GayaH schreef:sarnian schreef:Feit : er bestaat leven, dus moet het leven ooit begonnen zijn.
... mijn dus luidt: er is altijd al leven geweest.
Dus ? Voordat de aarde zich 4+ miljard jaar geleden vormde was er geen aarde en
dus was er geen leven op aarde. Je opmerking is
dus duidelijk onlogisch en incorrect.
Trouwens : voor buitenaards leven geldt het zelfde : zo rond 14 miljard jaar geleden was er nog geen heelal,
dus kon er ook elders geen leven bestaan.
Het feit dat er nu wel leven op aarde bestaat, naast het ontbreken van enige ondersteuning voor het bestaan van god/goden voor creatie, noch voor panspermia en de daarbij ook noodzakelijke abiogenese elders, leidt slechts tot één conclusie : dat het hier op aarde ontstane leven
dus wel op basis van abiogenese moet zijn ontstaan bij gebrek aan alternatieven.
Trouwens : alhoewel er nog geen direct bewijs bestaat voor het abiogenese proces, is het wel mogelijk.
Diverse onderdelen daarvan worden reeds ondersteund, iets dat van geen enkele andere ontstaan-these kan worden gezegd.
GayaH schreef:Ik heb daarbij net zo min een God en/of 'Almachtig Opperwezen' nodig, als bij het feit dat mijn leven bestaat, want ook mijn leven bestaat zonder dat daartoe een God en/of 'Almachtig Opperwezen' nodig was ... hoewel ik ons pap en met name(!) ons mam daar wel heel lang voor aan heb gezien!
Dat is een prima gedachte wat mij betreft. Maar waar het hier om gaat is dat je beide opmerkingen op geen enkele wijze voorzien in onderbouwing van jouw idee dat er is
dus altijd al leven geweest is.

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)