Schizofrenie

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hilbert

Schizofrenie

Bericht door Hilbert »

Oke om te beginnen wil ik zeggen dat geen schizofreen hetzelfde is.Als men voor het eerst in aanraking komt met de psychiatri is dat meestal omdat je dusdanig in de war bent omdat je niet weet wat er aan de hand is.Dus je zult eerst met anti-psychotica moeten beginnen om te zorgen dat je in iedere geval van de eerste symptomen geen last meer hebt en daarna de afweging maken of het nodig is dat je verder gaat met de psychiatrie.Als je overal ratten ziet of je hoort alleen maar stemmen die je zeggen dat je doodgaat en je kunt hier niet zelfstandig mee omgaan dan moet je gewoon in goed contact met de GGZ blijven staan. :)

Zo,dat gezegd te hebben zal ik mijn persoonlijke visie op schizofrenie geven.(om te beginnen zou ik een lezing van Terence mckenna aanraden die goed uitlegt wat de misvattingen zijn mbt schizofrenie in onze maaschappij,al zijn lezingen zijn trouwens geweldig als je van psychedelische fenomen houdt)Als je geen moeite met de engelse taal hebt is het een goed begin tot het verhaal wat ik hier ga beginnen: http://www.youtube.com/watch?v=ZEglHjd_gUQ

Schzizofrenie betekent gespleten geest.Veel word gedacht dat het betekent dat je meerdere ikken hebt ofzo,ik denk dat het betekent dat je meer in contact staat met andere ikken :wink: Schizofrenie komt in alle lagen van de bevolking voor en ook in alle soorten culturen die er zijn.

In de moderne wetenschap is het gebruikelijk om het brein tot op de neuronen te onderzoeken en daardoor zijn er allerlei theorieen wat de orzaken kunnen zijn,erfelijkheid word als grootste oorzaak genoemd,maar ook dit is ,net als de andere,redenen,niet bewezen.Mensen worden vaak gelijk in een hoek gedrukt als zijnde voor de rest van je leven ziek,en met medicijnen is er misschien wel goed mee te leven.In de westerse haastige maatschappij kun je inderdaad een plek verwerven met veel medicijnen,maar die middelen zijn er op toegespitst juist dat je kunt functioneren in deze maatschappij.Dus het word omgedraaid,het gaat niet om de patient zijn gestelijke gezondheid,het gaat erom dat hij een bijdrage kan leveren aan ons systeem van een product zijn :roll: en dat is niet juist [-X

Ook ik ben in de beginfase van mijn schizofrenie naar de GGZ gestapt omdat ik het enorm verwarrend vond wat er met me gebeurde.Ik hoorde mensen hun gedachten,de natuur begon tegen me te praten,vogels brachten me levenswijsheden die ik toen totaal niet kon plaatsen,ik begon de tijd anders te waarnemen,bijvoorbeeld net voordat iemand begon iets te zeggen wist ik wat ze zeiden.Maar dit gebeurde zo snel dat het alleen maar verwarrend was,ik kon de logica er toen nog niet van snappen.Ook omdat het ineenkeer allemaal gelijk tot me kwam.

Ik ben toen naar de GGZ gestapt en in mijn gesprek met de psychiater zij hij dat ik me het beste kon laten opnemen omdat ik volgens hem in een ernstige psychose terechtgekomen was.Ik ben daar mee akkoord gegaan en ben aan de medicatie gezet.Ik heb zo'n 5 verschillende soorten anti-psychotica gebruikt en geen enkele hielp tegen de andere werkelijkheid die ik ervaarde,het versufte me alleen in zoverre dat ik er minder erg in had.Toen ik uit de kliniek kwam heb ik besloten te stoppen met de medicatie en zelf op onderzoek te gaan wat er met me gebeurde.

Ik ben op een camping gaan wonen om me in stilte en kennis te verdiepen in wat ik nou allemaal ervaarde.Ik kwam al snel uit bij sjamanisme en de mystiek en dat strookte precies met wat ik ervaarde.Ik miste de eeuwenoude kennis van andere sjamanen,maar daar vond de natuur mij en ik wist dat ik deze kennis uit de natuur kon halen.Ik moest alleen enorm voorzichtig zijn met in welke regionen van de natuur ik me begaf,het onbedoeld opzoeken van natuurgeesten is iets wat ik aan der lijve heb ondervonden en dat is nog niet iets waar ik mee bezig moet houden.De ervaring kun je niet vermijden als je dit soort dingen meemaakt en zonder begeleiding van iemand die hier goed in is getraind is het zelfs gevaarlijk.Dus ik wende mij ook veel tot het internet om verschillende aspecten te onderzoeken.

De stilte en de prachtige natuur hier in groningen is de perfecte harmonie om uit te zoeken wat bijvoorbeeld de vogels in het geheel doen.Zij brengen me wijsheid op over vragen die ik heb,over hoe de natuur zijn werk doet en hoe ik de natuur moet interpreteren.

De gedachten die van andere mensen binnenkomen,komen soms bij mij binnen,eerst was het in seconden,maar sinds ik het mezelf opleg op gedisciplineerd om te gaan met de dingen die hoor en met een heldere geest door het leven te gaan is het mogelijk om zelfs minuten in de toekomst te kijken zonder hulp van middelen of meditatie,en dit niet als bedreigend te ervaren.Ik wil het gebruiken om de emoties van mensen te voelen en ze te helpen als ze nare of verwarrende dingen ervaren.En ik moet nu leren om op m'n intuitie te vertrouwen want ik weet dat dat de sleutel is tot het perfectioneren van deze gave.Ook als het compleet irrelevant lijkt voor mijn verstand is het toch belangrijk om te bekijken waarom ik het ervaar.En veelal heeft het toch betekenis.

Zo is een vriend van mij echt een totale skepticus wat betreft dit soort dingen en ik vind er plezier in hem op zijn tijd te verbazen,met gedachtenlezen.Ik zoek dat niet bewust op,dat werkt niet,maar als het soms binnenkomt bij mij en het voelt goed dan kan ik hem nu wel overtuigen dat ik niet een eind in de ronde lal :D

Zo liepen we eens door een bos en mijn hond(ik heb nogal een grote hond :lol: )Vond het leuk om een boom te snoeien.Nou zijn mijn vriend een beetje lacherig,dat vinden ze vast niet leuk,toen zij ik je moet niet letten op die oude man die je daar ziet die maakt dat niet uit.Er was niemand in de buurt en ik wist dat hij die man had gezien.Hij kijkt me verbaasd aan en zegt hoe weet jij dat nou weer?Ik kijk hem aan en zeg dat weet jij best :wink: .Een andere keer gaat hij bellen met het bedrijf wat zijn nieuwe bed komt brengen.Als hij klaar is zeg ik dat hij een jonge vrouw aan de lijn had en dat haar stem hem het beeld gaf van een een leuke meid met donker haar.Weer in verbazing roept hij,hoe weet je dat!Sindsdien gaan we weinig meer in discussie over het spirituele :lol:

Het tijdreizen en het reizen naar andere dimensies link ik ook aan de pijnappelklier in onze hersenen,oftewel het derde oog.In vele culturen en spirituele bewegingen word dit gezien als het oog wat god ziet.Ik denk dat dit geopend is bij mij omdat ik een bepaalde taak heb te vervullen in dit leven en wat dat precies is weet ik nog niet,maar laat ik het zo zeggen,toeval geloof ik niet in dat is God incognito :)

Wel,ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk heb kunnen maken waarom ik niet geloof in de schizofrenie als in onze cultuur beschreven.Ik heb vast een paar dingen niet goed uitgelegd maar dat hoor ik dan graag :) Ik ga nu eerst wat slapen.

Groet Hilbert.
Lukas 11:34-Het oog is de lamp van het lichaam. Als je oog helder is, is je hele lichaam verlicht. Maar als het troebel is, verkeert je lichaam in duisternis.
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: Schizofrenie

Bericht door Devious »

Beste Hilbert. Ik ben ook zo'n skepticus, al geloofde ik jaren geleden ook in geesten, zielen, kundalini-krachten, engelen en reïncarnatie. Nu geloof ik dat niet meer, en ik acht het meer dan waaschijnlijk dat je hersenen beelden creëren van zaken die er in werkelijkheid niet zijn; waandenkbeelden, halucinaties, etc.., maar dat maakt allemaal niet uit. Zolang jij gelukkig bent, en geen gevaar vormt voor andere mensen, is er niets aan de hand.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Dat gelukkig zijn is voor mij ook het enige dat telt.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Universal soldier
Forum fan

Bericht door Universal soldier »

Devious schreef:Beste Hilbert. Ik ben ook zo'n skepticus, al geloofde ik jaren geleden ook in geesten, zielen, kundalini-krachten, engelen en reïncarnatie. Nu geloof ik dat niet meer, en ik acht het meer dan waaschijnlijk dat je hersenen beelden creëren van zaken die er in werkelijkheid niet zijn; waandenkbeelden, halucinaties, etc.., maar dat maakt allemaal niet uit. Zolang jij gelukkig bent, en geen gevaar vormt voor andere mensen, is er niets aan de hand.

Vriendelijke groet.
Hallo Devious,

Ik haal uit je reactie dat je het respecteert wat hier wordt gezegd en het vanuit jouw beleving afdoet als hersenspinsels relaterend aan een psychiatrische stoornis. Dit is een perceptie uiteraard. Wellicht weet jij ook dat er een complete psychologische stroming gewijd is aan deze fenomenen en dat er binnen de huidige sub cultuur van de psychiatrie stemmen opgaan, zelfs bij de hulpverleners, dat er wel eens meer aan de hand zou kunnen zijn dan alleen waanvoorstellingen e.a.

Hiervoor verwijs ik je naar het leven en werk van Carl Gustav Jung. De zaken die hier worden genoemd zijn voor mij herkenbaar en ik vind het jammer dat het alleen zou worden afgedaan als een neurologisch probleempje. Denkelijk past het in jouw perceptie als agnost om dit zo te intepreteren. Ervaring is moeilijk in definities uit te drukken. Synchroniciteit is zowel newage als wetenschappelijk heb ik ontdekt. Ik wil ook niet prat gaan op zweverigheid en suggestie, maar ik proef enigzins dat je wat prat gaat op je nieuwe ideologie van de neuronenleer e.d. Wellicht kan ook deze perceptie zorgen voor een wat tunnel visie achtige kijk wat tot debunken kan lijden.

Feiten en logica zijn heel goed vind ik, maar mijn ervaring blijft ( is uiteraard een perceptie, dus ook subjectief ) dat sommige zaken die je niet kunt uitleggen zoals hier wordt geprobeerd toch wel degelijk echt kunnen zijn. alles afdoen als illusie of autosuggestie ( zo intepreteer ik je forgive me if i am wrong ) lijkt iets te makkelijk.

US
Laatst gewijzigd door Universal soldier op 15 feb 2010 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Universal Soldier a.k.a. Fred-E Skywalker.
Universal soldier
Forum fan

Aan Hilbert,

Ik wil je bevestigen Hilbert. Ik heb soortgelijke ervaringen gehad. Veel wetenschappelijke mensen hebben mij toen voor gek verklaard wat heel pijnlijk kan zijn. Tussen autosuggestie en dat er echt iets gebeurd wat niet te verklaren valt met gewone wetenschap ligt een wereld van verschil.

Toch blijft het verstandig om waakzaam te blijven over wat een waan is een hallucinatie of dat er daadwerkelijk iets buitengewoons zeg maar paranormaals gebeurd. Dit blijft een discussie tussen levensbeschouwing versus wetenschap. Wellicht ligt het antwoord in het midden?

US
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Voor mij gelden slechts objectieve bewijzen. Als iemand bijvoorbeeld wil geloven dat hij een profeet is, en dat de nieuwslezer op SBS6 een vermomd marsmannetje is die hem persoonlijke cryptische boodschappen vertelt over het naderende armageddon, dan lijkt het me niet zo bizar om aan het waarheidsgehalte ervan te twijfelen. Des te meer omdat dergelijke ervaringen heel goed te verklaren zijn; inderdaad door kennis te nemen van neurobiologische feiten.
Synchroniciteit is zowel newage als wetenschappelijk heb ik ontdekt.
Wat is er wetenschappelijk aan?
Wellicht kan ook deze perceptie zorgen voor een wat tunnel visie achtige kijk wat tot debunken kan lijden.
Ik geloof niet dat ik in deze draad aan het debunken ben geweest ;)
Ik geloof niet zomaar wat mensen me vertellen, maar zolang ze happy zijn vind ik het best hoor.
alles afdoen als illusie of autosuggestie ( zo intepreteer ik je forgive me if i am wrong ) lijkt iets te makkelijk.
Als iemand een betere verklaring heeft (en deze grondig kan onderbouwen) dan ben ik de eerste die mijn mening bijstelt. Psychosen hebben prachtige muziek, literatuur, gedichten, en kunstwerken opgeleverd, maar zullen niet snel leiden tot een objectieve kijk op de wereld.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Universal soldier
Forum fan

Devious schreef:Voor mij gelden slechts objectieve bewijzen. Als iemand bijvoorbeeld wil geloven dat hij een profeet is, en dat de nieuwslezer op SBS6 een vermomd marsmannetje is die hem persoonlijke cryptische boodschappen vertelt over het naderende armageddon, dan lijkt het me niet zo bizar om aan het waarheidsgehalte ervan te twijfelen. Des te meer omdat dergelijke ervaringen heel goed te verklaren zijn; inderdaad door kennis te nemen van neurobiologische feiten.
Synchroniciteit is zowel newage als wetenschappelijk heb ik ontdekt.
Wat is er wetenschappelijk aan?
Wellicht kan ook deze perceptie zorgen voor een wat tunnel visie achtige kijk wat tot debunken kan lijden.
Ik geloof niet dat ik in deze draad aan het debunken ben geweest ;)
Ik geloof niet zomaar wat mensen me vertellen, maar zolang ze happy zijn vind ik het best hoor.
alles afdoen als illusie of autosuggestie ( zo intepreteer ik je forgive me if i am wrong ) lijkt iets te makkelijk.
Als iemand een betere verklaring heeft (en deze grondig kan onderbouwen) dan ben ik de eerste die mijn mening bijstelt. Psychosen hebben prachtige muziek, literatuur, gedichten, en kunstwerken opgeleverd, maar zullen niet snel leiden tot een objectieve kijk op de wereld.

Vriendelijke groet.
Zo gauw ik in staat ben hier een fundamenteel antwoord op te geven, zal ik dit hier posten. Dank voor je reactie.

US.
Variform
Banned

Bericht door Variform »

Waarom wordt er een verbinding gelegd tussen een psychiatrische stoornis en new age-achtige zaken?

Wanneer iemand een psychose heeft neemt hij de realiteit anders waar.

In feite zo anders dat het begint op te vallen. ieder mens neemt immers de realiteit anders waar. We leven allemaal gescheiden van elkaar in de bioscoopjes in onze hoofden, die een beeld van de werkelijkheid op ons bewustzijn projecteren. Iets over een holografisch universum....

We hebben onder elkaar een consensus, een soort staande golf van perceptie, een gemiidelde waaraan we ons normaliter conformeren en in herkennen. Een psychose maakt dat de perceptie meer gaat afwijken van dat gemiddelde. Dat vinden we ongemakkelijk maar vooral de psychoot ervaart er de nadelen van.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychose

Het lijkt me handiger als we eerst weten wat een psychose is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schizofrenie

En wat schizofrenie is. De OP maakt het niet veel duidelijker helaas door te refereren aan de 'gespleten geest'.

Hoe vaak hoor je niet op tv dat men het woord 'schizofreen' gebruikt om een splitsing in iets aan te duiden. Meestal is het woord totaal ongepast.
She makes her own cross and she
Hangs there for all the world to see
She makes her own cross as she
Locks up her mind and says I'm free

-- ' Make Your Own Cross' by Flash and the Pan
reposteeltje

Bericht door reposteeltje »

Hoe vaak hoor je niet op tv dat men het woord 'schizofreen' gebruikt om een splitsing in iets aan te duiden. Meestal is het woord totaal ongepast.
Is dat zo?

Ik dacht dat het woord schizofreen afstamt van het Griekse schizein wat immers splitsen betekent?
Variform
Banned

Bericht door Variform »

Dat mag zo zijn maar in de volksmond wordt het woord te pas en te onpas toegepast wanneer dat woord niet op zijn plaats is.

Zo ha dik een vriend die MTS deed. Op een dag zei hij dat als wij ov er batterijen en accu's praten, het niet klopt. Er bestaan geen oplaadbare batterijen. Iedereen noemt ze zo maar het zijn accu's. Het staat er zelfs op!

De volksmond weet dat schizofrenie een psychiatrische stoornis is. Ze weten niet van de Griekse achtergrond en kunnen dus het onderscheid niet maken. Zelfs journalisten kunnen dat niet.

Als er verdeeldheid is in de Tweede Kamer en je ziet mensen spreken over een ' schizofrene Kamer' dan splijt ik welhaast in tweeën over dit woordgebruik. [-X

Ik erger me aan slordig taalgebruik soms.

Laats nog bij 1V een item over het aloude leesplankje. Een of andere infantiele vrouwelijk geslachtsorgaan dat ' sms' tot een woord verklaart.
She makes her own cross and she
Hangs there for all the world to see
She makes her own cross as she
Locks up her mind and says I'm free

-- ' Make Your Own Cross' by Flash and the Pan
reposteeltje

Bericht door reposteeltje »

Ik begrijp wat je bedoelt Variform.
Zou jij een beschrijving willen geven van wat schizofrenie voor jou betekent?

Zelf heb ik het idee dat de bedoelde splitsing te maken heeft met het anders ervaren van de realiteit,
anders dan de genoemde consensus...
Dus niet in de persoonlijkheid of het eigen beleven van de persoonlijkheid.

Beste Hilbert,

Ik begrijp dat, wanneer je kunt kiezen tussen medicijnen of de toestand die jij beschrijft, je voorkeur uitgaat naar het laatste.

De harmonie van de natuur, het uitwisselen met vogels.

Maar helaas is het ook weleens zo dat de schizofreen hele nare dingen ziet.
Gruwelijke monsters of overleden familieleden en huisdieren die met boze rode ogen zwijgend staren.
Een sterretje in de t.v. dat niet wil weggaan, zelfs niet met de t.v. uit.
Zelfs niet wanneer een ander persoon voor de t.v gaat staan.

Bebloede jongetjes in het trapgat.
Een spinnetje dat onder je huid in je vinger rondkruipt en kriebelt.

Dan is de keuze voor medicijnen misschien meer voor de handliggend!

Dat geldt ook voor het gevoel dat iedereen tegen je is en je buitensluit.
Zelfs je eigen naaste familieleden.
Dat je niet in staat bent goede bedoelingen te herkennen of de inspanning die mensen voor je verrichten
om je last te verlichten of het je anderszins naar de zin te maken.

Waarschijnlijk is dat de reden dat een bericht zoals dat van jou bij mij enige wrevel opwekt...
alsof jij makkelijk praten hebt.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Als er verdeeldheid is in de Tweede Kamer en je ziet mensen spreken over een ' schizofrene Kamer' dan splijt ik welhaast in tweeën over dit woordgebruik
Tja, mooier zou zijn als je zou spreken over "scheiding der geesten" in de tweede kamer. Of als je het chique wilt zeggen, kun je het uit het Grieks halen door het te vertalen in "schizofrenie" in de tweede kamer.

Ook hysterie wordt vaak verkeerd gebruikt. Zo wordt er ook wel gesproken over hysterie in de tweede kamer. Terwijl hysterie niets anders is dan een onregelmatige bloedstroom van de baarmoeder (hystera) naar de hersenen. Dat kan dan voor de vrouwelijke kamerleden gelden, maar niet voor de mannelijke. [-X
:roll: :roll:
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
MarcelMaasbach

Schizofrenie of Homo-emotus

Bericht door MarcelMaasbach »

Waar ik na kijk is niet het ziekte beeld. Mijn vraag is zouden dingen kunnen die laat maar zeggen te maken hebben met het lijf als antenne. Het kan toch een andere frequentie aan voelen en daardoor telepathie ontwikkelen. Daarvoor hoef je niet de ziekte term schitsofreen op je te nemen. De reden dat mensen die geen probleem in het leven in meer vrijheid zien. Zoals lekker met dieren spelen, boswandelingen maken, schilderen, kortom iets wat je inspiratie op de proef stelt. Wat kunnen we ermee? Hoe gaan we ermee om? Dat zijn vragen die de toekomstige psychose begeleiders in acht moeten nemen. Wil je mee denken ik ben bezig om een site op te richten. Tot later
Metalblob

Bericht door Metalblob »

*ahem*
Een gespleten persoonlijkheid en/of meerdere ikken zijn doorgaans GEEN symptoom van schizofrenie, getuige het volgende DSM IV-citaat: http://counsellingresource.com/lib/dist ... -symptoms/

Gespleten persoonlijkheid (of MPD voor Multiple Personality Disorder) is een totaal andere aandoening, welke helaas vaak met schizofrenie word verward.

Edit: Daarnaast, er is wel degelijk bewezen dat er een erfelijke component is voor schizofrenie.
"Science knows it doesn't know everything; otherwise, it'd stop." - Dara O'Briain
Plaats reactie