De essentie van ons bestaan ... bestaat dat?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
GayaH
Bevlogen
Berichten: 1693
Lid geworden op: 03 sep 2010 19:30

Re: De essentie van ons bestaan ... bestaat dat?

Bericht door GayaH »

*
Autonomie en 'Vrije Wil' zijn geen synoniem van elkaar.
WikipediA schreef:
Autonomie

De term autonomie is afgeleid van het Grieks αυτονομία (autonomía, autos (zelf) + nomos (wet), autonomos (eigen wetten opleggend)) en beschrijft het vrij zijn van extern bestuur. Het concept wordt teruggevonden in politiek, technisch, filosofisch, geneeskundig, moreel en psychologisch verband. Het verwijst daarbij steeds naar de capaciteit van een rationeel individu of bestuur om eigen verantwoorde beslissingen te nemen. Een goed Nederlands synoniem is zelfbestuur. Het tegenovergestelde van autonoom is heteronoom.

<< >>
  • In de techniek staat autonomie voor het onafhankelijk zijn van externe energiebronnen en/of besturingssignalen. Een autonome robot is er één die volledig onafhankelijk beweegt en "beslissingen" neemt.
  • Autonomie is ook een belangrijk begrip in de ethiek, geneeskunde, medische ethiek en psychologie. In deze context slaat het op het recht of de mogelijkheid van een mens of patiënt om zelf te bepalen wat er met hem/haar moet gaan gebeuren. Het eigen wetten opleggend kan dan worden vertaald naar eigen keuzes makend. Het kan worden verward met totale onafhankelijkheid en zelfvoorzienendheid maar het gaat om zelfstandigheid en vrijheid, daarin kan een keuze gemaakt worden hoe er met afhankelijkheid wordt omgegaan. Een voorwaarde om autonoom te kunnen zijn is het erkennen dat persoonlijke mogelijkheden begrensd zijn en dat de omgeving grenzen biedt. Wie binnen die grenzen de kwaliteit bezit het eigen leven vorm te geven kan als autonoom worden betiteld.
<< >>
*
@ Karin
*
karin schreef:
Thor schreef:Mijn vraag en de stelling van GayaH hoe en wie is die entiteit die tegen het materiële ingaat?
Wat eigenlijk al een vreemde vraag is, immers wat is "tegen het materiële ingaan"?
Het is niet mijn vraag en ook niet mijn stelling, maar zou het wel kunnen zijn ... :wink:
*
Een vrije wil gaat tegen het materialisme in.
Het materialisme sluit een vrije wil namelijk uit.

Zie WikipediA: Vrije wil

*
@ MNb
*
MNb schreef:<< >>
GayaH schreef:Zijn er hiero bij FreeThinkers nog meer materialisten die een vrije wil hebben? Mooi!
Is het belangrijk voor je, dat je een vrije wil hebt?
Hoe belangrijk?
Hoe verklaar jij jouw vrije wil vanuit het materialisme?
Ikke.
De vraag of en hoe belangrijk dat voor me is is irrelevant voor mij.
Het enige dat me boeit is de vraag of ik de wereld om mij heen er beter door begrijp.
De laatste vraag is de interessantste. Op dit moment luidt het antwoord: ik weet het niet.
Maar hier kun je er iets over vinden.

http://www.quantumconsciousness.org/pen ... ation.html
<< >>
    • :shock:
Dankjewel voor die link ... interessant ...
... jij hebt die info zelf gelezen en begrepen?
Zodat ik bij eventuele vragen bij jou terecht kan voor nadere uitleg?
MNb schreef:<< >>
GayaH schreef:Sterker nog, als ik mijn (illusie van?) de vrije wil voorgoed kwijt zou raken zonder uitzicht op herstel, dan wil ik niet meer verder leven, dan wil ik liever dood zijn!
Dergelijke emotionele argumenten bewaar ik voor mijn persoonlijk welbevinden,
niet als ik wil begrijpen hoe de boel in elkaar zit.
Indien waarnemingen daar aanleiding toe geven wordt ik onmiddellijk (nou ja, na enig denkwerk) determinist. Tot op heden geven waarnemingen aanleiding het determinisme te verwerpen.
En dat is blijkbaar goed nieuws voor jou.
<< >>
Ik bracht die emotionele info over mijn persoonlijk welbevinden niet als een argument naar voren, maar om aan te geven waarom het voor mij van belang is om één en ander goed te begrijpen zodat ik me eventueel op tijd een andere mening kan vormen die wellicht beter is voor mijn gezondheid ...
*
Wat is volgens jou het verschil tussen het materialisme en determinisme?

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Gebruikersavatar
GayaH
Bevlogen
Berichten: 1693
Lid geworden op: 03 sep 2010 19:30

Re: De essentie van ons bestaan ... bestaat dat?

Bericht door GayaH »

Ali schreef:
Ali schreef:<< >>
Heeck schreef:Moest je zelf ook eens doen in plaats dat je wegduikt achter verkeerde suggesties over mij.
Hé mallerd niet zo kribbebijterig doen hoor. Nergens voor nodig.
Neem het die mallerd niet kwalijk: hij doet dat niet uit vrije wil,
want als fundamentalistisch materialist kan hij niet beschikken over een vrije wil, toch?

*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: De essentie van ons bestaan ... bestaat dat?

Bericht door Jagang »

GayaH schreef: Een vrije wil gaat tegen het materialisme in.
Het materialisme sluit een vrije wil namelijk uit.

Zie WikipediA: Vrije wil
Heb je het stuk over compatibilisme ook gelezen, Gayah?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: De essentie van ons bestaan ... bestaat dat?

Bericht door Jagang »

GayaH schreef:Neem het die mallerd niet kwalijk: hij doet dat niet uit vrije wil,
want als fundamentalistisch materialist kan hij niet beschikken over een vrije wil, toch?

*
Een drogreden: Doen alsof een verschil in overtuiging betekent dat er ook verschillende natuurwetten gelden.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar
Berichten: 11260
Lid geworden op: 27 jul 2009 00:22

Re: De essentie van ons bestaan ... bestaat dat?

Bericht door Jagang »

Thor schreef:Wordt de mate van zeggenschap ergens door bepaald, anders gezegd wanneer en waarom heeft de hogere delen van de hersenen meer zeggenschap dan de lagere?
Als we dat precies wisten, was psychologie in navolging van neurologie reeds een exacte wetenschap geweest.
Maar dat zowel opvoeding als biologische factoren daar een rol is spelen, is wel zeker.
Ook kunnen stoffen uit bijv. medicatie een en ander beïnvloeden.
En uiteraard zijn er, last but not least, ook acute situatie's die dit bepalen.

Het feit echter, dat dit (op dit moment) niet exact te beantwoorden is, sterkt jouw idealistische zaak in geen enkel opzicht.
Er is simpelweg geen bewijs dat er een bewustzijnsfunctie mogelijk is zonder een hersenfunctie.
En wanneer hersendelen beschadigd raken, is er geen niet-materiele component die de verlorengegane functie opeens overneemt.
Bij mensen die weinig zelfbeheersing kennen, is het limbische systeem iets krachtiger ten opzichte van de hogere delen van het brein.
Is zelfbeheersing niet een ontwikkelde eigenschap van een individu? Met andere woorden de programmering zegt dat in specifieke gevallen het limbische systeem overheerst in de reactie.
Uiteraard speelt opvoeding en conditionering een grote rol, evenals dat er biologische factoren zijn die een rol spelen. Het is geen zwart/wit verhaal, en de diverse invloeden op het geheel zijn niet duidelijk afgebakend, en zullen individueel ook aan verschillen onderhevig zijn.
Het verstand en de beheersing zetelen in deze delen, en het woord "beheersing" impliceert reeds een interne strijd tussen de hogere en lagere hersendelen.
De vraag die dan naar boven komt is, aangezien de materialist het als een fysiek proces ziet, wanneer en waarom er sprake is van een strijd? Bij een programmering is er altijd een die op basis van criteria de voorrang krijgt. Het 'gevoel' dat ik bij deze goede antwoorden krijg is dat verstand en beheersing op een lijn met elkaar worden gezet, beide zijn resultaten van de hersenen, hoewel de emoties meer met het limbische systeem verweven lijkt te zijn. Indien dat het geval is lijkt het mij, om correct te zijn, een 'strijd' tussen impulsen van het limbische systeem en de 'hogere' hersenen.
Het door mij cursief gemaakte verschilt in inhoud volgens mij niet van wat ik hierboven reeds beweer.
Wel maak ik bezwaar tegen dat je het brein als materialistisch iets, ook meteen een deterministische werking toe lijkt te dichten, met frasen als "programmering", als zou er in elke situatie sprake zijn van een geprefabriceerde standaardreactie.
Niet echt, ik heb iets gelezen dat de beheersing omschrijft, maar ik kom naast het begrip verstand niets over het verstand tegen.
Verstand is noodzakelijk om beheersing op te kunnen brengen.
Zonder verstand heb je alleen de instincten van de oudere hersendelen.
Maar voor zover ik je begrijp lees ik niets waarom deze begrippen anders zouden zijn dan het zien en het verteringsproces, allemaal geprogrammeerde en automatische werkende systemen, voor een materialist natuurlijk.
Wanneer je opvoeding enerzijds, en genetische predispositie's anderzijds, ziet als een "gezamelijke programmering", zou je dat zo kunnen zien.
Maar ik heb al eerder aangetoond dat het brein niet deterministisch van aard is, en dat maakt het gebruik van het woord "programma" problematisch, daar dit een meer vastomlijnd reactiepatroon inhoudt, met bijgevolg een weinig flexibel aanpassingsvermogen in nieuwe situatie's.
Want dat is denk ik het probleem: Het lijkt zo te zijn dat je materialisme en determinisme op één lijn stelt, ("Als er geen niet-materiele "geest" is, ben je dus een voorgeprogammeerde computer met gedetermineerde algoritmen.") en dat moeten we alleréérst uit de wereld hebben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chaostheorie
Omdat het een het ander niet uitsluit, en een robot een mechanische slaaf is.
Indien verstand en beheersing aangeleerde fysieke processen zijn dan sluit het elk ander niet-fysiek proces uit. Zo simpel is dat. Dat jij daar moeite mee hebt komt goed tot uiting in het woordgebruik, als jij een robot als een mechanische slaaf ziet dan heb je daar een associatie gegeven die jij eigenlijk helemaal niet ziet zitten.
En ik kan je ook laten zien waarom ik die benaming niet zie zitten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Robot
Een robot is een machine, tot nu toe door de mens gemaakt, die beschikt over een stoffelijke vorm ('lichaam') en een beslissingsmodel (programma). Dit beslissingsmodel kent nagenoeg altijd een structuur van perceptie en daarop volgende reactie. De robotica is de tak van de wetenschap die zich met het ontwikkelen en bestuderen van robots bezighoudt. >----< Het woord robot werd voor het eerst gebruikt door de Tsjechische schrijver Karel Čapek in zijn toneelstuk R.U.R. (Rossum's Universele Robots) (1920), en is afgeleid van het Tsjechische woord robota, dat 'werk of verplichte arbeid'betekent.[1] In een ingezonden brief in Lidové Noviny (een Tsjechisch dagblad) in 1933 vertelt Karel Čapek dat het woord door zijn broer Josef is verzonnen[2].>----<DefinitieEen robot is een programmeerbare machine, die meerdere, verschillende taken uit kan voeren. Hierin verschilt het van een numerieke machine, die is geprogrammeerd voor één taak. In de praktijk betekent het dat een robot voor verschillende producten kan worden ingezet, waar een numerieke machine slechts een (deels variabele) taak kan uitvoeren. Een robot kan soms zelfs van grijper wisselen, om verschillende taken uit te kunnen voeren.
Het lijkt mij dat de menselijke capaciteiten die van een typische robot vooralsnog overstijgen, vandaar dat ze ook voor ons werken, en niet andersom. Evenmin zijn mensen overgeleverd aan een volkomen stereotiep gedrag.
De reden waarom ik dat concludeer is dat een een materialist, tot op het bot, daar heel anders over denkt. Deze persoon denkt dat niet dat hij een slaaf is, aangezien hij weet dat hij van niemand of iets een slaaf is. Terwijl jij bang bent dat je de marionet zou kunnen zijn van een geest in de wolken.
Met name de laatste quote vind ik jammer, en bovendien niet terzake doend.
Ik kan immers moeilijk bang zijn voor iets waar ik niet in geloof.
Daarnaast voegt projectie en psychologisering van de opponent in de discussie niets aan de inhoud toe.
Een materialist zou zeggen dat hij een verdomd goede en complex mechanisme is. Het probleem voor de halve materialist op dit gebied is dat de drive om een individu te zijn en te voelen daar niet in terug komt. Hij wil zo graag, vandaar dit soort discussies.
Het menselijk lichaam is inderdaad een zeer complexe machinerie.
Zo complex zelfs, dat het niet onderworpen is aan het determinisme waaraan door ons gemaakte machines ("typische" machine's) onderhevig zijn.
De reden waarom ik de naam "machine" echter niet graag gebruikt, is omdat het in dit soort discussie's vrij gebruikelijk is dat er hierna vaak een moralistisch argument naar voren wordt gebracht in de trant van "Waarom geef je dan iets om het leven? Waarom zou je goed doen? Waarom zou je..." etc.
Misschien was je dat helemaal niet van plan, maar ik wilde dat slechts voor zijn.

Ik doe, om dat wat ik ben, wat dat ook mag zijn.
Dat staat verder los van de inhoudelijke discussie.
Als jij er niettemin de naam "robot" aan wil geven, is het mij best.
Het is inderdaad een zeer complexe biologische machinerie, zo je wil.
Een logisch redenerende en lerende machinerie.
Dit is een formulering die zegt eigenlijk, klote hij heeft gelijk maar dat kan ik niet zeggen, dus ik moet de consequenties eruit trekken. Het is consequent dit te zeggen, dus chapeau.
Nee, het is een herformulering die wil zeggen: Als jij het leven of een robot anders wil definiëren, en die definitie voor je eigen kar wil spannen, zou die definitie in die context best eens bruikbaar kunnen worden. Ik kan meegaan in anderman's definitie, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het volgens de algemeen geldende definitie's ook met je eens ben.
Als de benadering dat het brein is gestoeld op materialistische principe's voor jou betekent dat we robots zijn, zijn we verstandige morele robots.
Een opmerking, waarbij ik mij afvraag hoezo 'verstandige'?
Misschien had ik beter kunnen zeggen "verstandelijke".
We kunnen denken.
Ik wacht nog op je onderbouwing dat bovengenoemde zaken geen materiële oorsprong zouden kunnen hebben, want dat is wat je steeds suggereert, maar wat je niet waarmaakt.
Je weet toch bij wie de bewijslast voor bovennatuurlijke claims ligt?
Dan moet je even terug gaan naar het moment dat ik betrokken geraakte bij deze discussie, daar schreef een voorman van het materialisme en atheïsme: "Ik ben materialist en heb een vrije wil. En ik ben lang niet de enige." daar heb ik op gereageerd. :wink:
Ja, en wat verandert dat aan de bewijslast inzake een immaterieel bewustzijn?
Zulke een bewustzijn is nooit aangetoond, en tot dat eventueel gebeurt lijkt de materialistische visie me een gerechtvaardigde visie.
Ik zie je vooral waardeoordelen koppelen aan verschillende menselijke eigenschappen, en daar idealistische of materialistische etiketten opplakken. Want door zelfbeheersing en verstand als positieve eigenschappen naar voren te schuiven, en deze specifiek aan te duiden als niet-materialistisch, stel je dat de rest dat wel is.
Nee, dat stel ik helemaal niet. Jij schreef: "Nee hoor, het materialisme ontkent nergens dat er zoiets is als beheersing en verstand." dus ik schuif niets naar voren, laat staan dat ik daarmee andere zaken zou uitsluiten. Verschuif het speelveld niet, siger is al op zijn woorden teruggekrabbeld (hap) en jij doet het in deze posting ook.
Jij leest wat je wil lezen.
Ik heb mijn visie nog op geen enkel punt aan hoeven passen.

Jij was degene die stelde dat je "tegen de natuur ingaat" wanneer je beheersing toont.
(Dit impliceert dus een niet-natuurlijke (buiten/bovennatuurlijke) beheersing.)
En ik ben degene die nog steeds stelt dat die beheersing net zo natuurlijk is als de drang waar je je op het moment van beheersing tegen verzet.

Ik zie niet in hoe ik "teruggekrabbeld" ben.
Je hebt nog steeds niet aangetoond waarom beheersing minder materialistisch is dan bijv. de drang om te neuken.
Kijk naar de moraal die we geleerd krijgen, in islamitische landen hoef je geen beheersing te tonen, indien je wilt neuken dan moet de vrouw klaar liggen. In het Westen hebben we vrouwen anders te benaderen en bepaald de vrouw of je je moet beheersen of niet. Zo zie je maar weer, wat het effect is van moraal.
Ja, moraal heeft een effect. Maar waarom is dat effect niet natuurlijk?
Beantwoord die vráág nou eens gewoon.
Je verlegt de discussie alleen maar van jouw en mijn beheersing en moraal naar die in een andere cultuur, maar een inhoudelijk antwoord op de vraag wat beheersing niet-natuurlijk maakt, heb ik nog steeds niet gehad!
(Overigens heerst er in Islamitische landen een andere moraal, en niet een niet-moraal. Het bestaan van een moraal staat los van de vraag of we deze als positief of negatief bestempelen. Zolang er conventie's zijn, is er een moraal.)
Oké, je bedoeld iets heel anders, je schrijft eigenlijk: "Materialisme sluit complex gedrag met een hoge mate van autonomie ten opzichte van de directe omgeving dus geenszins uit" dus het gaat hier niet over de robot, maar over de interactie robot, omgeving.
Zoals eerder gemeld verwerp ik het gebruik van het woord "robot", maar uiteraard is er altijd sprake van een interactie tussen agent en omgeving. Ik sprak dan ook over eennhoge mate van autonomie, en niet over een soevereine autonomie.
Zoiets zou men namelijk "god" noemen, en volgens mij bestaat zoiets niet.
We sluiten af waarmee je begon, deze interne afweging is geen strijd maar een programmering, waarbij emoties geremd kunnen worden door de aangeleerde beheersing.
Die "rem" waar je op doelt, IS je beheersing, ondergebracht in de hersenschors, en niet iets dat aangestuurd wordt dóór je beheersing.
De fundering voor je beheersing ligt niet in een "scheidsrechter" tussen gevoel en verstand, maar is één van de twee partijen die emotie en ratio heten, in het beheersingsverhaal.

Je poging om een centrale regeleenheid als mediator tussen gevoel en verstand (limbisch systeem en hersenschors) naar binnen te smokkelen is mislukt.
Yep, ik begrijp je het is een zaak van programmeren en het idee dat er een eigen wil is zegt eigenlijk dat de programmering heel persoonsgebonden is en dat we met het aangeleerde denken netjes de moraal volgen omdat daarmee het soort beter overleefd.
Het mag duidelijk zijn dat de mens een hiërarchisch wezen is, en onder alle omstandigheden uiteindelijk een sociale structuur zal oprichten.
Bij zo'n structuur horen ook afspraken om die structuur te laten functioneren, om deze structuur weerbaar te maken tegen vijandige invloeden van buitenaf.
Niet dat werkelijk iedereen zich er netjes aan zal houden, maar het is wel de grote lijn.
Onze wil beperkt zich tot het nemen van beslissingen zo ver de rest van de natuur ons dat toelaat.
Nu ben ik even weer van slag, de natuur is je eigen geprogrammeerde lichaam of hoe moet ik dit lezen?
Alles is per definitie natuur, en meer dan natuur is er niet.
Vandaar ook "de rest van de natuur" en niet "de natuur".
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Gebruikersavatar
GayaH
Bevlogen
Berichten: 1693
Lid geworden op: 03 sep 2010 19:30

Re: De essentie van ons bestaan ... bestaat dat?

Bericht door GayaH »

Jagang schreef:
GayaH schreef:Neem het die mallerd niet kwalijk: hij doet dat niet uit vrije wil,
want als fundamentalistisch materialist kan hij niet beschikken over een vrije wil, toch?
Een drogreden:
Doen alsof een verschil in overtuiging betekent dat er ook verschillende natuurwetten gelden.
Touché!
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Brent
Geregelde verschijning
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 mei 2007 09:23

Re: De essentie van ons bestaan ... bestaat dat?

Bericht door Brent »

De essentie van ons bestaan is ons bewustzijn en de essentie van dat bewustzijn is weer haar onbegrensde vrijheid, ongebondenheid en oneindigheid.
De zin van het bestaan is die onbegrensde vrijheid, ongebondenheid en oneindigheid terug te winnen, het individuele bewustzijn vrij te maken uit haar gebondenheid aan tijd, plaats en persoon.
Schopenhauer schreef:Het betere bewustzijn binnen in mij voert mij naar een wereld waarin persoonlijkheid noch oorzakelijkheid, subject noch object bestaat.
Gebruikersavatar
doctorwho
Ontoombaar
Berichten: 11463
Lid geworden op: 19 mei 2005 12:53
Locatie: tardis

Re: De essentie van ons bestaan ... bestaat dat?

Bericht door doctorwho »

Brent schreef:De essentie van ons bestaan is ons bewustzijn en de essentie van dat bewustzijn is weer haar onbegrensde vrijheid, ongebondenheid en oneindigheid.
.
Is dat wel zo dat het het bewustzijn oneindig is. Sterker nog bestaat het bewustzijn al ding an sich of is het een enorme verzameling stimulus reflexbogen? Oneindig is een loos begrip in deze denk ik.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Gebruikersavatar
GayaH
Bevlogen
Berichten: 1693
Lid geworden op: 03 sep 2010 19:30

Re: De essentie van ons bestaan ... bestaat dat?

Bericht door GayaH »

*
DE essentie van mijn bestaan ...
... lastig, de essentie van mijn bestaan blijkt voor mij
tijdgebonden, veranderlijk en afhankelijk te zijn van de omstandigheden,
maar juist vanwege die reden kan ik zulks niet als
DE essentie van mijn bestaan beschouwen ...
... lastig dus!
*
Toch wil ik nu een poging doen om DE essentie van mijn bestaan te omschrijven, want
'al die (tijdgebonden, veranderlijke en van de omstandigheden afhankelijke) essenties tesamen'
wijzen wat mij betreft wel in een bepaalde richting:
  • Alles(!) is onlosmakelijk met elkaar verbonden en
    ik ben daarbij een deel van het geheel en
    al het andere is daarbij een deel van het geheel en
    afgescheidenheid is een illusie die ontstaat door het denken.
*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Brent
Geregelde verschijning
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 mei 2007 09:23

Re: De essentie van ons bestaan ... bestaat dat?

Bericht door Brent »

GayaH schreef:
  • Alles(!) is onlosmakelijk met elkaar verbonden en
    ik ben daarbij een deel van het geheel en
    al het andere is daarbij een deel van het geheel en
    afgescheidenheid is een illusie die ontstaat door het denken.
*
Mooi. O:)
Wij zijn dat oneindige totale bewustzijn dat alles doordringt,
maar worden door een beknelling in ons individuele bewustzijn
voor de gek gehouden dat we tot ons persoonlijke bestaan beperkt zijn.
Schopenhauer schreef:Het betere bewustzijn binnen in mij voert mij naar een wereld waarin persoonlijkheid noch oorzakelijkheid, subject noch object bestaat.
siger

Re: De essentie van ons bestaan ... bestaat dat?

Bericht door siger »

Brent schreef:
GayaH schreef:...afgescheidenheid is een illusie die ontstaat door het denken.
Mooi. O:)
Wij zijn dat oneindige totale bewustzijn dat alles doordringt,
maar worden door een beknelling in ons individuele bewustzijn
voor de gek gehouden dat we tot ons persoonlijke bestaan beperkt zijn.
Hoe weten jullie dat allemaal?
Gebruikersavatar
Yours
Ervaren pen
Berichten: 893
Lid geworden op: 29 mar 2009 09:46

Re: De essentie van ons bestaan ... bestaat dat?

Bericht door Yours »

Brent schreef:
GayaH schreef:
  • Alles(!) is onlosmakelijk met elkaar verbonden en
    ik ben daarbij een deel van het geheel en
    al het andere is daarbij een deel van het geheel en
    afgescheidenheid is een illusie die ontstaat door het denken.
*
Mooi. O:)
Wij zijn dat oneindige totale bewustzijn dat alles doordringt,
maar worden door een beknelling in ons individuele bewustzijn
voor de gek gehouden dat we tot ons persoonlijke bestaan beperkt zijn.
Waar komt die beknelling vandaan?
Wie of wat legt die beknelling op?
En vooral ook: waarom?
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
siger

Re: De essentie van ons bestaan ... bestaat dat?

Bericht door siger »

Ik zie slechts bewustzijn in individuele dieren met hersens.
Ik zie ook dat dieren met hersens in meer of mindere mate bewustzijnsinhouden kunnen uitwisselen (body language, waaronder mind reading, geluiden en symbolen, waaronder taal.)

Wat zien jullie (Brent en/of Gayah) concreet wat ik niet zie?
Gebruikersavatar
GayaH
Bevlogen
Berichten: 1693
Lid geworden op: 03 sep 2010 19:30

Re: De essentie van ons bestaan ... bestaat dat?

Bericht door GayaH »

*
Hoe concreet zie jij dat bewustzijn in individuele dieren met hersens?
siger schreef:Ik zie slechts bewustzijn in individuele dieren met hersens.
Ik zie ook dat dieren met hersens in meer of mindere mate bewustzijnsinhouden kunnen uitwisselen (body language, waaronder mind reading, geluiden en symbolen, waaronder taal.)

Wat zien jullie (Brent en/of Gayah) concreet wat ik niet zie?
Bewustzijn in combinatie met de vraag : "Wat zie jij dan concreet? " is een lastige ...
... bewustzijn is niet tastbaar maar bestaat wel want het is niet 'slechts' een gedachte.
*
Ik vermoed dat we naar verschillende kanten van zelfde medaille kijken vanuit een ander visie?
Materialisme heeft materie als essentie, toch?
Maar wat is dan die 85% van het heelal die we niet kunnen zien?
Materialisme biedt geen ruimte voor de vrije wil,
tenzij de definitie van 'vrije wil' beperkt wordt en passend wordt gemaakt ...
... en mijn eigenste vrije wil ervaar ik (net als jij jouw vrije wil blijkbaar) als heel concreet!
*
  • Blijf niet staan bij wat eertijds is gebeurd, laat het verleden nu rusten.
    Zie, ik ga iets nieuws verrichten, nu ontkiemt het ...
    ... heb je het nog niet gemerkt?
    Ik baan een weg door de woestijn, maak rivieren in de wildernis.
              • (Jesaja 43 vers 18 en 19)
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
siger

Re: De essentie van ons bestaan ... bestaat dat?

Bericht door siger »

GayaH schreef:
siger schreef:Ik zie slechts bewustzijn in individuele dieren met hersens.
Ik zie ook dat dieren met hersens in meer of mindere mate bewustzijnsinhouden kunnen uitwisselen (body language, waaronder mind reading, geluiden en symbolen, waaronder taal.)

Wat zien jullie (Brent en/of Gayah) concreet wat ik niet zie?
Hoe concreet zie jij dat bewustzijn in individuele dieren met hersens?
Heel concreet. Of nee, gewoon concreet.
Ik ben helemaal niet van mening dat ontastbare dingen minder concreet zijn.

Als je iemand de weg uitlegt vraagt die toch niet hoe concreet je aanwijzingen zijn? Ze zijn ontastbaar maar vervolgens ook echt, even echt als een slecht humeur, het noorden etc...

Feitelijk heeft niemand in de praktijk moeite met ontastbare dingen in de materiele wereld, maar als we erover na gaan denken maken we het moeilijker dan het is.

Dus ter zake: bewustzijn is voor mij even concreet als om het even wat.
Plaats reactie