Science

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

mrBE
Forum fan

Re: Science

Bericht door mrBE »

Vilaine schreef:Hoe lang gun je een onbewezen hypothese ... ens weten!

Dit plaatje wordt al sinds de 20-er jaren van de vorige eeuw gedraaid.

Waarmaken kunnen ze het niet.

Het bewijs voor evolutie wordt met de dag sterker (en merkwaardigerwijs het verzet ertegen ook).
Dit soort liedjes wordt al zooo lang gekweeld.

Deze site heeft bv. een beknopt, maar uiteraard hopeloos onvolledig, overzicht van aankondigingen dat de evolutietheorie op haar laatste benen loopt:

http://home.entouch.net/dmd/moreandmore.htm

Je zou denken dat men na een tijdje gaat inzien dat men enkel maar vééél wind produceert, maar zó werkt het niet in die kringen. Hardleersheid is er blijkbaar gewoon ingebakken van bij de geboorte. :lol:
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Als ik zeg: "negeermodus aan" is het natuurlijk wel de bedoeling dat iedereen vrolijk meedoet.
Anders heeft het geen zin. Negeermodus uit.

@F001:

Nee, F001, je snapt er geen zak van. Lees maar eens terug.
Evolutie is een FEIT.
De mens IS een AAP.
F001 schreef:Lever mij (buiten de diversiteit van de hoeveelheid aannames hieromtrent) het fysieke bewijs van die zgn. gemeenschappelijke voorouder.
Lever mij (buiten de diversiteit van de hoeveelheid aannames hieromtrent) het fysieke bewijs van je betovergrootmoeder.

EN SNEL EEN BEETJE :lol:
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
F001
Banned

Bericht door F001 »

Fjedja schreef: Nee, F001, je snapt er geen zak van. Lees maar eens terug.
Evolutie is een FEIT.
De mens IS een AAP.
Klinkt wederom als een hangende grammafoonplaat. Prima, laat mij het fysieke bewijs voor jouw stelling maar eens zien.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

F001 schreef:Klinkt wederom als een hangende grammafoonplaat.
Uiteraard. Ik pas me dan ook aan aan jouw niveau van discussiëren.
Kom jij maar eens met een alternatief en antwoord eens op mijn (en anderen) vraag hierboven over je bedovergrootmoeder b.v.

Oh..en nogmaals:

Evolutie is een FEIT.
De mens IS een AAP.

Jij snapt er geen jota van. :) (LALALALA)
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

Misschien heeft F001 toch wel een punt... Ik begin dankzij zijn onvolprezen volgehouden inspanningen óók te twijfelen of er wel menselijke evolutie heeft plaatsgevonden. :mrgreen:
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Dit komt zeker door zijn uitvoerig beargumenteerde alternatief voor de evolutie van de mens. :wink:
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Fjedka schreef:Als ik zeg: "negeermodus aan" is het natuurlijk wel de bedoeling dat iedereen vrolijk meedoet.
Anders heeft het geen zin. Negeermodus uit.
Je hebt geleyck. Ik heb oordopjes gekocht. En als die plaat nu blijft hangen, heb ik er ook een gekocht... voor voor mijn kop.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

F001 schreef:
Fishhook schreef: Ik denk dat je als mod wel kan eisen, van F001, om lastige vragen die duidelijk omzeild worden te beantwoorden.
Ik stel slechts één kritische vraag, waarop ik (buiten het steeds herhalende zinloze en inhoudsloze geschreeuw richting mijn persoontje) telkens geen antwoord op krijg. De vraag luidt:

Lever mij (buiten de diversiteit van de hoeveelheid aannames hieromtrent) het fysieke bewijs van die zgn. gemeenschappelijke voorouder.

.
Die vraag kan niet beantwoord worden.

Je vraag is een drogreden. Argumentum ad ignorantiam.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Wanneer ik met evenwelk 'ultiem fysiek' dijbeen of zo aan kom zetten,
van welke menselijke/apelijke/dierlijke voorouder dan ook, al is het zijn eigen overgrootvader,
zou ik F001 hiermee blijkbaar niet kunnen overtuigen.
Neen, de botten van zijn opa zouden op zijn minst toch ook aanwezig dienen te zijn om überhaupt ook maar van "de missing link" te kunnen spreken, laat staan van een absolute DNA-match.

Netjes op een rijtje dienen ze te liggen, zoals je netjes de leeftijd van de aarde kunt herleiden
aan de hand van de leeftijden van de hoofdpersonen uit de bijbel...
Dán is er pas sprake van bewijs! DNA, koolstofdatering, kosmologie, kortom wetenschap en dergelijke nieuwlichterij doen daar niets aan af; aan gelovigen (lees: onnozelen) vermeend zelfverkozen waarheid.

Nou kan het zijn, F001, dat je jezelf niet kunt vereenzelvigen met mijn voorgaande schets van jouw denken, maar je geeft dan ook álle aanleiding voor speculatie, door het aan de ene kant in twijfel proberen te brengen van het feit dat wij mensen apen zijn, en aan de andere kant ons te laten gissen naar je motief voor je overduidelijke aversie ten opzichte van dit feit.

Wanneer ik concludeer dat je niet strijdt met intellectueel open vizier,
is dit een wetenschappelijk aanvaardbaar, want herhaaldelijk geobserveerd feit.

Enige behoefte aan het weghalen van dat vizier voor je hoofd?
Iedereen ziet het.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

F001 schreef:
Fjedja schreef: Nee, F001, je snapt er geen zak van. Lees maar eens terug.
Evolutie is een FEIT.
De mens IS een AAP.
Klinkt wederom als een hangende grammafoonplaat. Prima, laat mij het fysieke bewijs voor jouw stelling maar eens zien.
F001,

Heb jij een m. palmaris longus? Hoogstwaarschijnlijk wel. Zo zijn er nog wel wat meer bij apen passende onderdelen in je lijf die je nu niet meer benut. Nb dit is niet bedoelt om de discussie met je aan te gaan maar om je aan het denken te zetten.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
F001
Banned

Bericht door F001 »

Ach, dat zinloze hysterische gekrakeel richting mijn persoontje bevestigd alleen maar hun gebrek aan antwoorden op een paar eenvoudige kritische vragen. Maar met een beetje geduld komen we er wel.

- We kwamen gisteren tot de conclusie dat de gemeenschappelijke voorouder helemaal niet (meer) bestaat en dat de kans om nog evt. resten te vinden als nihil mag worden beschouwd. Dus direct bewijs voor wat de kern van deze hypothese mag worden genoemd is er simpelweg niet.

-Normaliter zou je een dergelijke hypothese als onbewezen beschouwen en het onderzoek op andere terreinen voortzetten. Echter, hun orthodoxe aanhang bleef stoïcijns volhouden aan hun geloof hierin en bedachten hun eigen puzzelstukjes. Dit wordt de zijtakhypothese genoemd. We gaan gewoon de gevonden soorten aan elkaar linken zonder daarvoor eenduidig bewijs te eisen. En zo geschiedde.

Echter, wat vrijgesteld DNA van de Neanderthaler werpt tot op de dag van vandaag roet in het eten. De homo-sapien en de neanderthaler bleken (in tegenstelling tot men altijd dacht) wel degelijk met elkaar te hebben gepaard en velen van ons dragen nog de DNA-sporen van die 'samenwerking'. Eerst trof men dergelijk bewijs aan bij europese volken, maar nu het schijnt ook bij groepen aziatisch volken voor te komen, iets wat de Afrika-hypothese wederom doet wankelen.

Ons beeld van de neanderthaler als een hersenloze aap bleek ongegrond toen men ontdekte dat ze net als de mens sieraden en verf maakten, aan de hand van gevonden sporen. Ook blijkt dat ze graan en vruchten aten en niet louter vlees. (ook een interessant punt, want somigen geloven dat het eenzijdige dieet van de neanderthaler ervoor zorgde dat ze als soort uitstierven en dat de moderne mens zich juist door hun variabele voeding zich cognitief wisten te onderscheiden van de neanderthaler- kortom voeding als evolutiehypothese : deze eerdere aannames kunnen in dit verband op de schop)

We spreken hier over één aan de mens verwante soort die niets met apen van doen bleek te hebben. Over de andere gevonden mensachtigen weten we onvoldoende. Aan de hand van botresten trekken we hedendaagse conclusies, maar dat is het ook. Zo wordt van de gevonden soort Lucy uitgegaan dat het een mensachtige betrof omdat het bovenbeen verraad dat deze soort rechtop kon lopen. (wat sommige apen overigens ook kunnen-dus nu niet bepaald een heel sterk argument) Verder is rondom het skelet niets gevonden wat duidt op culturele activiteiten, dus gaat men er maar gemakshalve vanuit dat die niet bestond. Voila, de tekenaar tekent er een mooi vachtje erom heen en weer zijn we dichterbij het 'bewijs' van deze hypothese.

Maar niet iedereen laat zich zo gemakkelijk inpalmen. Indien we het bij de neanderthaler al zo vaak mis hadden, wat bewijst dit voor de andere gevonden (oudere) soorten? Moeten we vasthouden aan één specifieke beeldvorming, omdat anders deze hypothese wederom aan het wankelen komt? Moeten we al die gevonden botresten vereenzelvigen met aapachtige soorten, bij gebrek aan DNA-bevestiging? Is het dan wel wetenschappelijk te spreken over eenduidige bewijsvoering? Natuurlijk niet! Zeker wanneer in deze tijd er geen DNA-match blijkt tussen de moderne mens en ook maar één aapachtige soort. Beide evoluties zijn totaal verschillend te noemen. Tuurlijk delen we dezelfde genetische poel, maar dat geldt ook voor de regenworm of de kip. Mutaties tussen soorten is gegrondvest door wat de mens waarneemt. Als zelfdenkend complex biologisch wezen probeert het zijn eigen bestaan te verklaren. Maar verklaringen zijn legio en geen ervan is de definitieve waarheid. (slechts binnen het geloof hiervan) Men mag geloven dat de mens een aap is, maar het blijft geloof en geen bewijs.
siger

Bericht door siger »

@F001,

zou er wel sluitend bewijs zijn?
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

Beste F001,

ik heb mijn pilletjes geslikt, dus ziehier nog een poging om kalm en beheerst te reageren op je nutteloze doordrammen:

De kern van waarheid waar je hele betoog aan opgehangen is, is het feit dat onze kennis over onze voorouders (waarbij we al meteen de vraag moeten stellen: hóe ver wens je daar bij terug te gaan?) verre van perfect is en met de regelmaat van de klok bijgesteld moet worden. Het is kinderspel om openstaande vragen en onzekerheden aan te wijzen, keuze te over. Aan de ene kant denk ik dat iedereen het daar in feite mee eens is (weze het niet wat betreft de mate van onzekerheid), aan de andere kant wil niemand meegaan in de consequenties die jij hier aan wenst te verbinden. (en het is nog stééds niemand duidelijk WAT jouw eigenlijk drijft in deze, vermoed ik)

Laten we echter eens beginnen met vast te stellen dat geen énkele kennis absoluut en perfect is. ELK wetenschappelijk antwoord dat we hier en nu geven, is tot op zekere hoogte onvolledig en moet gezien worden als, om het wat extreem uit te drukken, de voorlopige "best guess" ter zake. De vraag of het glas met dat voorlopige antwoord nu HALF VOL is of HALF LEEG, is dikwijls niet meer dan een inschatting op basis van een aantal factoren.

Als je bv. gevraagd wordt om in te schatten of we op dit moment echt "betrouwbare" antwoorden hebben ivm de basisbouwstenen van de materie, dan kan je er voor kiezen om je te concentreren op de gebreken van het Standaardmodel, de tot nu toe vruchteloze jacht op het Higgs boson, de laatste ontbrekende strootjes van de zwaartekracht-overdracht door gravitonen... Daarmee kan je, als je het echt wil, jezelf ervan overtuigen dat het glas HALF LEEG is. Zóveel openstaande vragen! Je zou echter ook kunnen vaststellen dat we kernfusie kunnen opwekken (echter nog niet volhouden...), dat er regelmatig nieuwe elementen gecreëerd worden in het laboratorium, dat men tumors met positronen beschiet, dat men met behulp van PET en MRI scanners interne structuren zichtbaar maakt, dat men de werking van halfgeleiders beheerst, enz. enz... Toch wel wat redenen om te bedenken dat het glas ook HALF VOL is. De (vele) openstaande vragen (die nota bene ook pas gesteld konden worden DANKZIJ een beter begrip) beletten niet om met recht en reden te kunnen beweren dat we er toch wel iets van begrijpen, daardoor ook beheersen, en heel wat kunnen vertellen over wat er ZEKER NIET kan of ZEKER NIET het geval is.

Het gevoel of het glas HALF VOL of HALF LEEG is, wordt met name ook in belangrijke mate bepaald door dat laatste: zelfs als je over iets niet preciés het fijne weet, kan je desondanks nog het gevoel hebben dat het glas HALF VOL is simpelweg door het feit dat je wel de mogelijkheden kan inperken. Door het wegschaven van alternatieven en foutenmarges, komt de focus te liggen op wat je al wél zeker weet, en niet zozeer op wat er nog ontbreekt.

Hier wringt het schoentje bij jouw benadering. Je inschatting dat het glas HALF LEEG is, is om een aantal redenen gewoon onredelijk en bij de haren getrokken.

Er ZIJN "veel" openstaande vragen, maar wat is "veel" in een kwestie met een potentieel bijna ongelimiteerde granulariteit? Het gaat hier over een complexe kwestie met een geschiedenis van miljoenen jaren. Waarschijnlijk komen we nóóit voorbij het stadium dat er "nog VEEL openstaande vragen zijn". Zo gaat dat met historische kwesties. De verhouding tussen beantwoorde en onbeantwoorde vragen is dus erg relatief, zeker als we (terecht) meer gewicht toekennen aan grote lijnen dan aan details met twijfelachtige relevantie en rijkwijdte. Is het bv. ECHT zo alles-ontwrichtend dat er blijkbaar occasioneel nog gepaard is tussen homo sapiens en neanderthalers? Misschien indien je met een beter passende verklaring zou kunnen komen voor de DNA gegevens die tot die hypothese leidden. Op zich is het echter niet meteen schokkend dat dit gedurende een zekere periode nog zou kunnen gebeuren tussen nauw aan elkaar gerelateerde soorten. Het zit immers ingebouwd in de ideeën over soortvorming, dat als een geleidelijk proces gezien wordt, met onvermijdelijk een grijze zone waarin één en ander niet volgens de rechtlijnige geïdealiseerde processen hoeft te verlopen.

Ten tweede is er een gebrek aan geloofwaardige alternatieven voor de hypothese (jouw favoriete etiket voor dit geval) waar je tegen strijdt (nogmaals: WAAROM in godsnaam? Welk ijzer heb je in het vuur? Wat máákt het uit?). Wélke scenario's zonder gemeenschappelijke voorouders zijn er voorhanden? Kan je misschien bestaande voorbeelden aangeven van alternatieven daarvoor die ons ook voor dit geval aan het twijfelen zouden kunnen brengen? Zijn er zelfs maar plausibele REDENEN om het in twijfel te trekken? Ik vrees dat je op dat vlak weinig ten berde kan brengen. Een geloofwaardig alternatief zou meer gewicht toekennen aan de onzekerheid van ontbrekende puzzelstukjes. Puzzelstukjes waarvoor we op dit moment eigenlijk geen enkele reden hebben om te vermoeden dat ze op een ongebruikelijke, onvoorziene manier in elkaar zouden klikken. Zolang er niet meer vlees aan mogelijke alternatieven hangt, zal de indruk dat het glas half VOL is, overheersen. Tot spijt van wie het benijdt.

Wat zou je bv. kunnen helpen om anderen te overtuigen dat het glas HALF LEEG is?

- aantonen dat het DNA van de moderne mens en mensapen op een duidelijk andere manier van elkaar afwijkt, dan wat we kunnen verwachten op basis van wat we zien in goed (beter) gedocumenteerde afstammingslijnen van andere klassen van organismen
- aantonen dat er andere (vergelijkbaar complexe) organismen bestaan die volledig onafhankelijk ontstaan (of zelfs ONTWORPEN) zijn
- sporen aantonen van intelligente ontwerpers (aliens, goden?) die het plausibel zouden kunnen maken dat de opvallende afwijkende eigenschappen van de mens misschien niet op de gebruikelijke manier tot stand gekomen zijn

De waarheid is dat je NIETS, NADA, NIENTE, NICHTS, RIEN, NOTHING, ZERO, NULL betekenisvol ter ondersteuning hiervan kan aanvoeren. Er IS geen hefboom waarmee je de openstaande vragen kan opkrikken tot paradigma-wijzigende anomalieën. Voor zover we kunnen zien steunt alles op niet meer dan een voorkeur, een wens om de mens een speciale positie toe te kennen. En dat soort opvattingen, het toekennen van een speciale positie, heeft een op zijn zachtst gezegd kwakkelende track record de laatste 500 jaar...

Dus, beantwoord een keer bovenstaande vragen. Wellicht zal er dán iemand belang hechten aan je gespartel tegen de grote lijnen van de mainstream ideeën over de evolutie van de mens.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Wat een lap tekst weer F001, maar,

nogmaals:

Evolutie is een FEIT.
De mens IS een AAP.
F001
Banned

Bericht door F001 »

We bereiken betreffende dit onderwerp steeds meer en dat doet me deugt. Inderdaad, de erkenning dat dit deel van het evolutievraagstuk verre van volledig is mag een eerste begin worden genoemd. Desalniettemin mag men hierover kritische vragen stellen, alsmede over de verschillende antwoorden hierop.
Ik zal desondanks op enkele reacties een korte beschouwing geven.
mrBE schreef: De kern van waarheid waar je hele betoog aan opgehangen is, is het feit dat onze kennis over onze voorouders (waarbij we al meteen de vraag moeten stellen: hóe ver wens je daar bij terug te gaan?) verre van perfect is en met de regelmaat van de klok bijgesteld moet worden.
Precies.
De vraag of het glas met dat voorlopige antwoord nu HALF VOL is of HALF LEEG, is dikwijls niet meer dan een inschatting op basis van een aantal factoren.
Het is veelal de perceptie van degene die wil geloven of het glas half vol of half leeg is. Ik bekijk het glas zoals het is, onegacht de een het half vol en de ander het half leeg placht te noemen.
Hier wringt het schoentje bij jouw benadering. Je inschatting dat het glas HALF LEEG is, is om een aantal redenen gewoon onredelijk en bij de haren getrokken.
Ik kijk naar feitelijkheden:

-geen fysieke resten van een gemeenschappelijke voorouder die de menselijke- als de stamboom van de apenfamilie herenigd.

-geen sluitende DNA-match tussen de beide soorten, slechts overeenkomstigheden. (maar dat vinden we nogmaals ook binnen het DNA-profiel van een regenworm of een kip)

-geen enkel fysiologisch bewijs van enige hybride nalatenschap tussen beide soorten. Soorten die we voorheen linkte aan de missing-link (zoals de neanderthaler) bleek er niets mee van doen. De neanderthaler betrof een menselijke soort.
Is het bv. ECHT zo alles-ontwrichtend dat er blijkbaar occasioneel nog gepaard is tussen homo sapiens en neanderthalers? Misschien indien je met een beter passende verklaring zou kunnen komen voor de DNA gegevens die tot die hypothese leidden.
We vinden DNA-sporen van de Neanderthaler in het DNA van de moderne mens, wat duidt op paring tussen beide soorten. Van geen enkele aapachtige soort hebben we een dergelijk overeenkomstig bewijs gevonden. Dat zegt wel iets. Je kunt niet zomaar hypothetische zijtakken bedenken, puur om een bestaande hypothese hieromtrent te behouden. Soorten worden aan elkaar gelinkt, terwijl hierover geen sluitend bewijs bestaat. Dan is het toch niet zo vreemd dat hierover kritische vragen wordt gesteld?
aantonen dat het DNA van de moderne mens en mensapen op een duidelijk andere manier van elkaar afwijkt, dan wat we kunnen verwachten op basis van wat we zien in goed (beter) gedocumenteerde afstammingslijnen van andere klassen van organismen
Zo goed gedocumenteerd is mijnsinziens dit verhaal niet. Ja, we zien overeenkomsten binnen de genetische poel waar alle gezamenlijke bio-organismen samen uit putten. Dat ontken ik ook nergens. Maar dat bewijst nergens dat de moderne mens als de apenfamilie een gezamenlijke stamboom delen middels een hypothetische gemeenschappelijke voorouder. Ik vind dat een veel te snelle conclusie die wat al te gemakkelijk als waarheid werd verkondigd binnen onze schoolboekjes.
- aantonen dat er andere (vergelijkbaar complexe) organismen bestaan die volledig onafhankelijk ontstaan (of zelfs ONTWORPEN) zijn
Dat schrijf ik nergens op. Echter de volgorde van het bestaande verhaal hieromtrent legt teveel hiaten bloot. We weten onvoldoende over de mutatie van de ene soort in de andere soort. Dat is de enige waarheid hieromtrent. Uiteindelijk gaat het om genetische informatie die zich muteert in diverse nieuwe vormen, al dan niet uit blinde toevalligheid of doelbewust. We weten het niet. Wat we wel weten is dat elk biologisch organisme functioneel werkzaam is binnen de totale samenhang. Zo werkt mijn fysieke lichaam volgens een vast stramien waardoor het levensvatbaar blijkt. Toeval of niet, jij zegt het. Maar het toevalligheidsprincipe tot complexe zelfdenkende bio-organismen lijkt mij een onhoudbaar standpunt betreffende onze eigen evolutie. Anders zouden we nooit in staat blijken hierover te discusseren of hierover van mening te verschillen.
- sporen aantonen van intelligente ontwerpers (aliens, goden?) die het plausibel zouden kunnen maken dat de opvallende afwijkende eigenschappen van de mens misschien niet op de gebruikelijke manier tot stand gekomen zijn
Ik heb voor mijn verhaal geen aliens of ontwerpers nodig. Ik ga uit van wat we kunnen waarnemen en dat is een universeel ontvouwend proces waaruit biologisch leven zoals we dit bij onszelf waarnemen voorkomt. Natuurlijk zou een vergelijkbaar proces op een andere wereld een enorme boost kunnen geven in vergelijking met ons eigen evolutieverhaal. Misschien vinden we binnen ons eigen zonnestelsel ooit primitief micro-biologisch leven op andere planeten of hun manen. Er zijn kandidaten zoals de Jupitermaan Europa.
Plaats reactie