off topic maarHanky schreef: Het denkraam is van Olie B. Bommel. '.
Beter nog van "Kwetal" die in Bommel een geestelijke reus waarneemt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwetal
Moderator: Moderators
off topic maarHanky schreef: Het denkraam is van Olie B. Bommel. '.
Hoe kom je daar nou bij. Hij hanteert de regels van dit forum. Er wordt jou op gewezen dat je je niet aan de regels houdt. Jouw vrijheid van expressie wordt helemaal niet aan banden gelegd.Thor schreef:Censuur is het gebruiken van de macht van de staat, een bepaalde groepering, of van bepaalde individuen, om informatie achter te houden of de expressie aan banden te leggen.(wiki){/quote]Uit de aangeleverde links blijkt niets van censuur.
Mijn beste kiks, indien je bovenstaande omschrijving toepast op de persoon in kwestie dan maakt hij misbruik van zijn macht.
Kennelijk heeft iets je weerhouden om je beklag te doen.Was hij een gewoon lid van dit forum geweest dan had hij zijn beklag gedaan en ik had daar op kunnen reageren dat deze meneer alleen maar stellingen poneert en een boek probeert aan te prijzen zonder op de inhoud in te gaan en daarnaast de discussie ontwijkt. Nu kan dat niet omdat hij misbruik maakt van zijn status. In mijn optiek had hij dit aan een andere moderator ter beoordeling moeten voorleggen, waardoor ik mijn mogelijkheid op een verdediging behoud.
Hij stopt helemaal geen discussie.Nu stopt hij de discussie door censuur.
Je spreekt jezelf 3x tegen.BadAssChick schreef:vrijdenken is gewoon je eigen mening mogen hebben en die vrij mogen uiten.wat een ander daar ook van vindt ,want ieder heeft z,n eigen waarheid en ziet alleen z,n eigen waarheid,dat een iemand er een andere mening op nahoudt is dan pech hebben
helaas wordt vrijdenken hier in ons land beperkt omdat je dan vooroordelen van een ander over je heen krijgt
Die hoef je niet te onderscheiden omdat vooroordelen en realiteit in de eigen realiteit een het hetzelfde is.3. En als iedereen's waarheid even reëel is, hoe onderscheid je vooroordelen dan van realiteit?
Vertel, je maakt mij nieuwsgierig, wat wil je hiermee zeggen?Daarnaast is de claim dat iedereen een eigen waarheid heeft ook een waarheidsclaim, en zo kon deze waarheid wel eens slechts de jouwe zijn.
Ik stel voor dat je de context waarin ik het bovenstaande stelde, als reactie op wat BadAssChick schreef, eerst eens wat beter bekijkt, voordat je onzinnige uitspraken gaat doen.Thor schreef:Beste Jagang,
Die hoef je niet te onderscheiden omdat vooroordelen en realiteit in de eigen realiteit een het hetzelfde is.3. En als iedereen's waarheid even reëel is, hoe onderscheid je vooroordelen dan van realiteit?
Wel, stellen dat waarheid iets strikt subjectiefs is, is als stellen dat een intersubjectieve waarheid niet bestaat. Daarmee stel je echter dat het niet-bestaan van een intersubjectieve waarheid, een intersubjectieve waarheid is.Vertel, je maakt mij nieuwsgierig, wat wil je hiermee zeggen?Daarnaast is de claim dat iedereen een eigen waarheid heeft ook een waarheidsclaim, en zo kon deze waarheid wel eens slechts de jouwe zijn.
Heb ik gedaan en wat schrijf zij: "vrijdenken is gewoon je eigen mening mogen hebben en die vrij mogen uiten.wat een ander daar ook van vindt ,want ieder heeft z,n eigen waarheid en ziet alleen z,n eigen waarheid,dat een iemand er een andere mening op nahoudt is dan pech hebben"Ik stel voor dat je de context waarin ik het bovenstaande stelde, als reactie op wat BadAssChick schreef, eerst eens wat beter bekijkt, voordat je onzinnige uitspraken gaat doen.Die hoef je niet te onderscheiden omdat vooroordelen en realiteit in de eigen realiteit een het hetzelfde is.3. En als iedereen's waarheid even reëel is, hoe onderscheid je vooroordelen dan van realiteit?
Nee, zij behoud het recht voor haar waarheid te hebben, waardoor de ander met vooroordelen komen, indien die niet stroken met haar waarheid. Jij kwalificeert haar waarheid als een vooroordeel en zet daarmee jouw kwalificatie tegenover haar kwalificatie van andermans vooroordeel.Ze behoudt zichzelf het recht voor om vooroordelen te hebben, terwijl ze anderen hun vooroordelen niet gunt. Dat is inconsequent.
Kijk, zie dit nu als een goed voorbeeld, jij maakt van haar waarheid een vooroordeel en nu promoveer je dat tot fictie. Hetgeen in mijn beleving vooral een persoonlijke waarheid van jou is. Ik had en heb het erover dat haar waarheid ook haar realiteit is. Of die nu correct is of niet is vooralsnog niet relevant.Zoals jij het stelt, kan je elke vorm van fictie wel tot "realiteit" gaan verheffen.
Ten eerste is deze stelling volstrekte bull, aangezien elke realiteit uiterst persoonlijk is. Ten tweede zou ik niet weten over welke verplichtingen jij het hebt."De" realiteit is niet persoonlijk, maar algemeen, en dat brengt verplichtingen met zich mee.
Bij intersubjectieve waarheid gaat het om waarheid die betekenis heeft binnen een bepaalde sociale groep. Dit betekent niet dat de betekenis van die waarheid beperkt is tot die sociale groep; nee, er is nog steeds wel iets buiten die sociale groep waar het betrekking op heeft.Wel, stellen dat waarheid iets strikt subjectiefs is, is als stellen dat een intersubjectieve waarheid niet bestaat. Daarmee stel je echter dat het niet-bestaan van een intersubjectieve waarheid, een intersubjectieve waarheid is.
BadAssChick schreef:vrijdenken is gewoon je eigen mening mogen hebben en die vrij mogen uiten.wat een ander daar ook van vindt ,want ieder heeft z,n eigen waarheid en ziet alleen z,n eigen waarheid,dat een iemand er een andere mening op nahoudt is dan pech hebben
helaas wordt vrijdenken hier in ons land beperkt omdat je dan vooroordelen van een ander over je heen krijgt
Zodra het objectief wordt, is het geen "eigen waarheid" meer.Thor schreef:Heb ik gedaan en wat schrijf zij: "vrijdenken is gewoon je eigen mening mogen hebben en die vrij mogen uiten.wat een ander daar ook van vindt ,want ieder heeft z,n eigen waarheid en ziet alleen z,n eigen waarheid,dat een iemand er een andere mening op nahoudt is dan pech hebben"
Dus ik zal het nog even voor je samenvatten, iedereen heeft zijn eigen waarheid, ongeacht of het nu een subjectieve, intersubjectieve of objectieve waarheid is.
Wanneer het uitgangspunt is "ik heb een mening, gevormd door mijn ervaringen, en van anderen trek ik me niets aan", bega je een fout.Deze waarheid heeft een ontstaansgeschiedenis, die jij niet kent en dus ook niet weet, het beste wat je kunt doen is vragen stellen. Dat jij dat in jouw kader wenst te plaatsen maakt voor die ander niets uit, het blijft zijn waarheid.
Nee, ze reageerde op het einde met dat ze gecensureerd werd door de vooroordelen van een ander.Nee, zij behoud het recht voor haar waarheid te hebben, waardoor de ander met vooroordelen komen, indien die niet stroken met haar waarheid. Jij kwalificeert haar waarheid als een vooroordeel en zet daarmee jouw kwalificatie tegenover haar kwalificatie van andermans vooroordeel.
Nee, de kunst is je te trainen en (hopelijk) te verbeteren in de argumentatieleer (formele logica), zodat je met onderbouwde standpunten terzake kan komen.Dat zij haar waarheid centraal stelt en daar ook van uit gaat is de gewoonte van een ieder ook die van jou en van mij. De kunst van het discussiëren op fora zoals deze is dus in te schatten wat de mogelijkheden zijn van de gesprekspartners.
Dat is het wel, en ik heb reeds uitgelegd wat de betekenis is van "vooroordeel".Kijk, zie dit nu als een goed voorbeeld, jij maakt van haar waarheid een vooroordeel en nu promoveer je dat tot fictie. Hetgeen in mijn beleving vooral een persoonlijke waarheid van jou is. Ik had en heb het erover dat haar waarheid ook haar realiteit is. Of die nu correct is of niet is vooralsnog niet relevant.
Dus de zwaartekracht is "uiterst persoonlijk"?Ten eerste is deze stelling volstrekte bull, aangezien elke realiteit uiterst persoonlijk is. Ten tweede zou ik niet weten over welke verplichtingen jij het hebt."De" realiteit is niet persoonlijk, maar algemeen, en dat brengt verplichtingen met zich mee.
Daarbij ga je er aan voorbij dat er een reden kan zijn waarom iets breder gedragen wordt.Bij intersubjectieve waarheid gaat het om waarheid die betekenis heeft binnen een bepaalde sociale groep. Dit betekent niet dat de betekenis van die waarheid beperkt is tot die sociale groep; nee, er is nog steeds wel iets buiten die sociale groep waar het betrekking op heeft.
De fout die nog wel eens gemaakt wordt is dat een waarheid binnen een sociale groep niet meer betekenis heeft dan een afspraak; vergeten wordt dat er een goede reden was om de afspraak te maken zoals die is gemaakt en dat daarmee iets wordt uitgedrukt.
Deze omschrijving vond ik op internet, heb jij nog een andere, want in het kader van deze definitie is intersubjectieve waarheid hetzelfde als subjectieve waarheid alleen wordt het breder gedragen.
Ook een manier om te antwoorden.Maar laat haar nu zelf eens reageren, want je hebt de punten die ik noem al aardig gekaapt voor je eigen doeleinden, terwijl ik het in eerste instantie vooral tégen "BAC" had, en niet zozeer óver haar.
Ik was onder de indruk van je betoog tot ik dit las: "Jij trekt daaruit de conclusie 'dat er geen realiteit is die we niet met onze natuurlijke zintuigen kunnen waarnemen of kunnen begrijpen', niet Dan Barker.Misschien is het interessant voor je dit topic eens door te lezen: viewtopic.php?p=146007#p146007
Ook een omslachtige manier om er het zwijgen toe te doen.Thor schreef:Ook een manier om te antwoorden.