Verheerlijking van de rede ten koste van alles op het moment dat het uitkomt?
Ik las het artikel 'Wat is een vrijdenker?' (Dan Barker).
Graag wil ik aan de hand van enkele zwakheden in dit artikel het begrip vrijdenker en het nut hiervan ter discussie stellen.
Ik beperk mij in dit topic tot bovengenoemd artikel.
Definitie
Het artikel begint met de definitie van een vrijdenker:
Kortom: vrijdenker ben je afhankelijk van de manier waarop je over religie denkt (opvallend genoeg niet over hoe je denkt over andere zaken volgens deze definitie), namelijk op basis van de rede, OF als je behoort bij één van de groepenDan Barker schreef: vrij-den-ker n. een persoon die zich een mening over religie vormt op basis van de rede, onafhankelijk van traditie, autoriteit, of gevestigd geloof. Tot de vrijdenkers behoren ook de atheïsten, agnosten en rationalisten.
Iemand die zich conformeert aan een bijbel, geloofsovertuiging, of Messias kan geen vrijdenker zijn. Voor een vrijdenker zijn openbaring en geloof ongeldig en orthodoxie is geen garantie voor waarheid.
- atheïsten (ook de atheïst die zijn beeld over religie niet op basis van de rede heeft gemaakt?)
- agnosten
- rationalisten (ook als ze zich geen mening over religie vormen?)
In het tweede gedeelte van deze quote worden nog enkele groepen per definitie uitgesloten als vrijdenker, ik vraag me af waarom deze hier specifiek genoemd worden.
-Iemand die zich conformeert aan een bijbel (waarom moet in de definitie van een vrijdenker al beslist worden dat het niet mogelijk is op basis van de rede je te confermeren aan de bijbel? Krijgt de rede dan wel een eerlijke kans?)
-Iemand die zich conformeert aan een geloofsovertuiging (op gebied van religie of ook op grond van theoriën?)
-Iemand die zich conformeert aan een Messias (Ook als dit op basis van de rede is gedaan?)
Als ik dit zo lees laat deze vrijdenker zich beperken, niet alleen tot zijn verstand (namelijk door zijn mening over religie alleen op basis van de rede/zijn verstand te bepalen), maar ook door per definitie
- een bijbel, geloofsovertuiging en Messias uit te sluiten
- een atheist, agnost en rationalist te omarmen
Overigens is de definitie van vrijdenker volgens woordenboek van Dale:
vrij·den·ker de; m,v -s persoon die elk dogmatisch geloof verwerpt
Waarheid
Hoe weten vrijdenkers wat waarheid is?Dan Barker schreef: Hoe weten vrijdenkers wat waarheid is?
Clarence Darrow zei ooit, "Ik geloof niet in God omdat ik niet in Moeder Gans geloof."
Vrijdenkers zijn naturalistisch. Waarheid is de mate waarin een veronderstelling overéén komt met de realiteit. Realiteit is gelimiteerd tot datgene wat direct controleerbaar is door onze natuurlijke zintuigen of indirect duidelijk wordt door het juiste gebruik van de rede.
De rede is een werktuig, dat de waarheid van een bewering toetst door middel van de wetenschappelijke methode. Een bewering die verondersteld wordt waar te zijn, moet te testen zijn (welk bewijs of herhaalbare experimenten bevestigen het?), te weerleggen (waardoor wordt het theoretisch tegengesproken, en hebben alle pogingen de onjuistheid aan te tonen gefaald?), eenvoud (is het de meest simpele uitleg, met zo weinig mogelijk stellingen?), en logisch (is het vrij van tegenstrijdigheden, non sequitur, of niet relevante ad hominem drogredeneringen?).
Eerst laten we Clarence Dorrow aan het woord om te laten zien wat Non sequitur betekend.
"Ik geloof niet in God omdat ik niet in Moeder Gans geloof."
Dat is een logische fout in een bewijs. b.v. Ze is niet vriendelijk, dus zal ze haar hond wel slaan.
En inderdaad, dat is de manier waarop de vrijdenker bepaald wat waarheid is, Non sequitur, het volgt niet, bekijk deze stelling maar:
"Realiteit is gelimiteerd tot datgene wat direct controleerbaar is door onze natuurlijke zintuigen of indirect duidelijk wordt door het juiste gebruik van de rede."
Hier wordt gesteld dat er geen realiteit is die we niet met onze natuurlijke zintuigen kunnen waarnemen of kunnen begrijpen.
Hoe komt men aan die wijsheid? Een aanname bij gebrek aan beter? Waar is nu de hang naar de rede van de vrijdenker?
Beseft de vrijdenker dat deze stelling niet voldoet aan de daarna beschreven wetenschappelijke methode?
Een bewering die verondersteld wordt waar te zijn, moet te testen zijn (welk bewijs of herhaalbare experimenten bevestigen het?), te weerleggen (waardoor wordt het theoretisch tegengesproken, en hebben alle pogingen de onjuistheid aan te tonen gefaald?), eenvoud (is het de meest simpele uitleg, met zo weinig mogelijk stellingen?), en logisch (is het vrij van tegenstrijdigheden, non sequitur, of niet relevante ad hominem drogredeneringen?).
Tegen religie
Hier worden weer een heleboel stellingen gedaan die de eerder beschreven wetenschappelijke methode niet zullen weerstaan:Dan Barker schreef: Waarom zijn vrijdenkers tegen religie?
Vrijdenkers zijn overtuigd dat religieuze aanspraken de test van de rede niet hebben kunnen weerstaan. Niet alleen is er niets te winnen bij het geloven van onwaarheid, Maar er is alles te verliezen wanneer we het onmisbare werktuig van de rede offeren op het altaar van het bijgeloof.
De meeste vrijdenkers beschouwen religie niet alleen als onwaar, maar als schadelijk. Het is gebruikt als rechtvaardiging voor oorlogen, slavernij, seksisme, racisme, homofobie , verminking, onverdraagzaamheid, en onderdrukking van minderheden. Het totalitarisme van religie verstikt de vooruitgang.
"Niet alleen is er niets te winnen bij het geloven van onwaarheid"
"Maar er is alles te verliezen wanneer we het onmisbare werktuig van de rede offeren op het altaar van het bijgeloof."
Je kunt een religie niet in een kwaad daglicht zetten omdat er mensen zijn (vooral in het verleden) die misbruik hebben gemaakt van een religie. Zeker niet als de religie dezelfde basis heeft als de moraal van een vrijdenker, namelijk vriendelijkheid en liefde.
Het lijkt er ernstig op dat er ook nog een nieuwe geloof wordt geïntroduceert waarin ik moet geloven, namelijk "vooruitgang":
"Het totalitarisme van religie verstikt de vooruitgang."
Erg veel goeds
We beginnen weer met een stelling die niet te bewijzen is:Dan Barker schreef: Heeft religie niet erg veel goed gedaan in deze wereld?
Veel religieuzen zijn goede mensen—maar dat zouden ze ook zonder geloof zijn.
Religie heeft geen monopolie op goede daden. De moderne sociale en morele vooruitgang is vaak het werk van mensen zonder een geloof geweest --inclusief Elizabeth Cady Stanton, Susan B. Anthony, Charles Darwin, Margaret Sanger, Albert Einstein, Andrew Carnegie, Thomas Edison, Marie Curie, H. L. Mencken, Sigmund Freud, Bertrand Russell, Luther Burbank en vele anderen die de mensheid hebben verrijkt.
De meeste religies hebben consequent elke vooruitgang weerstaan –inclusief de afschaffing van de slavernij; stemrecht voor vrouwen en de keus voor anticonceptie en abortus; medische ontwikkeling zoals anesthesie; de wetenschappelijke aanvaarding van het heliocentrische zonnestelsel en evolutie, en het principe van de scheiding van kerk en staat.
"Veel religieuzen zijn goede mensen—maar dat zouden ze ook zonder geloof zijn."
Maar ik haal dit citaat vooral aan omdat de schrijver hier verder ingaat op zijn geloof: de vooruitgang. Ik ben niet per definitie tegen vooruitgang. Maar ik moet geloven in anticonceptie, abortus, evolutie en de scheiding van kerk en staat.
Religie is schadelijk, want in strijd met zijn geloof: de vrijdenker wil "vooruitgang" maar hij bepaald wat vooruitgang is.
Vooruitgang is bijvoorbeeld meer genot (mogelijk gemaakt door anticonceptie/abortus), vooruitgang is evolutie (beperking in het zoeken naar de waarheid), vooruitgang is scheiding van kerk en staat (in tegenstelling tot volledige democratie).
Hiermee wil ik niet een discussie starten over wat vooruitgang is en wat niet. Enkel stellen dat we niet kunnen opleggen dat vooruitgang de reden is waarom wij bestaan.