De essentie van ons bestaan ... bestaat dat?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Re: De essentie van ons bestaan ... bestaat dat?

Bericht door Fish »

siger schreef:
Fishhook schreef:Dus besturen onze hersenen onze vrij wil, of onze vrije wil onze hersenen? Wie is er de baas?
Vrije wil is "bewust kiezen" ("conscious will".) Dat is iets wat onze hersenen doen, het is een (niet de enige) functie van onze hersenen.
In mijn opvatting sturen onze hersenen onze akties, maar bestaat er niets (buiten onze fysische hersenen) wat onze hersenen zou kunnen besturen.
Ik had misschien beter kunnen vragen wie stuurt ons, het onbewuste of het zelfbewuste.
Of is het zelfbewuste een illusie?

En hou verhouden vrije wil en zelfbewustzijn zich tegenover elkaar?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
siger

Bericht door siger »

Jagang schreef:De vrije wil als "uncaused cause" zie ik niet zo zitten.
Ik uiteraard ook niet. Maar ik ben wel voorzichtig (of genuanceerd zo je wil) met mechanistische oorzaken in biologische processen.

Ik kan het niet beter zeggen dan de evolutiebioloog Ernst Mayr (waarbij ik ons brein reken bij biologische fenomenen:)
Explanations of all but the simplest biological phenomena usually consist of sets of causes. This is particularly true for those biological phenomena that can be understood only if their evolutionary history is also considered. Each set is like a pair of brackets which contains much that is unanalyzed and much that can presumably never be analyzed completely.
[...]
In view of the high number of multiple pathways possible for most biological processes (except for the purely physicochemical ones) and in view of the randomness of many of the biological processes, particularly on the molecular level (as well as for other reasons), causality in biological systems is not predictive, or at best is only statistically predictive.
[...]
As modern physics has also demonstrated, the causality of classical mechanics is only a very simple, special case of causality.
[...]
The complexities of biological causality do not justify embracing nonscientific ideologies, such as vitalism or finalism, but should encourage all those who have been trying to give a broader basis to the concept of causality.
bron: http://faculty.washington.edu/lynnhank/Mayr2.pdf
siger

Bericht door siger »

Fishhook schreef:
siger schreef:
Fishhook schreef:Dus besturen onze hersenen onze vrij wil, of onze vrije wil onze hersenen? Wie is er de baas?
Vrije wil is "bewust kiezen" ("conscious will".) Dat is iets wat onze hersenen doen, het is een (niet de enige) functie van onze hersenen.
In mijn opvatting sturen onze hersenen onze akties, maar bestaat er niets (buiten onze fysische hersenen) wat onze hersenen zou kunnen besturen.
Ik had misschien beter kunnen vragen wie stuurt ons, het onbewuste of het zelfbewuste.
Of is het zelfbewuste een illusie?

En hoe verhouden vrije wil en zelfbewustzijn zich tegenover elkaar?
Misschien is het objectiever over een ander slim zoogdier te spreken. De observatie van een kat op jacht is misschien alles wat we nodig hebben.

Wie stuurt de kat, haar onbewuste of haar zelfbewuste? De kat is een zelfstandig biologisch wezen. Zintuigen, zenuwstelsel, spieren werken samen, maar aandacht, bewustzijn spelen een cruciale rol bij het besluipen. Dat bewustzijn wijzigt aanhoudend. Hoe bewuster ze van haar prooi is, hoe minder aandacht ze voor de rest van de wereld heeft. Het is duidelijk dat de kat op een bepaald ogenblik zal beslissen te springen. Dat doet ze autonoom, aan de hand van allerlei gegevens die ze verzameld en afgewogen heeft. Dat is zeker geen illusie.
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste Jagang,
Het materialisme en een vrije wil zijn strijdig met elkaar.
Een materialist die uit de kast komt, nee..... foute woorden een materialist die een entiteit bedenkt die de materie de baas is, namelijk de wil.
De denkfout die jij maakt is dat de wil de materie de baas zou zijn.
Misschien een korte toelichting; het materialisme stelt dat alles een materiële oorzaak heeft; door de opvoeding en de groei wordt ons een moraal aangeleerd en het denken zijn logische materiële processen, kortom een mens wordt door zijn ontwikkeling een soort robot.
De vrije wil is een kreet die zegt, he jongens, niet alles is een materieel proces, niet alles wordt automatische bepaald, ik heb een eigen wil en die wil kan daar tegen in gaan. Mijn vraag en de stelling van GayaH hoe en wie is die entiteit die tegen het materiële ingaat?

En jou woordkeus klopt eigenlijk wel, de eigen wil is de baas over het geautomatiseerde systeem. Vergelijk het met die computer van je die ineens beslist ik gooi het alfabet om zodat er geen communicatie meer mogelijk is.
Zolang gaven als telekinese niet zijn aangetoond, lijkt me dat een nogal onzinnige vooronderstelling.
Tot je spijt moet ik hier aangeven dat dit weer een heel ander spel is. telekinese is volgens mij dat iemand 'iets' op afstand kan bewegen.

Beste siger,

Tot op heden geen argument gezien waarom jij een eigen wil heb, terwijl je toch vasthoud aan het materialisme. Een keuze maken is een interessant punt want dat heeft niet zo veel te maken met een eigen wil. Veel keuzes worden door het lichaam gemaakt zonder dat je het zelf bewust ooit zult weten, misschien een ander spoor zoeken. Fishhook zit wat dat betreft op dezelfde toer.
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Ali schreef:
Siger schreef: Wat zou daar mis mee zijn?
Ga eens te rade bij Heeck.
Heeck schreef:Moest je zelf ook eens doen in plaats dat je wegduikt achter verkeerde suggesties over mij.
R.
Hé mallerd niet zo kribbebijterig doen hoor. Nergens voor nodig.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Thor schreef:Misschien een korte toelichting; het materialisme stelt dat alles een materiële oorzaak heeft;
Ik ben prima op de hoogte van wat het filosofisch materialisme inhoudt. Dank u.
door de opvoeding en de groei wordt ons een moraal aangeleerd en het denken zijn logische materiële processen, kortom een mens wordt door zijn ontwikkeling een soort robot.
Nee hoor, het materialisme ontkent nergens dat er zoiets is als beheersing en verstand.
Zou het ook niet tegenstrijdig zijn om middels een filosofie aan te tonen dat het verstand niet bestaat?
De vrije wil is een kreet die zegt, he jongens, niet alles is een materieel proces,
Fout. De vrije wil is een definitie die zegt dat we keuze's kunnen maken.
Daar tegenover staat het determinisme, waarin men stelt dat alles ten gevolge van oneindige causaliteitsketens al van meet af aan min of meer vastligt. Deze these is echter al min of meer onderuitgehaald door de systeemtheorie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Systeemtheorie
Materialisme sluit complex gedrag met een hoge mate van autonomie dus geenszins uit.
niet alles wordt automatische bepaald, ik heb een eigen wil en die wil kan daar tegen in gaan. Mijn vraag en de stelling van GayaH hoe en wie is die entiteit die tegen het materiële ingaat?
Twee materiele krachten die elkaar balanceren of tegenwerken, zijn nog steeds materiële krachten.
Het brein is lang niet altijd eenduidig en samenhangend, zoals we graag denken, maar functioneert veelal meer als een soort "parlement" waar verschillende activiteiten elkaar afwisselen, alvorens er een besluit wordt genomen.
Lees ook "De tranen van de krokodil" van Piet Vroon, voor meer informatie over de verdeling van hersenfunctie's, en hoe ze elkaar soms in de weg lopen.

Je hebt nog steeds geen enkel argument tegen een materialistische benadering te pakken.
En jou woordkeus klopt eigenlijk wel, de eigen wil is de baas over het geautomatiseerde systeem.
De eigen wil is een onderdeel van het geautomatiseerde systeem, en heeft in de ene situatie wat meer te vertellen dan in de andere.
Zolang gaven als telekinese niet zijn aangetoond, lijkt me dat een nogal onzinnige vooronderstelling.
Tot je spijt moet ik hier aangeven dat dit weer een heel ander spel is. telekinese is volgens mij dat iemand 'iets' op afstand kan bewegen.
Ja, en dat zou de consequentie zijn van een wil die werkelijk de baas is over de materie.
Maar we moeten toch echt de handen uit de mouwen steken, willen we in deze wereld werk gedaan krijgen.
En dan moet het ook nog niet te zwaar zijn...

Ik zie niet in wat non-materialisme toevoegt aan de kenbare werkelijkheid, behalve dan wellicht een "blur".
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Laten we eerst eens afwachten wat jo12ver verstaat onder energie in deze. Ik krijg het donkerbruine vermoeden dat jo12ver het niet heeft over de natuurkundige definitie van energie en het is dan voorbarig om er van alles over te zeggen.
Dat vind ik prima. Maar dan is het ook voorbarig om de Wet van Behoud van Energie van stal te halen.
GayaH schreef:Zijn er hiero bij FreeThinkers nog meer materialisten die een vrije wil hebben? Mooi!
Is het belangrijk voor je, dat je een vrije wil hebt?
Hoe belangrijk?
Hoe verklaar jij jouw vrije wil vanuit het materialisme?
Ikke.
De vraag of en hoe belangrijk dat voor me is is irrelevant voor mij. Het enige dat me boeit is de vraag of ik de wereld om mij heen er beter door begrijp.
De laatste vraag is de interessantste. Op dit moment luidt het antwoord: ik weet het niet. Maar hier kun je er iets over vinden.

http://www.quantumconsciousness.org/pen ... ation.html
GayaH schreef:Sterker nog, als ik mijn (illusie van?) de vrije wil voorgoed kwijt zou raken zonder uitzicht op herstel, dan wil ik niet meer verder leven, dan wil ik liever dood zijn!
Dergelijke emotionele argumenten bewaar ik voor mijn persoonlijk welbevinden, niet als ik wil begrijpen hoe de boel in elkaar zit.
Indien waarnemingen daar aanleiding toe geven wordt ik onmiddellijk (nou ja, na enig denkwerk) determinist. Tot op heden geven waarnemingen aanleiding het determinisme te verwerpen. En dat is blijkbaar goed nieuws voor jou.
Jagang schreef:Als er geen vrije wil bestaat, volstaat de illusie.
Ditto voor mij. Ik heb geen enkel probleem met zelfbedrog als ik daar voordeel uit trek. Sterker nog, soms weet ik dat ik mezelf voor de gek houd.
Jagang schreef:Misschien moet het begrip "vrije wil" wel genuanceerd worden.
Dat is inderdaad mijn verwachting als de quantummechanica aan de neurobiologie wordt gekoppeld.
Jagang schreef:De vrije wil als "uncaused cause" zie ik niet zo zitten.
Ik ook niet.
siger schreef:Er is alleen maar een probleem met de negentiende eeuwse mechanistische visie op materialisme (het cosmisch biljard.)
En dat heeft Heisenberg van tafel geveegd.
Fishhook schreef:Ja, ik zie ook wel dat mijn hersens keuzes maken, de vraag is of dit gebeurt door onze 'vrije' wil, of dat dit alleen maar zo lijkt?
Dus besturen onze hersenen onze vrij wil, of onze vrije wil onze hersenen? Wie is er de baas?
Als het begrip vrije wil genuanceerd wordt zouden die vragen wel eens niet meer ter zake kunnen doen. Let wel, ik speculeer maar wat, dus hang me niet op als ik er naast zit.
Fishhook schreef:En hou verhouden vrije wil en zelfbewustzijn zich tegenover elkaar?
Nu pas ik. Voorlopig.
siger schreef:causality in biological systems is not predictive, or at best is only statistically predictive.
[...]
As modern physics has also demonstrated, the causality of classical mechanics is only a very simple, special case of causality.
=D>
Met jouw begrip van de quantummechanica zit het wel goed. Ook al citeerde je alleen maar.
Thor schreef:De vrije wil is een kreet die zegt, he jongens, niet alles is een materieel proces, niet alles wordt automatische bepaald.
Dat staat nog te bezien. Volgens de materialistische quantummechanica wordt helemaal niet alles automatisch bepaald. Zie Schrödinger's kat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dinger%27s_cat

Precies hierom denk ik dat Jagang gelijk heeft dat het begrip vrije wil genuanceerd moet worden.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
karin
Forum fan

Bericht door karin »

Thor schreef:Mijn vraag en de stelling van GayaH hoe en wie is die entiteit die tegen het materiële ingaat?
Wat eigenlijk al een vreemde vraag is, immers wat is "tegen het materiële ingaan"?
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

groetjes,
jo12ver schreef: of aanvaard je het bewijs dat energie niet vegaat.
wij zijn energie in een levensvorm.
Jagang schreef:Energie gaat in een gesloten systeem niet verloren, maar ik denk dat jij energie wat verkeerd beoordeelt, als zou er een losse geest moeten zijn om te kunnen spreken van "energie".

Laten we eerst eens afwachten wat jo12ver verstaat onder energie in deze. Ik krijg het donkerbruine vermoeden dat jo12ver het niet heeft over de natuurkundige definitie van energie en het is dan voorbarig om er van alles over te zeggen.
"Energie in een levensvorm" zegt volgens mij al genoeg.
De suggestie van een scheiding tussen energie en levensvorm is hier al gemaakt.
- ben benieuwd waarom men moet afwachten wat ik onder energie versta.
- niet geneigd om een halve encyclopedie over te schrijven.
- niet geneigd alle vormen van energie opsommen, ontleden en verklaren.
- wanneer je de natuurkundige definitie wil, wel google even. maar pas op voor wikipedia.
- een geest ? mensenlief weet men dan niet meer dat onze gedachten een energievorm zijn ?
- een donkerbruin vermoeden van wat, de opvatting die niet strookt met de eigen
o zo mooie (voor jou) ideeën ?

energie is een levensvorm citeer je weerom verkeerdelijk, het juiste citaat is :
wij zijn energie in een levensvorm.

waarom, steeds dezelfde trukjes uithalen, ik zou zeggen als een oude hond, om je
"gelijk" achter zeven sluiers te laten zien, maar nooit in het volle daglicht.
het spijt me deze woorden te moeten gebruiken, maar het is nodig dat iemand
je eens op wijst dat je nooit iets aanbrengt, niets positiefs toch.

ik vertel graag over mijn ideeën op dit forum en kan er goed tegen
dat hier en daar nogal wat weerstand word opgeroepen door mijn
pantheïstische overtuiging die boven komst in deze debatten, dit vertellen
over mijn ideeën zal ik blijven doen. luisteren wat anderen te vertellen hebben
(lezen) maakt van deze deel uit.
intussen kan je misschien eens opzoeken welke energie in een besloten ruimte past.
ook eens opzoeken hoe je die besloten ruimte vind.
de formulering van de energiewetten, maar dan zoals ze er staan, met alle
voorbehoud inbegrepen, ook eens bestuderen.

het donkerbruine, dat was er over.
en wat weet je van de "scheiding tussen energie en levensvorm", terwijl er geen
leven kan zijn zonder energie.

:wink:
onze vrijheid is het stukje vrijheid van anderen dat door hen word afgestaan.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

@ Jo12ver: Je gooit een quote van mij en iemand anders door elkaar.
Ik heb niets gezegd over een "donkerbruin vermoeden".
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

"De essentie van ons bestaan"

Ik ben eens door deze discussie gewandeld, en merk in eerste instantie op dat ofwel het onderwerp slecht gefomuleerd was, ofwel de eerste reacties het verkeerd hebben geïnterpreteerd.

“De essentie” van X is de eigenschap zonder welke X ophoudt X te zijn.
‘bestaan” is een ander woordt voor “zijn”
“ons” kan meerdere betekenissen hebben. Het duidt iets aan dat bezit en of eigenschap is van een groep waar de spreker deel van uitmaak, maar deze groep kan groter of kleiner zijn (in geval van de koningin is een groep van één persoon zelfs mogelijk), ze kan wel of niet de aangesprokenen omvatten. Op dit forum kunnen we ervan uitgaan dat ze het om de gehele groep van forumdeelnemers gaat, en waarschijnlijk om de gehele groep homo sapiens sapiens.

De vraag is echter niet ”bestaat onze essentie”, maar “bestaat de essentie van ons bestaan”
Bestaan (of zijn) is – zoals ik wel vaker heb beweerd – het hebben van eigenschappen. De essentie ervan is derhalve hezelfde “Het hebben van eigenschappen” En dus zou het antwoordop de vraag moeten luiden “onze eigenschappen”!

De eerste reacties veronderstellen echter iets anders: Ze vatten de vraag op als zou deze luiden:
“Bestaat de zin van ons leven?”
Het leven als totaal kan geen zin hebben. “zin” impliceert immers een bedoeling, en zonder leven kan er geen bedoeling zijn. Alles wat bedoelt leeft immers. “Ons leven” zou nog wel een bedoeling kunnen hebben, als één persoon of groep van personen ons zou hebben verwerkt met één bedoeling. In de praktijk lijkt dat niet echt het geval.

Maar hoewel leven geen bedoeling heeft, heeft het wel een opvallende eigenschap: Het kopieert zichzelf. Daarbij – zo heeft Darwin als een der eersten begrepen – onstaan soorten (dus ook Homo Sapiens sapiens) door natuurlijke selectie, omdat ze eigenschappen hebben die dat kopieren bevorderen. Men zou daarom de eigenschappen van de soort met terugwerkende kracht als de “zin” van de soort kunnen beschouwen.

Een existentialistische vraag is echter “wat is de “zin” van ons individuele leven”. Het antwoord daarop zou wel eens kunnen zijn, “onze individuele eigenschappen”. Deze zijn namelijk van belang omdat natuurlijke selectie alleen zin heeft als er verschillende eigenschappen zijn om uit te selecteren.
En zo gezien maakt het eigenlijk niet uit of de vraagstelling, dan wel de interpreatie goed of fout was. Het antwoord luidt in beide gevallen

"Ja: Onze – unieke – individuele eigenschappen bestaan!"

Dus forumgenoten: Uw essentie ligt in het feit dat U unieke eigenschappen bezit, hetgeen het meest duidelijk is, uit het feit dat u het – over een of meer dingen – niet met mij eens bent. (misschien ook hier over). Wie mij dus tegenspreekt bewijst in zekere zin mijn gelijk.
Ik wens u alle goeds
jo12ver
Forum fan

Bericht door jo12ver »

groetjes,
Jagang schreef:@ Jo12ver: Je gooit een quote van mij en iemand anders door elkaar.
Ik heb niets gezegd over een "donkerbruin vermoeden".
indien zo : sorry.
maar dan was de quote van 07 jan. 2011 om 20:16
bginnende met " karin streef .... vrij onduidelijk wat van wie was.

:wink:
onze vrijheid is het stukje vrijheid van anderen dat door hen word afgestaan.
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste Jagang,
Misschien een korte toelichting; het materialisme stelt dat alles een materiële oorzaak heeft;
Ik ben prima op de hoogte van wat het filosofisch materialisme inhoudt. Dank u.
Graag gedaan.
door de opvoeding en de groei wordt ons een moraal aangeleerd en het denken zijn logische materiële processen, kortom een mens wordt door zijn ontwikkeling een soort robot.
Nee hoor, het materialisme ontkent nergens dat er zoiets is als beheersing en verstand.
Nu ben ik nieuwsgierig naar wat een materialist onder het begrip beheersing en het begrip verstand verstaat.
Ik heb gezocht naar de betekenis van het woord verstand.
-Verstand is een proces, een dynamische relatie, en niet een ding. Als we de processen van het brein wijzigen, veranderen we van gedachten.
-Nu wetenschappers verstand erkennen als een proces, in plaats van als een ding, boeken zij snelle vooruitgang in het begrip van de specifieke dynamiek van de hersenen zoals die overeenkomen met de diverse subjectieve staten die collectief bekend zijn als verstand.

Dit vond ik ook een goede: "Atheïsme is een van de mogelijke symptomen van de gevallen staat van de onverloste mens, wiens verstand is verduisterd" :D
Kortom even nog het wikiwoordenboek erbij en daar staat: Het verstand is het (menselijke) vermogen om logisch te redeneren en is noodzakelijk om te kunnen leren. terwijl volgens de atheïsten hier sprake is van een normaal fysiek proces van de hersenen. Dus waarom zit ik ernaast als ik het over de mens als robot heb?
Beheersing is ook een moralistische houding, niets vreemds aan, dus graag wat meer toelichting op de reden waarom de mens geen robot zou zijn? En waarom beheersing en verstand daar een uitzonderingspositie in hebben?
Zou het ook niet tegenstrijdig zijn om middels een filosofie aan te tonen dat het verstand niet bestaat?
Verstand als een product van een hersen proces dat is hetzelfde als dat je naar de wc moet, wat je achterlaat is het product van een verteringsproces. Dit is een atheïstische benadering, de discussie verleggen wat een niet atheïst ervan vindt is niet relevant.
De vrije wil is een kreet die zegt, he jongens, niet alles is een materieel proces,
Voor de helderheid, wie of wat is we?
Als dat een fysiek lichaam is zeg het dan, indien het een persoon anders dan het fysieke lichaam is moet je het even toelichten?
Materialisme sluit complex gedrag met een hoge mate van autonomie dus geenszins uit.
Materialisme is de filosofie die de werkelijkheid, ook emoties en andere processen in het menselijk brein, uiteindelijk herleidt tot materie, dit in tegenstelling tot het idealisme of het spiritualisme. Met andere woorden je schrijft onzin op, autonomie, ten op zichten waarvan?
niet alles wordt automatische bepaald, ik heb een eigen wil en die wil kan daar tegen in gaan. Mijn vraag en de stelling van GayaH hoe en wie is die entiteit die tegen het materiële ingaat?
Twee materiele krachten die elkaar balanceren of tegenwerken, zijn nog steeds materiële krachten.
Dus het materiële lichaam van Jagang bestaat uit twee entiteiten, Jagang werkt niet als een eenheid, maar als twee eenheden, met twee sets zintuigen, twee sets bewustzijn, twee sets voeten. Kortom kun je mij uitleggen hoe dat werkt? Zijn we allemaal schizofreen?
De eigen wil is een onderdeel van het geautomatiseerde systeem, en heeft in de ene situatie wat meer te vertellen dan in de andere.
=D> Het is de tweede set, ik heb het begrepen. Wanneer heeft de ene set iets meer te vertellen als de andere set en wat laat het kantelen?
Ja, en dat zou de consequentie zijn van een wil die werkelijk de baas is over de materie.
De wil krijgt steeds meer eigenschappen, wel een interessant fenomeen aan het worden. Ik lees: "Telekinese (van het Oudgriekse τῆλε (tele), ver en κίνησις (kínēsis), beweging) is het beïnvloeden of bewegen van materie (voorwerpen) op afstand door zogenaamde menselijke 'geestkracht', dus zonder fysieke hulpmiddelen te gebruiken." dus de eigen wil is hetzelfde als geestkracht?
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Thor schreef:Nu ben ik nieuwsgierig naar wat een materialist onder het begrip beheersing en het begrip verstand verstaat.
De mate waarin de "hogere" hersendelen als de hersenschors, zeggenschap hebben over de "lagere" hersendelen waar het gehele "emotionele" limbische systeem onder valt.
Bij mensen die weinig zelfbeheersing kennen, is het limbische systeem iets krachtiger ten opzichte van de hogere delen (Lees: De later in de evolutie ontwikkelde delen) van het brein.

De verschillende capaciteiten komen goed tot uiting wanneer men bijv. het rationeel redeneren tegenover het intuïtief redeneren zet.
Het intuïtieve redeneren wordt in meerdere mate gevoed vanuit het limbische systeem, en kent veel meer inconsistentheden dat het rationeel redeneren wat men met de "hogere" delen doet.
Het verstand en de beheersing zetelen in deze delen, en het woord "beheersing" impliceert reeds een interne strijd tussen de hogere en lagere hersendelen.

(Ps: Ik gebruik "hogere" hier niet als waardeoordeel, maar vooral om aan te geven dat het om de laatst ontwikkelde hersendelen gaat.)
Ik heb gezocht naar de betekenis van het woord verstand.
-Verstand is een proces, een dynamische relatie, en niet een ding. Als we de processen van het brein wijzigen, veranderen we van gedachten.
-Nu wetenschappers verstand erkennen als een proces, in plaats van als een ding, boeken zij snelle vooruitgang in het begrip van de specifieke dynamiek van de hersenen zoals die overeenkomen met de diverse subjectieve staten die collectief bekend zijn als verstand.

Dit vond ik ook een goede: "Atheïsme is een van de mogelijke symptomen van de gevallen staat van de onverloste mens, wiens verstand is verduisterd" :D
Ik kan me niet voorstellen dat dit uit een woordenboek komt.
Misschien dat ik er een antwoord op geef als je met een bron komt.
De laatste zin doet een religieus of pseudo-wetenschappelijk werk vermoeden.
Ik kan me voorstellen dat je het een goede vindt, maar dat maakt het nog niet waar.

Het verstand en de beheersing heb ik verder al redelijk onder de loep genomen, denk ik.
Kortom even nog het wikiwoordenboek erbij en daar staat: Het verstand is het (menselijke) vermogen om logisch te redeneren en is noodzakelijk om te kunnen leren. terwijl volgens de atheïsten hier sprake is van een normaal fysiek proces van de hersenen. Dus waarom zit ik ernaast als ik het over de mens als robot heb?
Omdat het een het ander niet uitsluit, en een robot een mechanische slaaf is.
Jij bent degene die verstand en beheersing een bovennatuurlijke betekenis wil geven, en niet ik.
Als jij er niettemin de naam "robot" aan wil geven, is het mij best.
Het is inderdaad een zeer complexe biologische machinerie, zo je wil.
Een logisch redenerende en lerende machinerie.
Beheersing is ook een moralistische houding, niets vreemds aan, dus graag wat meer toelichting op de reden waarom de mens geen robot zou zijn? En waarom beheersing en verstand daar een uitzonderingspositie in hebben?
Als de benadering dat het brein is gestoeld op materialistische principe's voor jou betekent dat we robots zijn, zijn we verstandige morele robots.

Ik wacht nog op je onderbouwing dat bovengenoemde zaken geen materiële oorsprong zouden kunnen hebben, want dat is wat je steeds suggereert, maar wat je niet waarmaakt.
Je weet toch bij wie de bewijslast voor bovennatuurlijke claims ligt?

Ik zie je vooral waardeoordelen koppelen aan verschillende menselijke eigenschappen, en daar idealistische of materialistische etiketten opplakken. Want door zelfbeheersing en verstand als positieve eigenschappen naar voren te schuiven, en deze specifiek aan te duiden als niet-materialistisch, stel je dat de rest dat wel is.

Maar door meer dan waardeoordelen wordt je verhaal uiteindelijk niet gesteund.
Je hebt nog steeds niet aangetoond waarom beheersing minder materialistisch is dan bijv. de drang om te neuken.
Voor de helderheid, wie of wat is we?
Iedereen, gelovig of niet.
Als dat een fysiek lichaam is zeg het dan, indien het een persoon anders dan het fysieke lichaam is moet je het even toelichten?
Ik meen dat jij degene bent die de visie aanhangt dat een persoon iets anders of "meer" is dan het fysieke lichaam.
Je persoonlijkheid is je brein, en vice versa.
Het brein met al haar neurale verbindingen en elektrochemische reactie's.

Waarom zou het meer (moeten) zijn?
Materialisme is de filosofie die de werkelijkheid, ook emoties en andere processen in het menselijk brein, uiteindelijk herleidt tot materie, dit in tegenstelling tot het idealisme of het spiritualisme. Met andere woorden je schrijft onzin op, autonomie, ten op zichten waarvan?
Ten opzichte van de directe omgeving.
Die kunnen we dermate goed manipuleren dat het een veilige haven voor ons wordt, hoewel natuurkrachten altijd een bedreiging blijven.
Overigens moet je autonomie ook niet als een absolute zien, net als vrije wil, want ik spreek immers al over een "mate van".
Er zijn namelijk genoeg dingen die we misschien wel willen, maar niet kunnen.
Alles is dus aan begrenzingen onderhevig, en dat zal je zelf ook moeten erkennen, eveneens als dat idealisme hiervoor geen oplossing biedt.
Zo wel, dan ben je de eerste tovenaar die ik tegenkom, want dan ben je de enige die de natuurwetten overstijgen kan.
Dus het materiële lichaam van Jagang bestaat uit twee entiteiten, Jagang werkt niet als een eenheid, maar als twee eenheden, met twee sets zintuigen, twee sets bewustzijn, twee sets voeten. Kortom kun je mij uitleggen hoe dat werkt? Zijn we allemaal schizofreen?
Nee, we hebben gewoon verschillende hersendelen voor verschillende taken, en soms is daar een strijd tussen. Het limbische systeem en de hogere hersendelen kunnen met elkaar in conflict komen.
En dit is precies wat je ervaart zodra je de noodzaak tot beheersing voelt.
Het menselijk brein is inderdaad niet zo samenhangend als we graag denken.
Heb je je ooit afgevraagd waarom stotteren verdwijnt bij zingen?
Omdat je voor zingen andere hersendelen gebruikt dan voor de normale spraak.
=D> Het is de tweede set, ik heb het begrepen. Wanneer heeft de ene set iets meer te vertellen als de andere set en wat laat het kantelen?
Wanneer je woest bent op iemand, maar je nog net kan beheersen, kan een laatste scheldkannonade het punt zijn waarop je limbische systeem het overneemt, en je het bekende waas voor je ogen bezorgt.
Ik ken jouw mate van zelfbeheersing niet, dus ergens is het nogal dwaas om mij te vragen wanneer jouw beheersing precies omslaat in razernij of paniek.
Ik ken je biologisch bepaalde hebbelijkheden niet.
De wil krijgt steeds meer eigenschappen, wel een interessant fenomeen aan het worden. Ik lees: "Telekinese (van het Oudgriekse τῆλε (tele), ver en κίνησις (kínēsis), beweging) is het beïnvloeden of bewegen van materie (voorwerpen) op afstand door zogenaamde menselijke 'geestkracht', dus zonder fysieke hulpmiddelen te gebruiken." dus de eigen wil is hetzelfde als geestkracht?
Wanneer men stelt "mind over matter" wel.
In feite is dat een idealistisch standpunt.

Maar dat heb ik nooit beweerd.
We kunnen immers met wil en al gedood worden door materie. (neem een lawine, tornado of voor mijn part een meteoor)
Onze wil beperkt zich tot het nemen van beslissingen zo ver de rest van de natuur ons dat toelaat.
Henry Ford
Thor
Forum fan

Bericht door Thor »

Beste Jagang,
Nu ben ik nieuwsgierig naar wat een materialist onder het begrip beheersing en het begrip verstand verstaat.
De mate waarin de "hogere" hersendelen als de hersenschors, zeggenschap hebben over de "lagere" hersendelen waar het gehele "emotionele" limbische systeem onder valt.
Wordt de mate van zeggenschap ergens door bepaald, anders gezegd wanneer en waarom heeft de hogere delen van de hersenen meer zeggenschap dan de lagere?
Bij mensen die weinig zelfbeheersing kennen, is het limbische systeem iets krachtiger ten opzichte van de hogere delen van het brein.
Is zelfbeheersing niet een ontwikkelde eigenschap van een individu? Met andere woorden de programmering zegt dat in specifieke gevallen het limbische systeem overheerst in de reactie.
Het verstand en de beheersing zetelen in deze delen, en het woord "beheersing" impliceert reeds een interne strijd tussen de hogere en lagere hersendelen.
De vraag die dan naar boven komt is, aangezien de materialist het als een fysiek proces ziet, wanneer en waarom er sprake is van een strijd? Bij een programmering is er altijd een die op basis van criteria de voorrang krijgt. Het 'gevoel' dat ik bij deze goede antwoorden krijg is dat verstand en beheersing op een lijn met elkaar worden gezet, beide zijn resultaten van de hersenen, hoewel de emoties meer met het limbische systeem verweven lijkt te zijn. Indien dat het geval is lijkt het mij, om correct te zijn, een 'strijd' tussen impulsen van het limbische systeem en de 'hogere' hersenen.
Het verstand en de beheersing heb ik verder al redelijk onder de loep genomen, denk ik.
Niet echt, ik heb iets gelezen dat de beheersing omschrijft, maar ik kom naast het begrip verstand niets over het verstand tegen. Maar voor zover ik je begrijp lees ik niets waarom deze begrippen anders zouden zijn dan het zien en het verteringsproces, allemaal geprogrammeerde en automatische werkende systemen, voor een materialist natuurlijk.
Omdat het een het ander niet uitsluit, en een robot een mechanische slaaf is.
Indien verstand en beheersing aangeleerde fysieke processen zijn dan sluit het elk ander niet-fysiek proces uit. Zo simpel is dat. Dat jij daar moeite mee hebt komt goed tot uiting in het woordgebruik, als jij een robot als een mechanische slaaf ziet dan heb je daar een associatie gegeven die jij eigenlijk helemaal niet ziet zitten. De reden waarom ik dat concludeer is dat een een materialist, tot op het bot, daar heel anders over denkt. Deze persoon denkt dat niet dat hij een slaaf is, aangezien hij weet dat hij van niemand of iets een slaaf is. Terwijl jij bang bent dat je de marionet zou kunnen zijn van een geest in de wolken. Een materialist zou zeggen dat hij een verdomd goede en complex mechanisme is. Het probleem voor de halve materialist op dit gebied is dat de drive om een individu te zijn en te voelen daar niet in terug komt. Hij wil zo graag, vandaar dit soort discussies.
Als jij er niettemin de naam "robot" aan wil geven, is het mij best.
Het is inderdaad een zeer complexe biologische machinerie, zo je wil.
Een logisch redenerende en lerende machinerie.
Dit is een formulering die zegt eigenlijk, klote hij heeft gelijk maar dat kan ik niet zeggen, dus ik moet de consequenties eruit trekken. Het is consequent dit te zeggen, dus chapeau.
Als de benadering dat het brein is gestoeld op materialistische principe's voor jou betekent dat we robots zijn, zijn we verstandige morele robots.
Een opmerking, waarbij ik mij afvraag hoezo 'verstandige'?
Ik wacht nog op je onderbouwing dat bovengenoemde zaken geen materiële oorsprong zouden kunnen hebben, want dat is wat je steeds suggereert, maar wat je niet waarmaakt.
Je weet toch bij wie de bewijslast voor bovennatuurlijke claims ligt?
Dan moet je even terug gaan naar het moment dat ik betrokken geraakte bij deze discussie, daar schreef een voorman van het materialisme en atheïsme: "Ik ben materialist en heb een vrije wil. En ik ben lang niet de enige." daar heb ik op gereageerd. :wink:
Ik zie je vooral waardeoordelen koppelen aan verschillende menselijke eigenschappen, en daar idealistische of materialistische etiketten opplakken. Want door zelfbeheersing en verstand als positieve eigenschappen naar voren te schuiven, en deze specifiek aan te duiden als niet-materialistisch, stel je dat de rest dat wel is.
Nee, dat stel ik helemaal niet. Jij schreef: "Nee hoor, het materialisme ontkent nergens dat er zoiets is als beheersing en verstand." dus ik schuif niets naar voren, laat staan dat ik daarmee andere zaken zou uitsluiten. Verschuif het speelveld niet, siger is al op zijn woorden teruggekrabbeld (hap) en jij doet het in deze posting ook.
Je hebt nog steeds niet aangetoond waarom beheersing minder materialistisch is dan bijv. de drang om te neuken.
Kijk naar de moraal die we geleerd krijgen, in islamitische landen hoef je geen beheersing te tonen, indien je wilt neuken dan moet de vrouw klaar liggen. In het Westen hebben we vrouwen anders te benaderen en bepaald de vrouw of je je moet beheersen of niet. Zo zie je maar weer, wat het effect is van moraal.
Ten opzichte van de directe omgeving.
Oké, je bedoeld iets heel anders, je schrijft eigenlijk: "Materialisme sluit complex gedrag met een hoge mate van autonomie ten opzichte van de directe omgeving dus geenszins uit" dus het gaat hier niet over de robot, maar over de interactie robot, omgeving.
Nee, we hebben gewoon verschillende hersendelen voor verschillende taken, en soms is daar een strijd tussen. Het limbische systeem en de hogere hersendelen kunnen met elkaar in conflict komen.
We sluiten af waarmee je begon, deze interne afweging is geen strijd maar een programmering, waarbij emoties geremd kunnen worden door de aangeleerde beheersing.
dus de eigen wil is hetzelfde als geestkracht?
Wanneer men stelt "mind over matter" wel.
In feite is dat een idealistisch standpunt.
Yep, ik begrijp je het is een zaak van programmeren en het idee dat er een eigen wil is zegt eigenlijk dat de programmering heel persoonsgebonden is en dat we met het aangeleerde denken netjes de moraal volgen omdat daarmee het soort beter overleefd.
Onze wil beperkt zich tot het nemen van beslissingen zo ver de rest van de natuur ons dat toelaat.
Nu ben ik even weer van slag, de natuur is je eigen geprogrammeerde lichaam of hoe moet ik dit lezen?
Plaats reactie