Het gaat mij niet om een keuze tussen de twee huidige verklaringen voor het ontstaan van het heelal.MNb schreef:Je beseft het probleem dat hier aan vast zit? Als we geen waarnemingen kunnen doen om in het voordeel van het ene of het andere scenario te beslissen dan hebben we de wetenschap verlaten en zijn in de metafysica terechtgekomen...
Ik maak geen keuze, omdat beide voorstellen mogelijk zijn, en geen van beiden voordelen of betere bewijsvoering boven de andere biedt. Het zijn gelijkwaardige scenario's. Dus hoe kan iemand een keuze maken tussen de twee modellen? Op basis waarvan?
Het lijkt mij trouwens dat we met een voorbarige keuze eerder in de metafysica terecht komen.
Bij het Big Bang model is vooral het inflatie proces van hoge ad-hoc waarde.
Bij het M-theorie model is vooral het ontstaansproces van het heelal zelf een enigma.
Een combinatie van beide modellen (parallel of sequentieel) is uiterst onwaarschijnlijk.
En de puur metafysische ontstaansversie voor het heelal is volgens mij bij voorbaat verworpen.
De vraag is meer of er voldoende waarnemingen te maken zijn om tot een onderbouwde keuze te komen. Het is zelfs mogelijk dat een ander nog te ontdekken model de juiste is. Zeker is dat de beschikbare informatie eindig is, en dat die informatie over tijd steeds verder vermindert.
De kracht van de wetenschap ligt in de combinatie van een steeds verdere ontwikkeling van de techniek die steeds betere observaties mogelijk maakt, gecombineerd met het menselijk denken, en gecontroleerd door reden en logica. Wij leven in een wel zeer bijzondere era !
===
Ik zag het volgende commentaar op Nassim Haramein in het GrensWetenschap blog :
"Wie is die man die kwantumfysica en spiritualiteit aan elkaar kan verbinden? Nassim Haramein heeft intussen de reguliere wetenschap warm kunnen laten lopen voor zijn theorieën ...//... Nassim Haramein ontving een prijs van de universiteit van Luik, voor het wetenschappelijk papier 'The Schwarzschild Proton'...//... Nassim Haramein beschrijft hierin o.a. dat de kern van iedere atoom een mini zwart gat bevat. Dat de kracht op een proton niet van buiten af komt, maar juist van binnenuit. Een kracht die oneindig groot is en oneindig klein."
Kwantumfysica en spiritualiteit aan elkaar kan verbinden ? Dat betreft zeker het onzekerheidsprincipe !