Het zoetwater aquarium van Noach.

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 09 feb 2009 14:39

Podocnemis,

Er is een topic over het zondvloedverhaal: http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=196

Hier zou ik graag willen dat men reageert over hoe christenen het scheppingsverhaal voor zich ziet. En de overlap met andere religies zoals van de Egyptenaren en Soemeriërs.

Ik waardeer trouwens je enthousiamse! :D
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

podocnemis
Geregelde verschijning

Bericht door podocnemis » 09 feb 2009 15:00

Bedankt voor je reactie, Lanier

Kan een van de moderatoren het dan misschien verplaatsen naar het door Lanier
genoemde topic?

Dan vervolg ik mijn uiteenzetting aldaar.

Bij voorbaat dank.
Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 09 feb 2009 15:04

Hier zou ik graag willen dat men reageert over hoe christenen het scheppingsverhaal voor zich ziet. En de overlap met andere religies zoals van de Egyptenaren en Soemeriërs.
Kies maar welke onjuiste redenering je wil:
a) De zondvloed is waar want er zijn talloze andere volkeren berichten over hetzelfde (ad populum dus)
b) De zondvloed is werkelijk gebeurd want het staat zo in de bijbel
c) De zondvloed is werkelijk gebeurd want de wetenschappers bij Answers in Genesis hebben aanwijzingen gevonden bla bla bla.
Ik chargeer nu een beetje maar dit is wel hoe het er op Christelijke websites aan toe gaat ongeveer.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 09 feb 2009 17:24

podocnemis schreef:Bedankt voor je reactie, Lanier

Kan een van de moderatoren het dan misschien verplaatsen naar het door Lanier
genoemde topic?

Dan vervolg ik mijn uiteenzetting aldaar.

Bij voorbaat dank.
Gedaan, je kunt in dit topic hierover verder.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

podocnemis
Geregelde verschijning

Bericht door podocnemis » 09 feb 2009 17:35

@Kitty

Reuze bedankt voor het verplaatsen!
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 09 feb 2009 17:53

Sararje schreef:
Kies maar welke onjuiste redenering je wil:
a) De zondvloed is waar want er zijn talloze andere volkeren berichten over hetzelfde (ad populum dus)
b) De zondvloed is werkelijk gebeurd want het staat zo in de bijbel
c) De zondvloed is werkelijk gebeurd want de wetenschappers bij Answers in Genesis hebben aanwijzingen gevonden bla bla bla.
Ik chargeer nu een beetje maar dit is wel hoe het er op Christelijke websites aan toe gaat ongeveer.
Zoals hier bijvoorbeeld: http://users.skynet.be/fa390968/Schepping-evolutie.htm

Scrol naar beneden tot je "De vloed in Genesis" tegen komt. Opent in PDF formaat als je dubbelklikt.

PS, let wel, voor zover ik de site heb gelezen, de initiatiefnemer is het vooral met zich zelf eens want de lijst met de zogenaamde "ketters" is ellenlang: http://users.skynet.be/fa390968/sektari ... lingen.htm
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

podocnemis
Geregelde verschijning

Bericht door podocnemis » 09 feb 2009 18:20

@lost and not found yet!

Bedankt voor de link, ik zal de van belang zijnde info ook in mijn uiteenzetting
verwerken.
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 09 feb 2009 18:22

Dat klopt, tot zelfs in Amerika aan toe. En er zijn fossielen van vissen gevonden in de bergen van de Rocky Mountains! Echter het is bewezen dat deze fossielen mee omhoog zijn gestuwd toen de bergen werden gevormd. Zoals we weten worden bergen gevormd omdat aardplaten tegen elkaar botsen en door de druk wordt de aardkorst omhoog gedrukt. Een aantal vissen die werden ingesloten stierven en werden fossielen. Tijdens het vormen van de berg werden deze mee omhoog geduwd en door erosie kwamen de vissen aan de oppervlakte. In de oudheid vroeg men zich natuurlijk af hoe het kon dat er fossiele vissen in de bergen werden aangetroffen. Het antwoord was simpel; dan moet het water zo hoog hebben gestaan. Nu weten we dat de gevonden fossielen vissen zijn die vele miljoenen jaren leefden en die allang zijn uitgestorven.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 09 feb 2009 21:03

In een paar postings terug schrijft podocnemis dat bijvoorbeeld in de oude geschiedenis van China in de tijd van de vermeende zondvloed 2500vC-2300vC hier niets over een zondvloed te vinden is.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

podocnemis
Geregelde verschijning

Bericht door podocnemis » 09 feb 2009 21:20

@Kitty,

Niet alleen in de geschiedenis van China, maar ook in die van Egypte en Mesopotamie,
(Lanier en Sararje kunnen dat ook bevestigen via hun topic Archeologie en de bijbel)
de geschiedenis van (resterend) Afrika, Griekenland, India, Japan en zelfs "Ancient America". Nergens wordt in de geschiedenis van deze toch wel overal bekende culturen uit de oudheid ook maar een woord besteed aan (en jij verwoord het heel juist) de
VERMEENDE wereldwijde zondvloed. Toch heeeeeel vreemd voor zo een wereldwijde
catastrofe. Zoals beloofd volgen de precieze details (als ex-boekhouder!) later.
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today...

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 09 feb 2009 22:46

Hier staan zo ongeveer alle bekende vloedverhalen van de wereld:
http://www.talkorigins.org/faqs/flood-myths.html

Van een aantal is bekend dat ze pas zijn ontstaan nadat de bevolking in aanraking was geweest met missionarissen.
Sommige vloedverhalen zijn ontstaan vanwege de gevolgen van het einde van de ijstijd. Het is bekend dat op een aantal plaatsen natuurlijke dammen zijn doorgebroken en voor veel ellende hebben gezorgd.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 15 apr 2011 22:22

Een onderwerp uit de oude doos. Maar er zijn ondertussen filmpjes op you tube verschenen. Die een verhelderende kijk geven op deze mythe. Deze past goed bij de discussie.

http://www.youtube.com/watch?v=CccaGaKO ... ure=relmfu

De archeologen komen ook aan bod.

http://www.youtube.com/watch?v=7DdPpeCI ... h_response
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 15 apr 2011 22:40

Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Fenomeen
Superposter

Re:

Bericht door Fenomeen » 16 apr 2011 17:04

PietV. schreef:Een onderwerp uit de oude doos.
Uit de heel oude doos.
Toen schreef ik nog wel eens inhoudelijk over de bijbel, mijn koala-argument is nog steeds in al die jaren niet ontkracht, dus wat dat bootje betreft ben ik nog steeds wat sceptisch.

Die nagebouwde ark van die ark freak (ja ik weet dat het aan elkaar moet maar dat vind ik niet staan) lag trouwens een tijdje geleden hier in de haven.
Kon je naartoe met korting als je een Rotterdampas had, Blijdorp hebben ze uit de pas gehaald...
Even heb ik nog overwogen a.r. op de hoogte te brengen over dit dubieuze en kwalijke voorval maar daar heb ik van afgezien. ('verwarde vrouw met anti-tankwapen opgepakt op kade')
Tante Kitty heb ik eveneens niet op de hoogte gebracht omdat het me niet duidelijk was of er sprake was van subsidie. (niet dat ze die ark heel erg vindt, het is geen trauma zoals bij Devious en Lanier, maar van het woordje subsidie wordt ze altijd heel korzelig)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

PietV.
Moderator

Re: Re:

Bericht door PietV. » 16 apr 2011 17:29

Fenomeen schreef:
Die nagebouwde ark van die ark freak (ja ik weet dat het aan elkaar moet maar dat vind ik niet staan) lag trouwens een tijdje geleden hier in de haven.
Kon je naartoe met korting als je een Rotterdampas had, Blijdorp hebben ze uit de pas gehaald...
Even heb ik nog overwogen a.r. op de hoogte te brengen over dit dubieuze en kwalijke voorval maar daar heb ik van afgezien. ('verwarde vrouw met anti-tankwapen opgepakt op kade')
Tante Kitty heb ik eveneens niet op de hoogte gebracht omdat het me niet duidelijk was of er sprake was van subsidie. (niet dat ze die ark heel erg vindt, het is geen trauma zoals bij Devious en Lanier, maar van het woordje subsidie wordt ze altijd heel korzelig)
Vreemd dat de scheiding kerk-staat overschreden wordt. Het is duidelijk een evangelisatie object. Van de week stond Huibers weer in de krant. Zijn gelaste stalen onderstel met opbouw. Wat moet doorgaan voor een ark. Compleet met speelgoed dieren. Is bijna klaar. Hij heeft al 100.000 aanmeldingen binnen. Veel Duitsers hebben zich opgegeven voor een bezoek. Ook national geographic maakt een documentaire. Hij wrijft zich nu al zijn handen, het wordt een gigantische toeristische attractie. Die in 2102 bezoek krijgt van de olympische ploeg in Londen. Wat mij verbaast in alle kranten-interviews is de serieuze ondertoon. Geen kritische kanttekeningen over de historische betrouwbaarheid van het object. Men laat zich gewoon voeren door Johan Huibers en plaatst een advertorial.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Plaats reactie