Kosmologie

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

sarnian
Bevlogen

Re: KOSMOLOGIE

Bericht door sarnian »

MNb schreef:Je beseft het probleem dat hier aan vast zit? Als we geen waarnemingen kunnen doen om in het voordeel van het ene of het andere scenario te beslissen dan hebben we de wetenschap verlaten en zijn in de metafysica terechtgekomen...
Het gaat mij niet om een keuze tussen de twee huidige verklaringen voor het ontstaan van het heelal.
Ik maak geen keuze, omdat beide voorstellen mogelijk zijn, en geen van beiden voordelen of betere bewijsvoering boven de andere biedt. Het zijn gelijkwaardige scenario's. Dus hoe kan iemand een keuze maken tussen de twee modellen? Op basis waarvan?
Het lijkt mij trouwens dat we met een voorbarige keuze eerder in de metafysica terecht komen.

Bij het Big Bang model is vooral het inflatie proces van hoge ad-hoc waarde.
Bij het M-theorie model is vooral het ontstaansproces van het heelal zelf een enigma.

Een combinatie van beide modellen (parallel of sequentieel) is uiterst onwaarschijnlijk.
En de puur metafysische ontstaansversie voor het heelal is volgens mij bij voorbaat verworpen.

De vraag is meer of er voldoende waarnemingen te maken zijn om tot een onderbouwde keuze te komen. Het is zelfs mogelijk dat een ander nog te ontdekken model de juiste is. Zeker is dat de beschikbare informatie eindig is, en dat die informatie over tijd steeds verder vermindert.
De kracht van de wetenschap ligt in de combinatie van een steeds verdere ontwikkeling van de techniek die steeds betere observaties mogelijk maakt, gecombineerd met het menselijk denken, en gecontroleerd door reden en logica. Wij leven in een wel zeer bijzondere era !

===

Ik zag het volgende commentaar op Nassim Haramein in het GrensWetenschap blog :

"Wie is die man die kwantumfysica en spiritualiteit aan elkaar kan verbinden? Nassim Haramein heeft intussen de reguliere wetenschap warm kunnen laten lopen voor zijn theorieën ...//... Nassim Haramein ontving een prijs van de universiteit van Luik, voor het wetenschappelijk papier 'The Schwarzschild Proton'...//... Nassim Haramein beschrijft hierin o.a. dat de kern van iedere atoom een mini zwart gat bevat. Dat de kracht op een proton niet van buiten af komt, maar juist van binnenuit. Een kracht die oneindig groot is en oneindig klein."

Kwantumfysica en spiritualiteit aan elkaar kan verbinden ? Dat betreft zeker het onzekerheidsprincipe !

:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Kwantumfysica en spiritualiteit aan elkaar kan verbinden ? Dat betreft zeker het onzekerheidsprincipe !
Je hebt altijd mensen die nieuwe revolutionaire theoriën verbinden aan de grootsheid van een Schepper en niet aan de genialiteit van de wetenschapper(s). Ze gooien allerlei termen door elkaar en maken er een eigen verhaal van. Een trieste poging om vanuit hun eigen wereldje een verklaring te kunnen geven.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

lanier schreef:...Een trieste poging om vanuit hun eigen wereldje een verklaring te kunnen geven.
Inderdaad : beiden hebben een hoge onzekerheidsfactor ! ! !

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Maarten
Diehard

Bericht door Maarten »

Volgens mij moet je dat inderdaad niet aan elkaar verbinden. Als de verbinding er zou zijn, zal die zich vanzelf wel laten zien, wees gerust. Je hoeft die verbinding zelf niet te leggen, ervan kunnen getuigen volstaat.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Heeft hier iemand 'Het grote ontwerp' van Stephen Hawking gelezen?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Jazeker, ik heb het gelezen. Ik vind het een aanrader omdat het uitermate goed leesbaar is. Geen gortdroge stof maar gedegen informatie en soms een vleugje humor. Nadeel is wel dat vaak niet diep op de materie wordt ingegaan. Daardoor blijf je met vragen zitten. Maar door dit boek zal bij veel mensen de interesse worden gewekt voor Big Bang, kwantumfysica en Relativiteitstheorie. Het leest zoals de documentaire die laast te zien was op Discovery. De 200 bladzijden ben je zo door.

Hawking geeft informatie over de padintegraal van Feynmann, buckyball experiment, game of life experiment en nog een aantal andere zaken. Volgens Hawking hebben we geen God nodig om het ontstaan en bestaan van het heelal en van het leven te verklaren. Het is wel uiteraard een theorie en vrij summier beschreven. Maar omdat de M-theorie een 'top down' theorie is (terug redeneren) en een goede verklaring geeft is deze geldig. Ik kom later nog wel terug in een apart topic over dit boek.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

lanier schreef:Jazeker, ik heb het gelezen. Ik vind het een aanrader omdat het uitermate goed leesbaar is. Geen gortdroge stof maar gedegen informatie en soms een vleugje humor. Nadeel is wel dat vaak niet diep op de materie wordt ingegaan. Daardoor blijf je met vragen zitten. Maar door dit boek zal bij veel mensen de interesse worden gewekt voor Big Bang, kwantumfysica en Relativiteitstheorie. Het leest zoals de documentaire die laast te zien was op Discovery. De 200 bladzijden ben je zo door.

Hawking geeft informatie over de padintegraal van Feynmann, buckyball experiment, game of life experiment en nog een aantal andere zaken. Volgens Hawking hebben we geen God nodig om het ontstaan en bestaan van het heelal en van het leven te verklaren. Het is wel uiteraard een theorie en vrij summier beschreven. Maar omdat de M-theorie een 'top down' theorie is (terug redeneren) en een goede verklaring geeft is deze geldig. Ik kom later nog wel terug in een apart topic over dit boek.
Dank.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

sarnian schreef:H et gaat mij niet om een keuze tussen de twee huidige verklaringen voor het ontstaan van het heelal. Ik maak geen keuze, omdat beide voorstellen mogelijk zijn, en geen van beiden voordelen of betere bewijsvoering boven de andere biedt. Het zijn gelijkwaardige scenario's. Dus hoe kan iemand een keuze maken tussen de twee modellen? Op basis waarvan?
De zinsnede "ik maak geen keuze" is volstrekt misplaatst en laat zien dat je niet begrijpt wat ik bedoel. Zo ook de uitdrukking "gelijkwaardige scenario's". Je klinkt als een theoloog.
We hebben twee theorieën. Die verschillen onderling. Als het deugdelijke theorieën zijn doen ze bepaalde verschillende voorspellingen. Waarnemingen of nog liever experimenten kunnen uitmaken welke voorspelling de juiste is.
Dat is dus de basis van de keuze: empirie.
Niet een persoonlijke voorkeur.

Maar als waarnemingen onmogelijk zijn wordt een keuze onmogelijk, verlaten we de wetenschap en treden de metafysica binnen.
sarnian schreef:De kracht van de wetenschap ligt in de combinatie van een steeds verdere ontwikkeling van de techniek die steeds betere observaties mogelijk maakt, gecombineerd met het menselijk denken, en gecontroleerd door reden en logica.
De kracht van de wetenschap ligt in het voortdurend toetsen van theorie aan waarneming.
Maar wat als waarneming onmogelijk wordt?
Concreet: hoe gaan we empirisch vaststellen of er maar één universum is of meer?
Nog geen enkele enthousiasteling heeft daar zelfs maar het begin van een antwoord op kunnen geven.
lanier schreef:Maar omdat de M-theorie een 'top down' theorie is (terug redeneren) en een goede verklaring geeft is deze geldig.
Dat is onvoldoende. Een theorie is pas geldig als ze falsifieerbaar is. Een geldige wetenschappelijke theorie doet riskante voorspellingen, dat wil zeggen voorspellingen die onjuist zouden kunnen blijken. De natuurkunde heeft geen behoefte aan een godloze variant van Dembki's filter.

Victor Stenger:
a scientific theory is not regarded as successfully tested when it simply agrees with already known empirical facts.
http://www.colorado.edu/philosophy/vstenger/how.html

scrollen naar Seminar II.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Dat is onvoldoende. Een theorie is pas geldig als ze falsifieerbaar is. Een geldige wetenschappelijke theorie doet riskante voorspellingen, dat wil zeggen voorspellingen die onjuist zouden kunnen blijken. De natuurkunde heeft geen behoefte aan een godloze variant van Dembki's filter.
De M-theorie bestaat uit meerdere theorieën zoals Relativiteitstheorie en kwantumfysica. Het gebruikt die theorie waar deze nodig is, net zoals we soms licht zien als een golf en soms als een deeltje. Zo vreemd is het dus niet.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

MNb schreef:... We hebben twee theorieën. Die verschillen onderling. Als het deugdelijke theorieën zijn doen ze bepaalde verschillende voorspellingen.
Dat doen ze niet. Ze gaan van andere uitgangssituaties uit, maar leiden tot een zelfde uitkomst.
Alleen als ooit een Higgs deeltje wordt gevonden kunnen we misschien een conclusie trekken.
Maar alhoewel daar wel op wordt gehoopt, wordt die vondst voorlopig niet echt verwacht.
MNb schreef:Waarnemingen of nog liever experimenten kunnen uitmaken welke voorspelling de juiste is.
Dat is dus de basis van de keuze: empirie. Niet een persoonlijke voorkeur.
Dat is nu juist het probleem : in dit geval werkt dat niet. Wat wij waarnemen is de zelfde uitkomst. En je kan niet experimenteren met iets waarvan je de start condities niet kent en hoogstwaarschijnlijk nooit zal kennen. Nergens is hierbij een persoonlijke voorkeur bepalend. Dat was slechts een slechte woordkeuze, en dat had je ook vast wel begrepen.
MNb schreef:Maar als waarnemingen onmogelijk zijn wordt een keuze onmogelijk, verlaten we de wetenschap en treden de metafysica binnen.
Vandaar dat iedereen eerst nog even zijn beste beentje inzet om te proberen toch een betere kijk te krijgen op de oorsprong van ons heelal (en antwoord nu niet dat niemand een "beste beentje" heeft. Dat weet ik ook wel.
MNb schreef:De kracht van de wetenschap ligt in het voortdurend toetsen van theorie aan waarneming.
Ook dat is inderdaad een belangrijk onderdeel van die kracht.
En daar heb je dan ook meteen het probleem van BB + inflatie en/of M-theorie : hoe toets je de zelfde uitkomst aan verschillende proces aannames? Speciaal i.v.m. de gevolgen van de extreem lange tijd geleden dat het proces plaats vond.
MNb schreef:Maar wat als waarneming onmogelijk wordt?
Concreet: hoe gaan we empirisch vaststellen of er maar één universum is of meer?
Nog geen enkele enthousiasteling heeft daar zelfs maar het begin van een antwoord op kunnen geven.
Misschien moet de mens eens overwegen dat (in ieder geval op dit moment) geen antwoord op die vragen te geven is. Ik zie ook geen enkele reden waarom op elke fysische vraag die een mens kan bedenken een correct antwoord mogelijk moet zijn.

lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Er kunnen best meer heelallen zijn, de M-theorie stelt dat er wel 10^500 kunnen zijn; wil je dat allemaal uitrekenen van beginsituatie tot heden en je berekent elke seconde die situatie dan ben je 10 miljard jaar bezig. Misschien dat er ooit wat meer bekend wordt over de afwijking van natuurconstante alfa die mogelijk zou kunnen duiden op de aanwezigheid van een ander heelal.

We weten wél dat er minstens één heelal is; hoe ondenkbaar is de aanwezigheid van een ander heelal?
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

lanier schreef:Er kunnen best meer heelallen zijn, de M-theorie stelt dat er wel 10^500 kunnen zijn; wil je dat allemaal uitrekenen van beginsituatie tot heden en je berekent elke seconde die situatie dan ben je 10 miljard jaar bezig. Misschien dat er ooit wat meer bekend wordt over de afwijking van natuurconstante alfa die mogelijk zou kunnen duiden op de aanwezigheid van een ander heelal.
We weten wél dat er minstens één heelal is; hoe ondenkbaar is de aanwezigheid van een ander heelal?
Nou wordt er vooraf vaak verbazingwekkend weinig gerekend aan een empirisch vastgesteld model !
En voor ieder die graag rekent : voor 10^500 modellen is vast wel wat meer tijd nodig dan 10^9 sec. !
Nou maar hopen dat die natuurconstante alfa niet al te ver gaat afwijken, want anders houden alle sterren er mee op, rijdt de auto niet meer omdat de dynamo geen stroom levert, of bestaan wij zelfs helemaal niet. Zitten we ons voor niks op FT druk te maken !

:D
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

marie-louise schreef:
Beste Peter,

Nassim Haramein heeft een award-winning paper gepubliceerd over een oplossing. Zijn stelling: het heelal is een 'black-hole/white hole equilibrium'.

Ik vind zijn idee bijzonder interessant, hoewel beslist revolutionair. Dit equilibrium is tevens de orzaak van spin. Elk proton is tevens een mini-singulariteit. Wonderbaarlijke visie.

Paper over spin:

http://theresonanceproject.org/pdf/origin_of_spin.pdf

Paper over 'the Schwarzildproton':

http://theresonanceproject.org/pdf/AIP_ ... ramein.pdf
Als ik beter was in wiskunde had ik die award ook kunnen winnen. Helaas ik kan hetzelfde principe wel bedenken, maar absoluut de consequenties niet berekenen. Inderdaad als het heelal de binnenkant van een zwart gat (en dus een wit gat) is, dan heeft de hyper-inflatie ineens een reden (het terugspringen van de schwarzschilradius). En inderdaad als je je een proton voorstelt als een puntmassa, dan is het een zwart gat. Echter wel een met een schwarschildradius die veel kleiner is dan de golffunctie van haar massa. Ik kan het eerlijk gezegd niet narekenen, maar ik vermoed dat een puntmassa die ook maar enigzins als een zwart gat functioneert een schwarzschilradius moet hebben die groter is dan de golflengte van haar eigen golfunctie (geen idee hoe groot dat is) anders "verdampen" ze in planck-time. (wetenschappelijk alternatief voor "no time")

Ik moet tijdens mijn komende vakantie in Thailand jouw linkjes toch maar eens gaan volgen in de internetshop. (jammer dat die doorgaans volzitten met gamende kinderen). Misschien spoort zijn visie helemaal niet met de mijne, maar nu moet ik de afwas doen
Ik wens u alle goeds
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Peter van Velzen schreef:... Inderdaad als het heelal de binnenkant van een zwart gat (en dus een wit gat) is, dan heeft de hyper-inflatie ineens een reden (het terugspringen van de schwarzschilradius)...
Het zou verder ook verklaren waar al die zwarte massa en energie als van uit het niets vandaan komen.
Peter van Velzen schreef:Ik moet tijdens mijn komende vakantie in Thailand ....
Veel plezier en lekkere warme dagen met veel zon daar! Niet vergeten een paar bomen te planten!

marie-louise
Forum fan

Bericht door marie-louise »

[quote="Peter van VelzenIk moet tijdens mijn komende vakantie in Thailand jouw linkjes toch maar eens gaan volgen in de internetshop. (jammer dat die doorgaans volzitten met gamende kinderen). Misschien spoort zijn visie helemaal niet met de mijne, maar nu moet ik de afwas doen
Alvast een prettig verlof.

In elk geval heeft jouw post over de big bang me aan het denken gezet. Waardoor ik momenteel in de grootste verbazing verkeer... Is alles wat we vandaag menen te weten over de big-bang verkeerd?

Ik vond in elk geval een reeks boeiende documentaires;

http://www.youtube.com/watch?v=ge6RjTgyLr0

http://www.youtube.com/watch?v=cUwytm8K0jI

We hebben nog zeer veel te leren, dat in elk geval.
Plaats reactie