Stanhope schreef:Dag fbs33,
Jij schreef:
Jij zit niet in mijn spoor da's duidelijk!
Dan heeft een discussie geen zin.
Jij schreef:
ik houd het op
Je houd de discussie niet op hoor, maar waarschijnlijk bedoel je dat je niet verder wilt discussiëren over het onderhavige onderwerp.
Ik vind dit een goed besluit van je.
Zoals je kunt zien, maak ik taalfouten (zoek maar

) . Dit lijkt me niet erg, als je maar zorgvuldig QUOTE.
Ajuus,
Stan
Ik had het over taalfouten waar 'iemand' (niet speciaal ik!) gevoelig voor kan zijn!
M.a.w. ik ga niet zoeken ernaar!
Het woord 'noodzakelijkerwijze' waar je over viel had een bedoelde gevoelswaarde die in de richting ging v.h. woord 'onontkoombaar'
Net zo onontkoombaar als de mayonaise die je krijgt als je azijn eieren en olie in een vastgestelde verhouding bij elkaar gooit en gaat klutsen.
Zo ook een maatschappij dat een samenstelling is van een stel individuen die geen van allen alleen verder wilden gaan en dus noodzakelijkerwijze=onontkoombaar bij elkaar kropen.
Hun grenzeloze individualiteit moesten begrenzen terwille v.d. buurman die dat ook moest doen dat leidde tot omgangsregels= ethiek.
Al snel leiders en helpers van leiders om zo'n ethiek te handhaven.
Een labiele zaak wegens stervelijkheid van een leider die opgevolgd werd door een leider met andere inzichten leidend naar andere ethiek.
Dan de kwestie van gezag!:
Jouw eigen houding t.o.v. mijn beweringen, jouw pogen om mij onderuit te schoffelen etc.
geven de problematiek m.b.t. de waarde v.h. menselijk gezag duidelijk aan
'Wie ben je dan wel, om mij.......!', is nog steeds een bekende slogan bij het intermenselijke verkeer!
Een heilig verklaard iemand, of nog beter een heilig, onzichtbaar, ongrijpbaar
image dat in duizenden jaren tijd steeds vastere contouren kreeg!
Die kon zo'n 'slogan' omzeilen!
Weleenswaar nog steeds ongrijpbaar en onzichtbaar, maar in de praktijk van alledag, taai en onverwoestbaar gebleken!
Dáár zorgden de leiders die onder dat image regeerden/parasiteerden wel voor
Overigens:
Wat voor een ideologie/ethiek heeft die Franciscus Gomarus nagelaten dat is beklijfd?
(Na enig gegoogle was ik er weer achter, maar het feit dat ik moest googlen zegt m.i. al genoeg)
On topic maar weer.
groet fbs33