Jagang, ik heb het niet over alleen ingrijpen. Maar de notie laten verdwijnen dat "afrikanen nog zoveel te leren hebben" kan ervoor zorgen dat wij deze mesnen dan ook als volwaardige mensen gaan zien. En op die manier kunnen we eisen dat buitenlandse investeerders voldoen an fatsoens eisen. Dat landen in afrika (met name de wat meer dictatoriaal ingestelde landen) zich houden aan de mensen rechten. Want ik hoop toch dat als mensen rechten voor 1/3 van de wereld belangrijk zijn deze voor de andere 2/3 ook belangrijk zijn. Maar als wij maar onze neo koloniale gedachtengoed blijven predikken "afrikaanse mensen moeten zich ontwikkelen"dan staan die ongewapende burges behoorlijk alleen tegenover dictators en rebellen groepjes.Jagang schreef:En is dat niet precies wat er bij een gewapende "democratie-export" gebeurt?karin schreef:Een stroming waarin door middel van een autoritair regime een bevolkingsgroep sterk wordt bevoordeeld ten koste van andere groepen en deze bevoordeling door geweld wordt afgedwongen. Daarbij is vaak ook de drang om dit op te leggen aan omringende gebieden.
Oh, is dat het? Een gewapend afgedwongen democratie spreekt zichzelf tegen. Met andere woorden als je een volk met geweld bevrijd van een dictator is dat een tegenspraak? Dat is nieuw, ik hoop dat je dat consistent gaat toepassen op de gehele menselijke geschiedenis.Jagang schreef:Vandaar dat ik het woord "democratie" al tussen aanhalingstekens zette, want een gewapenderhand afgedwongen democratie is m.i. namelijk een oxymoron.
En als dat nu gewoon eens niet gebeurt, hoeveel generaties moeten dan lijden door iets wat opgelost zou kunnen worden? We praten wel over mensen Jagang, niet over nummers!Jagang schreef:Daar moet het volk toch echt zelf toe komen, hoe moeilijk dat ook is.
En Noord Korea dan? We hebben destijds ervoor gekozen om een wapenstilstand af te sluiten. Leek destijds heel plausibel gezien de verschrikkelijke aantal doden in de Koreaanse oorlog. Maar nu kan het niet meer want Noor Korea is inmiddels een atoom macht.Jagang schreef:De fluwelen revolutie binnen het voormalige Oostblok heeft echter laten zien dat dit weldegelijk kan.
Dus als je een regering die mensen onderdrukt, martelt en uithongert vervangt met een regering waar vrijheid van meningsuiting mogelijk is dan toont dit paralellen met het fascisme, verklaar je nader?Jagang schreef:Of het kwaadschikt installeren wat voor soort regering dan ook.
Het is de gewapende zendingsdrang die parallellen vertoont met het fascisme.
Nou ik kan me herrinneren dat Europa eens wat probleempje heeft gehad met de democratische waarden en na een hoop wapengekletter er uiteindelijk toch zeer bloeiende democratiën uit te voorschijn kwamen. Natuurlijk moeten we wel rekening houden dat na wapengekletter opbouw komt. (Marschall hulp en zo)Jagang schreef:Punt is dat het "herstellen" van een democratie in een intern verdeeld land, zo deze democratie er ter plaatse al ooit is geweest, in de geschiedenis zelden tot nooit gelukt is met behulp van wapengekletter van buitenaf.Onzin, als je een democratie hersteld, met, toegegeven vaak een moeiijk proces, dan herstel je de vrijheid voor de mensen.
Jagang schreef: Ik denk dat je het voormalig Joegoslavië rustig als een van de schaarse uitzonderingen op deze regel mag beschouwen wat dat betreft, ondanks de Srebrenica-malaise.
En dan nog alleen omdat het werd opgedeeld in afzonderlijke staatjes, zodat Bosniërs en Serviërs niet meer in elkaar's wijken hoefden te wonen.
Ja die stomme Amerikanen, terwijl Europa toekeek hielp dat wapengekletter kennelijk wel. Maar waarom wel in Europa doen?
O ja, de wahabieten in Saoudi Arabië willen geen inmenging van het westen maar de Saoudies zijn olie dollar geil. As er echt democratie was dan was Saoudie Arabië een nog veel islmatischer land dan nu.jagang schreef: Het besef van wat democratie werkelijk betekent, is in de Arabische landen en in het Midden-Oosten echter nooit werkelijk doorgedrongen.
Maar wij zitten ook niet in het midden oosten vanuit humanitair oogpunt hoor, heeft verdacht veel te maken met olie belangen. Overigens steunt het westen dictatoriale machten in het midden oosten.jagang schreef: Hooguit horen de mensen daar Amerikaanse militairen eens iets brabbelen over democratie, waardoor het noemen van dit woord altijd gepaard gaat met de beelden van militairen, tanks en wapens.
Het woord krijgt regionaal op die manier een negatieve connotatie.
Voor hen wordt "democratie" het produkt van een bezettingsmacht, en dat wil men vanuit humanitair oogpunt nu net niét.
Beste jagang, het gaat er niet om of je je schuldig voelt of niet. Het gaat erom hoe jij de mesne daar wil betitelen en welke onvermogens jij ze denkt toe te delen puur op basis van onwetendheid.jagang schreef:Dit is geen nieuws voor mij, maar persoonlijk voel ik me er niet schuldig over.
Ik ben niet betrokken geweest bij de besluitvorming destijds, noch heb ik de macht om het ongedaan te maken.
Een van de mooie ethische waarden van het vrije westen zijn de mensen rechten!Jagang schreef: Ik kan het persoonlijk alleen naar vinden dat het zo heeft moeten lopen, en ik zit hier dan ook niet om het westerse buitenlandbeleid te verdedigen, maar wel om de ethische waarden binnen onze maatschappij te verdedigen.
Wat is dan die overcompensatie en latente schuldgevoelens, ben jij nu ineens het slachtoffer?Jagang schreef:Het enige wat ik niet inzie, is hoe overcompensatie, gevoed door latente schuldgevoelens een oplossing zouden bieden voor de huidige situatie.
Dus een politie agent mag geen revolver dragen omdat ze net zo goed kunnen doden als de revolver van een crimineel?Jagang schreef:Onze wapens doden net zo goed als de wapens van elkaar bestrijdende groepen in oorlogslanden, dus tegen het vallen van doden vormen ze geen remedie.
Ja, en het ontwikkelen van die domme afrikaners zodat ze ook weten wat democratie is toch?Jagang schreef:Volgens mij is diplomatie, morele pressie en bewustwording dan hetgene wat overblijft.
Ja maar je gaat er dus toch gewoon vanuit dat de afrikaan niet weet wat democratie is en dta is dan de basis om ze maar de tering te laten krijgen. Nou ja, ik ben daar gewest, en nogmaals de mesne daar weten wat democratie is hoor!jagang schreef:Als een school een leerling de kennis tot het maken van rekensommen onthoudt, is het dan gerechtvaardigd voor de school om later te stellen dat de leerling nog moet leren rekenen?Rechtvaardigt het handelen van het westen de laatste 60 jaar t.o.v. afrika de uitspraak "de afrikanen moeten nog leren wat democratie is"?
Kom nou toch...
Jazeker, want de leerling ontbeert nog steeds de kennis omtrent hoe te rekenen.
Daar verandert een moreel appél niets aan.