" De terugkeer van het Fascisme"

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

karin
Forum fan

Re: " De terugkeer van het Fascisme"

Bericht door karin »

Jagang schreef:
karin schreef:Een stroming waarin door middel van een autoritair regime een bevolkingsgroep sterk wordt bevoordeeld ten koste van andere groepen en deze bevoordeling door geweld wordt afgedwongen. Daarbij is vaak ook de drang om dit op te leggen aan omringende gebieden.
En is dat niet precies wat er bij een gewapende "democratie-export" gebeurt?
Jagang, ik heb het niet over alleen ingrijpen. Maar de notie laten verdwijnen dat "afrikanen nog zoveel te leren hebben" kan ervoor zorgen dat wij deze mesnen dan ook als volwaardige mensen gaan zien. En op die manier kunnen we eisen dat buitenlandse investeerders voldoen an fatsoens eisen. Dat landen in afrika (met name de wat meer dictatoriaal ingestelde landen) zich houden aan de mensen rechten. Want ik hoop toch dat als mensen rechten voor 1/3 van de wereld belangrijk zijn deze voor de andere 2/3 ook belangrijk zijn. Maar als wij maar onze neo koloniale gedachtengoed blijven predikken "afrikaanse mensen moeten zich ontwikkelen"dan staan die ongewapende burges behoorlijk alleen tegenover dictators en rebellen groepjes.

Jagang schreef:Vandaar dat ik het woord "democratie" al tussen aanhalingstekens zette, want een gewapenderhand afgedwongen democratie is m.i. namelijk een oxymoron.
Oh, is dat het? Een gewapend afgedwongen democratie spreekt zichzelf tegen. Met andere woorden als je een volk met geweld bevrijd van een dictator is dat een tegenspraak? Dat is nieuw, ik hoop dat je dat consistent gaat toepassen op de gehele menselijke geschiedenis.
Jagang schreef:Daar moet het volk toch echt zelf toe komen, hoe moeilijk dat ook is.
En als dat nu gewoon eens niet gebeurt, hoeveel generaties moeten dan lijden door iets wat opgelost zou kunnen worden? We praten wel over mensen Jagang, niet over nummers!
Jagang schreef:De fluwelen revolutie binnen het voormalige Oostblok heeft echter laten zien dat dit weldegelijk kan.
En Noord Korea dan? We hebben destijds ervoor gekozen om een wapenstilstand af te sluiten. Leek destijds heel plausibel gezien de verschrikkelijke aantal doden in de Koreaanse oorlog. Maar nu kan het niet meer want Noor Korea is inmiddels een atoom macht.

Jagang schreef:Of het kwaadschikt installeren wat voor soort regering dan ook.
Het is de gewapende zendingsdrang die parallellen vertoont met het fascisme.
Dus als je een regering die mensen onderdrukt, martelt en uithongert vervangt met een regering waar vrijheid van meningsuiting mogelijk is dan toont dit paralellen met het fascisme, verklaar je nader?
Jagang schreef:
Onzin, als je een democratie hersteld, met, toegegeven vaak een moeiijk proces, dan herstel je de vrijheid voor de mensen.
Punt is dat het "herstellen" van een democratie in een intern verdeeld land, zo deze democratie er ter plaatse al ooit is geweest, in de geschiedenis zelden tot nooit gelukt is met behulp van wapengekletter van buitenaf.
Nou ik kan me herrinneren dat Europa eens wat probleempje heeft gehad met de democratische waarden en na een hoop wapengekletter er uiteindelijk toch zeer bloeiende democratiën uit te voorschijn kwamen. Natuurlijk moeten we wel rekening houden dat na wapengekletter opbouw komt. (Marschall hulp en zo)

Jagang schreef: Ik denk dat je het voormalig Joegoslavië rustig als een van de schaarse uitzonderingen op deze regel mag beschouwen wat dat betreft, ondanks de Srebrenica-malaise.
En dan nog alleen omdat het werd opgedeeld in afzonderlijke staatjes, zodat Bosniërs en Serviërs niet meer in elkaar's wijken hoefden te wonen.

Ja die stomme Amerikanen, terwijl Europa toekeek hielp dat wapengekletter kennelijk wel. Maar waarom wel in Europa doen?
jagang schreef: Het besef van wat democratie werkelijk betekent, is in de Arabische landen en in het Midden-Oosten echter nooit werkelijk doorgedrongen.
O ja, de wahabieten in Saoudi Arabië willen geen inmenging van het westen maar de Saoudies zijn olie dollar geil. As er echt democratie was dan was Saoudie Arabië een nog veel islmatischer land dan nu.
jagang schreef: Hooguit horen de mensen daar Amerikaanse militairen eens iets brabbelen over democratie, waardoor het noemen van dit woord altijd gepaard gaat met de beelden van militairen, tanks en wapens.
Het woord krijgt regionaal op die manier een negatieve connotatie.
Voor hen wordt "democratie" het produkt van een bezettingsmacht, en dat wil men vanuit humanitair oogpunt nu net niét.
Maar wij zitten ook niet in het midden oosten vanuit humanitair oogpunt hoor, heeft verdacht veel te maken met olie belangen. Overigens steunt het westen dictatoriale machten in het midden oosten.

jagang schreef:Dit is geen nieuws voor mij, maar persoonlijk voel ik me er niet schuldig over.
Ik ben niet betrokken geweest bij de besluitvorming destijds, noch heb ik de macht om het ongedaan te maken.
Beste jagang, het gaat er niet om of je je schuldig voelt of niet. Het gaat erom hoe jij de mesne daar wil betitelen en welke onvermogens jij ze denkt toe te delen puur op basis van onwetendheid.
Jagang schreef: Ik kan het persoonlijk alleen naar vinden dat het zo heeft moeten lopen, en ik zit hier dan ook niet om het westerse buitenlandbeleid te verdedigen, maar wel om de ethische waarden binnen onze maatschappij te verdedigen.
Een van de mooie ethische waarden van het vrije westen zijn de mensen rechten!

Jagang schreef:Het enige wat ik niet inzie, is hoe overcompensatie, gevoed door latente schuldgevoelens een oplossing zouden bieden voor de huidige situatie.
Wat is dan die overcompensatie en latente schuldgevoelens, ben jij nu ineens het slachtoffer?
Jagang schreef:Onze wapens doden net zo goed als de wapens van elkaar bestrijdende groepen in oorlogslanden, dus tegen het vallen van doden vormen ze geen remedie.
Dus een politie agent mag geen revolver dragen omdat ze net zo goed kunnen doden als de revolver van een crimineel?

Jagang schreef:Volgens mij is diplomatie, morele pressie en bewustwording dan hetgene wat overblijft.
Ja, en het ontwikkelen van die domme afrikaners zodat ze ook weten wat democratie is toch?

jagang schreef:
Rechtvaardigt het handelen van het westen de laatste 60 jaar t.o.v. afrika de uitspraak "de afrikanen moeten nog leren wat democratie is"?

Kom nou toch...
Als een school een leerling de kennis tot het maken van rekensommen onthoudt, is het dan gerechtvaardigd voor de school om later te stellen dat de leerling nog moet leren rekenen?

Jazeker, want de leerling ontbeert nog steeds de kennis omtrent hoe te rekenen.
Daar verandert een moreel appél niets aan.
Ja maar je gaat er dus toch gewoon vanuit dat de afrikaan niet weet wat democratie is en dta is dan de basis om ze maar de tering te laten krijgen. Nou ja, ik ben daar gewest, en nogmaals de mesne daar weten wat democratie is hoor!
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.
karin
Forum fan

Bericht door karin »

Jagang schreef: Ik kan helaas niets met je anekdote's, want ik heb geen onafhankelijke toegang tot datgene wat je me voorschotelt, en ik kan niet controleren wat je eventueel weglaat of toevoegt.

Verder is je idealisme tot op zekere hoogte te waarderen, maar gaat dit m.i. teveel gepaard met een gebrek aan praktisch inzicht mbt de aanpak van zaken.
Dat is waar. Iemand die zoals jouw vanuit je vooroordelen achter het bureau wat zit te murmelen heeft meer praktisch inzicht als iemand die daar tussen de mensen heeft geleefd, dat merken we dan ook.
En ik vind het vooral jammer dat je me toch weer zaken in de schoenen probeert te schuiven als "laten barsten", alleen maar omdat ik meer zie in diplomatie dan er met veel lawaai naar binnen te trekken.
Nee, dat is waar. Sorry je gebruikt te mooie eufenismen. Jij roept immers op om iets te doen: Mensen het zelf laten uitozeken, dat is natuurlijk wat anders dan te laten barsten...
Ik heb geen zin om de discussie voort te zetten wanneer ik telkens begroet word met insinuatie's, louter omdat ik de zaken niet precies zo zie als jij.
Nee, ik praat niet naar je mondje en dit domme vrouwtje geeft je gewoon antwoord

Ik dacht dat ik zelf, op een kleine uitschieter na, redelijk beschaafd ben geweest in deze discussie, en ik vind dat het tijd wordt voor jou om jezelf eens vragen te stellen over je verdraagzaamheid jegens andere opvattingen, zelfs wanneer men eenzelfde doel beoogt.
Ik ben toch ook beschaafd geweest, ach jongen heb je nu lange tenen, nou en?
Het hoeft niet zo te zijn dat Karin's weg de enige juiste is.
Dat beweer ik ook nergens
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Jagang schreef:
karin schreef:
jagang schreef: Het feit dat westerse machten Afrikanen lang hebben onderdrukt, is er vaak zelfs de óórzaak van dat Afrikanen in veel gevallen nog moeten leren wat democratie is.
Nou toen ik in afrika was wisten alle mensen wat democratie was hoor, dus waar jij dit vandaan haalt?

(Vooroordelen)
Ik kan helaas niets met je anekdote's, want ik heb geen onafhankelijke toegang tot datgene wat je me voorschotelt, en ik kan niet controleren wat je eventueel weglaat of toevoegt.
Jij daarentegen probeert de indruk te wekken dat je wat over het onderwerp Afrika weet. Vroeger had je van die boekjes met de titel 'Bluff your way in....' en vul maar een willekeurig onderwerp in.

Ik moet nogal eens aan die reeks denken als ik wat van je lees. Maar volgens mij heb je zelfs die boekjes nog niet eens ingekeken.
karin
Forum fan

Bericht door karin »

Jim schreef:Ja, natuurlijk.
Maar de mooie dingen die over ons systeem de ronde doen is iets anders dan de verplichtingen die aan hangen.
Ja zeker sjimmie, wat zou zo'n afrikaanse vrouw die net haar tweede kind verliest en in een krot woont er van balen als ze belasting moet betalen.
Natuurlijk is het westen het land van melk en honing, tot ze zelf de geneugten van een democratie tegen komen met alle verplichtingen.
Nee, dat denk ik ook sjim, ik denk dat zo'n vrouw gelijk weer terug zou verangen naar armoede en een krottewijk, zeker te weten sjimmie
Daar hebben ze geen ervaringen mee.
Nee, nee dan zouden ze wat anders piepen!
Jinny

Bericht door Jinny »

Tuurlijk Karin.
Om belasting te moeten betalen moet je eerst geld verdienen.
Geld verdienen is een luxe voor haar.
Ik snap die vrouw wel.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

karin schreef:Ja, en het ontwikkelen van die domme afrikaners zodat ze ook weten wat democratie is toch?
"Afrikaners"?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Afrikaners

:roll:
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ali schreef:Jij daarentegen probeert de indruk te wekken dat je wat over het onderwerp Afrika weet. Vroeger had je van die boekjes met de titel 'Bluff your way in....' en vul maar een willekeurig onderwerp in.

Ik moet nogal eens aan die reeks denken als ik wat van je lees. Maar volgens mij heb je zelfs die boekjes nog niet eens ingekeken.
Verlicht me dan met je kennis, Ali.

Want anderman's posts afkraken is iets waarin je wel goed bent, maar zelf kom je zelden met een inhoudelijke post op de proppen.
Laat maar eens zien waarom ik niets weet dan, behalve wat "Afrikaners" zijn dan natuurlijk.

Je denkt toch niet dat ik je telkens laat wegkomen met dit soort goedkope opmerkingen?
Laatst gewijzigd door Jagang op 08 jan 2011 23:25, 2 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Hm, is het erkelijk waar dat dit forum moderators kent?

Ik krijg eerder de indruk dat hier sprake is van een zooitje ongeregeld, dat zich niet aan het onderwerp houdt, en maar wat te berde brengt zonder zich ook maar enigzins geinformeerd te hebben. Het liefst nog in one-liners, zonder op de argumnenten van anderen (laat staan van riemers) in te gaan.
Niet dat ik mijzelf beter acht, maar we zouden toch eens kunnen proberen om een vruchtbare discussie op te zetten, in plaats van elkander zonder meer af te willen serveren.

Allereerst is het onderwerp al fout want zo luidt de titil van Riemers boek niet!
Die luidt "De eeuwige terugkeer van het fascisme".
zie bijvoorbeeld: http://www.uitgeverijatlas.nl/result_titel.asp?Id=3057
Een opmerking als "het fascisme is nooit weggeweest", zou zeker achterwege gebeleven zijn, als deze correct was overgenomen.

Verder gaat zo ongeveer eenieder er aan voorbij dat er wel degelijk een definitie van Fascisme bestaat. Het feit dat de volksmond het woord te pas en te onpas gebruikt, wil niet zeggen dat Riemers dit dus ook doet.
zie bijvoorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fascisme.

Op de een of andere wijze verwordt het onderwerp vervolgens tot een discussie over Afrika, hoe het is en hoe wij er naar kijken en wordt het Fascisme vervolgens verwisseld met racisme. Ik geef toe dat beiden iets gemeen hebben (in-groep out-groep denken) maar men kan best een racist zijn zonder een grote leider te willen volgen, en evenzozeer kan men best een fascist zijn, zonder acht te slaan op uiterlijke lichamelijke kenmerken. Ik vermoed dat het onderwerp Afrika een gevolg is van deze verwisseling.

Het fascisme volgens de beschrijving die nl.wikepedia er van geeft, is - volgens mij - inderdaad nooit weggeweest, en treed bij tijd en wijlen weer meer naar de voorgrond. Grote leiders zijn onverminderd populair, en de nationalistische gevoelens worden regelmatig weer aangewakkerd. Daar waar die twee elkaar vinden bloeit het fascisme ongetwijfeld weer op. Niet op dezelfde wijze als in het Italie van Mussolini; Niet met dezelfde bondgenoten; Niet met dezelfde moraal; Maar wel met de hoop dat één man (of één vrouw; ook dat is niet nieuw: Jeanne d'Arc) het volk zal weten te verbinden, en de ongewenste "vreemde" invloeden zal weten te keren.

De strijd tussen die ene leider (van Caesar tot Wilders) en de elite (van de Senatoren, tot de linkse kerk), is er al eeuwen geweest en zal nog wel even nasudderen. Ik hoop echter dat de democratie erin zal slagen, de veldslagen terug te brengen tot kwinkslagen en de leiders zowel als de elite zal verplichten de belangen van alle mensen in het oog te houden.
Ik wens u alle goeds
Jinny

Bericht door Jinny »

Een vraag Peter, waarom 'linkse kerk'?
Het geeft al een bevooroordeling aan vanuit jouw denken.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Jim schreef:Een vraag Peter, waarom 'linkse kerk'?
Het geeft al een bevooroordeling aan vanuit jouw denken.
Waarom vraag je niet "Waarom Wilders?". Mijn keuze voor "de linkse kerk"was niets anders dan een consequentie van mijn keuze voor Wilders. Dat is immers zijn benaming voor de elite waartegen hij meent te moeten strijden.

Zelf maak ik overigens deel uit van die "linkse kerk", ook al denk ik niet zo dogmatisch als Geert misschien denkt. Ik wilde alleen een intressant kenmerk van "grote leiders" aanstippen. Ze worden vaak gesteund door het gewone volk, en niet door de elite. Zelfs niet als die elite het wil opnemen voor de zwakkeren in de samenleving. (wat voor de senatoren natuurlijk niet gold).

Je hebt maar weer eens een prima voorbeeld gegeven hoe makkelijk men op grond van details, de aandacht afleidt van het eigenlijke onderwerp (het boek van Rob Riemen).

PS welk vooroordeel had jij me toegedacht ?
Ik wens u alle goeds
Jinny

Bericht door Jinny »

Houd het er dan maar op dat ik je voorbeeld verkeerd had begrepen.
Thk's voor verduidelijking.

(Wat ik niet goed begrijp vraag ik.)
siger

Bericht door siger »

karin schreef:Een continent of landen aan hun lot (onderdrukking) over laten onder het mom van "ze moeten nog leren wat democratie is" of "ze moeten daar nog verder ontwikkelen" verschilt in kern niet veel van het vroegere koloniale gedachtegoed dat afrikaanse mensen t.o.v. de westerse mens onderontwikkelt waren.
Beste Karin,

Je afkeer van fascisme en racisme is zo groot, dat je er bij gebrek aan een object iedereen van zou betichten. En dan is afkeer geen maatschappelijke gedrevenheid meer, maar een laag instinkt. Iemand bij herhaling ten onrechte van racisme beschuldigen is een zwaar vergrijp, ook als je dat op een achterbakse manier doet. Feitelijk is het een omgekeerd racisme, en in de grond ben jij de enige racist hier - de grootste sinds Egmond Codfried hier kwam.

In het eerst heb ik me niet aan je gestoord, omdat ik de indruk had dat je persoonlijke problemen wou afreageren, en een beetje schelden in de anonimitiet is een beproefd werkzame methode. Maar aangezien de klachten blijven lijkt de methode niet goed te werken. Ik begin te denken dat je persoonlijke problemen niet van voorbijgaande aard zijn, en dat ik dus nog onbepaalde tijd getuige zal zijn van jouw existentiele noodkreten, die een beetje op mij afspatten.

Over mijzelf het volgende: ik heb, envenmin als anderen die je hier onterecht en ongestraft blijft beledigen, nooit beweerd dat alleen Afrika of Afrikanen iets over democratie te leren hebben. Ik heb gewoon gesteld dat democratie een nooit ophoudend leerproces is voor iedereen. Dat is al jaren mijn pricipiele mening over elke democratie waar en wanneer ook, zoals ik heel duidelijk heb geschreven in mijn topic Pleidooi voor de Democratie:
Siger schreef:Democratie is het enige stelsel met ingebouwd leermechanisme: fouten worden onderwerp van debat, en debat kan leiden tot nieuwe inzichten en betere beslissingen. De mogelijkheid de samenleving te wijzigen zonder bloedvergieten is op zichzelf al een zegen van de moderne democratie.
karin
Forum fan

Bericht door karin »

Laat me niet lachen Siger, ik heb hier argumenten genoeg gegeven en jij komt met een groot ad-honimen.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

karin schreef:Laat me niet lachen Siger, ik heb hier argumenten genoeg gegeven en jij komt met een groot ad-honimen.
Een koekje van eigen deeg, na al je beschuldigingen.
Henry Ford
siger

Bericht door siger »

karin schreef:Laat me niet lachen Siger, ik heb hier argumenten genoeg gegeven en jij komt met een groot ad-honimen.
Je bedoelt: "Laat me niet lachen Siger, ik heb hier ad hominems genoeg gegeven en jij komt met een groot argument."
Plaats reactie