http://godisimaginary.com/index.htm

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Erelid

http://godisimaginary.com/index.htm

Bericht door PietV. »

Het is een vreemd verhaal met een raar personage. De inconsistentie wordt al duidelijk als je kijkt naar onderstaande cartoon. Maar de ghristen ziet hogere logica. Die voor de nuchtere buitenwacht niet te volgen is.

Afbeelding

Ondertussen wordt er veel afgebabbeld over het gebrek aan fatsoenlijk bewijs voor Jezus. De niet- ooggetuigen hebben er een potje van gebrouwen. Waar de apologeten na honderden jaren onderzoek door heen trachten te kijken. En tot grote verbazing zijn de meeste theologen het eens. Op grond waarvan. De onderbouwing is zo gebrekkig dat ze hiermee hun eigen bestaansrecht ondermijnen. Als dit de basis was geweest voor evolutie. Dan had niemand evolutie serieus genomen. Maar voor de theologie gelden andere normen. Geboortejaar (?), geboorteplaats (?). Laat ze eerst maar bewijzen dat er wonderen hebben plaatsgevonden. Dat de erfzonde nog bestaansrecht heeft na natuurlijke selectie. De gemeenschappelijke afstamming der soorten vernietigd Genesis. Adam en Eva zijn een metafoor, en de referenties die de schrijvers in het NT maken naar deze twee personen zijn onzinnig. De komst van Jezus is ongeloofwaardig in het licht van het symbolische karakter van het begin van de Bijbel. In plaats van duizenden bladzijden te spenderen om elk woord te verdedigen. En er een vleugje historiciteit overheen te gieten.

Gelukkig zijn er realisten onder degenen die een poging doen om Jezus te reconstrueren. Hoe zou hij er hoogstwaarschijnlijk hebben uitgezien. Tot nu toe ben ik geen christen tegen gekomen die op basis van deze nieuwe inzichten. Zijn middeleeuwse plaatjes aanpast. Ziet de natuurgetrouwe Jezus er niet beschaafd genoeg uit? Mist hij de goddelijke uitstraling. Of is dit het stukje onderzoek wat ze liever niet hebben.

Afbeelding

Dit zijn zomaar een paar zaken die een kant van deze Jezus laten zien. Er is ook nog een derde mogelijkheid. Op deze plek wordt gesteld dat de persoon een klaploper is geweest. Die zijn tijd beter had kunnen besteden. Zijn vermeende wijsheid had de samenleving ook iets tastbaars kunnen opleveren. Op technologisch, bestuurlijk en gezondheidsgebied. Dus iets waar de samenleving wat aan heeft. Dus niet het christologisch verhaal dat hij een middelaar is en gekomen om voor de zonde te sterven. Maar iemand die de wereld echt tracht te verbeteren. Naast de visie van Paulus dat hij heeft geleden voor de mensheid. Wat zelfs voor de gelovige moeilijk te begrijpen is. Nee, hij had iets tastbaar kunnen achterlaten waar veel mensen van hadden kunnen profiteren. Dus een uitspraak als: “ Stop de slavernij”. Vrouwen zijn gelijkwaardig aan mannen met enkele vrouwelijke discipelen als levend voorbeeld. Stel dat de beschreven persoon had gezegd: “Het volk moet haar leiders kiezen, deze moeten dienstbaar zijn aan het volk”. Dus de basis voor democratie. Geen onzinnige bewering dat je alles moet weggeven aan de armen. Onpraktisch en het creëert weer nieuwe armen. Nee, even een stukje maatschappelijk inzicht. Dus geef elk jaar 5% van je bezittingen aan mensen die het minder hebben. In deze link wordt het veel beter uitgelegd; waar de Bijbelpersoon accenten had kunnen leggen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
MNb
Diehard

Re: http://godisimaginary.com/index.htm

Bericht door MNb »

Tja, als één der meest vooraanstaande theologen van Nederland (volgens Paul Delfgaauw tenminste; ik had nog nooit van de man gehoord) beweert dat Jezus in het jaar 0 geboren is krijg ik geen hoge dunk van de gemiddelde feitenkennis der theologen. Ik zou er wel eens eentje willen tegenkomen die de wetenschappelijke methode onder de knie heeft. Op het net kan ik hem niet vinden.

Laat ik er dus mijn beperkte beta-verstand eens tegenaan gooien - en dan nog wel van HBO- dus mager niveau. Volgens mij zijn er twee manieren om de inhoud van het christelijk geloof te bestuderen.

1) Van binnen uit. Dat wil zeggen, men neemt er de bijbelboeken bij en leest wat er staat. Daarbij gaat men zich natuurlijk niet te buiten aan kersen snaaien. Ik ken minstens drie disciplines die iets soortgelijks doen: literatuurwetenschappen, filosofie en geschiedkunde. Wel moet men in de gaten houden dat verhalen destijds een andere betekenis hadden dan nu. In dat verband heb ik verwezen naar Lendering's opstel over de Randen van de Aarde.
2) Van buiten uit. Dan komt men onherroepelijk uit bij oudheidkunde - men moet vergelijken met andere beschikbare bronnen en daar chocola van maken - en bij archeologie.

Mijn domme vraag is dan ook: waarom is theologie nog eigenlijk een apart vak? Wat is een opleiding theologie meer dan een opgeleukte cursus propaganda?
En dat meen ik bloedserieus. Waarmee ik niet wil beweren dat alle theologen goedkope propagandisten zijn - ik ken er iig één met een uitstekend vermogen tot logica. Wie zijn naam wil weten moet regelmatig Trouw lezen.

Afijn, diezelfde Jezus heeft ook wel een paar behartenswaardige dingen gezegd, zeker in de context van zijn tijd. De Bergrede (Mattheus hfdst. 5) is ook nu nog de moeite waard om een keer te lezen. Wel even ontdoen van de grootspraak, die vooral dient om zelfvertrouwen te geven. Ik maak ook wel eens gebruik van een soortgelijke aanmoediging van mijn leerlingen.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

MNb schreef:
Mijn domme vraag is dan ook: waarom is theologie nog eigenlijk een apart vak? Wat is een opleiding theologie meer dan een opgeleukte cursus propaganda?
En dat meen ik bloedserieus. Waarmee ik niet wil beweren dat alle theologen goedkope propagandisten zijn - ik ken er iig één met een uitstekend vermogen tot logica. Wie zijn naam wil weten moet regelmatig Trouw lezen.
Laat ik zeggen dat theologen van niets, iets kunnen maken. Dat is toch een excellente eigenschap. Hiernaast zijn ze zeer bedreven in schrijven. Ze hebben geen laboratorium en het zoeken naar sporen in Israël is kostbaar. Ze hebben een scala aan vergunningen nodig en er is ondertussen geen plek die niet is onderzocht. Het eindresultaat kan Prof. Herzog aan elke theoloog duidelijk maken. Dus het enige wat ze aan veldwerk kunnen verrichten is souvenir jagen. En daar barst het van in Israël. Laat ik dus vooropstellen dat ze een zekere basis hebben om journalist te worden. Gezien hun eigenschap om gebakken lucht te verkondigen zijn ze uitermate geschikt voor de Story of Privé. Persoonlijk zou ik deze opleiding toevoegen aan de kunstacademie. Op HBO-niveau praten over een woord en nadenken over Bach, Rembrandt en de preek van afgelopen zondag. Ze hebben al honderden jaren een plek aan de universiteit. Maar ze moeten het hebben van kritische volgers om enige conclusies te kunnen trekken.
Dat iemand zijn hele leven gesubsidieerd bezig kan zijn om een man die over water loopt nader te bestuderen is natuurlijk leuk voor de persoon in kwestie. Maar uit oogpunt van innovatie en het overdragen van kennis is het niet te verkopen aan de belastingbetaler. En de academische status van homeopathie zou ook worden geweigerd. Dus waarom is het nodig om theologie de allure te geven dat ze iets bijzonders aan het verrichten zijn. Terwijl de grootste bijdrage bestaat uit het bezig houden van hun eigen beroepsgroep.
Afijn, diezelfde Jezus heeft ook wel een paar behartenswaardige dingen gezegd, zeker in de context van zijn tijd. De Bergrede (Mattheus hfdst. 5) is ook nu nog de moeite waard om een keer te lezen. Wel even ontdoen van de grootspraak, die vooral dient om zelfvertrouwen te geven. Ik maak ook wel eens gebruik van een soortgelijke aanmoediging van mijn leerlingen.
Ik adviseer je het verhaal te lezen van Maarten 't Hart te lezen over de bergrede. Hoe bijzonder het is dat iemand die op een berg staat een verhaal afsteekt, waarbij het 50 jaar later woord voor woord wordt opgeschreven.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Ja, OK. In dit verband interesseert het me niet zoveel of de woorden van Jezus zelf afkomstig waren of van een navolger.
Verder heb je me goed doen lachen. Want je geeft mijn gevoelens tav theologie heel wat beter weer dan ikzelf met mijn voorzichtigheid.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

Hee iedereen. Ik ben op dit topic gekomen nadat ik aan het speuren was op internet naar universitaire opleidingen. Ik kwam uit bij de vrije universiteit Amsterdam en ik wist inmiddels dat theologie ook een opleiding is die kunt kiezen bij de meeste universiteiten. (waarom weet ik niet). Maar er stond nu ook een opleiding bij met betrekking tot de islam. Ik ben nogal nieuwsgierig dus ik ff kijken wat er bij staat.

Afijn, lees het verhaaltje door, staat o.a dat het hoog tijd is dat er meer begrip komt voor moslims (ok) en de islam (no way! [-X ) moet komen. En een stukje over de sharia.

Ik had een beetje zoiets van wtf? Wat doet dat hier? Misschien ben ik de enige.

Anyway, had ff zin om dit met jullie te delen. Hoop dat alles verder goed gaat met iedereen. Ben een tijdje weg geweest. :)
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Theologie hoort niet thuis op de reguliere universiteiten.
Het is geen competentie.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Plaats reactie