Wat is het beste geloof?

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Wat is het beste geloof?

Bericht door PietV. »

Het komt niet vaak voor. Maar deze column leek mij geschikt om het beste geloof maar eens naar voren te schuiven. Atheïsme is geen geloof, anders had deze levensbeschouwing met grote afstand gewonnen. Maar wij kunnen geen goden vergelijken en hun gedrag. Eigenlijk best zielig.
Geen dikke neus kunnen trekken en zeggen die van ons stuurde zijn dochters. Om te zorgen dat de liefde geopenbaard werd.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Jagang
Ontoombaar

Re: Wat is het beste geloof?

Bericht door Jagang »

‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

In dat opzicht is de islam het enige echte monotheïsme. Het Jodendom heeft ook maar één God maar daar komt nog een tweede aan, de zoon van God.
Is bij mijn weten geheel onjuist! De messias in het Jodendom is gewoon een mens, een afstammeling van David. Slordig dat de schrijver zich daar niet in verdiept heeft. De vrome Jood belijdt dagelijks dat zijn god een is in de belijdenis, de zgn. sjema Jisrael: Hoor Israel, de Eeuwige is onze G-d, de Eeuwige is Een.

De conclusie van zijn stuk is dus geheel onjuist. Het Jodendom is strikt monotheistisch en ook daarin heeft de gelovige een persoonlijke directe lijn met God.

Van iemand die voor Elsevier schrijft mag je toch meer verwachten!!!
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Ik kan me niet voorstellen dat dhr. Rozendaal dit in alle ernst heeft geschreven. Ik proef een behoorlijk vleugje sarcasme, maar dat kan aan mij liggen.
Kochimodo schreef:De vrome Jood belijdt dagelijks dat zijn god een is in de belijdenis, de zgn. sjema Jisrael: Hoor Israel, de Eeuwige is onze G-d, de Eeuwige is Een.
Je hebt gelijk dat de joodse messias niet goddelijk is, maar bovenstaande belijden christenen ook. ;)
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

CXT schreef:Ik kan me niet voorstellen dat dhr. Rozendaal dit in alle ernst heeft geschreven. Ik proef een behoorlijk vleugje sarcasme, maar dat kan aan mij liggen.
Het is één en al sarcasme. Maar grappig om het zo te bekijken. Want ook gelovigen onderling zijn hier regelmatig mee bezig. Ze proberen de ander te overtuigen door te wijzen op specifieke eigenschappen van hun god.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

CXT schreef:Ik kan me niet voorstellen dat dhr. Rozendaal dit in alle ernst heeft geschreven. Ik proef een behoorlijk vleugje sarcasme, maar dat kan aan mij liggen.
Kochimodo schreef:De vrome Jood belijdt dagelijks dat zijn god een is in de belijdenis, de zgn. sjema Jisrael: Hoor Israel, de Eeuwige is onze G-d, de Eeuwige is Een.
Je hebt gelijk dat de joodse messias niet goddelijk is, maar bovenstaande belijden christenen ook. ;)
Hebben christenen ook een gebedsboek dan waar deze bijbeltekst in verwerkt is? :wink: Deze belijdenis van de christenen wordt echter -vanuit Joods oogpunt zeker- ontkracht door geloof/aanvaarding van het leerstuk van de goddelijke drie-eenheid en is daardoor zonder inhoud.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
siger

Bericht door siger »

ZIjn jullie echt aan het bespreken wat het beste geloof is?
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Ik niet, alleen wel volldigheidshalve wat verschillen aanduiden en onjuistheden aanstippen. Als je zo'n stuk schrijft moet imo de informatie wel kloppen. Ook al is het sarcastisch bedoeld. Het beste geloof is imo uiteraard ongeloof in god(en). :lol:
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

PietV. schreef:Ze proberen de ander te overtuigen door te wijzen op specifieke eigenschappen van hun god.
Ze hebben gemeen dat ze in ieder geval allen volmaakt zijn. :D
Henry Ford
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

siger schreef:ZIjn jullie echt aan het bespreken wat het beste geloof is?
Ja, natuurlijk Siger. Freethinker gaat veranderen :wink:
Tenslotte de logica. Dat bepaalt uiteindelijk denk ik of mensen blijven geloven. Geloven is uiteindelijk een tamelijk onlogische gewoonte, voortkomend uit onbegrip over de vraag waar het leven toe dient. De biologie heeft daar een veel beter antwoord op dan de religie.

Althans laat ik hier aan toevoegen. De biologie stopt de mensen geen fopspeen in de mond. Houdt ze niet voor de gek en kent geen maagden in het hiernamaals. Laat ze niet eeuwigdurend zingen in een koor. Kent geen toelatingseisen voor een eeuwig leven. Iedereen is gelijk en gaat op den duur dood. En dan stopt het en gaat er weer een generatie verder. Simpeler kan het niet. Maar dat schijnt een meerderheid van de wereldbevolking niet te willen snappen. Vandaar de ironie van het bovenstaande stuk.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Kochimodo schreef:
In dat opzicht is de islam het enige echte monotheïsme. Het Jodendom heeft ook maar één God maar daar komt nog een tweede aan, de zoon van God.
Is bij mijn weten geheel onjuist! De messias in het Jodendom is gewoon een mens, een afstammeling van David. Slordig dat de schrijver zich daar niet in verdiept heeft. De vrome Jood belijdt dagelijks dat zijn god een is in de belijdenis, de zgn. sjema Jisrael: Hoor Israel, de Eeuwige is onze G-d, de Eeuwige is Een.

De conclusie van zijn stuk is dus geheel onjuist. Het Jodendom is strikt monotheistisch en ook daarin heeft de gelovige een persoonlijke directe lijn met God.

Van iemand die voor Elsevier schrijft mag je toch meer verwachten!!!
Helemaal mee eens.
En ook het idee -door de imam en de schrijver van het artikel geopperd- dat een nieuwe openbaring steeds beter is heeft niets om het lijf. Het beste geloof heeft uiteraard een God die nooit een nieuwe openbaring hoeft te geven, maar die meteen al perfect en af is, en waar nooit meer iets aan geknoeid hoeft te worden.
Kortom, de orthodox joodse godsdienst wint, hoewel de besnijdenis en het niet mogen eten van niet-geschubde zeedieren en het niets mogen doen op de sabbat ze wat gezelligheid betreft duidelijk een eind onder de atheïsten zet. Maar ja, je moet wat over hebben voor je juiste geloof.
Born OK the first time
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Misschien kunnen we een aantal regels voor geloven opstellen waarmee punten te winnen of verliezen zijn?
bv:
Hanteren Gulden Regel : +3 pt
Oproep tot doden ongelovigen: -3 pt
Oproep tot liefdadigheid: +1 pt

Ik moet moeite doen om positieve punten te bedenken.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Het beste geloof is het geloof in de Zon

+ De Zon heeft een lange traditie. Zij werd al aanbeden in de oudste tijden. Daar kunnen die brutale upstarts als Yahweh en Zeus nog een puntje aan zuigen

+ De Zon is duidelijk zichtbaar.

+ De Zon is duidelijk voelbaar. Haar warme stralen voelen aangenaam aan.

+ De Zon stelt je nooit teleur, Zij zal er altijd voor je zijn, elke ochtend weer.

+ De Zon geeft leven al honderden miljoenen jaren lang.
Afbeelding
Afbeelding
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef:
Kortom, de orthodox joodse godsdienst wint,
Hier ga ik toch iets vanaf halen. De Joden verwachten een messias, een goddelijk schepsel. Kun je dan nog spreken van zuiver monotheïsme. En op welk niveau speelt Satan een rol. Een machtig figuur die dus volgens de mythes vecht om de zielen met zijn tegenpool Jahwe. Functioneel totaal anders maar deze persoon speelt ook een veredelde goddelijke rol. Met een eigen werkplek, leger en programma. Mono betekent dat je gelooft in één persoon. Maar veel gelovigen geloven dus nog verder. Ontkomt het Jodendom hieraan.
Plaats reactie