Motie Halsema: tegengaan islamisering geen beleid

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Re: Motie Halsema: tegengaan islamisering geen beleid

Bericht door Nietweten en Geweten »

gerard_m: De (b) stroming waar wij naar op zoek zijn, kan zich wellicht laten zien in een duidelijk theologisch debat (op basis van bronnen uit de religie zelf) of door een grote aanhang die zich laat horen. Ik ben nog steeds vergeefs op zoek naar een van deze 2 uitingen.
Ik ben niet meer op zoek naar die progressieve (b)-denkstroming in de moslimcultuur en heb ook dit topic alweer duidelijk pogen aan te geven dat het binnenculturele conflict tussen (a) en (b) een eeuwenoud & actueel theologisch debat is op basis van de tekstuele bronnen van de religie Islam zelf. Blijkbaar zijn al mijn pogingen om enige uitleg te geven over dit conflict tussen twee theologische denkstromingen binnen de Islamitische cultuur tevergeefs. Ook mijn (bovenstaande) poging om wat dieper in te gaan op de open humanistische koranhermeneutiek van Abu Zayd als duidelijke uiting van een geesteswetenschappelijke exponent van de progressieve (b)-stroming is blijkbaar tevergeefs geweest en het negeren waard. Misschien helpt het om «Rethinking the Qur'an» zelf aan te schaffen om te kunnen vaststellen dat het een uiting is van een (b)-exponent die zich situeert in het theologische conflict tussen (a) en (b) op basis van de primaire islamitische brontekst. Wellicht wordt dan duidelijk dat ik een ernstige poging heb gedaan om de inhoud van dat boekje weer te geven en die inhoud niet uit mijn wensdenkende duim heb lopen zuigen. (Sorry voor de zuurgraad)

Wat betreft de uitingen van de grote moslimmeerderheid, waarbij ik altijd eerst denk aan die in NL en Europa, is het wel degelijk een zaak van uiterst oplettend zoeken aangezien deze uitingen vooral uitblij-ven in het openbare islamdebat. Je zou hopen dat uit zulke constateringen van uitblinkende afwezigheid een aansporing tot meningsuitingen zou uitgaan richting leden van deze zwijgende moslimmeerderheid maar blijft het maar oorverdovend stil. Jij een idee hoe dit zwijgen in het maatschappelijke islamdebat door woordvoerders van de grote groep moslims steeds meer kan worden vervangen door spreken?
Nee, ook ik weet lang niet alles maar in deze hele discussie heb ik nauwelijks valide argumenten gelezen als ik eerlijk ben. Ik hoop heel erg dat gematigde islam bestaat en lees vooral mogelijkheden dat het zou kunnen bestaan, met intellectuele maar ook ernstig vervolgde lichtpuntjes. Maar de vraag blijft voor mij waarom de (b) variant zich niet laat zien als zij wel bestaat.
Die intellectuele lichtpuntjes bewijzen het bestaan van de progressieve islamvorm en laten die zien in hun boeken. Abu Zayd's boekje «Rethinking the Qur'an» bestaat en richt een oproep tot de moslimwereld in Europa om in relatie tot het moderne Westen hun religieuze traditie te 'her-denken' opdat hun leven moderniseert zonder afstand te doen van de levensbetekenis-gevende kracht van hun religie. Het is toch zinloos om het bestaan van dit kleine boekje met de (b)-inhoud te ontkennen?
Hoezo erkennen? De meeste hardliners erkennen de regering net zo goed, net als neonazis of communisten. Wat is het alternatief? De meeste mensen hebben wel iets anders aan hun hoofd dan de regering bestrijden. Wat zegt dit over een ideologie?
We draaien in cirkeltjes rond. Zoals ik het woord 'erkennen' gebruikte ivm het erkennen vd democratische rechtstaatsideologie door 'gematigde' moslims was bedoeld om dit te onderscheiden van het niet-erkennen daarvan door aanhangers die in tegendeel de nazistische, communistische of islamistische ideologie erkennen en aanhangen en verdedigen tegen het democratische alternatief. Alternatieve politieke ideo-logieën dus die elkaar uitsluiten en waar mensen tussen moeten kiezen. Ook moslimse burgers die leven in Europese staten waar de democratische ideologie wordt geïmplementeerd in moderne omstandigheden en ook moslimse burgers die leven in staten ingericht volgens de islami(s)tische ideologie met ouderwetse omstandigheden. De vraag die voor autochtone Europeanen in eerste instantie ter zake doet is (toch?) waar de moslimse burgers van Europa vrijwillig voor kiezen: de moderne ideologie vd liberal democracy hier handhaven of de pre-moderne ideologie van het islamisme hier invoeren?
Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel. Maar dan wel door een weerlegging van de uitleg van gewelddadige teksten, en niet door het noemen van wat vriendelijkere versen. Bijvoorbeeld de letterlijke oproep van de profeet om een afvallige te doden.
Indien je enkel overtuigd kan worden door een uitleg van de progressieve islamvorm, die begint met een weerlegging van tot-geweld-en-haat-oproepende teksten, terwijl elke uitleg van die religievorm door uitleggende aanhangers van die islamvorm zulke teksten hooguit als laatste weerlegt (en misschien wel helemaal niet ter berde brengt) na lange besprekingen van tot-naastenliefde-en-vrede-oproepende teksten, inclusief die van soefi-mystici, dan kan het zijn dat er voor jou geen overtuigende uitleg van de progressieve islamvorm bestaat terwijl uitleg van die islamvorm door de religieuze aanhangers ervan wel degelijk bestaat.
Met de redeneringen die ik tot nu toe heb gelezen, kan ik ook een (b) gematigd nazisme creeeren (om een extreem voorbeeld te geven), terwijl ik niet geloof dat het bestaat. Daarmee overtuigen ze me niet.
Een neonazi-jongen legde me eens uit dat het in zijn clan zo was dat het dragen van witte veters in de kistjes symbool stond voor een racist en dat het dragen van zwarte veters symbool stond voor de neonazi's die geen racist waren. Misschien zijn er onder de neonazistische aanhangers van de racistische ideologie door enkele intellectuele aanhangers dan ook wel een racistische stroming en een niet-racistische stro-ming van elkaar onderscheiden op grond van twee uiteenlopende besprekingen van «Mein Kampf»-passa-ges. Hoe een potentiële intellectuele neonazi tot een niet-racistische uitleg zou kunnen komen van de door Hitler beschreven racistische ideologie die de mensheid verdeelt in het opperste cultuurscheppende ras, de cultuurdragende rassen en het laagste cultuurvernietigende ras is mij voorlopig een raadsel, maar de menselijke geest is tot veel merkwaardigs in staat. Wellicht weet Stefan Wijkamp, de neonazi van Scheemda, meer van die niet-racistische gedachtenkronkels?
Je vergelijking van 'gematigde' en 'radicale' aanhangers van de nazistische ideologie met de 'gematigde' en 'radicale' aanhangers van islamistische ideologie heeft echter enkel betrekking op de orthodox-fundamen-talistische Islamvorm - dwz op de (niet/anti-democratische) ideologische (a)-vorm, en niet op de religieuze (b)-vorm die goedwillende moslims in Europa beoefenen binnen de wettelijk begrensde gods-dienstvrijheid van de democratische rechtstaatsideologie - en overtuigt mij daarom dan ook niet. Het is dan ook begrijpelijk dat de bovenstaande redeneringen je niet kunnen overtuigen, want die veronderstel-len dat onder de 'liberale' religievormen in de godsdienstvrijheid die gescheiden zijn van politiek bestuur in moderne democratische samenlevingen ook een 'liberale' islamvorm kan bestaan en dat wordt gene-geerd in je vergelijking van gematigde en radicale aanhangers van niet/anti-democratische ideologieën.
Hoezo realiteit? Ik hoor her en der wat moslims hun religie verdedigen door een vriendelijk vers te noemen of zaken uit de islam te ontkennen. Dat is geen debat.
ik had het over de realiteit dat mbt het interpreteren van heilige teksten van religies nooit de mogelijk-heid kan worden uitgesloten dat 'religieuze' ideologen op basis van die teksten een anti-democratische politieke ideologie uiteenzetten die volgens de huidige (grond)wet verboden is, die niet kan worden getolereerd en derhalve in het openbare debat met het kritische woord dient te worden bestreden. De realiteit dus dat er binnen elke democratische samenleving waar mensen religievormen beoefenen de religiekritische functie vervuld dient te worden in het publieke debat.
Dit [dwz de uitlegkunde in de menswetenschappen] is een mooie basis voor het westers denken. Wij zijn gewend de waarheid te nuanceren en te relativeren. Wellicht een reden dat vrijwel alle westerse landen democratieen zijn waarin wisselende stromingen regeren en standpunten niet al te zwart/wit worden gewogen. In de islamitische wereld is dit een zeer zeldzame staatsvorm, slechts ex-kolonieen als Indonesie kennen dit (in beperkte mate). Toeval?
Dat binnen westerse landen sinds de moderne Verlichting de democratische staatsvorm gangbaar is en eerder uitzondering dan regel is binnen de islamitische landen tot op heden is in die zin toeval dat het verloop en de samenhang van de geschiedenis van culturen afhangt van toevallige gebeurtenissen en toevallige samenlopen van omstandigheden en creatieve invallen ect en niet afhangt van (cultuur)historische wetten.
De interpretatie van de islam zal zich niet gaan schikken in methodieken die wij de afgelopen eeuwen hebben ontwikkeld. Dat lijkt me een mooi streven, maar niet erg reeel. De niet-islamitische filosofie is niet DE ENIGE ECHTE methodiek ter interpretatie.
Misschien onderschat je het volstrekt andere uitgangspunt van denken waarmee de islam start. Allah openbaarde zijn letterlijke tekst en Mohammed was het perfecte voorbeeld. Zonder erkenning van de koran als letterlijk woord van Allah of van Mohammed als profeet, is er geen islam meer. Vanuit de islam bezien is het volkomen irrelevant wat de Grieken of de Europeanen ervan vinden.
Kijk, de hermeneutische interpretatiemethodieken die in het humanisme en later in de mensweten-schappen zijn ontwikkeld binnen de moderne Europese cultuur hoeft geen Europese hermeneuticus aan te prijzen bij de progressieve islamhervormers in de eigentijds hervormende (b)-stroom binnen de moslim-wereld: want behalve de moderne cultuurgoederen van de democratische rechtstaatsideologie en de mensenrechten hebben (b)-hervormers verspreid over landen in de gehele moslimwereld nagenoeg allemaal sinds 30 jaar ook de hermeneutische interpretatiemethodieken uit vrij wil opgenomen in hun islam-moderniserende 'hearts and minds'. Dit is geen overdrijving, maar erg reëel en feitelijk naleesbaar en dus toetsbaar in diverse teksten.

De niet-islamitische hermeneutische filosofie van Gadamer ea is misschien niet de enige maar wel de belangrijkste cultuur- of menswetenschappelijke interpretatiemethodiek die door islamitische (b)-hervormers is overgenomen en toegepast in hun hermeneutiek die «Koran» en andere overgeleverde teksten uit hun cultuurtraditie uitleggen in de verleden historische situatie waarin de uit te leggen tekst ontstond - dwz geschapen in de tijd - vanuit het 'methodische' besef van de eigentijdse historische situatie van de uitlegger en de eigentijdse veronderstellingen die meespelen in de uitleg.

Onderschat niet het verschil tussen dit eigentijdse/historische uitgangspunt van het open humanistische moslimdenken, op basis van de in elke tijd opnieuw aangepast uit te leggen koranische betekenis voor de moslims in eigen tijd en plaats, waarnee deze 'moderniserende' (b)-vorm van Islam van start gaat en het eeuwigheidsuitgangspunt van het gesloten orthodoxe moslimdenken, op basis van de in de gouden tijd bereide en vastgestelde zuivere betekenis van de letterlijke en ongeschapen/eeuwige korantekst die tot op heden zuiver is bewaard in de gaarkeuken van de oude koranwetenschappen, waarmee de orthodoxe (a)-vorm van start ging toen deze in de historische situatie van de opkomst van de falsafa binnen (b) de uit persoonlijk initiatief geopende interpretatiepoort vd idjtihad tot de door eigen verstandig denken verworven betekenis van de «Koran» sloot en sindsdien gesloten wil houden. Dit theologische conflict tussen (a) en (b) in het hart van de Islamitische cultuur heb ik eerder in dit topic al uitgebreid beschreven (en ook in andere topics), gebaseerd op hoe dit conflict door (b)-exponenten als Abu Zayd wordt beschreven en dus is in die teksten toetsbaar of het een juiste weergave ervan door mij is.

Voor de (b)-islamhervormers die al dan niet academisch werken aan het moderniseren van hun religievorm (wat volgens hen niet hetzelfde is als het 'verwestersen' of de 'westoxificatie' waar de (a)-orthodoxen dit voor aanzien) is het relevant wat de Westerse Europeanen zeggen over de moderne cultuurgoederen die hun modernisering opleverde zodat de (b)-exponenten er van kunnen leren voor hun eigen bijdragen aan het Islamitische moderniseringsproces.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Nietweten en Geweten schreef:Ik ben niet meer op zoek naar die progressieve (b)-denkstroming in de moslimcultuur en heb ook dit topic alweer duidelijk pogen aan te geven dat het binnenculturele conflict tussen (a) en (b) een eeuwenoud & actueel theologisch debat is op basis van de tekstuele bronnen van de religie Islam zelf. Blijkbaar zijn al mijn pogingen om enige uitleg te geven over dit conflict tussen twee theologische denkstromingen binnen de Islamitische cultuur tevergeefs. ... (Sorry voor de zuurgraad)
Je bent er prima in geslaagd om je standpunt te onderbouwen en hebt mij overtuigd van een het bestaan van islamitische denkers in de (b) stroming en in grote lijnen van hun manier van denken. Wat ik in het midden laat (want geen van ons beiden heeft hiervoor bewijs) is of het hierbij gaat om "minder islam" door invloed van buitenaf, of van een andere islam die er altijd al geweest is.

Dan de praktijk van alle dag:
Jij een idee hoe dit zwijgen in het maatschappelijke islamdebat door woordvoerders van de grote groep moslims steeds meer kan worden vervangen door spreken?
Het is geen kwestie van zwijgen, het is een kwestie van duidelijk stelling nemen. Bij incidenten rondom de islam, haasten de woordvoerders uit de islamitische gemeenschappen zich juist om zich uit te spreken. De PR van de islam is in het geding. Belangrijkste boodschap is steeds dat we de islam niet goed begrijpen. Maar waarom gebeuren die incidenten dan toch? het antwoord blijft uit, of wordt gezocht ver buiten de islam.

Recent voorbeeld: de zelfmoordaanslag in Stockholm. Reactie: zelfmoordaanslagen zijn niet toegestaan in de islam. Dit is een technisch juiste reactie, maar geeft geen antwoord op het fenomeen zelfmoordaanslagen. Wat drijft deze moslim ertoe zichzelf op te blazen? Waarom zijn het nagenoeg uitsluitend moslims die dit doen? Het enige antwoord is "dat het niet mag". De islamitische teksten die mensen ertoe drijven, worden niet behandeld.

Daarom hamer ik op de interpretatie van de gewelddadige teksten die uit de (b) stroming zou moeten komen. Zonder dat lost het probleem zich niet op. In alle andere religies zie je dat de (b) stroming dit wél heeft gedaan. Zo zal het overgrote deel van de christelijke leiders probleemloos de gewelddadige bijbelteksten weerleggen. De (b) stroming wordt niet vervolgd, en als het wel zou gebeuren zou het een antwoord op de (a) stroming hebben.

Merk op dat aanhangers van een (b) stroming in de islam zelfs in niet-Islamitische landen bedreigd worden (ik las vandaag weer een artikel over bedreigingen van de ahmaddiya in Nederland).
Die intellectuele lichtpuntjes bewijzen het bestaan van de progressieve islamvorm en laten die zien in hun boeken.... Het is toch zinloos om het bestaan van dit kleine boekje met de (b)-inhoud te ontkennen?
Ik ontken die boeken met (b) inhoud niet, maar ben niet overtuigd dat zij voldoende passen in de ideologie islam om ooit enige invloed te krijgen.
De vraag die voor autochtone Europeanen in eerste instantie ter zake doet is (toch?) waar de moslimse burgers van Europa vrijwillig voor kiezen: de moderne ideologie vd liberal democracy hier handhaven of de pre-moderne ideologie van het islamisme hier invoeren?
Het antwoord kennen we niet, maar de historie voorspelt niets positiefs. Aangezien vrijwel geen land ter wereld met islamitische meerderheid volledige democratie kent, is het onwaarschijnlijk dat de wensen in Europa heel anders zouden liggen.
Indien je enkel overtuigd kan worden door een uitleg van de progressieve islamvorm, die begint met een weerlegging van tot-geweld-en-haat-oproepende teksten, terwijl elke uitleg van die religievorm door uitleggende aanhangers van die islamvorm zulke teksten hooguit als laatste weerlegt (en misschien wel helemaal niet ter berde brengt) na lange besprekingen van tot-naastenliefde-en-vrede-oproepende teksten, inclusief die van soefi-mystici, dan kan het zijn dat er voor jou geen overtuigende uitleg van de progressieve islamvorm bestaat terwijl uitleg van die islamvorm door de religieuze aanhangers ervan wel degelijk bestaat.
Nu redeneer ik even met je door over de mogelijk niet-racistische nazivorm die je in je post beschrijft.
Het zou best kunnen dat zich (b) nazi-aanhangers vormen, ongetwijfeld zullen mensen er voor kiezen. Als iemand in een nazifamilie is opgegroeid, er niet uit wil (of mag) stappen maar wel nadenkt, zou hij misschien ook streven naar een niet-racistische vorm ervan. De vraag is (1) of zijn visie ooit veel aanhang zou krijgen en (2) of hij daarmee niet eigenlijk gewoon minder nazisme uitdraagt.

Overtuigt hij jou met zijn (b) versie? Mij in eerste instantie niet, want in essentie gaat deze goedwillende (b) aanhanger in tegen de grondslagen van zijn ideologie. Hij overtuigt mij niet door die grondslagen te negeren, alleen door ze te weerleggen.

Voor de islam betekent dit concreet zaken als:
- de koran is letterlijk het woord van Allah, nog geen letter zal ooit veranderen, niets kan haar perfectie overtreffen (dus ook de gewelddadige versen zijn perfect) (bron: koran)
- vrouwen, ongelovigen verdienen een afwijkende behandeling (bron: koran, hadith)
- afvalligen moeten worden gedood (bron: hadith)
etc.
Dat binnen westerse landen sinds de moderne Verlichting de democratische staatsvorm gangbaar is en eerder uitzondering dan regel is binnen de islamitische landen tot op heden is in die zin toeval dat het verloop en de samenhang van de geschiedenis van culturen afhangt van toevallige gebeurtenissen en toevallige samenlopen van omstandigheden en creatieve invallen ect en niet afhangt van (cultuur)historische wetten.
Ik begrijp je stelling niet goed- zie onderstreepte delen. Hangt het nu wel of niet van culturen af?
En is cultuur niet mede bepaald door religie? Ofwel: de westerse cultuur, gevormd door o.a. de verlichting, de westerse filosofie en religie die er uiteindelijk ruimte voor gaf, heeft democratie gebracht. De islamitische cultuur + religie waarin geen verlichting weet door te dringen, creeert geen democratieen.
Kijk, de hermeneutische interpretatiemethodieken die in het humanisme en later in de mensweten-schappen zijn ontwikkeld binnen de moderne Europese cultuur hoeft geen Europese hermeneuticus aan te prijzen bij de progressieve islamhervormers in de eigentijds hervormende (b)-stroom binnen de moslim-wereld: want behalve de moderne cultuurgoederen van de democratische rechtstaatsideologie en de mensenrechten hebben (b)-hervormers verspreid over landen in de gehele moslimwereld nagenoeg allemaal sinds 30 jaar ook de hermeneutische interpretatiemethodieken uit vrij wil opgenomen in hun islam-moderniserende 'hearts and minds'. Dit is geen overdrijving, maar erg reëel en feitelijk naleesbaar en dus toetsbaar in diverse teksten.
Ofwel: zij hebben een niet-islamitische denkwijze overgenomen. Dat is positief, maar het is eigenlijk ook 'minder islam' : het toelaten van niet-islamitische invloed.
Voor de (b)-islamhervormers die al dan niet academisch werken aan het moderniseren van hun religievorm (wat volgens hen niet hetzelfde is als het 'verwestersen' of de 'westoxificatie' waar de (a)-orthodoxen dit voor aanzien) is het relevant wat de Westerse Europeanen zeggen over de moderne cultuurgoederen die hun modernisering opleverde zodat de (b)-exponenten er van kunnen leren voor hun eigen bijdragen aan het Islamitische moderniseringsproces.
Allereerst zal geen islamhervormer (kunnen) erkennen dat hij eigenlijk niet-islamitische toefjes aan de islam toevoegt. Met je laatste zin zeg je het eigenlijk wel: de (b) stroming kan bijleren over modernisering van (niet-Islamitische) Europeanen. Ik ben het wel met die zin eens trouwens....
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

gerard_m: Je bent er prima in geslaagd om je standpunt te onderbouwen en hebt mij overtuigd van een het bestaan van islamitische denkers in de (b) stroming en in grote lijnen van hun manier van denken. Wat ik in het midden laat (want geen van ons beiden heeft hiervoor bewijs) is of het hierbij gaat om "minder islam" door invloed van buitenaf, of van een andere islam die er altijd al geweest is.
...
Bij incidenten rondom de islam, haasten de woordvoerders uit de islamitische gemeenschappen zich juist om zich uit te spreken. De PR van de islam is in het geding. Belangrijkste boodschap is steeds dat we de islam niet goed begrijpen. Maar waarom gebeuren die incidenten dan toch? het antwoord blijft uit, of wordt gezocht ver buiten de islam.

Recent voorbeeld: de zelfmoordaanslag in Stockholm. Reactie: zelfmoordaanslagen zijn niet toegestaan in de islam. Dit is een technisch juiste reactie, maar geeft geen antwoord op het fenomeen zelfmoordaanslagen. Wat drijft deze moslim ertoe zichzelf op te blazen? Waarom zijn het nagenoeg uitsluitend moslims die dit doen? Het enige antwoord is "dat het niet mag". De islamitische teksten die mensen ertoe drijven, worden niet behandeld.

Daarom hamer ik op de interpretatie van de gewelddadige teksten die uit de (b) stroming zou moeten komen. Zonder dat lost het probleem zich niet op. In alle andere religies zie je dat de (b) stroming dit wél heeft gedaan. Zo zal het overgrote deel van de christelijke leiders probleemloos de gewelddadige bijbelteksten weerleggen. De (b) stroming wordt niet vervolgd, en als het wel zou gebeuren zou het een antwoord op de (a) stroming hebben.

Merk op dat aanhangers van een (b) stroming in de islam zelfs in niet-Islamitische landen bedreigd worden (ik las vandaag weer een artikel over bedreigingen van de ahmaddiya in Nederland).
Was dat artikel Fanatieke moslims bedreigen tolerante. De angst zit diep bij de ahmadiyya-volgelingen? Opmerkelijk dat in dit artikel de ahmadiyya-moslims doorgaan voor tolerante moslims die geloven dat de Islam een vreedzame godsdienst is en bedreigd worden door orthodoxe moslims die hen aanzien voor afvalligen. De vraag is nu of de vreemdzame Islam van de ahmadiyya-moslims 'minder Islam' is dan de Islam van orthodoxe moslims waar het gerechtvaardigd is om de ahmadiyya-'afvalligen' te bestrijden - dwz om intolerant te zijn tov een specifieke groep tolerante moslims.

Volgens de essentialistische benadering is de Islam essentieel intolerant en daaraan voldoet de islamvorm van orthodoxe moslims en dan is de tolerante islamvorm van de ahmadiyya-moslims per definitie 'minder Islam'. Want als de essentie van wat Islam is vastligt, nl. intolerant-zijn, dan geldt: hoe toleranter moslims, hoe minder intolerant of islamitisch hun Islam.
Volgens de benadering die ik verkies is de Islam dat waar een moslim/moslima zich in zijn/haar identiteit als zodanig mee relateert, waardoor de Islam als vreedzame religie waarin ahmadiyya-molsims geloven op geen enkele wijze 'minder' is dan de Islam waarin orthodoxe moslims geloven. Wat Islam is hangt dan af van de identificatie door de desbetreffende moslim of moslima zelf.

Ik begrijp nu beter waarom je hamert op weerleggende (b)-interpretaties van tot geweld oproepende koranpassages waarmee zelfmoordenaars hun terreuraanslag rechtvaardigen. Denk je dat bijdraagt aan de oplossing van het probleem wanneer bijvoorbeeld de ahmadiyya-moslims hun weerleggende interpratie uiteenzetten van de 5 soeraverzen die de film «Fitna» presenteert als haatzaaiende verzen?
Ik ontken die boeken met (b) inhoud niet, maar ben niet overtuigd dat zij voldoende passen in de ideologie islam om ooit enige invloed te krijgen.
Bij ideologie denk ik aan politieke ideologie en voor (b)-moslims is de Islam een 'liberale' religie in de democratische godsdienstvrijheid en geen politieke ideologie die een alternatief is voor die van de democratische rechtstaatsideologie. Dus dat 'voldoende passen in de ideologie Islam' snap ik niet ivm de islam die geen oude politieke ideologie maar een liberale religie in moderne godsdienstvrijheid wil zijn.
Het antwoord [op de vraag aan moslims in Europa: moderne democratie handhaven of oude allahcratie invoeren?] kennen we niet, maar de historie voorspelt niets positiefs. Aangezien vrijwel geen land ter wereld met islamitische meerderheid volledige democratie kent, is het onwaarschijnlijk dat de wensen in Europa heel anders zouden liggen.
Moslims in Europa kennen de voor- en nadelen van democratie in de dagelijkse praktijk in moderne omstandstigheden beter dan moslims in Islamitische staten met premoderne omstandigheden die de meritus van democratie niet uit de praktijk kennen. De vraag is ook of zich voor de moslims in Europa afdoende de voordelen tonen van de democratische staatsvorm tov de Islamitische theocratie nu diverse Europese democratieën basale problemen en anti-islamistische partijen hebben.
Nu redeneer ik even met je door over de mogelijk niet-racistische nazivorm die je in je post beschrijft. Het zou best kunnen dat zich (b) nazi-aanhangers vormen, ongetwijfeld zullen mensen er voor kiezen. Als iemand in een nazifamilie is opgegroeid, er niet uit wil (of mag) stappen maar wel nadenkt, zou hij misschien ook streven naar een niet-racistische vorm ervan. De vraag is (1) of zijn visie ooit veel aanhang zou krijgen en (2) of hij daarmee niet eigenlijk gewoon minder nazisme uitdraagt.
Overtuigt hij jou met zijn (b) versie? Mij in eerste instantie niet, want in essentie gaat deze goedwillende (b) aanhanger in tegen de grondslagen van zijn ideologie. Hij overtuigt mij niet door die grondslagen te negeren, alleen door ze te weerleggen.
Nee, hij kan met zijn niet-racistische versie van de racistische ideologie van het nazisme in eerste instantie niet overtuigen zonder weerlegging van het racisme dat Hitler optekende. En met een dergelijke weerlegging van de racistische kernstukken van de politieke ideologie die in «Mein Kampf» is uiteengezet draagt hij inderdaad minder nazisme uit. Maar ook dit 'nazisme light' is nog aanhanger van een niet-democratische politieke ideologie.
Voor de islam betekent dit concreet zaken als:
- de koran is letterlijk het woord van Allah, nog geen letter zal ooit veranderen, niets kan haar perfectie overtreffen (dus ook de gewelddadige versen zijn perfect) (bron: koran)
- vrouwen, ongelovigen verdienen een afwijkende behandeling (bron: koran, hadith)
- afvalligen moeten worden gedood (bron: hadith)
etc.
In de Islam van orthodoxe (a)-moslims is de «Koran» het eeuwige woord van Allah waarvan de betekenis eeuwig letterlijk dient te worden genomen, waarin vrouwen minderwaardig zijn aan mannen en niet-moslims aan moslims en afvalligen moeten worden bestreden en zomogelijk gedood.
In de Islam van moderniserende (b)-moslims is de «Koran» het in de tijd geschapen woord van Allah waarvan de betekenis voor moslims in elke tijd opnieuw uitgelegd dient tw worden, waarin volgens hun hermeneutiek mannen en vrouwen gelijk geschapen zijn - bijv in de feministische koranhermeneutiek - en waarin moslims omgaan met niet-moslims zoals bijv de Ahmadiyya-moslims doen en Abu Zayd deed.
Ik begrijp je stelling niet goed- zie onderstreepte delen. Hangt het nu wel of niet van culturen af? En is cultuur niet mede bepaald door religie? Ofwel: de westerse cultuur, gevormd door o.a. de verlichting, de westerse filosofie en religie die er uiteindelijk ruimte voor gaf, heeft democratie gebracht. De islamitische cultuur + religie waarin geen verlichting weet door te dringen, creeert geen democratieen.
Sorry voor mijn onduidelijkheid. Ik doelde op de cultuurgeschiedenis en dat die afhangt van toevalligheden en creatieve invallen ect en niet afhangt van historische wetten (zoals de natuur van natuurwetten). Een cultuur is mi vaak in hoge mate bepaald door het eigen cultuurgebied religie - en ook door de cultuurgebieden politiek, filosofie, wetenschap en kunst. In het moderniseringsproces van de Verlichting binnen de Westerse cultuur heeft de democratische staatsvorm in Europa en de VS gestalte gekregen. Het is vrij zinloos, lijkt me, om een moderne' Verlichting' te verwachten van de orthodoxe (a)-moslims die terug willen naar de gouden kalifaattijd van hun zuivere Islam en die modernisering afwijzen als vervuiling van de islam en westoxificatie, dus dient de 'Verlichting' of het moderniseringsproces te komen vanuit de progressieve (b)-stroming.
Ofwel: zij hebben een niet-islamitische denkwijze overgenomen. Dat is positief, maar het is eigenlijk ook 'minder islam' : het toelaten van niet-islamitische invloed.
Dat is een mooie vraag. Heeft een progressieve (b)-moslim die zich de zwaartekrachtswet van Newton toeëigent een niet-Islamitische denkwijze overgenomen waardoor hij of zij 'minder islamitisch' en 'meer Westers' is gaan denken of is dit een 'moderner' moslimdenken geworden? Volgens orthodoxe (a)-moslims is dit een stap van 'verwestersing' en 'minder zuivere Islam', volgens progressieve (b)-moslims is dit 'modernisering' van de Islam. Is het toeëigenen van de moderne practisering van de democratische staatsvorm door moslimdenkers binnen de Arabische cultuur met de Islamitische religie, net als met de genoemde natuurwet, een zaak van verwestersing en minder Islam of een zaak van het moderniserings-proces waarin de Islam een liberale religievorm wordt in de democratische godsdienstvrijheid naast andere liberale religievormen.
Allereerst zal geen islamhervormer (kunnen) erkennen dat hij eigenlijk niet-islamitische toefjes aan de islam toevoegt. Met je laatste zin zeg je het eigenlijk wel: de (b) stroming kan bijleren over modernisering van (niet-Islamitische) Europeanen. Ik ben het wel met die zin eens trouwens....
Progressieve islamhervormers als Abu Zayd in de humanistische (b)-stroming erkennen dat ze hebben geleerd en kunnen leren van het Westerse moderniseringsproces maar beseffen bezig te zijn te werken aan hun eigen moderniseringsproces binnen de Islamitische cultuur. Ze zeggen: de moderne cultuurgoe-deren (uit het Westen of andere culturen) die ons in ons hart en verstand als progressieve moslims aanspreekt behoort tot ons. De moderne erfgoederen van de open samenleving, mensenrechten en hermeneutiek zijn zo overgenomen in de 'hearts and minds' van mensen die (daarmee) de Islamitische cultuur hervormen en door hen is binnen die cultuur in feite sprake van een conflict tussen progressieve (b)-moslimaanhangers van de moderne democratische rechtstaatsideologie en de orthodoxe (a)-mos-limaanhangers van de pre-moderne theo-politieke ideologie van de Islam die de meerderheid vormt.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
F001
Banned

Bericht door F001 »

De Islam zal zichzelf moeten gaan hervormen en dat voltooide proces zullen jij en ik niet meer meemaken. Het is niet realistisch te veronderstellen dat een dergelijk proces zich binnen enkele decennia voltrekt. De hervorming van het Christendom tot een scheiding van staat en kerk vergden immers idem eeuwen.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Dat denk ik ook, F001. Niettemin dient het actuele tegenwerken van het moderniseringsproces binnen de Islamitische cultuur onder het mom van het tegengaan van islamisering wel heden te worden bestreden.
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

Nietweten en Geweten schreef:Dat denk ik ook, F001. Niettemin dient het actuele tegenwerken van het moderniseringsproces binnen de Islamitische cultuur onder het mom van het tegengaan van islamisering wel heden te worden bestreden.
Er is echter geen bewijs voor de stelling dat het tegengaan van islamisering het moderniseringsproces binnen de Islamitische cultuur tegenwerkt.

Die onbewezen stelling dient dan ook alleen maar om het tegengaan van islamisering in diskrediet te brengen. De onbewezen stelling is een vorm islamisering.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Het tegengaan van islamisering door de omgekeerde 'jiziya' was volgens de vandaag uit de politiek getreden Halsema mensenrechtenschendend beleid:
"Ik kan niet ontkennen het prettig te vinden dat kiezers van de PVV overlopen. CDA en VVD zijn onmiskenbaar beschaafdere partijen, in tegenstelling tot de PVV. Al komt een kiezer met een sociaal hart nog altijd sneller uit bij het CDA dan bij de VVD. Maar ik ben er echt van geschrokken toen Rutte zei dat regeren met de PVV een uitkomst kan zijn. Hij suggereert dat de verschillen met de rechtsstatelijke PvdA groter zijn dan met de PVV, die de mensenrechten wil schenden. Thorbecke draait zich om in zijn graf. De kopvoddentax was het toppunt van onbeschaafdheid. Zeggen de vrouwen te willen emanciperen en ze tegelijkertijd zo vernederen. Dit is dubbele discriminatie, namelijk discriminatie van vrouwen en discriminatie van moslims."
http://www.nu.nl/interview/2262195/hals ... -graf.html
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

Halsema:
"...De kopvoddentax was het toppunt van onbeschaafdheid. Zeggen de vrouwen te willen emanciperen en ze tegelijkertijd zo vernederen. Dit is dubbele discriminatie, namelijk discriminatie van vrouwen en discriminatie van moslims."

Discriminatie? Door het heffen van een belasting op iets wat vrijwillig gedragen wordt? Dan is tabaksaccijns ook discriminatie (van rokers). Dan is hondenbelasting ook discriminatie (van hondenbezitters). O, de moslimvrouwen dragen de hoofddoek niet vrijwillig, maar omdat het moet van hun 'geloof'? Wie discrimineert er dan als de vrouwen zich moet bedekken en de mannen niet? Of dragen de moslimvrouwen de hoofddoek om zich te onderscheiden van de 'ongelovigen'? Wie discrimineert er dan? Wie speldt dan de niet-moslims een ongelovigenster op? De islam discrimineert niet-moslims (die zich maar moeten bekeren om dit te voorkomen) en de islam discrimineert vrouwen (die daar niet aan kunnen ontsnappen).
De kopvoddentaks is een geweldloos maar duidelijk signaal dat de islam niet gewenst is in Nederland.

Halsema heeft nog steeds niet door wie er nu eigenlijk gediscrimineerd worden en dat het verzaken van de strijd tegen de barbarij het toppunt van onbeschaafdheid is.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Wordt het nu misschien de motie Sap ???

:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Uncle Rat schreef:
Peter van Velzen schreef: i Beperken van immmigratie (doen we wel)
ii. Handhaving van vrouwenrechten (doen we wel)
iii. Handhaving van de mensenrechten (doen we wel, behalve als het om i. gaat)
iv. Gelijke rechten ongeacht sexuele voorkeur (doen we wel)
...
vi. Handhaving van de democratie (doen we wel)

Maar al deze punten bestrijden toch de Islamisering?
...
Nee, dan doen we niet.
Je slaagt er alleen maar in om bovenstaand lijstje samen te stellen (met 'dat doen we wel' als resultaten) door de islam buiten beschouwing te laten.
Binnen de islamitische subcultuur in Nederland wordt er niet gehandhaafd. Vrouwenrechten, mensenrechten, homorechten worden daar niet gehandhaafd.
Het is nogal makkelijk om buiten de islamitische subcultuur de beleid te voeren tegen islamisering.
Dat is niet alleen makkelijker; dat is de enige manier. Het prinicipe van de vrijheid van godsdienst, en de scheiding van kerk en staat, eist nu eenmaal dat de staat niets doet dat de ene (of geen) godsdienst voortrekt of juist achterstelt bij een andere (of geen) godsdienst. De staat mag best bepaalde praktijken verbieden, die toevalligerwijs onderdeel uitmaken van een godsdienst (mensenoffers zijn een prima voorbeeld), maar ze mag dit niet doen om die godsdienst te bestrijden. Zo mag ze ook bepaalde praktijken ondersteunen (liefdadigheid is een prima voorbeeld), maar ze mag dit niet doen om een godsdienst te bevorderen.
Wat de staat met name niet mag doen, is het beperken van de vrijheid van meningsuiting. Ze mag wel wetten maken, en eenieder straffen die die wetten overtreed. Mijns inziens mag ze ook eenieder straffen die er (succesvol) toe óproept die wetten te overtreden. Wat ze echter nooit mag doen, is verhinderen dat mensen zich openlijk uitspreken tegen die wetten (of vóór andere wetten), en er toe oproepen die wetten te veranderen; zoiets zou immers het einde betekenen van de Democratie. Ook mag eenieder er toe oproepen, om vrijwillig van onze rechten rechten af te zien. Of we deze oproep vergezeld laten gaan van de boodschap, dat ons onzichtbare vriendje dat zo wil, is irrelevant.

Zo geredeneerd behelst de motie alleen het handhaven van de vrijheid van godsdienst en de scheiding van kerk en staat, en is dus min of meer overbodig. Het artikel dat Pim Fortuyn had willen laten vervallen (een van zijn betere ideeën wellicht) wil men blijkbaar toch maar liever handhaven. Het nadeel hievan is dat rechters nog steeds op het dwaalspoor kunnen worden gebracht, dat mensen met een onzichtbaar vriendje, dingen mogen doen (of zeggen) die mensen zonder onzichtbaar vriendje niet mogen doen (of zeggen). Dat dit - mijns inziens - een onjuiste interpretatie is - wil niet zeggen dat het in de praktijk niet voorkomt.
Het voordeel ervan is dat men niet licht de fout zal maken om wetgeving te ontwerpen, die speciaal bedoeld is om mensen met afwijkende ideeën en gewoontes gericht te gaan pesten. Geert Wilders bewijst regelmatig dat ook dát geen theoretisch probleem is.
Ik wens u alle goeds
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

Peter van Velzen schreef:Dat is niet alleen makkelijker; dat is de enige manier. Het prinicipe van de vrijheid van godsdienst, en de scheiding van kerk en staat, eist nu eenmaal dat de staat niets doet dat de ene (of geen) godsdienst voortrekt of juist achterstelt bij een andere (of geen) godsdienst. De staat mag best bepaalde praktijken verbieden, die toevalligerwijs onderdeel uitmaken van een godsdienst (mensenoffers zijn een prima voorbeeld), maar ze mag dit niet doen om die godsdienst te bestrijden. Zo mag ze ook bepaalde praktijken ondersteunen (liefdadigheid is een prima voorbeeld), maar ze mag dit niet doen om een godsdienst te bevorderen.
Wat de staat met name niet mag doen, is het beperken van de vrijheid van meningsuiting. Ze mag wel wetten maken, en eenieder straffen die die wetten overtreed. Mijns inziens mag ze ook eenieder straffen die er (succesvol) toe óproept die wetten te overtreden. Wat ze echter nooit mag doen, is verhinderen dat mensen zich openlijk uitspreken tegen die wetten (of vóór andere wetten), en er toe oproepen die wetten te veranderen; zoiets zou immers het einde betekenen van de Democratie. Ook mag eenieder er toe oproepen, om vrijwillig van onze rechten rechten af te zien. Of we deze oproep vergezeld laten gaan van de boodschap, dat ons onzichtbare vriendje dat zo wil, is irrelevant.

Zo geredeneerd behelst de motie alleen het handhaven van de vrijheid van godsdienst en de scheiding van kerk en staat, en is dus min of meer overbodig. Het artikel dat Pim Fortuyn had willen laten vervallen (een van zijn betere ideeën wellicht) wil men blijkbaar toch maar liever handhaven. Het nadeel hievan is dat rechters nog steeds op het dwaalspoor kunnen worden gebracht, dat mensen met een onzichtbaar vriendje, dingen mogen doen (of zeggen) die mensen zonder onzichtbaar vriendje niet mogen doen (of zeggen). Dat dit - mijns inziens - een onjuiste interpretatie is - wil niet zeggen dat het in de praktijk niet voorkomt.
Het voordeel ervan is dat men niet licht de fout zal maken om wetgeving te ontwerpen, die speciaal bedoeld is om mensen met afwijkende ideeën en gewoontes gericht te gaan pesten. Geert Wilders bewijst regelmatig dat ook dát geen theoretisch probleem is.
We hebben het hier over handhavingsbeleid, niet over beleid in de vorm van het ontwerpen en door de Kamers loodsen van wetten.
De Motie Halsema is er volgens mij niet een die de invoering van (bepaalde) wetten verbiedt.

Pim Fortuyn pleitte overigens voor het afschaffen van artikel 1 van de grondwet (discriminatie), niet voor het afschaffen van artikel 6 (godsdienstvrijheid).
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

De lijn is duidelijk. Deze motie is een van haar laatste statements geweest. Hierna gaat Groenlinks samenwerken met de PvdA en wordt Marcouch de partijleider. Daarna zal het nieuwe blok Progressief Links gaan verkondigen dat Islam Liefde is.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Nietweten en Geweten schreef:Ik begrijp nu beter waarom je hamert op weerleggende (b)-interpretaties van tot geweld oproepende koranpassages waarmee zelfmoordenaars hun terreuraanslag rechtvaardigen. Denk je dat bijdraagt aan de oplossing van het probleem wanneer bijvoorbeeld de ahmadiyya-moslims hun weerleggende interpratie uiteenzetten van de 5 soeraverzen die de film «Fitna» presenteert als haatzaaiende verzen?
Beetje trage reactie, maar inderdaad zou dat helpen. Overigens niet zozeer een weerlegging van Fitna (dat was toch geen supersterk werkje) maar van de teksten die de (a) variant gebruikt als onderbouwing.

Ofwel: de (b) variant zou het debat moeten kunnen voeren met de (a) aanhangers, niet door het weglaten of ontkennen van tekstgedeeltes, maar door het weerleggen ervan.

Mijn stelling is tot nu toe dat dit niet gaat lukken, maar ik hoop van harte dat ik ongelijk heb.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Uncle Rat schreef: We hebben het hier over handhavingsbeleid, niet over beleid in de vorm van het ontwerpen en door de Kamers loodsen van wetten.
De Motie Halsema is er volgens mij niet een die de invoering van (bepaalde) wetten verbiedt.

Pim Fortuyn pleitte overigens voor het afschaffen van artikel 1 van de grondwet (discriminatie), niet voor het afschaffen van artikel 6 (godsdienstvrijheid).
Is dat zo. heb ik blijkbaar toch weer niet op zitten letten ?

Het maakt overigens niet zoveel uit of we het hebben over de wetgevende macht of over de uitvoerende macht. Beleid dat erop is gericht een bepaalde (of geen) godsdienst te bevoordelen of te benadelen ten opzichte van andere levensbschouwingen, is verkeerd. Beleid dat erop is gericht de bestaande wetten op een rechtvaardige manier uit te voeren, is correct; ook al zou een bepaalde (of geen) godsdienst erdoor worden bevoordeeld of benadeeld, omdat deze zich toevallig achter dit beleid staat of er toevallig tegen gekant is.

Je mag best alle pedofielen in de gaten houden ook al zijn ze toevallig katholieke priesters, maat je mag niet alle katholieke priesters stalken. Ik geef toe; niet iedereen zal het verschil direct bevatten.
Ik wens u alle goeds
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

Peter van Velzen schreef:Is dat zo. heb ik blijkbaar toch weer niet op zitten letten ?

Het maakt overigens niet zoveel uit of we het hebben over de wetgevende macht of over de uitvoerende macht. Beleid dat erop is gericht een bepaalde (of geen) godsdienst te bevoordelen of te benadelen ten opzichte van andere levensbschouwingen, is verkeerd. Beleid dat erop is gericht de bestaande wetten op een rechtvaardige manier uit te voeren, is correct; ook al zou een bepaalde (of geen) godsdienst erdoor worden bevoordeeld of benadeeld, omdat deze zich toevallig achter dit beleid staat of er toevallig tegen gekant is.

Je mag best alle pedofielen in de gaten houden ook al zijn ze toevallig katholieke priesters, maat je mag niet alle katholieke priesters stalken. Ik geef toe; niet iedereen zal het verschil direct bevatten.
Met jonge moslimmeisjes die na hun schoolvakantie niet meer uit Marokko terugkeren, met een percentuele overpopulatie van moslimvrouwen in de 'Blijf-van-mijn-lijf'-huizen, met de speciale opvangcentra voor moslimmeisjes, met de gevallen van ontvoering van kinderen naar het land van herkomst van de moslimvader, met de eerwraakgevallen en met het geweld tegen christenen in asielzoekerscentra, kun je moeilijk meer van een serieuze handhaving van de mensen/vrouwenrechten spreken.

En wat die katholieke priesters betreft: als uit onderzoek zou blijken dat deze beroepsgroep zich bovenmatig aan pedofilie schuldig zou maken (nu, niet in het verleden) dan moeten de katholieke priesters wel degelijk 'gestalkt', beter gezegd: nauwgezet geobserveerd, worden.
Plaats reactie