Kosmologie

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

marie-louise
Forum fan

Kosmologie

Bericht door marie-louise »

Graag zou ik een topic beginnen over het in mijn ogen mooiste studieobject dat er bestaat: de kosmos. Als iemand mooie filmpjes of informatie heeft over de nieuwe inzichten op dit gebied, zou ik het fijn vinden deze hier te ontdekken. Want wat een onvoorstelbaar iets is het toch, die kosmos.

Hier alvast een pareltje van Brian Greene over supersnaartheorie. Deze zou op een dag de onvoorstelbare fijnafstemming van het universum, waar het antropische principe uit is voort gekomen, misschien kunnen verklaren aan de hand van de fundamentele structuur van de werkelijkheid zelf.

http://www.youtube.com/watch?v=YtdE662e ... re=related
The Black Mathematician
Ervaren pen

Re: KOSMOLOGIE

Bericht door The Black Mathematician »

Van Brian Greene is sowieso zijn documentaire "The elegant universe" (3 dvd's, is op internet te vinden al dan niet legaal) erg aan te raden.
Shut up Murdock, crazy fool!
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Alhoewel meer astronomie dan kosmologie is dit filmpje wat mij betreft het meest inspirerend :

The Hubble Deep Field: The Most Important Image Ever Taken

Enjoy !

:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Als je dit een mooi onderwerp vindt (ik ook :) ) dan moet je alles opzoeken wat je kunt vinden over Carl Sagan, een beroemde astronoom die erg populair was bij het publiek vanwege zijn gloedvolle en inspirerende manier van het presenteren van wetenschap en met name astronomie. Hij is helaas te jong overleden...

Onder andere van hem is de beroemde foto Pale Blue Dot, een foto van de aarde als een klein stipje gezien door de Voyager 1 in 1990.

Afbeelding

Hij had hier een prachtig, inspirerend verhaal bij.

Ik heb zelf een doos met 7 DVD's van zijn serie Cosmos.

Ik ben zelf lid van de Planetary Society (mede opgericht door Carl Sagan) en luister iedere week naar hun podcast (en andere podcasts) om te volgen wat er gebeurt met verschillende ruimtemissies die onderzoek doen naar het zonnestelsel en het heelal.

Dit jaar zullen er ook weer een aantal interessante gebeurtenissen plaatsvinden. Bijvoorbeeld: Messenger zal in maart 2011 in een baan om Mercurius komen, waardoor we die planeet heel nauwkeurig in kaart kunnen brengen. Er zijn nu nog delen van Mercurius die we nog nooit gezien hebben. Er zijn ook missies bij Venus, Mars en Saturnus en ruimtesondes zullen langs kometen (Stardust, komeet Tempel 1) en asteroïden (Dawn, asteroïde Vesta) komen. En ook New Horizons is nog steeds op weg naar Pluto, waar deze in 2015 langs zal komen. Ook de 34 jaar oude Voyager ruimtesondes communiceren nog steeds met de aarde, pas geleden was er nieuws dat één van de twee nu zo ver weg is dat ze buiten de invloedssfeer van de Zon is gekomen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
marie-louise
Forum fan

The Black Mathematician schreef:Van Brian Greene is sowieso zijn documentaire "The elegant universe" (3 dvd's, is op internet te vinden al dan niet legaal) erg aan te raden.
Bedankt Black Mathematician, ik heb de video's met verwondering bekeken. Ik hoop eigenlijk dat de m-theorie ooit empirisch bewezen zou kunnen worden. De natuurwetten zouden dan inderdaad een wonderlijke elegantie hebben.

Ik ben ook nog steeds verbaasd dat de mens in staat is tot dergelijk fundamenteel onderzoek als dat gebeurt in deeltjesversnellers. Dat de mens zulke wetten kan formuleren als een unificatietheorie.

Groetjes
marie-louise
Forum fan

sarnian schreef:Alhoewel meer astronomie dan kosmologie is dit filmpje wat mij betreft het meest inspirerend :

The Hubble Deep Field: The Most Important Image Ever Taken

Enjoy !

Bedankt Sarnian,

Prachtig filmpje. Heel de tijd heb je zoiets van 'sjongejonge-wat-is-die-zo-ontzettend-groot-die-kosmos. Ik zou denken dat het bijna onvermijdelijk is dat er op verschillende locaties leven in ontstaan is. Wie weet komen we daar nog ooit achter.

Groetjes
marie-louise
Forum fan

Jasper schreef:Als je dit een mooi onderwerp vindt (ik ook :) ) dan moet je alles opzoeken wat je kunt vinden over Carl Sagan, een beroemde astronoom die erg populair was bij het publiek vanwege zijn gloedvolle en inspirerende manier van het presenteren van wetenschap en met name astronomie. Hij is helaas te jong overleden...

Onder andere van hem is de beroemde foto Pale Blue Dot, een foto van de aarde als een klein stipje gezien door de Voyager 1 in 1990.

Afbeelding

Hij had hier een prachtig, inspirerend verhaal bij.

Ik heb zelf een doos met 7 DVD's van zijn serie Cosmos.

Ik ben zelf lid van de Planetary Society (mede opgericht door Carl Sagan) en luister iedere week naar hun podcast (en andere podcasts) om te volgen wat er gebeurt met verschillende ruimtemissies die onderzoek doen naar het zonnestelsel en het heelal.

Dit jaar zullen er ook weer een aantal interessante gebeurtenissen plaatsvinden. Bijvoorbeeld: Messenger zal in maart 2011 in een baan om Mercurius komen, waardoor we die planeet heel nauwkeurig in kaart kunnen brengen. Er zijn nu nog delen van Mercurius die we nog nooit gezien hebben. Er zijn ook missies bij Venus, Mars en Saturnus en ruimtesondes zullen langs kometen (Stardust, komeet Tempel 1) en asteroïden (Dawn, asteroïde Vesta) komen. En ook New Horizons is nog steeds op weg naar Pluto, waar deze in 2015 langs zal komen. Ook de 34 jaar oude Voyager ruimtesondes communiceren nog steeds met de aarde, pas geleden was er nieuws dat één van de twee nu zo ver weg is dat ze buiten de invloedssfeer van de Zon is gekomen.

Bedankt Jasper,

Ik ga zeker en vast eens beginnen aan al het materiaal dat je me aanbiedt. Mijn droom is om ooit ook eens door een megatelescoop te mogen kijken. Weet jij soms of dit soms kan ergens in dit land?

Groetjes
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Marie-Louise: 'kijken' door een megatelescoop is meestal niet bijzonder interessant: de ogen zijn niet bijzonder gevoelig en daarvoor plaatsen we er CCD's achter met lange belichtingstijden.. om die mooie plaatjes te krijgen die je wel eens op internet ziet rondspoken moet er nog aardig wat aan bewerkt worden. Maar ja het is wel mogelijk: bij de meeste sterrenwachten kun je gewoon naar binnen. De FNWI van de UvA heeft ook 2 hele aardige kijkers waar je vast wel een keertje mee kan kijken.. Ik zal maandag eens vragen wie daarover gaat.

En je kan wat spelen met DS9 natuurlijk: http://hea-www.harvard.edu/RD/ds9/
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Of er in NL "megatelescopen" zijn waar je door kunt kijken, weet ik niet... maar zoals Samsa al zegt organiseren sterrenwachten wel eens dagen of avonden waar je kunt gaan kijken.

Met een goede verrekijker kun je trouwens ook al veel zien, zelfs als je in de stad woont (waar veel lichtvervuiling is). Ik heb zelf een 10x50 verrekijker. Daarmee kun je bijvoorbeeld heel goed de vier grootste manen van Jupiter zien. Ook het Andromeda-sterrenstelsel kun je zien, maar die is wel wat moeilijker te zien vanuit de stad.

Eind 2009 was ik op vakantie in de woestijn, waar het echt pikdonker was. Met de verrekijker kon ik daar ongelofelijk veel sterren zien. Vooral in de band van de Melkweg zie je dan duizenden en duizenden sterren, erg indrukwekkend als je erover gaat nadenken hoe waanzinnig groot het is. Ook de Orionnevel kon ik daar heel goed zien.

Het programma Stellarium is een erg mooi en gratis programma waarmee je kunt zien waar er wat aan de hemel te zien is.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

marie-louise schreef:Graag zou ik een topic beginnen over het in mijn ogen mooiste studieobject dat er bestaat: de kosmos. Als iemand mooie filmpjes of informatie heeft over de nieuwe inzichten op dit gebied, zou ik het fijn vinden deze hier te ontdekken. Want wat een onvoorstelbaar iets is het toch, die kosmos.

Hier alvast een pareltje van Brian Greene over supersnaartheorie. Deze zou op een dag de onvoorstelbare fijnafstemming van het universum, waar het antropische principe uit is voort gekomen, misschien kunnen verklaren aan de hand van de fundamentele structuur van de werkelijkheid zelf.

http://www.youtube.com/watch?v=YtdE662e ... re=related
Helaas de speakers van mijn PC zijn kapot en ik voelde me vanmorgen te ziek om er op uit te gaan, teneinde ze te vervangen. Ik moest echter toen ik jouw bericht las, direct denken aan het laatste Youtube filmpje dat ik er wel over heb kunnen beluisteren.

De Astronoom in kwestie reageerde daarin op een stukje tekst uit een liedje van mijn favoriet Kathy Melua "We are 12 billion lightyears from the edge, that's a guess"

Hij legde uit dat het juiste antwoordt net ietsje anders was (13,7 mijard als ik me goed herinner), en dat dat niet een goede gok was, maar vrij precies bepaald. Toen ik er even over na dacht besefte ik ineens dat de astronomie een volstrekt achterhaalde visie biedt op het helaal!

Het is wel waar dat het licht van het verst verwijderde object dat wij zouden kunnen waarnemen er zo'n 13.7 miljard jaar over zou hebben gedaan om ons te bereiken, maar dat dat niet betekent dat de afstand tot dat object op dit moment 13,7 miljard lichtjaar zou zijn. als wij zouden trachten met een radio-signaal datzelfde object te bereiken, dan zouden wij beseffen dat het in werkelijkheid oneindig ver weg ligt!

Ooit bij stilgestaan?
Ik wens u alle goeds
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Peter van Velzen schreef: Het is wel waar dat het licht van het verst verwijderde object dat wij zouden kunnen waarnemen er zo'n 13.7 miljard jaar over zou hebben gedaan om ons te bereiken, maar dat dat niet betekent dat de afstand tot dat object op dit moment 13,7 miljard lichtjaar zou zijn. als wij zouden trachten met een radio-signaal datzelfde object te bereiken, dan zouden wij beseffen dat het in werkelijkheid oneindig ver weg ligt! Ooit bij stilgestaan?
Inderdaad, maar dat moet je wel iets duidelijker uitleggen, Peter.

Wij kunnen nu zien hoe (kijkend op grote afstanden) het heelal er 13,7 miljard jaar geleden uitzag.
Maar wij weten niet wat er daar sindsdien gebeurd is.
De werkelijke afstand kan op dit moment zelfs meer dan die 13,7 miljard lichtjaar zijn.
In combinatie met richting en snelheid is een groot deel van het heelal voor ons onbereikbaar.
Delen zijn zo ver weg en gaan zo snel van ons vandaan dat ons radiosignaal er nooit kan komen.
En houdt er rekening mee dat een retour boodschap die zelfde afstand (tijd) weer moet overbruggen.

En dan is er nog onze eigen limiet : onze zon kan nog slechts een paar miljard jaar langer mee. Dus als captain Kirk zijn zaakjes niet voor elkaar krijgt wordt het hier in deze arm van het melkwegstelsel weer snel lekker rustig, totdat misschien elders een soortgelijk experiment door de natuur wordt herhaald.

Een groot deel van het heelal ligt dus in werkelijkheid voor ons oneindig ver weg. Helemaal waar !

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
marie-louise
Forum fan

Hij legde uit dat het juiste antwoordt net ietsje anders was (13,7 mijard als ik me goed herinner), en dat dat niet een goede gok was, maar vrij precies bepaald. Toen ik er even over na dacht besefte ik ineens dat de astronomie een volstrekt achterhaalde visie biedt op het helaal!

Het is wel waar dat het licht van het verst verwijderde object dat wij zouden kunnen waarnemen er zo'n 13.7 miljard jaar over zou hebben gedaan om ons te bereiken, maar dat dat niet betekent dat de afstand tot dat object op dit moment 13,7 miljard lichtjaar zou zijn. als wij zouden trachten met een radio-signaal datzelfde object te bereiken, dan zouden wij beseffen dat het in werkelijkheid oneindig ver weg ligt!

Ooit bij stilgestaan?
Dag Peter,

Het was Paul Davies die mijn ogen opende voor dit gegeven. Maar vogens hem is de afstand nu ook weer niet oneindig, maar kan ze berekend worden op 46 miljard lichtjaar.

Ik denk dat dat logisch is dat gezien het uitdijen van het heelal vanuit de singulariteit de afstand tot de verste sterrenstelsels kan worden bepaald zoals Davies stelt.

Groetjes
marie-louise
Forum fan

Samsa schreef:Marie-Louise: 'kijken' door een megatelescoop is meestal niet bijzonder interessant: de ogen zijn niet bijzonder gevoelig en daarvoor plaatsen we er CCD's achter met lange belichtingstijden.. om die mooie plaatjes te krijgen die je wel eens op internet ziet rondspoken moet er nog aardig wat aan bewerkt worden. Maar ja het is wel mogelijk: bij de meeste sterrenwachten kun je gewoon naar binnen. De FNWI van de UvA heeft ook 2 hele aardige kijkers waar je vast wel een keertje mee kan kijken.. Ik zal maandag eens vragen wie daarover gaat.

En je kan wat spelen met DS9 natuurlijk: http://hea-www.harvard.edu/RD/ds9/
Bedankt Samsa. Geef jij les of studeer jij astrologie of zo?

Groetjes
Ali
Banned

Bericht door Ali »

marie-louise schreef: Bedankt Samsa. Geef jij les of studeer jij astrologie of zo?

Groetjes
Ben je geïnteresseerd in een horoscoop Marie Louise? :wink:
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

sarnian schreef:En dan is er nog onze eigen limiet : onze zon kan nog slechts een paar miljard jaar langer mee. Dus als captain Kirk zijn zaakjes niet voor elkaar krijgt wordt het hier in deze arm van het melkwegstelsel weer snel lekker rustig, totdat misschien elders een soortgelijk experiment door de natuur wordt herhaald.

Een groot deel van het heelal ligt dus in werkelijkheid voor ons oneindig ver weg. Helemaal waar !

Volgens geologen heeft Kirk heel wat minder tijd.
Over zo'n 250 millioen jaar, gerekend naar de snelheid waarmee de aardschollen over het magma schaatsen, is er een nieuw supercontinent Pangaea.
Dit zal gepaard gaan met gigantische vulkaanuitbarstingen en vergiftiging van het water zodat daarin nauwelijks of geen leven meer is.
Het super contigent zal voor 95% uit woestijnen bestaan, alleen een smalle kuststrook zal wel regen ontvangen en daar zal nog leven mogelijk zijn.
Dat wordt puur overleven voor erg weinig levende wezens, maar zeer de vraag of de mens als die dan nog bestaat overlevingskans heeft.
Dus maar niet te lang wachten met het bouwen van ruimtesteden. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie