Hoi, voor wat het label waard is kan men mij Charedi noemen.Fishhook schreef:
Mag ik uit bovenstaande distilleren dat jij tot de Charedim behoort?
Kun je daar iets over vertellen.
En waar staan de Charedim precies voor?
Oorspronkelijk komt Charedi van de Rabbijnse Gerechtshof "Badatz Edah Charedis" in Jerusalem dat voor de tweede wereld oorlog het centrum van Orthodox Joods Anti-Zionisme en anti-Secularisme was (en nog steets is). En in die historical context gebruik ik de naam "Charedi ". (Interesant om te weten is dat de Nederlands-Joodse dichter Jacob Israel de Haan tegen het einde van zijn leven zich had aangesloten bij deze groep, iets dat hem jammer genoeg het leven heeft gekost.). Onder Charedim vielen zowel Chassidim als hun tegenhangers (Misnagdim), zowel Azkenazi (Europeese Joden) als Sefardim (Oriental Joden).
Na de stichting van de Staat Israel verdeelde de groep zich op in twee kampen. De gene die, hoewel tegen het zionisme, de Politiek in gingen on Orthodoxe rechten te kunnen beschremen in de nieuwe staat en de gene die zo min mogelijk met het Zionisme vandoen wilden hebben en dus niet de politiek in gingen en geen geld aan namen van de overheid.
Vandaag de dag wordt Charedi gebruikt voor een ieder die Ultra-Orthodox is zelfs al rijmen onder sommigen de ideeen niet zo veel meer met het Anti-Zionisme. Rabbijn Ovadia Yosef is een goed voorbeeld hiervan, hoewel hij originally tegen het Zionisme was zijn over de jaren zijn ideeen meer en meer de richting van het Religeus-Zionisme op gegaan (Google zijn naam en je zult direct zien wat ik bedoel) vooral jegens de Palestijnen en Settlements.
Groetjes,
Lex