Atheïsten en agnosten meer godsdienstige kennis
Moderator: Moderators
- LordDragon
- Bevlogen
Re: Atheïsten en agnosten meer godsdienstige kennis
jagang
waar plaats je het tekenen, uithakken en schilderen van totems, kalenders, dieren enzomeer in deze?
is dat een povere poging tot zingeving? En in welke context zie je dat verbonden met "overlevingsdrang"?
MVG, LD.
waar plaats je het tekenen, uithakken en schilderen van totems, kalenders, dieren enzomeer in deze?
is dat een povere poging tot zingeving? En in welke context zie je dat verbonden met "overlevingsdrang"?
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
In de culturele context.LordDragon schreef:jagang
Het schilderen/uithakken van totems zie ik als een tribalistisch symbool, om de ene stam te onderscheiden van de andere. Mensen werken nou eenmaal niet zozeer met geuren en geluidjes, waar het aankomt op wie tot welke groep behoort.is dat een povere poging tot zingeving?
Het versterkt de onderlinge (hiërarchische) verhoudingen.
Kalenders zijn gewoon praktisch. Je had ook naar computers en auto's kunnen informeren.
Het tekenen van dieren heeft toch niets met zingeving te maken?
Hoe zie je dat voor je?
Ik denk dat het een manier van communiceren en/of tijdverdrijf is geweest.
"Zingeving" is vooral iets zweverigs, een luxe voor wie tijd teveel heeft om er over na te denken.
Boffen wij even.
Goede hiërarchische verhoudingen, en het kunnen bedenken en uitvoeren van praktische zaken, helpen bij het overleven.En in welke context zie je dat verbonden met "overlevingsdrang"?
MVG, LD.
Ik kan me geen intelligente en sociale soort voorstellen zonder deze vermogens, daar het anders een grote chaos zou worden.
Ik denk echter wel dat we hier wat offtopic raken.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
-
siger
Het is ook de uitvinding om ideeën te bewaren buiten je hoofd (ons "exografisch" geheugen.) Iets wat met de tijd een hoge vlucht heeft genomen in onze soort.Jagang schreef:Het tekenen van dieren heeft toch niets met zingeving te maken?
Hoe zie je dat voor je?
Helemaal mee eens. Dank voor de aanvulling.siger schreef:Het is ook de uitvinding om ideeën te bewaren buiten je hoofd (ons "exografisch" geheugen.) Iets wat met de tijd een hoge vlucht heeft genomen in onze soort.Jagang schreef:Het tekenen van dieren heeft toch niets met zingeving te maken?
Hoe zie je dat voor je?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
- LordDragon
- Bevlogen
jagang
MVG, LD.
invullen van de tijd, van het zijn door het weergeven van waarnemingen, een soort van eerste studie vorm, ze bestudeerden, zochten naar zin, invullen van het hier zijn. Daaruit volgt misschien de vraag waarom is dat zo en dit zus? Of zie ik dit volledig verkeerd? Ze geven er zelf zin aan, ze vullen het zelf in, neen?Het tekenen van dieren heeft toch niets met zingeving te maken?
Hoe zie je dat voor je?
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
- LordDragon
- Bevlogen
siger
Explain please.
MVG, LD.
buiten mijn hoofd? Wat bedoel je de aura, de akasha kronieken, een intergalactisch brein?Het is ook de uitvinding om ideeën te bewaren buiten je hoofd (ons "exografisch" geheugen.) Iets wat met de tijd een hoge vlucht heeft genomen in onze soort.
MVG, LD.
Een boek?LordDragon schreef:buiten mijn hoofd? Wat bedoel je de aura, de akasha kronieken, een intergalactisch brein?Explain please.
Optimists are half full of it.
- LordDragon
- Bevlogen
o, een externe drager van info/data. Ok,
(geen extern geheugen dus)
MVG, LD.
MVG, LD.
- collegavanerik
- Superposter
een memenreservaat, om met dawkins te spreken.okke schreef:Een boek?LordDragon schreef:buiten mijn hoofd? Wat bedoel je de aura, de akasha kronieken, een intergalactisch brein?Explain please.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
-
siger
Toch wel. Maar dan extern aan ons brein. Er is een verschil in techniek maar niet in functie tussen een prehistorische grotschildering, een kleitablet, een boek of een schijf. Ze hebben allemaal gemeen dat ze ideeën kunnen vasthouden en delen.LordDragon schreef:o, een externe drager van info/data. Ok,(geen extern geheugen dus)
MVG, LD.
@ a.r.
*
Dat je van mening bent dat je maar één leven hebt is prima, maar vanwaar de veronderstelling dat daar moed voor nodig is om dat in te zien? Vanwege de angst voor de dood of zo? Reïncarnatie neemt anders ook karma met zich mee en ik durf te beweren dat reïncarneren meer moed vereist dan 'dood' blijven!
*
Dat je van mening bent dat je maar één leven hebt is prima, maar vanwaar de veronderstelling dat daar moed voor nodig is om dat in te zien? Vanwege de angst voor de dood of zo? Reïncarnatie neemt anders ook karma met zich mee en ik durf te beweren dat reïncarneren meer moed vereist dan 'dood' blijven!
a.r. schreef:<< >>
Durven zien dát je maar één leven hebt en dat je dát daarom ten diepste moet leven, en JA, met alle hoogte- en dieptepunten die het leven met zich mee brengt.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
(='.'=)
(")_(")
- Freedom's just another word for nothing left to lose!
*
What is mind? No matter! If you don't mind, it doesn't matter ...
What is matter? Never mind: Consciousness matters: Nothing Else Matters!
- Materie ...
- ... bestaat niet!?!?
- Materie ...
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Volgens mij zit er inderdaad veel waars in die uitspraak.Jagang schreef:"Zingeving" is vooral iets zweverigs, een luxe voor wie tijd teveel heeft om er over na te denken.
Boffen wij even.![]()
We mogen dan boffen om het over zingeving te kunnen hebben, het is vanwege bovenstaande waarheid eerder een symptoon van niet lekker in je vel zitten, van een zekere mate van decadentie, mentale ongezondheid, indien men er heel veel behoefte aan heeft.
Born OK the first time
OJa? Hoe, en waarom dan?GayaH schreef: Reïncarnatie neemt anders ook karma met zich mee.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
- collegavanerik
- Superposter
GayaH schreef:@ a.r.
*
Reïncarneren is gamen met een oneindig set levens. Ook reincaranatiegeloof is een geloof in een leven na de dood. Wie wil nou geen oneindig aantal kansen?
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Ja, goed.Rereformed schreef:Volgens mij zit er inderdaad veel waars in die uitspraak.Jagang schreef:"Zingeving" is vooral iets zweverigs, een luxe voor wie tijd teveel heeft om er over na te denken.
Boffen wij even.![]()
We mogen dan boffen om het over zingeving te kunnen hebben, het is vanwege bovenstaande waarheid eerder een symptoon van niet lekker in je vel zitten, van een zekere mate van decadentie, mentale ongezondheid, indien men er heel veel behoefte aan heeft.
Maar dat kan je dan van een hoop vrijetijdsbestedingen ook zeggen, natuurlijk.
Zelf ben ik een oldtimergek, en dat is eigenlijk ook decadent.
Anderhalve eeuw geleden had ik me waarschijnlijk te pletter gewerkt in een fabriekshal, of op het land.
Ik denk niet dat "zingeving" in de zin van "datgene doen waar je je prettig bij voelt" een directe uiting is van het niet lekker in je vel zitten, al is het ooit waarschijnlijk ergens uit verveling geboren.
Je gaat dan namelijk vanzelf wel een keer op zoek naar (nieuwe) prikkels.
En ja, ik denk dat hobby's ook een vorm van zingeving zijn.
Een prettig leven leiden of laten leiden is naar mij idee misschien wel het hoogste dat op het gebied van zingeving valt te bereiken.
Ik denk dat we datgene dan ook moeten bewaken tegen mensen die zingeving iets te serieus nemen, en hun eigen zin aan anderen willen opleggen.
Henry Ford
Henry Ford