijkbaar een veel sterker verhaal.
Wie weet of Jezus/Mohhamed over duizend jaar ook niet gewoon een historische figuur is, gestold in de geschiedenis?
nantio
Forum fan

Bericht door nantio »

Fishhook schreef: Wie weet of Jezus/Mohhamed over duizend jaar ook niet gewoon een historische figuur is, gestold in de geschiedenis?
Niemand. Ik stel niettemin vast dat het aantal christenen en moslims wereldwijd nog steeds stijgt, met name in Afrika, Zuid-Amerika en China.
Plaats reactie